Andragogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-ANS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Andragogika specjalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 5 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Andragogika specjalna jako dyscyplina naukowa. Pojęcie, działy, cele, zasady problematyka teleologiczna w andragogice specjalnej. Rys historyczny - ewolucja poglądów na istotę pedagogiki dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Rola zawodowa andragoga specjalnego. Osobowość i kompetencje andragoga specjalnego. - Dorosłość oraz starzenie się osób niepełnosprawnych w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. Specyfika funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Osobowe i środowiskowe uwarunkowania pomyślnego starzenia się osób z długotrwałą niepełnosprawnością. - Kryzysy dorosłości – odchodzenie bliskich osób, samotność, samobójstwa itp. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne uwarunkowania problemu. Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji. - Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa w życiu dorosłych z niepełnosprawnością. - Edukacja ustawiczna jako jeden z obszarów zainteresowań andragogiki specjalnej. Tworzenie warunków umożliwiających całożyciowe uczenie się osób niepełnosprawnych (możliwości, bariery, dobre praktyki - instytucje, NGO). - Koncepcja vulnerability oraz jej praktyczne implikacje w zakresie systemu edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób z niepełnosprawnością. - Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych. Osoby z niepełnosprawnością jako sprawcy przestępstw. Zachowania dewiacyjne i pseudodewiacyjne w kontekście niepełnosprawności intelektualnej. Marginalizacja i wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Geragogika specjalna w systemie nauk. Aparatura pojęciowa, obszary zainteresowań, współczesne wyzwania i dylematy. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób starzejących się i starych z niepełnosprawnościami w Polsce i w innych państwach; system opieki i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnościami. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie miejsce andragogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania interdyscyplinarne. Zna przemiany związane z rozwojem wiedzy o dorosłych osobach z niepełnosprawnością. Zna i rozumie szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin, w tym specyfikę starzenia się na tle specjalnych potrzeb związanych z niepełnosprawnością, osobowe i środowiskowe uwarunkowania pomyślnego starzenia się osób z długotrwałą niepełnosprawnością, problematykę przemocy wobec osób dorosłych z niepełnosprawnościami w szczególności w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych, zachowania dewiacyjne i pseudodewiacyjne w kontekście niepełnosprawności intelektualnej; problem marginalizacji i wykluczenia społecznego osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Potrafi scharakteryzować instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia osób starzejących się i starych z niepełnosprawnościami w Polsce i w innych państwach; system opieki i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnościami; zna koncepcję vulnerability oraz jej praktyczne implikacje w zakresie systemu edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób z niepełnosprawnościami. Umiejętności Potrafi rozpoznawać i interpretować złożone problemy społeczne dorosłych osób z niepełnosprawnością, ukazując ich powiązania z różnymi obszarami andragogiki specjalnej. Potrafi analizować procesy i zjawiska dotyczące funkcjonowania osób dorosłych i starszych z niepełnosprawnością, wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu andragogiki specjalnej. Potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji oraz wdrażania działań innowacyjnych w pracy z dorosłymi i starszymi osobami z niepełnosprawnością. Kompetencje społeczne Jest gotów do okazywania wrażliwości na problemy z obszaru andragogiki specjalnej oraz prezentowania właściwej postawy wobec dorosłych i starszych osób z niepełnosprawnością. Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Danuta Al-Khamisy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): zaliczenie pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych, obejmujący swym zakresem tematykę wykładów. |
|
Pełny opis: |
- Andragogika specjalna jako dyscyplina naukowa. Pojęcie, cele, zasady problematyka teleologiczna w andragogice specjalnej. Ewolucja poglądów na istotę pedagogiki dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Dorosłość oraz starzenie się osób niepełnosprawnych w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. Specyfika funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Edukacja ustawiczna i zatrudnienie jako obszary zainteresowań andragogiki specjalnej. (możliwości, bariery, dobre praktyki - instytucje, NGO). - Marginalizacja i wykluczenie społeczne dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Geragogika specjalna w systemie nauk - obszary zainteresowań, współczesne wyzwania i dylematy. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób dorosłych i osób starszych z niepełnosprawnościami w Polsce i w innych państwach; system zatrudnienia, opieki i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnościami. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Aksamit D.: Kobiety-matki o macierzyństwie.Socjopedagogiczne studium narracji matek dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2020. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Kilian M. (2009), Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:], M. Dycht, L. Marszałek, Dylematy (niepełno)sprawności – rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, s.316-341 Literatura uzupełniająca Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999 Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Wiśniewska, J. (red.), Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2015 Zych A.A., Kaleta-Witusiak M., (2005), Geragogika specjalna – moralnym obowiązkiem naszych czasów, [w:] „Nasze Forum. Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny”, 3-4 (19-20), 2005, s. 72-80 |
|
Uwagi: |
Zaliczenie na ocenę w formie pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych, obejmujący swym zakresem tematykę wykładów. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 15 godzin Przygotowanie do poszczególnych zajęć/zaliczenia końcowego - godzin. 35 Łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): :. zaliczenie pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych, obejmujący swym zakresem tematykę wykładów. |
|
Pełny opis: |
- Andragogika specjalna jako dyscyplina naukowa. Pojęcie, cele, zasady problematyka teleologiczna w andragogice specjalnej. Ewolucja poglądów na istotę pedagogiki dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Dorosłość oraz starzenie się osób niepełnosprawnych w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. Specyfika funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Edukacja ustawiczna i zatrudnienie jako obszary zainteresowań andragogiki specjalnej. (możliwości, bariery, dobre praktyki - instytucje, NGO). - Marginalizacja i wykluczenie społeczne dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Geragogika specjalna w systemie nauk - obszary zainteresowań, współczesne wyzwania i dylematy. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób dorosłych i osób starszych z niepełnosprawnościami w Polsce i w innych państwach; system zatrudnienia, opieki i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnościami. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Aksamit D.: Kobiety-matki o macierzyństwie.Socjopedagogiczne studium narracji matek dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2020. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Kilian M. (2009), Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:], M. Dycht, L. Marszałek, Dylematy (niepełno)sprawności – rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, s.316-341 Literatura uzupełniająca Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999 Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Wiśniewska, J. (red.), Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2015 Zych A.A., Kaleta-Witusiak M., (2005), Geragogika specjalna – moralnym obowiązkiem naszych czasów, [w:] „Nasze Forum. Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny”, 3-4 (19-20), 2005, s. 72-80 |
|
Uwagi: |
Zaliczenie na ocenę w formie pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych, obejmujący swym zakresem tematykę wykładów. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 15 godzin Przygotowanie do poszczególnych zajęć/zaliczenia końcowego - godzin. 35 Łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru, umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość znaczenia andragogiki specjalnej w pracy z dorosłymi osobami z niepełnosprawnościami. |
|
Pełny opis: |
- Andragogika specjalna jako dyscyplina naukowa. Pojęcie, cele, zasady problematyka teleologiczna w andragogice specjalnej. Ewolucja poglądów na istotę pedagogiki dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Dorosłość oraz starzenie się osób niepełnosprawnych w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. Specyfika funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Edukacja ustawiczna i zatrudnienie jako obszary zainteresowań andragogiki specjalnej. (możliwości, bariery, dobre praktyki - instytucje, NGO). - Marginalizacja i wykluczenie społeczne dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Geragogika specjalna w systemie nauk - obszary zainteresowań, współczesne wyzwania i dylematy. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób dorosłych i osób starszych z niepełnosprawnościami w Polsce i w innych państwach; system zatrudnienia, opieki i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnościami. |
|
Literatura: |
