Metodyka pracy z uczniem w grupie zróżnicowanej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MPG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z uczniem w grupie zróżnicowanej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Grupa, jako zbiorowość jednostek, jej prawa w społeczeństwie w kwestii przyjmowania pewnych pozycji i zależności jednostek. Role w grupie. Wielokierunkowe porozumiewanie się w grupie. Trudności / wady pracy grupowej: Praca w grupach – organizacja zespołów oraz ich ocena. - Etapy uczenia się w klasie w małych grupach, organizacja klasy, kierowanie małymi grupami. Tutoring rówieśniczy jako forma wsparcia dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Praca w małych grupach i uczenie się kooperacyjne jako strategia dialogowej edukacji, aranżacja przestrzeni do pracy w grupach. - Ocenianie włączające i ocenianie kształtujące w grupie zróżnicowanej. - Analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych pod kątem dostosowania zawartych w niej treści do zróżnicowanych potrzeb uczniów. - Analiza przykładowego programu nauczania (jego celów lub planowanych efektów) pod kątem trudności w jego realizacji przez uczniów o specjalnych bądź specyficznych potrzebach edukacyjnych. - Zadania nauczyciela w kształceniu włączającym. Zespół wspierający i zasady dobrej współpracy. Współpraca z rodzicami. - Organizacja klasy w kształceniu włączającym z uwzględnieniem klimatu klasy. Elastyczność doboru i stosowania metod w kształceniu włączającym. - Omówienie wybranych metod aktywizujących krąg praca w małych grupach (zasady doboru par i grup oraz różne techniki pracy grupowej) rysunek, linia czasu. gry i zabawy dydaktyczne, burza mózgów, dyskusja, za i przeciw”, drama, metoda projektów, mapa pojęciowa, meta plan, piramida priorytetów. - Rola współpracy i wsparcia rówieśniczego w kształceniu włączającym. Dostosowanie form i warunków sprawdzania wiedzy i umiejętności do zdiagnozowanych u uczniów zaburzeń. - Ocenianie i motywowanie uczniów, umiejętne stosowanie pochwał. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna zasady uniwersalnego projektowania zajęć edukacyjnych Zna podstawowe cechy koncepcji nauczania otwartego Zna programy tutoringu rówieśniczego Zna podstawę programową kształcenia ogólnego i jej zastosowania w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Zna zadania nauczyciela wspierającego (nauczyciela ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym) pracującego w klasie integracyjnej Umiejętności Potrafi zmodyfikować karty pracy do specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia Umie stosować poznane metody aktywne i umiejętnie dobierać je do zaistniałej na lekcji sytuacji Opracowuje scenariusz zajęć w klasach integracyjnych z uwzględnieniem możliwości ich indywidualizacji w konwencji nauczania otwartego Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę doskonalenia sposobów kształcenia w Polsce w celu lepszego dostosowania nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kulesza | |
Prowadzący grup: | Danuta Al-Khamisy, Magda Lejzerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przygotowanej prezentacji wybranej metody pracy w grupie zróżnicowanej oraz prac cząstkowych: dostosowanie karty pracy do potrzeb uczniów z grupy zróżnicowanej, aktywności w trakcie zajęć, dyskusja w grupach zdalnych na wskazane tematy, wykonywania ćwiczeń na bieżąco w trakcie zajęć zdalnych na platformie Ms Teams. Wykład: Egzamin pisemny po zaliczeniu ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
Wykład: Zastosowanie dialogu edukacyjnego w planowaniu pracy w grupie zróżnicowanej Grupa, jako zbiorowość jednostek, jej prawa w społeczeństwie w kwestii przyjmowania pewnych pozycji i zależności jednostek. Role w grupie. Etapy uczenia się w klasie w małych grupach, organizacja klasy, kierowanie małymi grupami. Tutoring rówieśniczy jako forma wsparcia dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Praca w małych grupach i uczenie się kooperacyjne jako strategia dialogowej edukacji, aranżacja przestrzeni do pracy w grupach. Ocenianie włączające i ocenianie kształtujące w grupie zróżnicowanej. Organizacja klasy w kształceniu włączającym z uwzględnieniem klimatu klasy. Elastyczność doboru i stosowania metod w kształceniu włączającym. Rola współpracy i wsparcia rówieśniczego w kształceniu włączającym. Dostosowanie form i warunków sprawdzania wiedzy i umiejętności do zdiagnozowanych u uczniów zaburzeń. Tutoring rówieśniczy jako forma wsparcia dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Rola współpracy i wsparcia rówieśniczego w kształceniu włączającym. Ćwiczenia: Grupa - role w grupie. Praca w grupach – organizacja zespołów, małe grupy, uczenie się kooperacyjne, aranżacja przestrzeni do pracy w grupach. Analiza