Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z dysfunkcją wzroku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-MTW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z dysfunkcją wzroku
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Najczęściej spotykane przyczyny uszkodzenia wzroku, ich następstwa funkcjonalne oraz konsekwencje fizyczno-zdrowotne, psychiczne i społeczne dysfunkcji wzroku

- Podstawowe definicje niewidzenia i słabowzroczności, populacja osób z dysfunkcją wzroku

- Mity i stereotypy związane z osobami z dysfunkcją wzroku

- Jak zachowywać się w obecności osoby z dysfunkcją wzroku

- Techniki poruszania się z przewodnikiem widzącym

- Ocena i modyfikacja otoczenia pod kątem potrzeb i możliwości osób z dysfunkcją wzroku

- Dostosowanie pomocy i materiałów dydaktycznych do potrzeb ucznia niewidomego i słabowidzącego

- Uczeń słabowidzący w klasie

- Pomoce, instytucje i organizacje wspomagające funkcjonowanie osób z dysfunkcją wzroku.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna konsekwencje wad wzroku oraz ich wpływ na proces uczenia się na sposób szkolny, rozwój społeczny i nabywanie umiejętności praktycznych

Rozumie znacznie zasady poglądowości w kształceniu uczniów z wadami wzroku

Zna środki dydaktyczne stosowane w kształceniu uczniów z wadami wzroku

Umiejętności

Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia służące poznaniu pojęć przez uczniów z wadami wzroku

Potrafi dokonać adaptacji scenariusza lekcji do potrzeb ucznia z wadą wzroku

Zna dylematy etyczne związane z integracyjnym kształceniem uczniów niesłyszących

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Paplińska
Prowadzący grup: Kamila Miler-Zdanowska, Małgorzata Paplińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Zaliczenie na ocenę testu końcowego

projekt i wykonanie pomocy dydaktycznej dla ucznia niewidomego

Obecność i aktywność na zajęciach

Pełny opis:

Treści programowe realizowane odpowiednio na wykładzie i warsztatach

Wykład

1. Najczęściej spotykane przyczyny uszkodzenia wzroku.

2. Podstawowe definicje niewidzenia i słabowzroczności, populacja osób z dysfunkcją wzroku.

3. Następstwa funkcjonalne schorzeń wzroku oraz ich konsekwencje fizyczno- zdrowotne, psychiczne i społeczne

4. Konsekwencje wynikające z braku lub poważnego uszkodzenia wzroku. Wykorzystanie kompensacji i wsparcie dziecka z dysfunkcją wzroku w poszczególnych obszarach rozwoju

5. Trudności szkolne dzieci niewidomych - jak im zaradzić?

6. Trudności, możliwości i potrzeby dzieci słabowidzących.

7.Ocena i modyfikacja otoczenia pod kątem potrzeb i możliwości osób niewidomych i słabowidzących

8. Pomoce wspomagające funkcjonowanie osób z dysfunkcją wzroku.

WARSZTATY

1. Percepcja dotykowa a pismo Braille'a. Specyfika procesu czytania dotykowego

2. Grafika dotykowa dla osób niewidomych

3. Gotowość dziecka niewidomego do podjęcia nauki szkolnej – umiejętności przedbrajlowskie.

4. Techniki poruszania się z widzącym przewodnikiem

5. Jak zachowywać się w obecności osoby z dysfunkcją wzroku.

6. Wsparcie ucznia z dysfunkcją wzroku w nauce orientacji w małej i dużej przestrzeni

7. Wsparcie dziecka słabowidzącego w domu i szkole

8. Adaptacja miejsca pracy w domu i szkole oraz dostosowanie pomocy i materiałów dydaktycznych do potrzeb ucznia niewidomego i słabowidzącego

9. Audiodeskrypcja - znaczenie opisu alternatywnego i zasady jego przygotowania

Literatura:

Adamowicz-Hummel A. (2000), Jak zachować się w obecności osoby niewidomej lub słabowidzącej? Jak jej pomóc? W: Poradnik pracodawcy osób niewidomych i słabo widzących. Rozdz. 2. Red. A.Adamowicz-Hummel i H.Guzowska. AWARE Europe, Warszawa; http://www.idn.org.pl/aware-europe

Adamowicz-Hummel A. (2001) Posługiwanie się wzrokiem przez dzieci słabo widzące. Rozdział 2 w: Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi. MEN, Warszawa.

Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa

Miler-Zdanowska, K. (2010). Orientacja przestrzenna dzieci z dysfunkcją wzroku - droga do niezależności. W: J.Witczak-Nowotna (red.) Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Warszawa: BON UW.

Miler-Zdanowska, K. (2015). Czynniki warunkujące nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z dysfunkcją wzroku. W: Czerwińska, K., Paplińska, M., Walkiewicz-Krutak, M. (red.)., Tyflopedagogika we współczesnej przestrzeni edukacyjno - rehabilitacyjnej, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Warszawa,

Paplińska M. (2012) Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla. Przewodniki dla rodziców i nauczycieli. Trakt, Warszawa

Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28

Paplińska M. (2017) Edukacja graficzna uczniów z niepełnosprawnością wzroku odzwierciedlona w IPETach – ważny czy pomijany obszar wsparcia. W: B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.). Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji (s. 205-229). Poznań: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM

Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89

Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Indywidualny Plan Wsparcia ucznia niewidomego, jego rodziców i nauczycieli – studium przypadku W: M. Wójcik, B. Antoszewska (red.) Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. UWM, Olsztyn, s. 161-182.

Paplińska M. (red.) (2008) Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa;

Paplińska M. (2008): Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły - przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: Gorajewska D. (red.) Wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, s 132-141

Paplińska M. (2005). ,,Zanurzanie dzieci w brajlu'' jako element holistycznej nauki języka - rozwiązania stosowane w Stanach Zjednoczonych. Szkoła Specjalna nr 4, Warszawa, Wydawnictwo APS

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

www.braille.pl

Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa

Mangold S. S. (2000), MANGOLD - Rozwojowy Program Percepcji Dotykowej i Rozpoznawania Liter Brajlowskich, PZN Warszawa.

Miler-Zdanowska, K. (2018) Edukacja uczniów z niepełnosprawnością wzroku

w Polsce – szanse, zagrożenia, wyzwania. W: Zacharuk, T., Pytka, L. (red.), Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej. Egzemplifikacje, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, s. 39-53

Paplińska M. (2017). Wykorzystanie polisensorycznej metody nauki czytania wypukłej grafiki w przezwyciężaniu skutków zaniedbań w edukacji niewidomej uczennicy – studium przypadku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych (s. 147-170). Warszawa: APS.

Paplińska M. (2015), Młode pokolenie osób z niepełnosprawnością wzroku w paradoksie informacyjno-komunikacyjnym. W: Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa

Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494

Paplińska M. (red.) (2016) Pismo Braille’a. Z tradycją w nowoczesność. Fundacja Polskich Niewidomych „Trakt”, Warszawa.

Paplińska M. (2009), Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS, Warszawa

Wdówik P. (2008), Adaptacja materiałów dydaktycznych dla uczniów i studentów niewidomych i słabowidzących. W: Paplińska M. (red.), Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa

Witczak-Nowotna J. (2009). Uczeń słabowidzący w klasie – wskazówki praktyczne dla nauczycieli. http://www.trakt.org.pl/viewpage.php?page_id=145

Uwagi:

Link do wykładu

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a11ec578ca1bc408fa779832fad49ef19%40thread.tacv2/conversations?groupId=2d603194-7030-4fff-bc73-11babe2fa67b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do warsztatów gr 1

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6756567b3468432e8d072fa93fc9986b%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=aaae7388-b1bc-494a-82a9-fcd57016bea5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do warsztatów gr 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6fb31970c31f4b948848d97cf934531d%40thread.tacv2/conversations?groupId=81e1eb97-536c-46c6-ba6f-a350725d731a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, pogadanka, opis, burza mózgów, problemowa, dyskusja, projekt

