Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - diagnoza i wsparcie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AP-3F-PUP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - diagnoza i wsparcie |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym specyficznych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością czy szczególnie uzdolnionych (zakres diagnozy funkcjonalnej, narzędzia stosowane w diagnozie). Dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów). Techniki diagnostyczne w pedagogice. Praca z uczniami z trudnościami w uczeniu się – przyczyny i przejawy. Specyficzne trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności. Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka ma wiedzę z zakresu funkcjonowania ucznia, w tym ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz uczniów szczególnie uzdolnionych w szkole i zespole klasowym. Ma wiedzę z zakresu dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów). Ma wiedzę z zakresu projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, zna cechy dobrej diagnozy. Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej oraz w diagnostyce pedagogicznej. Zna i rozumie diagnozę wstępną uczniów; sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; potrzebę i metody strukturyzacji wiedzy; konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności. Umiejętności Student/ka potrafi diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia; opracowywać narzędzia diagnostyczne. Potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia, w tym dobrać narzędzia służące ocenie danych umiejętności ucznia. Potrafi rozpoznać typowe błędy uczniowskie i omówić je z rodzica-mi/opiekunami uczniów oraz podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym, opiekuńczo-wychowawczym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. Potrafi projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania. Kompetencje społeczne Student/ka jest świadomy/a zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz, Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz, Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - kolokwium w formie pisemnej/test z pytaniami zamkniętymi oraz prezentacja na temat możliwości dostosowań edukacyjnych i wsparcia ucznia/uczennicy z SPE. Umiejętności - potrafi zaprojektować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny na podstawie diagnozy umiejętności ucznia. Kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jego diagnozy i wsparcia. |
|
Pełny opis: |
1. Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym specyficznych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością czy szczególnie uzdolnionych. 2. Zakres diagnozy funkcjonalnej. 3. Narzędzia stosowane w diagnozie pedagogicznej. 4. Techniki diagnostyczne w pedagogice. 5. Dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb uczniów. 6. Projektowanie wsparcia dla uczniów o zróżnicowanych potrzebach. 7. Konstruowanie indywidualnych programów. 8. Praca z uczniami z trudnościami w uczeniu się – przyczyny i przejawy. 9. Specyficzne trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności. 10. Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA. Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls. Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN. Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Niemierko, B. (2021). Diagnostyka edukacyjna. Warszawa: WN PWN. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzyzga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Impuls. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia. Styczyńska, M., Olejniczak, M. (red.) (2015). Współczesne trendy w edukacji dziecka. Konin: PWSZ. Skibska J. (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Impuls. Skałabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia. Kraków: Impuls. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Impuls. Literatura uzupełniająca: Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: PWN. Skorek, E.M. (red.) (2010). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków: Impuls. Kutscher, M.L., Attwood, T., Wolff, R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: K.E. LIBER. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h Przygotowanie się do kolokwium: 5 h Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska, Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Grzesik, Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - kolokwium w formie pisemnej/test z pytaniami zamkniętymi oraz prezentacja na temat możliwości dostosowań edukacyjnych i wsparcia ucznia/uczennicy z SPE. Umiejętności - potrafi zaprojektować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny na podstawie diagnozy umiejętności ucznia. Kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jego diagnozy i wsparcia. |
|
Pełny opis: |
1. Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym specyficznych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością czy szczególnie uzdolnionych. 2. Zakres diagnozy funkcjonalnej. 3. Narzędzia stosowane w diagnozie pedagogicznej. 4. Techniki diagnostyczne w pedagogice. 5. Dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb uczniów. 6. Projektowanie wsparcia dla uczniów o zróżnicowanych potrzebach. 7. Konstruowanie indywidualnych programów. 8. Praca z uczniami z trudnościami w uczeniu się – przyczyny i przejawy. 9. Specyficzne trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności. 10. Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA. Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls. Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN. Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzyzga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Impuls. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia. Styczyńska, M., Olejniczak, M. (red.) (2015). Współczesne trendy w edukacji dziecka. Konin: PWSZ. Skibska J. (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Impuls. Skałabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia. Kraków: Impuls. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Impuls. Literatura uzupełniająca: Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: PWN. Skorek, E.M. (red.) (2010). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków: Impuls. Kutscher, M.L., Attwood, T., Wolff, R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: K.E. LIBER. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 24 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h Przygotowanie się do kolokwium: 5 h Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.