Metody współpracy z rodziną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MWR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody współpracy z rodziną |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PC, edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) niestacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z budowaniem i rozwijaniem współdziałania i współpracy instytucji edukacyjnych z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 10 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub scenariuszy - 5 godzin W sumie: 1 punkt ECTS |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Współpraca a pomoc rodzinie. Systemowe i społeczne wyznaczniki ciążące na konstruowanych umowach dotyczących współpracy. - Perspektywa potrzeb nauczyciela i rodziny. - Granice i warunki udzielania pomocy rodzinie. - Obszar kompetencji specjalistów w relacjach z rodziną. - Prawidłowe i nieprawidłowe postawy rodziców: charakterystyka i możliwości współdziałania. - Informowanie rodziców o zaburzeniach dziecka. |
Literatura: |
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, WSiP, Warszawa 2002. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1999. Gordon T., Pacjent jako partner, WSiP, Warszawa 1997. Konieczna A., Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia, APS, Warszawa 2010. Konieczna A., Komunikacja pisemna i dokumentacja w sferze kontaktów szkoły z rodziną i jej normatywno-dyrektywne aspekty, Wydawnictwo APS, Warszawa 2010. Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, GWP, Gdańsk 2004 Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004 Badora S., Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość w relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001 E.Reczek, Wideotreining Komunikacji w pracy z rodziną z dysfunkcjami w pełnieniu funkcji rodzicielskiej. 2016. w: I.Krasiejko, M.Ciczkowska-Giedziun (red.) Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji, Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych Miś L., Z teoretycznych i metodologicznych zagadnień wideotreningu komunikacji, Instytut Socjologii UJ: Fundacja na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych PLUS, Kraków 2001 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna zasady, na których powinna się opierać współpraca z rodzicami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych Zna prawa rodziców w szkole Zna formy współpracy nauczycieli z rodzicami Umiejętności Potrafi przekazywać rodzicom jasne komunikaty na temat postępów dziecka Kompetencje społeczne Jest gotów przestrzegać zasad etyki zawodowej w relacjach z rodziną dziecka Świadomie podejmuje zobowiązania pracy da dobra rodziny i dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania - zaliczenie na ocenę: - obowiązkowa praca zaliczeniowa - obecność na zajęciach obowiązkowa - bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć - udział w zadaniu grupowym |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Konieczna | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z budowaniem i rozwijaniem współdziałania i współpracy instytucji edukacyjnych z rodzicami i środowiskiem lokalnym. |
|
Pełny opis: |
Omawiane zagadnienia: - Modele współpracy przedszkola/szkoły ze środowiskiem lokalnym; - Prawne uwarunkowania współpracy rodzice - nauczyciele; - Rozpoznawanie wzajemnych oczekiwań rodziców i nauczycieli; Czynniki determinujące i zakłócające współpracę; - Projektowanie i planowanie współpracy; Zapoznanie z różnymi rozwiązaniami metodycznymi z zakresu współpracy z rodzicami; - Projektowanie programu pracy z dzieckiem przy współpracy z rodzicami. - Sposoby włączania rodziców w życie grupy przedszkolnej/klasy szkolnej; - Formy współpracy z rodzicami; prowadzenie zebrań z rodzicami, konsultacje pedagogiczne; - Dokumentowanie działań pedagogicznych w pracy nauczyciela; - Znaczenie umiejętności komunikacyjnych nauczyciela w budowaniu pozytywnej współpracy; - Radzenie sobie z sytuacjami konfliktowymi. |
|
Literatura: |
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, WSiP, Warszawa 2002. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1999. Gordon T., Pacjent jako partner, WSiP, Warszawa 1997. Konieczna A., Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia, APS, Warszawa 2010. Konieczna A., Komunikacja pisemna i dokumentacja w sferze kontaktów szkoły z rodziną i jej normatywno-dyrektywne aspekty, Wydawnictwo APS, Warszawa 2010. Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, GWP, Gdańsk 2004 Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004 Badora S., Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość w relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001 E.Reczek, Wideotreining Komunikacji w pracy z rodziną z dysfunkcjami w pełnieniu funkcji rodzicielskiej. 