Prawne podstawy edukacji, rehabilitacji, resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2F-PPH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawne podstawy edukacji, rehabilitacji, resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Wybrane zagadnienia z zakresu prawa oświatowego: • prawo do nauki jako prawo człowieka; • obowiązek szkolny i obowiązek nauki; • podmioty systemu oświaty i ich zadania; • organizacja kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach publicznych; • społeczne organy systemu oświaty. - Wybrane zagadnienia z zakresu resocjalizacji: • postępowanie w sprawach nieletnich; • rodzaje placówek resocjalizacyjnych dla nieletnich; • regulacje karnoprawne w zakresie resocjalizacji dorosłych. - Wybrane zagadnienia z zakresu rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami: • definicja i modele niepełnosprawności • rodzaje i stopnie niepełnosprawności - procedura orzekania o niepełnosprawności; • rehabilitacja społeczna osób z niepełnosprawnościami i jej formy; • rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnościami. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma wiedzę o aktach prawnych regulujących prawa osób, którymi zajmuje się pedagogika specjalna, zwłaszcza osób niepełnosprawnych Student zna prawa osób niepełnosprawnych Student zna formy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych Student ma wiedzę o aktach prawnych regulujących prawa osób, którymi zajmuje się pedagogika Umiejętności Student potrafi wskazać obowiązujące akty prawne odnoszące się do osób niepełnosprawnych oraz innych, którymi zajmuje się pedagogika specjalna Student potrafi wskazać organy lub instytucje, które w zakresie swojej kompetencji oferują pomoc w rozwiązywaniu spraw osób niepełnosprawnych oraz innych, którymi zajmuje się pedagogika specjalna Student potrafi określić uprawnienia przysługujące osobom niepełnosprawnym oraz innym, którymi zajmuje się pedagogika specjalna oraz formy pomocy, z której te osoby mogą korzystać w świetle obowiązującego prawa Kompetencje społeczne Ma świadomość znaczenia uregulowań prawnych odnoszących się do osób niepełnosprawnych Rozumie zasady przeciwdziałające dyskryminowaniu osób potrzebujących wsparcia z uwagi na niepełnosprawność lub niesamodzielność spowodowaną innymi niż stan zdrowia czynnikami |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach - udział w dyskusji - pozytywny wynik testu zaliczeniowego |
|
Pełny opis: |
Podczas realizacji przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi aktami prawnymi z zakresu prawa oświatowego, resocjalizacji nieletnich i dorosłych oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami. Z zakresu edukacji omówione zostaną następujące zagadnienia: - prawo do edukacji jako jedno z podstawowych praw człowieka zagwarantowane w Konstytucji RP oraz aktach prawa międzynarodowego, - wychowanie przedszkolne oraz roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, - realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole oraz warunki spełniania go poza szkołą (różnica pomiędzy edukacją domową a indywidualnym nauczaniem) - odroczenie realizacji obowiązku szkolnego w przypadku posiadania przez dziecko orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i na wniosek rodziców - uczeń z niepełnosprawnością w systemie edukacji. Z zakresu rehabilitacji zostaną poddane omówione zostaną: - Pomoc osobom z niepełnosprawnościami jako zagwarantowany w Konstytucji RP obowiązek władz publicznych - Cel Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych - Regulacje ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w szczególności: a) definicja niepełnosprawności b) procedura orzekania o niepełnosprawności c) orzeczenie o niepełnosprawności a orzeczenie o stopniu niepełnosprawności d) cel i formy rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami e) zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami (uprawnienia pracownicze) Z zakresu resocjalizacji omówione zostaną następujące zagadnienia: - Resocjalizacja nieletnich: a) definicja pojęcia „nieletni” (różnica pomiędzy pojęciami: „nieletni”, „małoletni”, „młodociany”) b) zarys postępowania w sprawach nieletnich c) katalog środków stosowanych przez sąd w sprawach nieletnich d) działalność ośrodków kuratorskich, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych - Resocjalizacja dorosłych sprawców przestępstw w warunkach wolnościowych i jednostkach penitencjarnych. |
|
Literatura: |
Akty prawne: 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483. 2. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169. 3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2020, poz. 910. 4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2020, poz. 426. 5. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. 2018, poz. 969. 6. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2020, poz. 167. 7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy, Dz.U. 2020, poz. 523. 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U.2017, poz. 1635. 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309. 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, Dz.U. 2017, poz. 1606. 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, Dz.U. 2011, Nr 296, poz. 1755. 12. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 r. w sprawie ośrodków kuratorskich, Dz.U. 2001, Nr 120, poz. 1294. 13. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 października 2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, Dz.U. 2017, poz. 487. Literatura uzupełniająca: 1. G. Kudlak (red.), Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju, Wyd. Difin, Warszawa 2016. