Projektowanie działań na rzecz środowisk społecznych i ochrony przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-PDR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie działań na rzecz środowisk społecznych i ochrony przyrody |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Dylematy współczesnej cywilizacji. - Wprowadzenie w problematykę ochrony środowiska. - Działania na rzecz społeczności lokalnej. - Działania na rzecz ochrony środowiska. - Wprowadzenie w problematykę pracy metodą projektów. - Praca nad projektem związanym z działalnością na rzecz środowisk lokalnych lub ochrony środowiska. - Prezentacje i ocena projektów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji. Umiejętności Potrafi identyfikować i interpretować złożone zjawiska i problemy społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych. Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań. Potrafi analizować własne działania na rzecz środowisk społecznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych. Kompetencje społeczne Jest gotów do świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego. Jest gotów do inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Anna Falkowska, Larysa Lukianova, Katarzyna Socha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektywności kształcenia: Wiedza – udzielenie odpowiedzi na 2 pytania otwarte dotyczące dylematów współczesnej cywilizacji wraz ze wskazaniem refleksji jak można naprawić problemy społeczne z wykorzystaniem wiedzy pedagogiki specjalnej i nauk społecznych, humanistycznych i medycznych. Umiejętności z zakresu analizy działań na rzecz środowisk społecznych i ochrony przyrody są weryfikowane na podstawie analizy kampanii społecznych , wskazując obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrożenia działań innowacyjnych. Kompetencje społeczne - Przygotowanie plakatu oraz nagranie filmu wskazującego gotowość do podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego. Przedstawienie swoich efektów pracy na przedostatnich zajęciach jako potwierdzenie gotowości do inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ocena będzie zależna od kreatywności Studenta |
|
Pełny opis: |
Problematyka cywilizacji XXI wieku – ubóstwo, postęp technologiczny, choroby cywilizacyjne, konsumpcyjny styl życia, ograniczenia i możliwości edukacji Kapitał społeczny – cel, efekty w wymiarze społeczeństwa globalnego, krajowego i lokalnego Partycypacja społeczna na rzecz edukacji dla zrównoważonego rozwoju w ujęciu pedagogiki społecznej Zmiany klimatyczne jako wezwanie do partycypacji społeczności APS Metoda projektów jako forma diagnozy i zmian społecznych Zasady uniwersalnego projektowania zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju (Universal Design for Learning (Uniwersalne Projektowanie w Edukacji) Projektowanie działań na rzecz środowisk lokalnych oraz ochrony środowiska w społecznościach lokalnych (Przebieg projektowania edukacyjnego) Prezentacja i ocena innowacyjnych projektów studenckich z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Alvyra Galkienė (red.), Universalne Projektowanie w Edukacji DOŚWIADCZENIA NAUCZYCIELI: Austria, Litwa, Polska, Finlandia, 2021 Alvyra Galkien https://sp128.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/10/Uniwersalne-Projektowanie-w-Edukacji.pdf Anna Karpińska Katarzyna Borawska-Kalbarczyk Alina Szwarc (red.), EDUKACJA W PRZESTRZENI SPOŁECZNEJ – paradygmaty zmian, Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11246/1/Edukacja_w_przestrzeni_spolecznej.pdf DĘBCZYŃSKI J., 2000: Rola partycypacji społecznej w tworzeniu wieloletnich planów inwestycyjnych przez samorządy. http://www.resmanagement.pl/artykuly.htm, pobrano 02.06.2010. DŁUGOSZ D., WYGNAŃSKI J.J., 2005: Obywatele współdecydują. Przewodnik po partycypacji społecznej. Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych, Warszawa GIORDANO K., 2006: Planowanie zrównoważonego rozwoju gminy w praktyce. Wyd. KUL, Lublin. Jakość konsultacji społecznych w Polsce. Krajowa praktyka a uwarunkowania prawne. Raport WWF Polska 2007. Uzupełniająca: Olech A., (red.), Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokal‑ nej. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 83–99. Kołodziejczyk, J. (2011). Partycypacja uczniów, rodziców i nauczycieli w zarządzaniu szkołą. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym, Refleksje. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 179–199 |
