Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolu (20 godz.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5P-TPE1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolu (20 godz.) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. ma Obowiązkowe dla 8 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania przedszkola, szczególnie z jego strukturą organizacyjną, zadaniami wynikającymi z działań diagnostyczno-terapeutycznych oraz sposobami ich realizacji. - Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka/ucznia, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów i prowadzonej przez nich dokumentacji. - Poznanie metod i narzędzi diagnozy dzieci wykorzystywanych w praktyce pedagogicznej. - Zapoznanie z rodzajami dokumentów wydawanych dzieciom przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. - Obserwacja diagnozy dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się prowadzonej na terenie przedszkola. W trakcie obserwacji student powinien poznać organizację, przebieg działań diagnostycznych oraz sposób ich dokumentowania. - Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka/ucznia. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej oraz diagnozie, a następnie sporządzenie anonimowego opisu funkcjonowania dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności. - Dokonywanie klasyfikacji symptomów zaburzeń określonego dziecka/ucznia, ich rodzaju, stopnia i zakresu; ustalanie źródła i złożoności problemu. - Poznanie form działań terapeutycznych w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci, organizowanych w ramach zajęć specjalistycznych z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. - Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności. Poznanie organizacji pracy terapeutycznej oraz przebiegu procesu terapii. - Asystowanie terapeucie pedagogicznemu w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. - Prowadzenie dokumentacji dotyczącej praktyki, w tym obserwowanych zajęć i zajęć „asystowanych” - ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna strukturę organizacyjną, cele, zadania oraz podstawę prawną funkcjonowania przedszkola. Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i poza nim. Ma wiedzę o modelu współpracy nauczycieli i specjalistów i prowadzonej przez nich dokumentacji. W pogłębionym stopniu zna wykorzystywane w praktyce koncepcje diagnozy i terapii dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności. W pogłębionym stopniu zna specyfikę funkcjonowania dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności oraz rozumie wynikającą z tego potrzebę wsparcia w placówkach edukacyjnych. Zna merytoryczne i metodyczne podstawy zajęć terapeutycznych organizowanych dla dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu. Umiejętności Wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu terapii pedagogicznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności. Potrafi ocenić przydatność typowych metod i procedur do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, edukacyjnej, diagnostycznej i terapeutycznej prowadzonej w przedszkolach. W charakterze asystenta potrafi prowadzić zajęcia terapeutyczne z zakresu terapii pedagogicznej. Kompetencje społeczne Przestrzega zasad etyki zawodowej. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykonuje działania diagnostyczne, pedagogiczno-terapeutyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.