Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody współpracy z rodziną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-MWR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody współpracy z rodziną
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PC, edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) niestacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z budowaniem i rozwijaniem współdziałania i współpracy instytucji edukacyjnych z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 10 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godzin

Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godzin

Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub scenariuszy - 5 godzin

W sumie: 1 punkt ECTS

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Współpraca a pomoc rodzinie. Systemowe i społeczne wyznaczniki ciążące na konstruowanych umowach dotyczących współpracy.

- Perspektywa potrzeb nauczyciela i rodziny.

- Granice i warunki udzielania pomocy rodzinie.

- Obszar kompetencji specjalistów w relacjach z rodziną.

- Prawidłowe i nieprawidłowe postawy rodziców: charakterystyka i możliwości współdziałania.

- Informowanie rodziców o zaburzeniach dziecka.

Literatura:

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, WSiP, Warszawa 2002.

Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1999.

Gordon T., Pacjent jako partner, WSiP, Warszawa 1997.

Konieczna A., Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia, APS, Warszawa 2010.

Konieczna A., Komunikacja pisemna i dokumentacja w sferze kontaktów szkoły z rodziną i jej normatywno-dyrektywne aspekty, Wydawnictwo APS, Warszawa 2010.

Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, GWP, Gdańsk 2004

Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004

Badora S., Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość w relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001

E.Reczek, Wideotreining Komunikacji w pracy z rodziną z dysfunkcjami w pełnieniu funkcji rodzicielskiej. 2016. w: I.Krasiejko, M.Ciczkowska-Giedziun (red.) Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji, Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych

Miś L., Z teoretycznych i metodologicznych zagadnień wideotreningu komunikacji, Instytut Socjologii UJ: Fundacja na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych PLUS, Kraków 2001

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna zasady, na których powinna się opierać współpraca z rodzicami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Zna prawa rodziców w szkole

Zna formy współpracy nauczycieli z rodzicami

Umiejętności

Potrafi przekazywać rodzicom jasne komunikaty na temat postępów dziecka

Kompetencje społeczne

Jest gotów przestrzegać zasad etyki zawodowej w relacjach z rodziną dziecka

Świadomie podejmuje zobowiązania pracy da dobra rodziny i dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania - zaliczenie na ocenę:

- obowiązkowa praca zaliczeniowa

- obecność na zajęciach obowiązkowa

- bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć

- udział w zadaniu grupowym

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Konieczna
Prowadzący grup: Agnieszka Konieczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z budowaniem i rozwijaniem współdziałania i współpracy instytucji edukacyjnych z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

Pełny opis:

Omawiane zagadnienia:

- Modele współpracy przedszkola/szkoły ze środowiskiem lokalnym;

- Prawne uwarunkowania współpracy rodzice - nauczyciele;

- Rozpoznawanie wzajemnych oczekiwań rodziców i nauczycieli; Czynniki determinujące i zakłócające współpracę;

- Projektowanie i planowanie współpracy; Zapoznanie z różnymi rozwiązaniami metodycznymi z zakresu współpracy z rodzicami;

- Projektowanie programu pracy z dzieckiem przy współpracy z rodzicami.

- Sposoby włączania rodziców w życie grupy przedszkolnej/klasy szkolnej;

- Formy współpracy z rodzicami; prowadzenie zebrań z rodzicami, konsultacje pedagogiczne;

- Dokumentowanie działań pedagogicznych w pracy nauczyciela;

- Znaczenie umiejętności komunikacyjnych nauczyciela w budowaniu pozytywnej współpracy;

- Radzenie sobie z sytuacjami konfliktowymi.

Literatura:

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, WSiP, Warszawa 2002.

Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1999.

Gordon T., Pacjent jako partner, WSiP, Warszawa 1997.

Konieczna A., Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia, APS, Warszawa 2010.

Konieczna A., Komunikacja pisemna i dokumentacja w sferze kontaktów szkoły z rodziną i jej normatywno-dyrektywne aspekty, Wydawnictwo APS, Warszawa 2010.

Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, GWP, Gdańsk 2004

Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004

Badora S., Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość w relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001

E.Reczek, Wideotreining Komunikacji w pracy z rodziną z dysfunkcjami w pełnieniu funkcji rodzicielskiej. 2016. w: I.Krasiejko, M.Ciczkowska-Giedziun (red.) Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji, Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych

Miś L., Z teoretycznych i metodologicznych zagadnień wideotreningu komunikacji, Instytut Socjologii UJ: Fundacja na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych PLUS, Kraków 2001

Uwagi:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 10 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godzin

Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godzin

Przygotowanie scenariuszy spotkań - 5 godzin

W sumie: 1 punkt ECTS

Metody ksztalcenia:

- dyskusja,

- ćwiczenia (zadania) - praca indywidualna i w zespołach,

- analiza przykładów z praktyki.

Wymagania - zaliczenie na ocenę:

- obecność na zajęciach obowiązkowa

- bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć

- udział w zadaniu grupowym

- nieobowiązkowa praca zaliczeniowa (na wyższą ocenę)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Konieczna
Prowadzący grup: Agnieszka Konieczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z budowaniem i rozwijaniem współdziałania i współpracy instytucji edukacyjnych z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

Wymagania - zaliczenie na ocenę:

- obowiązkowa praca zaliczeniowa

- obecność na zajęciach obowiązkowa

- bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć

- udział w zadaniach grupowych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Współpraca a pomoc rodzinie. Systemowe i społeczne wyznaczniki ciążące na konstruowanych umowach dotyczących współpracy.

- Perspektywa potrzeb nauczyciela i rodziny.

- Granice i warunki udzielania pomocy rodzinie.

- Obszar kompetencji specjalistów w relacjach z rodziną.

- Prawidłowe i nieprawidłowe postawy rodziców: charakterystyka i możliwości współdziałania.

- Informowanie rodziców o zaburzeniach dziecka.

Literatura:

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, WSiP, Warszawa 2002.

Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1999.

Gordon T., Pacjent jako partner, WSiP, Warszawa 1997.

Konieczna A., Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia, APS, Warszawa 2010.

Konieczna A., Komunikacja pisemna i dokumentacja w sferze kontaktów szkoły z rodziną i jej normatywno-dyrektywne aspekty, Wydawnictwo APS, Warszawa 2010.

Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, GWP, Gdańsk 2004

Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004

Badora S., Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość w relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001

E.Reczek, Wideotreining Komunikacji w pracy z rodziną z dysfunkcjami w pełnieniu funkcji rodzicielskiej. 2016. w: I.Krasiejko, M.Ciczkowska-Giedziun (red.) Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji, Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych

Miś L., Z teoretycznych i metodologicznych zagadnień wideotreningu komunikacji, Instytut Socjologii UJ: Fundacja na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych PLUS, Kraków 2001

Uwagi:

Metody kształcenia:

- dyskusja,

- ćwiczenia (zadania) - praca indywidualna i w zespołach,

- analiza przykładów z praktyki

Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 10 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godzin

Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godzin

Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub scenariuszy - 5 godzin

W sumie: 1 punkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Miler-Zdanowska
Prowadzący grup: Kamila Miler-Zdanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Obecność i aktywność na zajęciach. Ocena pracy w grupie podczas zajęć.

Pełny opis:

1. Rodzina jako instytucja społeczna – definicje, funkcje, typologia rodzin.

2. Formy życia rodzinnego: samotne rodzicielstwo, związki kohabitacyjne, rodzina zrekonstruowana, rodzina adopcyjna, zastępcza.

3. Charakterystyka postaw rodzicielskich M. Ziemska. Wpływ na współpracę, wspieranie dziecka.

4. Współpraca rodziców z nauczycielami, specjalistami, szkołą. Zasady, cele współpracy.

5. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej. Wsparcie społeczne rodziny. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.

Krasiejko, I. i Cieczkowska-Gierudziun, M. (2016). Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji. Analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych.

Literatura uzupełniająca:

Kołaczkowski, B. i Ratajczak, M. (2013). Pomoc społeczna. Wybrane instytucje pomocy rodzinie i dziecku. Warszawa: Wolters Kluwer.

Krasiejko, I. (2010). Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej. Katowice: "Śląsk" Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- dyskusja,

- ćwiczenia (zadania) - praca w zespołach,

- analiza przykładów z praktyki

Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 10 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godzin

Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godzin

W sumie: 1 punkt ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)