|
Uwagi: |
Obecność na zajęciach aktywny udział w realizacji zadań wskazanych na ćwiczeniach (grupowe i indywidualne) Forma zaliczenia: 1. Przygotowanie plakatu w wersji cyfrowej, promującego 1 z wybranych celów zrównoważonego rozwoju związany z przyrodą 2. Nagranie film (bez twarzy) w przestrzeni APS, w której można pokazać działalność APS na rzecz problematyki społecznej (edukacja włączająca/zjawiska społeczne, promocja zdrowia, stop przemocy, lub na inny wybrany temat) Pomiar efektywności kształcenia: Wiedza – udzielenie odpowiedzi na 2 pytania otwarte dotyczące dylematów współczesnej cywilizacji wraz ze wskazaniem refleksji jak można naprawić problemy społeczne z wykorzystaniem wiedzy pedagogiki specjalnej i nauk społecznych, humanistycznych i medycznych. Umiejętności z zakresu analizy działań na rzecz środowisk społecznych i ochrony przyrody są weryfikowane na podstawie analizy kampanii społecznych , wskazując obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrożenia działań innowacyjnych. Kompetencje społeczne - Przygotowanie plakatu oraz nagranie filmu wskazującego gotowość do podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego. Przedstawienie swoich efektów pracy na przedostatnich zajęciach jako potwierdzenie gotowości do inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. aktywizujące: burza mózgów, praca w grupach, metoda stolików eksperckich, podająca: wprowadzenie do zagadnień, które będą podstawą do realizacji zadań na ćwiczeniach oraz projektu plakatu oraz filmu 1 punkt ECTS 12 h kontaktowe 10 h przygotowanie plakatu i nagranie filmu 8 h zapoznanie się z literaturą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Anna Falkowska, Katarzyna Socha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Larysa Lukianova, Ligia Tuszyńska, Maria Zsögön | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektywności kształcenia: Wiedza – udzielenie odpowiedzi na 2 pytania otwarte dotyczące dylematów współczesnej cywilizacji wraz ze wskazaniem refleksji jak można naprawić problemy społeczne z wykorzystaniem wiedzy pedagogiki specjalnej i nauk społecznych, humanistycznych i medycznych. Umiejętności z zakresu analizy działań na rzecz środowisk społecznych i ochrony przyrody są weryfikowane na podstawie analizy kampanii społecznych , wskazując obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrożenia działań innowacyjnych. Kompetencje społeczne - Przygotowanie plakatu oraz nagranie filmu wskazującego gotowość do podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego. Przedstawienie swoich efektów pracy na przedostatnich zajęciach jako potwierdzenie gotowości do inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ocena będzie zależna od kreatywności Studenta |
|
Pełny opis: |
Problematyka cywilizacji XXI wieku – ubóstwo, postęp technologiczny, choroby cywilizacyjne, konsumpcyjny styl życia, ograniczenia i możliwości edukacji Kapitał społeczny – cel, efekty w wymiarze społeczeństwa globalnego, krajowego i lokalnego Partycypacja społeczna na rzecz edukacji dla zrównoważonego rozwoju w ujęciu pedagogiki społecznej Zmiany klimatyczne jako wezwanie do partycypacji społeczności APS Metoda projektów jako forma diagnozy i zmian społecznych Zasady uniwersalnego projektowania zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju (Universal Design for Learning (Uniwersalne Projektowanie w Edukacji) Projektowanie działań na rzecz środowisk lokalnych oraz ochrony środowiska w społecznościach lokalnych (Przebieg projektowania edukacyjnego) Prezentacja i ocena innowacyjnych projektów studenckich z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Alvyra Galkienė (red.), Universalne Projektowanie w Edukacji DOŚWIADCZENIA NAUCZYCIELI: Austria, Litwa, Polska, Finlandia, 2021 Alvyra Galkien https://sp128.