Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - diagnoza i wsparcie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AP-3F-PUP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - diagnoza i wsparcie
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 4 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 4 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 4 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym specyficznych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością czy szczególnie uzdolnionych (zakres diagnozy funkcjonalnej, narzędzia stosowane w diagnozie). Dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów). Techniki diagnostyczne w pedagogice. Praca z uczniami z trudnościami w uczeniu się – przyczyny i przejawy. Specyficzne trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności. Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka ma wiedzę z zakresu funkcjonowania ucznia, w tym ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz uczniów szczególnie uzdolnionych w szkole i zespole klasowym.

Ma wiedzę z zakresu dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów). Ma wiedzę z zakresu projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, zna cechy dobrej diagnozy.

Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej oraz w diagnostyce pedagogicznej.

Zna i rozumie diagnozę wstępną uczniów; sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; potrzebę i metody strukturyzacji wiedzy; konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności.

Umiejętności

Student/ka potrafi diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia; opracowywać narzędzia diagnostyczne.

Potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia, w tym dobrać narzędzia służące ocenie danych umiejętności ucznia. Potrafi rozpoznać typowe błędy uczniowskie i omówić je z rodzica-mi/opiekunami uczniów oraz podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym, opiekuńczo-wychowawczym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.

Potrafi projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania.

Kompetencje społeczne

Student/ka jest świadomy/a zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kasper Sipowicz, Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Kasper Sipowicz, Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

wiedza - kolokwium w formie pisemnej/test z pytaniami zamkniętymi oraz prezentacja na temat możliwości dostosowań edukacyjnych i wsparcia ucznia/uczennicy z SPE.

Umiejętności - potrafi zaprojektować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny na podstawie diagnozy umiejętności ucznia.

Kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jego diagnozy i wsparcia.

Pełny opis:

1. Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym specyficznych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością czy szczególnie uzdolnionych.

2. Zakres diagnozy funkcjonalnej.

3. Narzędzia stosowane w diagnozie pedagogicznej.

4. Techniki diagnostyczne w pedagogice.

5. Dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb uczniów.

6. Projektowanie wsparcia dla uczniów o zróżnicowanych potrzebach.

7. Konstruowanie indywidualnych programów.

8. Praca z uczniami z trudnościami w uczeniu się – przyczyny i przejawy.

9. Specyficzne trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności.

10. Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA.

Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls.

Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN.

Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE.

Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Niemierko, B. (2021). Diagnostyka edukacyjna. Warszawa: WN PWN.

Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.

Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzyzga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Impuls.

Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia.

Styczyńska, M., Olejniczak, M. (red.) (2015). Współczesne trendy w edukacji dziecka. Konin: PWSZ.

Skibska J. (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Impuls.

Skałabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia. Kraków: Impuls.

Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Impuls.

Literatura uzupełniająca:

Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak.

Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: PWN.

Skorek, E.M. (red.) (2010). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków: Impuls.

Kutscher, M.L., Attwood, T., Wolff, R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: K.E. LIBER.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h

Przygotowanie się do kolokwium: 5 h

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska, Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Ewa Grzesik, Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

wiedza - kolokwium w formie pisemnej/test z pytaniami zamkniętymi oraz prezentacja na temat możliwości dostosowań edukacyjnych i wsparcia ucznia/uczennicy z SPE.

Umiejętności - potrafi zaprojektować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny na podstawie diagnozy umiejętności ucznia.

Kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jego diagnozy i wsparcia.

Pełny opis:

1. Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym specyficznych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością czy szczególnie uzdolnionych.

2. Zakres diagnozy funkcjonalnej.

3. Narzędzia stosowane w diagnozie pedagogicznej.

4. Techniki diagnostyczne w pedagogice.

5. Dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb uczniów.

6. Projektowanie wsparcia dla uczniów o zróżnicowanych potrzebach.

7. Konstruowanie indywidualnych programów.

8. Praca z uczniami z trudnościami w uczeniu się – przyczyny i przejawy.

9. Specyficzne trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności.

10. Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA.

Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls.

Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN.

Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE.

Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.

Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzyzga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Impuls.

Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia.

Styczyńska, M., Olejniczak, M. (red.) (2015). Współczesne trendy w edukacji dziecka. Konin: PWSZ.

Skibska J. (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Impuls.

Skałabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia. Kraków: Impuls.

Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Impuls.

Literatura uzupełniająca:

Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak.

Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: PWN.

Skorek, E.M. (red.) (2010). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków: Impuls.

Kutscher, M.L., Attwood, T., Wolff, R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: K.E. LIBER.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 24 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h

Przygotowanie się do kolokwium: 5 h

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)