podstawy programowej pod kątem dostosowania zawartych w niej treści do zróżnicowanych potrzeb uczniów. Analiza przykładowego programu nauczania pod kątem trudności w jego realizacji przez uczniów o specjalnych bądź specyficznych potrzebach edukacyjnych. Omówienie wybranych metod aktywizujących krąg praca w małych grupach (zasady doboru par i grup oraz różne techniki pracy grupowej) rysunek, linia czasu, gry i zabawy dydaktyczne, burza mózgów, dyskusja, za i przeciw, drama, metoda projektów, mapa pojęciowa, meta plan, piramida priorytetów. Rola współpracy i wsparcia rówieśniczego w kształceniu włączającym. Tutoring rówieśniczy jako forma wsparcia dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym,. Wyd. APS, Warszawa 2013. 2. Szczepkowska K., Edukacja włączająca w szkole - szanse i wyzwania, Warszawa, ORE, 2019 https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=24183 3. Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157. 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. 6. Reid J, Forrestal P, Cook J; " Uczenie się w małych grupach w klasie "; WSiP, W-wa 1996 7. Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Rau K., Ziętkiewicz E.: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Oficyna E.Brudnik, A.Moszyńska, B.Owczarska Wydawnicza G&P, Poznań 2000."Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS Kielce 2000. 2. Florek A.: Dziecko w grupie. Warszawa, Wyd. Pedagog, 2010 3. Zacharuk T., Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Nr 1(20) 2011 4. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład 10 godz., ćwiczenia 20 godz.) - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. Inne formy (prace pisemne) - 15 godz. Liczba punktów ECTS: 7 Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w aplikacji Teams. Linki do zespołów: GR. ĆWICZENIOWA I ZU/PC-EIWw1 Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w aplikacji Teams link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa3c77868da834652a3861401fff1a954%40thread.tacv2/conversations?groupId=8feb33aa-102c-4813-b90a-d0d4ead3dfa5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 kod do zespołu: djfdzex GR. ĆWI II ZU/PC-EIWw1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa3c77868da834652a3861401fff1a954%40thread.tacv2/conversations?groupId=8feb33aa-102c-4813-b90a-d0d4ead3dfa5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 kod do zespołu: djfdzex GR. WYKŁADOWA II ZU/PC-EIW https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3058abcb5ce046d7886215f7ba130a4a%40thread.tacv2/conversations?groupId=af6a66d6-fcb6-40c7-b528-870b3b4d6869&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Danuta Al-Khamisy, Magda Lejzerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Egzamin pisemny. Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przygotowanej prezentacji wybranej metody pracy w grupie zróżnicowanej oraz prac cząstkowych: dostosowanie karty pracy do potrzeb uczniów z grupy zróżnicowanej, aktywności w trakcie zajęć, dyskusja w grupach na wskazane tematy, wykonywania ćwiczeń na bieżąco w trakcie zajęć. |
|
Pełny opis: |
Wykład: Zastosowanie dialogu edukacyjnego w planowaniu pracy w grupie zróżnicowanej Grupa, jako zbiorowość jednostek, jej prawa w społeczeństwie w kwestii przyjmowania pewnych pozycji i zależności jednostek. Role w grupie. Etapy uczenia się w klasie w małych grupach, organizacja klasy, kierowanie małymi grupami. Tutoring rówieśniczy jako forma wsparcia dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Praca w małych grupach i uczenie się kooperacyjne jako strategia dialogowej edukacji, aranżacja przestrzeni do pracy w grupach. Ocenianie włączające i ocenianie kształtujące w grupie zróżnicowanej. Organizacja klasy w kształceniu włączającym z uwzględnieniem klimatu klasy. Elastyczność doboru i stosowania metod w kształceniu włączającym. Rola współpracy i wsparcia rówieśniczego w kształceniu włączającym. Dostosowanie form i warunków sprawdzania wiedzy i umiejętności do zdiagnozowanych u uczniów zaburzeń. Tutoring rówieśniczy jako forma wsparcia dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Rola współpracy i wsparcia rówieśniczego w kształceniu włączającym. Ćwiczenia: Grupa - role w grupie. Praca w grupach – organizacja zespołów, małe grupy, uczenie się kooperacyjne, aranżacja przestrzeni do pracy w grupach. Analiza podstawy programowej pod kątem dostosowania zawartych w niej treści do zróżnicowanych potrzeb uczniów. Analiza przykładowego programu nauczania pod kątem trudności w jego realizacji przez uczniów o specjalnych bądź specyficznych potrzebach edukacyjnych. Omówienie wybranych metod aktywizujących krąg praca w małych grupach (zasady doboru par i grup oraz różne techniki pracy grupowej) rysunek, linia czasu, gry i zabawy dydaktyczne, burza mózgów, dyskusja, za i przeciw, drama, metoda projektów, mapa pojęciowa, meta plan, piramida priorytetów. Rola współpracy i wsparcia rówieśniczego w kształceniu włączającym. Tutoring rówieśniczy jako forma wsparcia dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym,. Wyd. APS, Warszawa 2013. 