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/10/Uniwersalne-Projektowanie-w-Edukacji.pdf Anna Karpińska Katarzyna Borawska-Kalbarczyk Alina Szwarc (red.), EDUKACJA W PRZESTRZENI SPOŁECZNEJ – paradygmaty zmian, Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11246/1/Edukacja_w_przestrzeni_spolecznej.pdf DĘBCZYŃSKI J., 2000: Rola partycypacji społecznej w tworzeniu wieloletnich planów inwestycyjnych przez samorządy. http://www.resmanagement.pl/artykuly.htm, pobrano 02.06.2010. DŁUGOSZ D., WYGNAŃSKI J.J., 2005: Obywatele współdecydują. Przewodnik po partycypacji społecznej. Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych, Warszawa GIORDANO K., 2006: Planowanie zrównoważonego rozwoju gminy w praktyce. Wyd. KUL, Lublin. Jakość konsultacji społecznych w Polsce. Krajowa praktyka a uwarunkowania prawne. Raport WWF Polska 2007. Uzupełniająca: Olech A., (red.), Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokal‑ nej. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 83–99. Kołodziejczyk, J. (2011). Partycypacja uczniów, rodziców i nauczycieli w zarządzaniu szkołą. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym, Refleksje. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 179–199 |
|
Uwagi: |
Obecność na zajęciach aktywny udział w realizacji zadań wskazanych na ćwiczeniach (grupowe i indywidualne) Forma zaliczenia: 1. Przygotowanie plakatu w wersji cyfrowej, promującego 1 z wybranych celów zrównoważonego rozwoju związany z przyrodą 2. Nagranie film (bez twarzy) w przestrzeni APS, w której można pokazać działalność APS na rzecz problematyki społecznej (edukacja włączająca/zjawiska społeczne, promocja zdrowia, stop przemocy, lub na inny wybrany temat) Pomiar efektywności kształcenia: Wiedza – udzielenie odpowiedzi na 2 pytania otwarte dotyczące dylematów współczesnej cywilizacji wraz ze wskazaniem refleksji jak można naprawić problemy społeczne z wykorzystaniem wiedzy pedagogiki specjalnej i nauk społecznych, humanistycznych i medycznych. Umiejętności z zakresu analizy działań na rzecz środowisk społecznych i ochrony przyrody są weryfikowane na podstawie analizy kampanii społecznych , wskazując obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrożenia działań innowacyjnych. Kompetencje społeczne - Przygotowanie plakatu oraz nagranie filmu wskazującego gotowość do podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego. Przedstawienie swoich efektów pracy na przedostatnich zajęciach jako potwierdzenie gotowości do inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. aktywizujące: burza mózgów, praca w grupach, metoda stolików eksperckich, podająca: wprowadzenie do zagadnień, które będą podstawą do realizacji zadań na ćwiczeniach oraz projektu plakatu oraz filmu 1 punkt ECTS 12 h kontaktowe 10 h przygotowanie plakatu i nagranie filmu 8 h zapoznanie się z literaturą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Falkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Falkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektywności kształcenia: Wiedza – udzielenie odpowiedzi na 2 pytania otwarte dotyczące dylematów współczesnej cywilizacji wraz ze wskazaniem refleksji jak można naprawić problemy społeczne z wykorzystaniem wiedzy pedagogiki specjalnej i nauk społecznych, humanistycznych i medycznych. Umiejętności z zakresu analizy działań na rzecz środowisk społecznych i ochrony przyrody są weryfikowane na podstawie analizy kampanii społecznych , wskazując obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrożenia działań innowacyjnych. Kompetencje społeczne - Przygotowanie plakatu oraz nagranie filmu wskazującego gotowość do podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego. Przedstawienie swoich efektów pracy na przedostatnich zajęciach jako potwierdzenie gotowości do inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ocena będzie zależna od kreatywności Studenta |
|
Pełny opis: |
