Psychologia twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3F-PYT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia twórczości |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład, konwersatorium. Podstawy teoretyczne, wybrane koncepcje twórczości. Terapeutyczny wymiar procesu twórczego. Twórczość jako wytwór, proces, zespół cech. Analiza wytworów plastycznych dziecka z uwzględnieniem warstwy semantycznej; opis etapów rozwoju, zastosowanie środków wyrazu artystycznego. Kryzys rysunkowy-przyczyny, metody stymulowania twórczości. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Podstawowe pojęcia psychologii, z uwzględnieniem specyfiki kierunku studiów: psychologia twórczości (zakres, definicje, pojęcia), pojęcie twórczości, podejście elitarne i egalitarne, kryteria twórczości, twórczość jako wytwór, cecha, proces – triadowe ujęcie twórczości. Proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości, w tym kształtowanie i rozwój procesów twórczych. Rozwój osobisty a rozwój twórczy. Charakterystyka procesu twórczego – przegląd teorii. Poznawcze składniki procesu twórczego. Psychologiczna analiza twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. Metody badań wytworów plastycznych. Psychologia twórczości plastycznej – rozwój ucznia a twórczość, stymulowanie twórczości. |
Literatura: |
Chmielnicka -Plaskota A., (2010) (red) Aktywność twórcza w edukacji i arteterapii, Wyd .APS, Warszawa. Frydrychowicz A., (1996) Rysunek rodziny projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych, CMPPP MEN, Warszawa. Karwowski M., (2009) Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria metodologia diagnostyka, Wyd. APS, Warszawa. Limont W., (1994) Synektyka a zdolności twórcze, Wyd. UMK, Toruń. Lowenfeld V., (1977) Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN, Warszawa. Nęcka E., (2005) Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk.. Nęcka E., (1998) Trening twórczości, Impuls, Kraków. Popek S., (1988) Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa Literatura uzupełniająca Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako forma działania artystycznego w przestrzeni sztuki. Wybrane aspekty teoretyczne i studium empiryczne, [w:] Media w edukacji. Obszary lokalności – różnorodność Janina Florczykiewiczwspółczesności, Roguska A. (red.), Fundacja na rzecz dzieci i młodzieży „Szansa”. Florczykiewicz J., Kreatywność a procesy adaptacji społecznej, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna podstawowe pojęcia psychologii, z uwzględnieniem specyfiki kierunku studiów, rozumie zagadnienia związane z psychologią twórczości. Student zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości, z uwzględnieniem rozwoju procesów twórczych - rozpatruje twórczość w kontekście wytworu, cech osobniczych, procesu mentalnego, rozwoju i warunków. Zna teorię i zasady komunikacji, również w zakresie komunikacji wizualnej. Zna metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań ucznia, w tym uzdolnień artystycznych. Potrafi scharakteryzować różne podejścia do twórczości. Student zna kryteria oceny twórczości. Umiejętności Student potrafi identyfikować potrzeby ucznia w rozwoju uzdolnień i zainteresowań, z uwzględnieniem uzdolnień i zainteresowań artystycznych. Potrafi skutecznie komunikować się, uwzględniając teorię i zasady komunikacji wizualnej. Student posiada umiejętność ujmowania procesu twórczego z różnych perspektyw. Student potrafi interpretować aktywność twórczą człowieka z uwzględnieniem perspektywy psychologicznej. Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy o procesie twórczym w praktyce edukacyjnej i rozwoju osobistym. Kompetencje społeczne Student jest gotów do autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym, z uwzględnieniem specyfiki kierunku studiów. Student jest świadomy swojej wiedzy na temat psychologii twórczości. Student jest zdolny pracować z drugim człowiekiem, rozwijając jego kompetencje w zakresie twórczego myślenia. Student uwzględnia aspekty etyczne i normatywne w zagadnieniach z obszaru psychologii twórczości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: 1. Obecność na zajęciach. 2. Samodzielne przygotowanie pracy pisemnej Psychologiczna analiza rozwoju rysunkowego dziecka. Pozytywnie oceniona praca. Wykład, prezentacja multimedialna, konwersatorium. Praca zaliczeniowa pisemna. Godziny zajęciowe np. wykład: 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, pod opieką merytoryczną prowadzącego: 5 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 3 Przygotowanie się do egzaminu: 3 Inne formy 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Pudło | |