2. Szczepkowska K., Edukacja włączająca w szkole - szanse i wyzwania, Warszawa, ORE, 2019 https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=24183 3. Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157. 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. 6. Reid J, Forrestal P, Cook J; " Uczenie się w małych grupach w klasie "; WSiP, W-wa 1996 7. Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Rau K., Ziętkiewicz E.: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Oficyna E.Brudnik, A.Moszyńska, B.Owczarska Wydawnicza G&P, Poznań 2000."Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS Kielce 2000. 2. Florek A.: Dziecko w grupie. Warszawa, Wyd. Pedagog, 2010 3. Zacharuk T., Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Nr 1(20) 2011 4. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład 10 godz., ćwiczenia 20 godz.) - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. Inne formy (prace pisemne) - 15 godz. Liczba punktów ECTS: 7 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Żabińska | |
Prowadzący grup: | Marta Strzelczyk, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przygotowanej prezentacji wybranej metody pracy w grupie zróżnicowanej oraz prac cząstkowych: dostosowanie karty pracy do potrzeb uczniów z grupy zróżnicowanej, aktywności w trakcie zajęć, dyskusja w grupach zdalnych na wskazane tematy, wykonywania ćwiczeń na bieżąco w trakcie zajęć zdalnych na platformie Ms Teams. Wykład: Egzamin pisemny po zaliczeniu ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Grupa, jako zbiorowość jednostek, jej prawa w społeczeństwie w kwestii przyjmowania pewnych pozycji i zależności jednostek. Role w grupie. Wielokierunkowe porozumiewanie się w grupie. Trudności / wady pracy grupowej: Praca w grupach – organizacja zespołów oraz ich ocena. - Etapy uczenia się w klasie w małych grupach, organizacja klasy, kierowanie małymi grupami. Tutoring rówieśniczy jako forma wsparcia dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Praca w małych grupach i uczenie się kooperacyjne jako strategia dialogowej edukacji, aranżacja przestrzeni do pracy w grupach. - Ocenianie włączające i ocenianie kształtujące w grupie zróżnicowanej. - Analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych pod kątem dostosowania zawartych w niej treści do zróżnicowanych potrzeb uczniów. - Analiza przykładowego programu nauczania (jego celów lub planowanych efektów) pod kątem trudności w jego realizacji przez uczniów o specjalnych bądź specyficznych potrzebach edukacyjnych. - Zadania nauczyciela w kształceniu włączającym. Zespół wspierający i zasady dobrej współpracy. Współpraca z rodzicami. - Organizacja klasy w kształceniu włączającym z uwzględnieniem klimatu klasy. Elastyczność doboru i stosowania metod w kształceniu włączającym. - Omówienie wybranych metod aktywizujących krąg praca w małych grupach (zasady doboru par i grup oraz różne techniki pracy grupowej) rysunek, linia czasu. gry i zabawy dydaktyczne, burza mózgów, dyskusja, za i przeciw”, drama, metoda projektów, mapa pojęciowa, meta plan, piramida priorytetów. - Rola współpracy i wsparcia rówieśniczego w kształceniu włączającym. Dostosowanie form i warunków sprawdzania wiedzy i umiejętności do zdiagnozowanych u uczniów zaburzeń. - Ocenianie i motywowanie uczniów, umiejętne stosowanie pochwał. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym,. Wyd. APS, Warszawa 2013. 2. Szczepkowska K., Edukacja włączająca w szkole - szanse i wyzwania, Warszawa, ORE, 2019 https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=24183 3. Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157. 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. 6. Reid J, Forrestal P, Cook J; " Uczenie się w małych grupach w klasie "; WSiP, W-wa 1996 7. Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Rau K., Ziętkiewicz E.: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Oficyna E.Brudnik, A.Moszyńska, B.Owczarska Wydawnicza G&P, Poznań 2000."Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS Kielce 2000. 2. Florek A.: Dziecko w grupie. Warszawa, Wyd. Pedagog, 2010 3. Zacharuk T., Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Nr 1(20) 2011 4. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład 10 godz., ćwiczenia 20 godz.) - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. Inne formy (prace pisemne) - 15 godz. Liczba punktów ECTS: 7 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.