Godziny kontaktowe: ćwiczenia i warsztaty 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do kolokwium 10

Przygotowanie pomocy dla dziecka niewidomego 5

ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Paplińska
Prowadzący grup: Małgorzata Paplińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Zaliczenie na ocenę testu końcowego

projekt i wykonanie pomocy dydaktycznej dla ucznia niewidomego

Obecność i aktywność na zajęciach

Pełny opis:

Treści programowe realizowane odpowiednio na wykładzie i warsztatach

Wykład

1. Najczęściej spotykane przyczyny uszkodzenia wzroku.

2. Podstawowe definicje niewidzenia i słabowzroczności, populacja osób z dysfunkcją wzroku.

3. Następstwa funkcjonalne schorzeń wzroku oraz ich konsekwencje fizyczno- zdrowotne, psychiczne i społeczne

4. Konsekwencje wynikające z braku lub poważnego uszkodzenia wzroku. Wykorzystanie kompensacji i wsparcie dziecka z dysfunkcją wzroku w poszczególnych obszarach rozwoju

5. Trudności szkolne dzieci niewidomych - jak im zaradzić?

6. Trudności, możliwości i potrzeby dzieci słabowidzących.

7.Ocena i modyfikacja otoczenia pod kątem potrzeb i możliwości osób niewidomych i słabowidzących

8. Pomoce wspomagające funkcjonowanie osób z dysfunkcją wzroku.

WARSZTATY

1. Percepcja dotykowa a pismo Braille'a. Specyfika procesu czytania dotykowego

2. Grafika dotykowa dla osób niewidomych

3. Gotowość dziecka niewidomego do podjęcia nauki szkolnej – umiejętności przedbrajlowskie.

4. Techniki poruszania się z widzącym przewodnikiem

5. Jak zachowywać się w obecności osoby z dysfunkcją wzroku.

6. Wsparcie ucznia z dysfunkcją wzroku w nauce orientacji w małej i dużej przestrzeni

7. Wsparcie dziecka słabowidzącego w domu i szkole

8. Adaptacja miejsca pracy w domu i szkole oraz dostosowanie pomocy i materiałów dydaktycznych do potrzeb ucznia niewidomego i słabowidzącego

9. Audiodeskrypcja - znaczenie opisu alternatywnego i zasady jego przygotowania

Literatura:

Adamowicz-Hummel A. (2000), Jak zachować się w obecności osoby niewidomej lub słabowidzącej? Jak jej pomóc? W: Poradnik pracodawcy osób niewidomych i słabo widzących. Rozdz. 2. Red. A.Adamowicz-Hummel i H.Guzowska. AWARE Europe, Warszawa; http://www.idn.org.pl/aware-europe

Adamowicz-Hummel A. (2001) Posługiwanie się wzrokiem przez dzieci słabo widzące. Rozdział 2 w: Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi. MEN, Warszawa.

Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa

Miler-Zdanowska, K. (2010). Orientacja przestrzenna dzieci z dysfunkcją wzroku - droga do niezależności. W: J.Witczak-Nowotna (red.) Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Warszawa: BON UW.

Miler-Zdanowska, K. (2015). Czynniki warunkujące nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z dysfunkcją wzroku. W: Czerwińska, K., Paplińska, M., Walkiewicz-Krutak, M. (red.)., Tyflopedagogika we współczesnej przestrzeni edukacyjno - rehabilitacyjnej, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Warszawa,

Paplińska M. (2012) Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla. Przewodniki dla rodziców i nauczycieli. Trakt, Warszawa

Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28

Paplińska M. (2017) Edukacja graficzna uczniów z niepełnosprawnością wzroku odzwierciedlona w IPETach – ważny czy pomijany obszar wsparcia. W: B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.). Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji (s. 205-229). Poznań: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM

Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89

Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Indywidualny Plan Wsparcia ucznia niewidomego, jego rodziców i nauczycieli – studium przypadku W: M. Wójcik, B. Antoszewska (red.) Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. UWM, Olsztyn, s. 161-182.