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - wykład połączony z analizą aktów prawnych - prezentacja - dyskusja Nakład pracy studenta (1 pkt ECTS): - godziny kontaktowe - 15 godzin - przygotowanie do dyskusji podczas zajęć - 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym w czasie rzeczywistym zgodnie z planem zajęć. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aeb778e857875408b817c8a09b950980b%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=0779e98d-5e26-4e40-8924-53db497ab56e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zaliczenie przedmiotu w formie testu odbędzie się w trybie zdalnym z wykorzystaniem aplikacji Forms w dniu 29.01. 2021 r. o godz. 9.40 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach - udział w dyskusji - pozytywny wynik testu zaliczeniowego |
|
Pełny opis: |
Podczas realizacji przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi aktami prawnymi z zakresu prawa oświatowego, resocjalizacji nieletnich i dorosłych oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami. Z zakresu edukacji omówione zostaną następujące zagadnienia: - prawo do edukacji jako jedno z podstawowych praw człowieka zagwarantowane w Konstytucji RP oraz aktach prawa międzynarodowego, - wychowanie przedszkolne oraz roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, - realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole oraz warunki spełniania go poza szkołą (różnica pomiędzy edukacją domową a indywidualnym nauczaniem) - odroczenie realizacji obowiązku szkolnego w przypadku posiadania przez dziecko orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i na wniosek rodziców - uczeń z niepełnosprawnością w systemie edukacji. Z zakresu rehabilitacji zostaną poddane omówione zostaną: - Pomoc osobom z niepełnosprawnościami jako zagwarantowany w Konstytucji RP obowiązek władz publicznych - Cel Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych - Regulacje ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w szczególności: a) definicja niepełnosprawności b) procedura orzekania o niepełnosprawności c) orzeczenie o niepełnosprawności a orzeczenie o stopniu niepełnosprawności d) cel i formy rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami e) zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami (uprawnienia pracownicze) Z zakresu resocjalizacji omówione zostaną następujące zagadnienia: - Resocjalizacja nieletnich: a) definicja pojęcia „nieletni” (różnica pomiędzy pojęciami: „nieletni”, „małoletni”, „młodociany”) b) zarys postępowania w sprawach nieletnich c) katalog środków stosowanych przez sąd w sprawach nieletnich d) działalność ośrodków kuratorskich, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych - Resocjalizacja dorosłych sprawców przestępstw w warunkach wolnościowych i jednostkach penitencjarnych. |
|
Literatura: |
Akty prawne: 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483. 2. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169. 3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2020, poz. 910. 4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2020, poz. 426. 5. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. 2018, poz. 969. 6. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2020, poz. 167. 7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy, Dz.U. 2020, poz. 523. 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U.2017, poz. 1635. 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309. 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, Dz.U. 2017, poz. 1606. 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, Dz.U. 2011, Nr 296, poz. 1755. 12. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 r. w sprawie ośrodków kuratorskich, Dz.U. 2001, Nr 120, poz. 1294. 13. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 października 2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, Dz.U. 2017, poz. 487. Literatura uzupełniająca: 1. G. Kudlak (red.), Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju, Wyd. Difin, Warszawa 2016. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywać się będą w trybie zdalnym w czasie rzeczywistym zgodnie z planem zajęć. Link do grupy zajęciowej: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a2f74d01da12b4d9bb3b6129cc11dc5fa%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=f05549aa-9916-47b1-ac46-ee3bb52061d0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zaliczenie przedmiotu w formie testu odbędzie się w trybie zdalnym z wykorzystaniem aplikacji Forms w dniu 13.02.2021 r. o godz. 10.30. Metody dydaktyczne: - wykład połączony z analizą aktów prawnych - prezentacja - dyskusja Nakład pracy studenta (1 pkt ECTS): - godziny kontaktowe - 15 godzin - przygotowanie do dyskusji podczas zajęć - 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania: - test zaliczeniowy |
|
Pełny opis: |