2016. w: I.Krasiejko, M.Ciczkowska-Giedziun (red.) Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji, Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych Miś L., Z teoretycznych i metodologicznych zagadnień wideotreningu komunikacji, Instytut Socjologii UJ: Fundacja na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych PLUS, Kraków 2001 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 10 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godzin Przygotowanie scenariuszy spotkań - 5 godzin W sumie: 1 punkt ECTS Metody ksztalcenia: - dyskusja, - ćwiczenia (zadania) - praca indywidualna i w zespołach, - analiza przykładów z praktyki. Wymagania - zaliczenie na ocenę: - obecność na zajęciach obowiązkowa - bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć - udział w zadaniu grupowym - nieobowiązkowa praca zaliczeniowa (na wyższą ocenę) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Konieczna | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z budowaniem i rozwijaniem współdziałania i współpracy instytucji edukacyjnych z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Wymagania - zaliczenie na ocenę: - obowiązkowa praca zaliczeniowa - obecność na zajęciach obowiązkowa - bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć - udział w zadaniach grupowych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Współpraca a pomoc rodzinie. Systemowe i społeczne wyznaczniki ciążące na konstruowanych umowach dotyczących współpracy. - Perspektywa potrzeb nauczyciela i rodziny. - Granice i warunki udzielania pomocy rodzinie. - Obszar kompetencji specjalistów w relacjach z rodziną. - Prawidłowe i nieprawidłowe postawy rodziców: charakterystyka i możliwości współdziałania. - Informowanie rodziców o zaburzeniach dziecka. |
|
Literatura: |
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, WSiP, Warszawa 2002. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1999. Gordon T., Pacjent jako partner, WSiP, Warszawa 1997. Konieczna A., Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia, APS, Warszawa 2010. Konieczna A., Komunikacja pisemna i dokumentacja w sferze kontaktów szkoły z rodziną i jej normatywno-dyrektywne aspekty, Wydawnictwo APS, Warszawa 2010. Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, GWP, Gdańsk 2004 Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004 Badora S., Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość w relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001 E.Reczek, Wideotreining Komunikacji w pracy z rodziną z dysfunkcjami w pełnieniu funkcji rodzicielskiej. 2016. w: I.Krasiejko, M.Ciczkowska-Giedziun (red.) Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji, Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych Miś L., Z teoretycznych i metodologicznych zagadnień wideotreningu komunikacji, Instytut Socjologii UJ: Fundacja na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych PLUS, Kraków 2001 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - dyskusja, - ćwiczenia (zadania) - praca indywidualna i w zespołach, - analiza przykładów z praktyki Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 10 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub scenariuszy - 5 godzin W sumie: 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Miler-Zdanowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Miler-Zdanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność i aktywność na zajęciach. Ocena pracy w grupie podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Rodzina jako instytucja społeczna – definicje, funkcje, typologia rodzin. 2. Formy życia rodzinnego: samotne rodzicielstwo, związki kohabitacyjne, rodzina zrekonstruowana, rodzina adopcyjna, zastępcza. 3. Charakterystyka postaw rodzicielskich M. Ziemska. Wpływ na współpracę, wspieranie dziecka. 4. Współpraca rodziców z nauczycielami, specjalistami, szkołą. Zasady, cele współpracy. 5. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej. Wsparcie społeczne rodziny. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. Krasiejko, I. i Cieczkowska-Gierudziun, M. (2016). Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji. Analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Literatura uzupełniająca: Kołaczkowski, B. i Ratajczak, M. (2013). Pomoc społeczna. Wybrane instytucje pomocy rodzinie i dziecku. Warszawa: Wolters Kluwer. Krasiejko, I. (2010). Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej. Katowice: "Śląsk" Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - dyskusja, - ćwiczenia (zadania) - praca w zespołach, - analiza przykładów z praktyki Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 10 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godzin W sumie: 1 punkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.