Aksamit D.: Kobiety-matki o macierzyństwie. Socjopedagogiczne studium narracji matek dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2020. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Kilian M. (2009), Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:], M. Dycht, L. Marszałek, Dylematy (niepełno)sprawności – rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, s.316-341 Sipowicz, K., Najbert, E., Pietras, T. (2016). Dogoterapia. Terapia z udziałem psa. Podstawy kynopedagogiki. Warszawa: WN PWN. Sipowicz, K., Najbert. E., Pietras, T. (2017). Wielowymiarowy aspekt kryzysu w teorii i praktyce. Będzin: Wyd. e-bookowo. Sipowicz, K., Najbert, E., Podlecka, P., Pietras, T. (2022). Hipoterapia. Historia, koncepcje, przegląd badań. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Steuden, S. (2020). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999 Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Wiśniewska, J. (red.), Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2015 Zych A.A., Kaleta-Witusiak M., (2005), Geragogika specjalna – moralnym obowiązkiem naszych czasów, [w:] „Nasze Forum. Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny”, 3-4 (19-20), 2005, s. 72-80 |
|
Uwagi: |
Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej w formie testu jednokrotnego wyboru obejmującego swym zakresem tematykę wykładów. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 15 godzin Przygotowanie do poszczególnych zajęć/zaliczenia końcowego - godzin. 35 Łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru, umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość znaczenia andragogiki specjalnej w pracy z dorosłymi osobami z niepełnosprawnościami. |
|
Pełny opis: |
- Andragogika specjalna jako dyscyplina naukowa. Pojęcie, cele, zasady problematyka teleologiczna w andragogice specjalnej. Ewolucja poglądów na istotę pedagogiki dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Dorosłość oraz starzenie się osób niepełnosprawnych w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. Specyfika funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Edukacja ustawiczna i zatrudnienie jako obszary zainteresowań andragogiki specjalnej. (możliwości, bariery, dobre praktyki - instytucje, NGO). - Marginalizacja i wykluczenie społeczne dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Geragogika specjalna w systemie nauk - obszary zainteresowań, współczesne wyzwania i dylematy. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób dorosłych i osób starszych z niepełnosprawnościami w Polsce i w innych państwach; system zatrudnienia, opieki i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnościami. |
|
Literatura: |
Aksamit D.: Kobiety-matki o macierzyństwie. Socjopedagogiczne studium narracji matek dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2020. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Kilian M. (2009), Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:], M. Dycht, L. Marszałek, Dylematy (niepełno)sprawności – rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, s.316-341 Sipowicz, K., Najbert, E., Pietras, T. (2016). Dogoterapia. Terapia z udziałem psa. Podstawy kynopedagogiki. Warszawa: WN PWN. Sipowicz, K., Najbert. E., Pietras, T. (2017). Wielowymiarowy aspekt kryzysu w teorii i praktyce. Będzin: Wyd. e-bookowo. Sipowicz, K., Najbert, E., Podlecka, P., Pietras, T. (2022). Hipoterapia. Historia, koncepcje, przegląd badań. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Steuden, S. (2020). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999 Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Wiśniewska, J. (red.), Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2015 Zych A.A., Kaleta-Witusiak M., (2005), Geragogika specjalna – moralnym obowiązkiem naszych czasów, [w:] „Nasze Forum. Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny”, 3-4 (19-20), 2005, s. 72-80 |
|
Uwagi: |
Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej w formie testu jednokrotnego wyboru obejmującego swym zakresem tematykę wykładów. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 15 godzin Przygotowanie do poszczególnych zajęć/zaliczenia końcowego - godzin. 35 Łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - pisemne kolokwium w formie testu jednokrotnego wyboru, umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość znaczenia andragogiki specjalnej w pracy z dorosłymi osobami z niepełnosprawnościami. |
|
Pełny opis: |
- Andragogika specjalna jako dyscyplina naukowa. Pojęcie, cele, zasady problematyka teleologiczna w andragogice specjalnej. Ewolucja poglądów na istotę pedagogiki dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Dorosłość oraz starzenie się osób niepełnosprawnych w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. Specyfika funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Edukacja ustawiczna i zatrudnienie jako obszary zainteresowań andragogiki specjalnej. (możliwości, bariery, dobre praktyki - instytucje, NGO). - Marginalizacja i wykluczenie społeczne dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Geragogika specjalna w systemie nauk - obszary zainteresowań, współczesne wyzwania i dylematy. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób dorosłych i osób starszych z niepełnosprawnościami w Polsce i w innych państwach; system zatrudnienia, opieki i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnościami. |
|
Literatura: |