Podczas realizacji przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi aktami prawnymi z zakresu prawa oświatowego, resocjalizacji nieletnich i dorosłych oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami. Z zakresu edukacji omówione zostaną następujące zagadnienia: - prawo do edukacji jako jedno z podstawowych praw człowieka zagwarantowane w Konstytucji RP oraz aktach prawa międzynarodowego, - wychowanie przedszkolne oraz roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, - realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole oraz warunki spełniania go poza szkołą, - uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty. Z zakresu rehabilitacji zostaną poddane omówione zostaną: - Cel Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych - Regulacje ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w szczególności: a) definicja niepełnosprawności b) procedura orzekania o niepełnosprawności c) orzeczenie o niepełnosprawności a orzeczenie o stopniu niepełnosprawności d) cel i formy rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami e) zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami (uprawnienia pracownicze) Z zakresu resocjalizacji omówione zostaną następujące zagadnienia: - Resocjalizacja nieletnich: a) definicja pojęcia „nieletni” (różnica pomiędzy pojęciami: „nieletni”, „małoletni”, „młodociany”) b) zarys postępowania w sprawach nieletnich c) katalog środków stosowanych przez sąd w sprawach nieletnich d) działalność ośrodków kuratorskich, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych - Resocjalizacja dorosłych sprawców przestępstw w warunkach wolnościowych i jednostkach penitencjarnych. |
|
Literatura: |
Akty prawne: 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483. 2. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169. 3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm. 4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2021, poz. 573. 5. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. 2018, poz. 969. 6. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2020, poz. 167. 7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy, Dz.U. 2021, poz. 53, z późn. zm. 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U.2017, poz. 1635. 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309. 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, Dz.U. 2017, poz. 1606. 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, Dz.U. 2011, Nr 296, poz. 1755. 12. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 r. w sprawie ośrodków kuratorskich, Dz.U. 2001, Nr 120, poz. 1294. 13. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 października 2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, Dz.U. 2017, poz. 487. Literatura uzupełniająca: 1. G. Kudlak (red.), Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju, Wyd. Difin, Warszawa 2016. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - wykład połączony z analizą aktów prawnych - prezentacja multimedialna Nakład pracy studenta (1 pkt ECTS): - godziny kontaktowe - 15 godzin - zapoznanie się z aktami prawnymi i literaturą - 7 godzin - przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin Link do grupy zajęciowej: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aYZstMLo3YQZbFVk6zv4Nd4QtmLWcKCST8IkjRSkQ8Mo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2209cbd8-9876-432d-b902-a3bf068b9f6f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania: - test zaliczeniowy Zaliczenie zostanie przeprowadzone w formie zdalnej z wykorzystaniem aplikacji Forms. |
|
Pełny opis: |
Podczas realizacji przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi aktami prawnymi z zakresu prawa oświatowego, resocjalizacji nieletnich i dorosłych oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami. Z zakresu edukacji omówione zostaną następujące zagadnienia: - prawo do edukacji jako jedno z podstawowych praw człowieka zagwarantowane w Konstytucji RP oraz aktach prawa międzynarodowego, - wychowanie przedszkolne oraz roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, - realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole oraz warunki spełniania go poza szkołą, - uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty. Z zakresu rehabilitacji zostaną poddane omówione zostaną: - Cel Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych - Regulacje ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w szczególności: a) definicja niepełnosprawności b) procedura orzekania o niepełnosprawności c) orzeczenie o niepełnosprawności a orzeczenie o stopniu niepełnosprawności d) cel i formy rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami Z zakresu resocjalizacji omówione zostaną następujące zagadnienia: - Resocjalizacja nieletnich: a) definicja pojęcia „nieletni” (różnica pomiędzy pojęciami: „nieletni”, „małoletni”, „młodociany”) b) zarys postępowania w sprawach nieletnich c) katalog środków stosowanych przez sąd w sprawach nieletnich d) działalność ośrodków kuratorskich, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych - Resocjalizacja dorosłych sprawców przestępstw w warunkach wolnościowych i jednostkach penitencjarnych. |
|
Literatura: |
Akty prawne: 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483. 2. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169. 3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm. 4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2021, poz. 573. 5. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. 2018, poz. 969. 6. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2020, poz. 167. 7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy, Dz.U. 2021, poz. 53, z późn. zm. 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U.2017, poz. 1635. 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309. 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, Dz.U. 2017, poz. 1606. 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, Dz.U. 2011, Nr 296, poz. 1755. 12. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 r. w sprawie ośrodków kuratorskich, Dz.U. 2001, Nr 120, poz. 1294. 13. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 października 2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, Dz.U. 2017, poz. 487. Literatura uzupełniająca: 1. G. Kudlak (red.), Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju, Wyd. Difin, Warszawa 2016. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - wykład połączony z analizą aktów prawnych - prezentacja Nakład pracy studenta (1 pkt ECTS): - godziny kontaktowe - 15 godzin - zapoznanie się z aktami prawnymi i literaturą - 7 godzin - przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin Link do grupy zajęciowej: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aznM3ahjk7q_QnBdOPTho2QecNbq9RcWzHE-fTmoeknU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e06b5fb4-1c78-4818-a4b4-2c5e1ddcbdf5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania: - zaliczenie na ocenę w formie odpowiedzi ustnej |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Prawne podstawy edukacji: - prawo do nauki jako jedno z podstawowych praw człowieka zagwarantowane w Konstytucji RP oraz aktach prawa międzynarodowego, - wychowanie przedszkolne oraz roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, - realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole oraz warunki spełniania go poza szkołą, - uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty 2. Prawne podstawy rehabilitacji: - Cel Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych - Regulacje ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w szczególności: a) definicja niepełnosprawności b) procedura orzekania o niepełnosprawności c) orzeczenie o niepełnosprawności a orzeczenie o stopniu niepełnosprawności d) cel i formy rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami 3. Prawne podstawy resocjalizacji: - Resocjalizacja nieletnich: a) definicja pojęcia „nieletni” (różnica pomiędzy pojęciami: „nieletni”, „małoletni”, „młodociany”) b) zarys postępowania w sprawach nieletnich c) katalog środków stosowanych przez sąd w sprawach nieletnich - Resocjalizacja dorosłych sprawców przestępstw w warunkach wolnościowych i jednostkach penitencjarnych. |
|
Literatura: |
Akty prawne: 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, z późn. zm. 2. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169. 3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm. 4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2021, poz. 573. 5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, Dz.U. 2022, poz. 1700. 6. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2020, poz. 167. 7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny, Dz.U.2022, poz. 1138 z późn. zm. 8. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy, Dz.U. 2021, poz. 53. 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U.2017, poz. 1635. 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309. 11.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. 2017, poz. 1743 z późn. zm. Literatura uzupełniająca: 1. J. Kusztal, Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - wykład połączony z analizą aktów prawnych Nakład pracy studenta (1 pkt ECTS): - 15 godzin kontaktowych - 10 godzin przygotowanie się do zaliczenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania: - zaliczenie na ocenę w formie odpowiedzi ustnej |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Prawne podstawy edukacji: - prawo do nauki jako jedno z podstawowych praw człowieka zagwarantowane w Konstytucji RP oraz aktach prawa międzynarodowego, - wychowanie przedszkolne oraz roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, - realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole oraz warunki spełniania go poza szkołą, - uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty 2. Prawne podstawy rehabilitacji: - Cel Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych - Regulacje ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w szczególności: a) definicja niepełnosprawności b) procedura orzekania o niepełnosprawności c) orzeczenie o niepełnosprawności a orzeczenie o stopniu niepełnosprawności d) cel i formy rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami 3. Prawne podstawy resocjalizacji: - Resocjalizacja nieletnich: a) definicja pojęcia „nieletni” (różnica pomiędzy pojęciami: „nieletni”, „małoletni”, „młodociany”) b) zarys postępowania w sprawach nieletnich c) katalog środków stosowanych przez sąd w sprawach nieletnich - Resocjalizacja dorosłych sprawców przestępstw w warunkach wolnościowych i jednostkach penitencjarnych. |
|
Literatura: |
Akty prawne: 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, z późn. zm. 2. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169. 3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm. 4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2023, poz. 100. 5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, Dz.U. 2022, poz. 1700. 6. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2020, poz. 167. 7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny, Dz.U.2022, poz. 1138 z późn. zm. 8. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy, Dz.U. 2023, poz. 127. 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U.2017, poz. 1635. 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309. 11.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. 2017, poz. 1743 z późn. zm. Literatura uzupełniająca: 1. J. Kusztal, Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta (1 pkt ECTS): - 15 godzin kontaktowych - 10 godzin przygotowanie się do zaliczenia |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.