Paplińska M. (red.) (2008) Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa;

Paplińska M. (2008): Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły - przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: Gorajewska D. (red.) Wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, s 132-141

Paplińska M. (2005). ,,Zanurzanie dzieci w brajlu'' jako element holistycznej nauki języka - rozwiązania stosowane w Stanach Zjednoczonych. Szkoła Specjalna nr 4, Warszawa, Wydawnictwo APS

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

www.braille.pl

Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa

Mangold S. S. (2000), MANGOLD - Rozwojowy Program Percepcji Dotykowej i Rozpoznawania Liter Brajlowskich, PZN Warszawa.

Miler-Zdanowska, K. (2018) Edukacja uczniów z niepełnosprawnością wzroku

w Polsce – szanse, zagrożenia, wyzwania. W: Zacharuk, T., Pytka, L. (red.), Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej. Egzemplifikacje, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, s. 39-53

Paplińska M. (2017). Wykorzystanie polisensorycznej metody nauki czytania wypukłej grafiki w przezwyciężaniu skutków zaniedbań w edukacji niewidomej uczennicy – studium przypadku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych (s. 147-170). Warszawa: APS.

Paplińska M. (2015), Młode pokolenie osób z niepełnosprawnością wzroku w paradoksie informacyjno-komunikacyjnym. W: Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa

Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494

Paplińska M. (red.) (2016) Pismo Braille’a. Z tradycją w nowoczesność. Fundacja Polskich Niewidomych „Trakt”, Warszawa.

Paplińska M. (2009), Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS, Warszawa

Wdówik P. (2008), Adaptacja materiałów dydaktycznych dla uczniów i studentów niewidomych i słabowidzących. W: Paplińska M. (red.), Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa

Witczak-Nowotna J. (2009). Uczeń słabowidzący w klasie – wskazówki praktyczne dla nauczycieli. http://www.trakt.org.pl/viewpage.php?page_id=145

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, pogadanka, opis, burza mózgów, problemowa, dyskusja, projekt

Godziny kontaktowe: ćwiczenia i warsztaty 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do kolokwium 10

Przygotowanie pomocy dla dziecka niewidomego 5

ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Paplińska
Prowadzący grup: Małgorzata Paplińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Zaliczenie na ocenę testu końcowego

projekt i wykonanie pomocy dydaktycznej dla ucznia słabowidzącego

Obecność i aktywność na zajęciach

Pełny opis:

Treści programowe realizowane odpowiednio na wykładzie i warsztatach

Wykład

1. Najczęściej spotykane przyczyny uszkodzenia wzroku.

2. Podstawowe definicje niewidzenia i słabowzroczności, populacja osób z dysfunkcją wzroku.

3. Następstwa funkcjonalne schorzeń wzroku oraz ich konsekwencje fizyczno- zdrowotne, psychiczne i społeczne

4. Konsekwencje wynikające z braku lub poważnego uszkodzenia wzroku. Wykorzystanie kompensacji i wsparcie dziecka z dysfunkcją wzroku w poszczególnych obszarach rozwoju

5. Trudności szkolne dzieci niewidomych - jak im zaradzić?

6. Trudności, możliwości i potrzeby dzieci słabowidzących.

7.Ocena i modyfikacja otoczenia pod kątem potrzeb i możliwości osób niewidomych i słabowidzących

8. Pomoce wspomagające funkcjonowanie osób z dysfunkcją wzroku.

WARSZTATY

1. Percepcja dotykowa a pismo Braille'a. Specyfika procesu czytania dotykowego

2. Grafika dotykowa dla osób niewidomych

3. Gotowość dziecka niewidomego do podjęcia nauki szkolnej – umiejętności przedbrajlowskie.

4. Techniki poruszania się z widzącym przewodnikiem

5. Jak zachowywać się w obecności osoby z dysfunkcją wzroku.

6. Wsparcie ucznia z dysfunkcją wzroku w nauce orientacji w małej i dużej przestrzeni

7. Wsparcie dziecka słabowidzącego w domu i szkole

8. Adaptacja miejsca pracy w domu i szkole oraz dostosowanie pomocy i materiałów dydaktycznych do potrzeb ucznia niewidomego i słabowidzącego