Aksamit D.: Kobiety-matki o macierzyństwie. Socjopedagogiczne studium narracji matek dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2020. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Kilian M. (2009), Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:], M. Dycht, L. Marszałek, Dylematy (niepełno)sprawności – rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, s.316-341 Sipowicz, K., Najbert, E., Pietras, T. (2016). Dogoterapia. Terapia z udziałem psa. Podstawy kynopedagogiki. Warszawa: WN PWN. Sipowicz, K., Najbert. E., Pietras, T. (2017). Wielowymiarowy aspekt kryzysu w teorii i praktyce. Będzin: Wyd. e-bookowo. Sipowicz, K., Najbert, E., Podlecka, P., Pietras, T. (2022). Hipoterapia. Historia, koncepcje, przegląd badań. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Steuden, S. (2020). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999 Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Wiśniewska, J. (red.), Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2015 Zych A.A., Kaleta-Witusiak M., (2005), Geragogika specjalna – moralnym obowiązkiem naszych czasów, [w:] „Nasze Forum. Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny”, 3-4 (19-20), 2005, s. 72-80 |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - metoda podająca wykład z użyciem technik audiowizualnych NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 15 godzin Przygotowanie do poszczególnych zajęć/zaliczenia końcowego - godzin. 35 Łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin Liczba punktów ECTS - 2 ............................................................................................ ZAJĘCIA REALIZOWANE ZDALNIE: Link do zespołu na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ahoSBH-B5-drmRplZGfCSmhMN5yGQfiThS3PI-OnhfWk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e53af291-cadc-48df-8ff8-fc7e7802f914&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 kod zespołu: zukq0yp |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - pisemne kolokwium w formie testu jednokrotnego wyboru, umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość znaczenia andragogiki specjalnej w pracy z dorosłymi osobami z niepełnosprawnościami. |
|
Pełny opis: |
- Andragogika specjalna jako dyscyplina naukowa. Pojęcie, cele, zasady problematyka teleologiczna w andragogice specjalnej. Ewolucja poglądów na istotę pedagogiki dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Dorosłość oraz starzenie się osób niepełnosprawnych w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. Specyfika funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Edukacja ustawiczna i zatrudnienie jako obszary zainteresowań andragogiki specjalnej. (możliwości, bariery, dobre praktyki - instytucje, NGO). - Marginalizacja i wykluczenie społeczne dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Geragogika specjalna w systemie nauk - obszary zainteresowań, współczesne wyzwania i dylematy. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób dorosłych i osób starszych z niepełnosprawnościami w Polsce i w innych państwach; system zatrudnienia, opieki i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnościami. |
|
Literatura: |
Aksamit D.: Kobiety-matki o macierzyństwie. Socjopedagogiczne studium narracji matek dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2020. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Kilian M. (2009), Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:], M. Dycht, L. Marszałek, Dylematy (niepełno)sprawności – rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, s.316-341 Sipowicz, K., Najbert, E., Pietras, T. (2016). Dogoterapia. Terapia z udziałem psa. Podstawy kynopedagogiki. Warszawa: WN PWN. Sipowicz, K., Najbert. E., Pietras, T. (2017). Wielowymiarowy aspekt kryzysu w teorii i praktyce. Będzin: Wyd. e-bookowo. Sipowicz, K., Najbert, E., Podlecka, P., Pietras, T. (2022). Hipoterapia. Historia, koncepcje, przegląd badań. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Steuden, S. (2020). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999 Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Wiśniewska, J. (red.), Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2015 Zych A.A., Kaleta-Witusiak M., (2005), Geragogika specjalna – moralnym obowiązkiem naszych czasów, [w:] „Nasze Forum. Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny”, 3-4 (19-20), 2005, s. 72-80 |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - metoda podająca wykład z użyciem technik audiowizualnych NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 12 godzin Przygotowanie do poszczególnych zajęć/zaliczenia końcowego - godzin. 38 Łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin Liczba punktów ECTS - 2 .................................................................................... ZAJĘCIA REALIZOWANE ZDALNIE Link do zespołu na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSRLGdzHTd0Ph42nIJdBnkFWG5gEZRwygbI3SdMpiY6A1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d9328c0b-fb73-4c21-9560-c953d48cdb69&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 kod zespołu: z9f4nk7 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - pisemne kolokwium w formie testu jednokrotnego wyboru, umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość znaczenia andragogiki specjalnej w pracy z dorosłymi osobami z niepełnosprawnościami. |
|
Pełny opis: |
