Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawne podstawy edukacji, rehabilitacji, resocjalizacji PC-2F-PPH
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Akty prawne:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, z późn. zm.

2. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.

3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm.

4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2021, poz. 573 z późn. zm.

5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, Dz.U. 2022, poz. 1700.

6. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2020, poz. 167.

7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy, Dz.U. 2021, poz. 53, z późn. zm.

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U.2017, poz. 1635.

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309.

10.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. 2017, poz. 1743 z późn. zm.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Kusztal, Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę w formie odpowiedzi ustnej

Zakres tematów:

Treści programowe:

1. Prawne podstawy edukacji:

- prawo do nauki jako jedno z podstawowych praw człowieka zagwarantowane w Konstytucji RP oraz aktach prawa międzynarodowego,

- wychowanie przedszkolne oraz roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne,

- realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole oraz warunki spełniania go poza szkołą,

- uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty.

2. Prawne podstawy rehabilitacji:

- Cel Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych

- Regulacje ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w szczególności:

a) definicja niepełnosprawności

b) procedura orzekania o niepełnosprawności

c) orzeczenie o niepełnosprawności a orzeczenie o stopniu niepełnosprawności

d) cel i formy rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami

3. Prawne podstawy resocjalizacji:

- Resocjalizacja nieletnich:

a) definicja pojęcia „nieletni” (różnica pomiędzy pojęciami: „nieletni”, „małoletni”, „młodociany”)

b) zarys postępowania w sprawach nieletnich

c) katalog środków stosowanych przez sąd w sprawach nieletnich

- Resocjalizacja dorosłych sprawców przestępstw w warunkach wolnościowych i jednostkach penitencjarnych.

Metody dydaktyczne:

wykład połączony z analizą aktów prawnych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Jolanta Zozula 1/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)