Problematyka cywilizacji XXI wieku – ubóstwo, postęp technologiczny, choroby cywilizacyjne, konsumpcyjny styl życia, ograniczenia i możliwości edukacji Kapitał społeczny – cel, efekty w wymiarze społeczeństwa globalnego, krajowego i lokalnego Partycypacja społeczna na rzecz edukacji dla zrównoważonego rozwoju w ujęciu pedagogiki społecznej Zmiany klimatyczne jako wezwanie do partycypacji społeczności APS Metoda projektów jako forma diagnozy i zmian społecznych Zasady uniwersalnego projektowania zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju (Universal Design for Learning (Uniwersalne Projektowanie w Edukacji) Projektowanie działań na rzecz środowisk lokalnych oraz ochrony środowiska w społecznościach lokalnych (Przebieg projektowania edukacyjnego) Prezentacja i ocena innowacyjnych projektów studenckich z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Alvyra Galkienė (red.), Universalne Projektowanie w Edukacji DOŚWIADCZENIA NAUCZYCIELI: Austria, Litwa, Polska, Finlandia, 2021 Alvyra Galkien https://sp128.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/10/Uniwersalne-Projektowanie-w-Edukacji.pdf Anna Karpińska Katarzyna Borawska-Kalbarczyk Alina Szwarc (red.), EDUKACJA W PRZESTRZENI SPOŁECZNEJ – paradygmaty zmian, Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11246/1/Edukacja_w_przestrzeni_spolecznej.pdf DĘBCZYŃSKI J., 2000: Rola partycypacji społecznej w tworzeniu wieloletnich planów inwestycyjnych przez samorządy. http://www.resmanagement.pl/artykuly.htm, pobrano 02.06.2010. DŁUGOSZ D., WYGNAŃSKI J.J., 2005: Obywatele współdecydują. Przewodnik po partycypacji społecznej. Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych, Warszawa GIORDANO K., 2006: Planowanie zrównoważonego rozwoju gminy w praktyce. Wyd. KUL, Lublin. Jakość konsultacji społecznych w Polsce. Krajowa praktyka a uwarunkowania prawne. Raport WWF Polska 2007. Uzupełniająca: Olech A., (red.), Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokal‑ nej. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 83–99. Kołodziejczyk, J. (2011). Partycypacja uczniów, rodziców i nauczycieli w zarządzaniu szkołą. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym, Refleksje. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 179–199 |
|
Uwagi: |
Obecność na zajęciach aktywny udział w realizacji zadań wskazanych na ćwiczeniach (grupowe i indywidualne) Forma zaliczenia: 1. Przygotowanie plakatu w wersji cyfrowej, promującego 1 z wybranych celów zrównoważonego rozwoju związany z przyrodą 2. Nagranie film (bez twarzy) w przestrzeni APS, w której można pokazać działalność APS na rzecz problematyki społecznej (edukacja włączająca/zjawiska społeczne, promocja zdrowia, stop przemocy, lub na inny wybrany temat) Pomiar efektywności kształcenia: Wiedza – udzielenie odpowiedzi na 2 pytania otwarte dotyczące dylematów współczesnej cywilizacji wraz ze wskazaniem refleksji jak można naprawić problemy społeczne z wykorzystaniem wiedzy pedagogiki specjalnej i nauk społecznych, humanistycznych i medycznych. Umiejętności z zakresu analizy działań na rzecz środowisk społecznych i ochrony przyrody są weryfikowane na podstawie analizy kampanii społecznych , wskazując obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrożenia działań innowacyjnych. Kompetencje społeczne - Przygotowanie plakatu oraz nagranie filmu wskazującego gotowość do podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego. Przedstawienie swoich efektów pracy na przedostatnich zajęciach jako potwierdzenie gotowości do inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. aktywizujące: burza mózgów, praca w grupach, metoda stolików eksperckich, podająca: wprowadzenie do zagadnień, które będą podstawą do realizacji zadań na ćwiczeniach oraz projektu plakatu oraz filmu 1 punkt ECTS 12 h kontaktowe 10 h przygotowanie plakatu i nagranie filmu 8 h zapoznanie się z literaturą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adamina Korwin-Szymanowska | |
Prowadzący grup: | Malwina Gnat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Falkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Falkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.