9. Audiodeskrypcja - znaczenie opisu alternatywnego i zasady jego przygotowania

Literatura:

Adamowicz-Hummel A. (2000), Jak zachować się w obecności osoby niewidomej lub słabowidzącej? Jak jej pomóc? W: Poradnik pracodawcy osób niewidomych i słabo widzących. Rozdz. 2. Red. A.Adamowicz-Hummel i H.Guzowska. AWARE Europe, Warszawa; http://www.idn.org.pl/aware-europe

Adamowicz-Hummel A. (2001) Posługiwanie się wzrokiem przez dzieci słabo widzące. Rozdział 2 w: Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi. MEN, Warszawa.

Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa

Miler-Zdanowska, K. (2010). Orientacja przestrzenna dzieci z dysfunkcją wzroku - droga do niezależności. W: J.Witczak-Nowotna (red.) Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Warszawa: BON UW.

Miler-Zdanowska, K. (2015). Czynniki warunkujące nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z dysfunkcją wzroku. W: Czerwińska, K., Paplińska, M., Walkiewicz-Krutak, M. (red.)., Tyflopedagogika we współczesnej przestrzeni edukacyjno - rehabilitacyjnej, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Warszawa,

Paplińska M. (2012) Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla. Przewodniki dla rodziców i nauczycieli. Trakt, Warszawa

Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28

Paplińska M. (2017) Edukacja graficzna uczniów z niepełnosprawnością wzroku odzwierciedlona w IPETach – ważny czy pomijany obszar wsparcia. W: B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.). Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji (s. 205-229). Poznań: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM

Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89

Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Indywidualny Plan Wsparcia ucznia niewidomego, jego rodziców i nauczycieli – studium przypadku W: M. Wójcik, B. Antoszewska (red.) Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. UWM, Olsztyn, s. 161-182.

Paplińska M. (red.) (2008) Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa;

Paplińska M. (2008): Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły - przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: Gorajewska D. (red.) Wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, s 132-141

Paplińska M. (2005). ,,Zanurzanie dzieci w brajlu'' jako element holistycznej nauki języka - rozwiązania stosowane w Stanach Zjednoczonych. Szkoła Specjalna nr 4, Warszawa, Wydawnictwo APS

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

www.braille.pl

Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa

Mangold S. S. (2000), MANGOLD - Rozwojowy Program Percepcji Dotykowej i Rozpoznawania Liter Brajlowskich, PZN Warszawa.

Miler-Zdanowska, K. (2018) Edukacja uczniów z niepełnosprawnością wzroku

w Polsce – szanse, zagrożenia, wyzwania. W: Zacharuk, T., Pytka, L. (red.), Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej. Egzemplifikacje, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, s. 39-53

Paplińska M. (2017). Wykorzystanie polisensorycznej metody nauki czytania wypukłej grafiki w przezwyciężaniu skutków zaniedbań w edukacji niewidomej uczennicy – studium przypadku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych (s. 147-170). Warszawa: APS.

Paplińska M. (2015), Młode pokolenie osób z niepełnosprawnością wzroku w paradoksie informacyjno-komunikacyjnym. W: Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa

Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494

Paplińska M. (red.) (2016) Pismo Braille’a. Z tradycją w nowoczesność. Fundacja Polskich Niewidomych „Trakt”, Warszawa.

Paplińska M. (2009), Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS, Warszawa

Wdówik P. (2008), Adaptacja materiałów dydaktycznych dla uczniów i studentów niewidomych i słabowidzących. W: Paplińska M. (red.), Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa

Witczak-Nowotna J. (2009). Uczeń słabowidzący w klasie – wskazówki praktyczne dla nauczycieli. http://www.trakt.org.pl/viewpage.php?page_id=145

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, pogadanka, opis, burza mózgów, problemowa, dyskusja, projekt

Godziny kontaktowe: warsztaty i wykłady 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do kolokwium 10

Przygotowanie pomocy dla dziecka słabowidzącego 5

ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)