Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-NAE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC2_KS_W02 Opisuje i wyjaśnia pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu układu nerwowego PC2_KS_W01 Wymienia i opisuje na poziomie rozszerzonym elementy budowy i funkcjonowania poszczególnych zmysłów, a także odruchów niemowlęcych w procesie uczenia się PC2_KS_W02 Przedstawia i opisuje na poziomie rozszerzonym neuronalne uwarunkowania aktywności poznawczej, ruchowej, emocjonalno-społecznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w procesie uczenia się PC2_KS_U01 Uzasadnia, porównuje i wykrywa zależności pomiędzy uczeniem się/umiejętnościami szkolnymi a dojrzewaniem układu nerwowego PC2_KS_U02 Wykorzystuje i integruje wiedzę oraz rozwiązuje sytuacje problemowe dotyczące funkcjonowania układu nerwowego i uczenia się dziecka/ucznia PC2_KS_U01 Ocenia i wyjaśnia znaczenie procesów poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, mowy, sfery motorycznej w procesie uczenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PC2_KS_K01 Jest świadomy znaczenia wiedzy neurofizjologicznej w procesie uczenia się |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposób pomiaru efektów kształcenia: - egzamin pisemny (pytania otwarte i zamknięte) |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Uczenie się przed narodzinami i po nim (w jaki sposób człowiek się uczy – budowa układu nerwowego, sieci neuronalne, asymetria półkulowa 2. Rozwój poszczególnych zmysłów. Budowa, współdziałanie zmysłów i ich wpływ na funkcjonowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3. Odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się, przyczyny niepowodzeń szkolnych 4. Procesy poznawcze, sfera emocjonalno-motywacyjna, mowa, sfera ruchowa a funkcjonowanie mózgu i nabywanie nowej wiedzy i umiejętności oraz różne sposoby uczenia się |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN. 2. Goddard-Blythe S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 3. Blakemore S-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ. 4. Goddard-Blythe S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka. 5. Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN. 6. Sadowski L. (2009). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: Wyd. PWN. 7. Sadowska L. (red.) (2001). Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Wrocław: Wyd. AWF. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, film Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.