Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-NAE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC2_KS_W02 Opisuje i wyjaśnia pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu układu nerwowego

PC2_KS_W01 Wymienia i opisuje na poziomie rozszerzonym elementy budowy i funkcjonowania poszczególnych zmysłów, a także odruchów niemowlęcych w procesie uczenia się

PC2_KS_W02 Przedstawia i opisuje na poziomie rozszerzonym neuronalne uwarunkowania aktywności poznawczej, ruchowej, emocjonalno-społecznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w procesie uczenia się

PC2_KS_U01 Uzasadnia, porównuje i wykrywa zależności pomiędzy uczeniem się/umiejętnościami szkolnymi a dojrzewaniem układu nerwowego

PC2_KS_U02 Wykorzystuje i integruje wiedzę oraz rozwiązuje sytuacje problemowe dotyczące funkcjonowania układu nerwowego i uczenia się dziecka/ucznia

PC2_KS_U01 Ocenia i wyjaśnia znaczenie procesów poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, mowy, sfery motorycznej w procesie uczenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PC2_KS_K01 Jest świadomy znaczenia wiedzy neurofizjologicznej w procesie uczenia się

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Maria Weker
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

sposób pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin pisemny (pytania otwarte i zamknięte)

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Uczenie się przed narodzinami i po nim (w jaki sposób człowiek się uczy – budowa układu nerwowego, sieci neuronalne, asymetria półkulowa

2. Rozwój poszczególnych zmysłów. Budowa, współdziałanie zmysłów i ich wpływ na funkcjonowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się, przyczyny niepowodzeń szkolnych

4. Procesy poznawcze, sfera emocjonalno-motywacyjna, mowa, sfera ruchowa a funkcjonowanie mózgu i nabywanie nowej wiedzy i umiejętności oraz różne sposoby uczenia się

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN.

2. Goddard-Blythe S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

3. Blakemore S-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ.

4. Goddard-Blythe S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka.

5. Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN.

6. Sadowski L. (2009). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: Wyd. PWN.

7. Sadowska L. (red.) (2001). Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Wrocław: Wyd. AWF.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, film

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)