- Andragogika specjalna jako dyscyplina naukowa. Pojęcie, cele, zasady problematyka teleologiczna w andragogice specjalnej. Ewolucja poglądów na istotę pedagogiki dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Dorosłość oraz starzenie się osób niepełnosprawnych w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. Specyfika funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Edukacja ustawiczna i zatrudnienie jako obszary zainteresowań andragogiki specjalnej. (możliwości, bariery, dobre praktyki - instytucje, NGO). - Marginalizacja i wykluczenie społeczne dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Geragogika specjalna w systemie nauk - obszary zainteresowań, współczesne wyzwania i dylematy. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób dorosłych i osób starszych z niepełnosprawnościami w Polsce i w innych państwach; system zatrudnienia, opieki i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnościami. |
|
Literatura: |
Aksamit D.: Kobiety-matki o macierzyństwie. Socjopedagogiczne studium narracji matek dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2020. Aksamit D.: OBLICZA OJCOSTWA. Studium narracji ojców dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2021. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Kilian M. (2009), Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:], M. Dycht, L. Marszałek, Dylematy (niepełno)sprawności – rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, s.316-341 Sipowicz, K., Najbert, E., Pietras, T. (2016). Dogoterapia. Terapia z udziałem psa. Podstawy kynopedagogiki. Warszawa: WN PWN. Sipowicz, K., Najbert. E., Pietras, T. (2017). Wielowymiarowy aspekt kryzysu w teorii i praktyce. Będzin: Wyd. e-bookowo. Sipowicz, K., Najbert, E., Podlecka, P., Pietras, T. (2022). Hipoterapia. Historia, koncepcje, przegląd badań. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Steuden, S. (2020). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999 Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Wiśniewska, J. (red.), Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2015 Zych A.A., Kaleta-Witusiak M., (2005), Geragogika specjalna – moralnym obowiązkiem naszych czasów, [w:] „Nasze Forum. Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny”, 3-4 (19-20), 2005, s. 72-80 |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - metoda podająca wykład z użyciem technik audiowizualnych NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 15 godzin Przygotowanie do poszczególnych zajęć/zaliczenia końcowego - godzin. 35 Łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - pisemne kolokwium w formie testu jednokrotnego wyboru, umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość znaczenia andragogiki specjalnej w pracy z dorosłymi osobami z niepełnosprawnościami. |
|
Pełny opis: |
- Andragogika specjalna jako dyscyplina naukowa. Pojęcie, cele, zasady problematyka teleologiczna w andragogice specjalnej. Ewolucja poglądów na istotę pedagogiki dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Dorosłość oraz starzenie się osób niepełnosprawnych w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. Specyfika funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Edukacja ustawiczna i zatrudnienie jako obszary zainteresowań andragogiki specjalnej. (możliwości, bariery, dobre praktyki - instytucje, NGO). - Marginalizacja i wykluczenie społeczne dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Geragogika specjalna w systemie nauk - obszary zainteresowań, współczesne wyzwania i dylematy. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób dorosłych i osób starszych z niepełnosprawnościami w Polsce i w innych państwach; system zatrudnienia, opieki i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnościami. |
|
Literatura: |
Aksamit D.: Kobiety-matki o macierzyństwie. Socjopedagogiczne studium narracji matek dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2020. Aksamit D.: OBLICZA OJCOSTWA. Studium narracji ojców dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2021. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Kilian M. (2009), Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:], M. Dycht, L. Marszałek, Dylematy (niepełno)sprawności – rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, s.316-341 Sipowicz, K., Najbert, E., Pietras, T. (2016). Dogoterapia. Terapia z udziałem psa. Podstawy kynopedagogiki. Warszawa: WN PWN. Sipowicz, K., Najbert. E., Pietras, T. (2017). Wielowymiarowy aspekt kryzysu w teorii i praktyce. Będzin: Wyd. e-bookowo. Sipowicz, K., Najbert, E., Podlecka, P., Pietras, T. (2022). Hipoterapia. Historia, koncepcje, przegląd badań. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Steuden, S. (2020). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999 Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Wiśniewska, J. (red.), Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2015 Zych A.A., Kaleta-Witusiak M., (2005), Geragogika specjalna – moralnym obowiązkiem naszych czasów, [w:] „Nasze Forum. Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny”, 3-4 (19-20), 2005, s. 72-80 |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - metoda podająca wykład z użyciem technik audiowizualnych NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 12 godzin Przygotowanie do poszczególnych zajęć/zaliczenia końcowego - godzin. 38 Łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin Liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.