Prowadzący grup: | Monika Pudło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: przygotowanie referatu lub wywiad z twórcą i jego analiza. Obecność obowiązkowa, dopuszczalna 1 nieobecność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. Czym jest dla mnie twórczość? 2. Etapy procesu twórczego .Twórczość wg teorii psychologicznych. 3. Samorozwój, samoorganizacja pracy i metody zwiększające potencjał twórczy, metody zarządzania czasem. 4. Biografie wybranych twórców sztuk wizualnych- czynniki psychologiczne, historyczne, społeczne uwypuklające ich twórczość. 5. Biografie wybranych twórców sztuk wizualnych- czynniki psychologiczne, historyczne, społeczne uwypuklające ich twórczość. Cd. 6. Odbiór wrażeń wizualnych oraz jak umysł tworzy obraz. 7. Uzdolnienia plastyczne i twórczość u osób ze spektrum autyzmu i u sawantów. (17.11.2021) 8. Podsumowanie zajęć, omówienie realizacji zadania zaliczeniowego. |
|
Literatura: |
Chmielewska K., Szreder, K., Żukowski T. (2014) Czytanki dla robotników sztuki. Praca zbiorowa. Wydawnictwo: Fundacja Bęc Zmiana. Mckeown, G. (2019).Esencjalista. Mniej, ale lepiej. Wydawnictwo: MT Biznes. Nęcka E. (2012) Psychologia twórczości. GWP. Sacks, O. (1995) Antropolog na Marsie. Sękowski A.E. (red.)(2004)Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań. Wydawnictwo naukowe PWN. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Oficyna Wydawnicza Impuls. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Praca w grupach, dyskusja na forum, ćwiczenia indywidualne. NAKŁAD PRACY STUDENTKI/A: godziny kontaktowe – 15 lektura – 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Weronika Molińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wykład, konwersatorium. Podstawy teoretyczne, wybrane koncepcje twórczości. Terapeutyczny wymiar procesu twórczego. Twórczość jako wytwór, proces, zespół cech. Analiza wytworów plastycznych dziecka z uwzględnieniem warstwy semantycznej; opis etapów rozwoju,zastosowanie środków wyrazu artystycznego. Kryzys rysunkowy-przyczyny, metody stymulowania twórczości. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Podstawowe pojęcia psychologii, z uwzględnieniem specyfiki kierunku studiów: psychologia twórczości (zakres, definicje, pojęcia), pojęcie twórczości, podejście elitarne i egalitarne, kryteria twórczości, twórczość jako wytwór, cecha, proces – triadowe ujęcie twórczości. Proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości, w tym kształtowanie i rozwój procesów twórczych. Rozwój osobisty a rozwój twórczy. Charakterystyka procesu twórczego – przegląd teorii. Poznawcze składniki procesu twórczego. Psychologiczna analiza twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. Metody badań wytworów plastycznych. Psychologia twórczości plastycznej – rozwój ucznia a twórczość, stymulowanie twórczości. |
|
Literatura: |
Chmielnicka -Plaskota A., (2010) (red) Aktywność twórcza w edukacji i arteterapii, Wyd .APS, Warszawa. Frydrychowicz A., (1996) Rysunek rodziny projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych, CMPPP MEN, Warszawa. Karwowski M., (2009) Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria metodologia diagnostyka, Wyd. APS, Warszawa. Limont W., (1994) Synektyka a zdolności twórcze, Wyd. UMK, Toruń. Lowenfeld V., (1977) Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN, Warszawa. Nęcka E., (2005) Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk.. Nęcka E., (1998) Trening twórczości, Impuls, Kraków. Popek S., (1988) Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa Literatura uzupełniająca: Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako forma działania artystycznego w przestrzeni sztuki. Wybrane aspekty teoretyczne i studium empiryczne, [w:] Media w edukacji. Obszary lokalności – różnorodność Janina Florczykiewicz współczesności, Roguska A. (red.),Fundacja na rzecz dzieci i młodzieży „Szansa”. Florczykiewicz J.(2008), Kreatywność a procesy adaptacji społecznej, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce |
|
Uwagi: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: 1. Obecność na zajęciach. 2. Samodzielne przygotowanie pracy pisemnej Psychologiczna analiza rozwoju rysunkowego dziecka. Pozytywnie oceniona praca.Wykład, prezentacja multimedialna, konwersatorium. Praca zaliczeniowa pisemna. Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 3 Przygotowanie się do egzaminu: 3 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 3 Inne formy: 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.