Diagnoza małego dziecka z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-DMD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza małego dziecka z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W02 Ma pogłębioną wiedzę o teoriach rozwoju i metodach diagnozy małego dziecka, zna terminologię specjalistyczną PC2_KS_W05 Opisuje wszystkich uczestników zespołu diagnostycznego Umiejętności PC2_KS_U02 Analizuje i integruje wiedzę z zakresu medycyny, pedagogiki, psychologii w celu określenia poziomu funkcjonowania dziecka Kompetencje społeczne PC2_KS_K01 Jest wrażliwy na problemy etyczne w badaniach i przestrzega zasad etyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Kolokwium w postaci testu (pytania zamknięte) MS Forms udostępnionego na platformie Teams w dniu 23.04.2020 g. 15:45. Szczegółowy opis zagadnień został udostępniony na platformie MS Teams. 2. Wypełnianie formularzy MS Forms (indywidualnie) z pytaniami dotyczącymi materiałów, lektur, artykułów i filmów umieszczonych na platformie MS Temas (Zakładka: Pliki- Folder: Materiały z zajęć). Jest to forma weryfikacji zapoznania się z treściami zawartymi w udostępnionych materiałach. 3. Przesłanie kwestionariusza wywiadu poprzez platformę MS Teams (indywidualnie do 05.04.2020). 4. Stworzenie opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie odpowiedzi na pytania otwarte. Arkusz oraz pytania w postaci formularza MS Forms, udostępniane są na platformie MS Teams w dniu 23.04.2020 g. 15:00. Materiały, zadania wraz z terminami ich realizacji znajdują się na platformie Teams. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa200f2620a694d9d9136f921a1ad0674%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b844c3f-6a1c-4b50-89b3-4e0a1f26e568&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
1. Omówienie pojęć: diagnoza, obserwacja, rozwój psychoruchowy, zaburzenia rozwoju (udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 93-117; Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, s. 22-25; Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego). 2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny (udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: rozdział 2. Wprowadzenie w problematykę rozwoju małego dziecka z Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego) 3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka (12-19.03.2020) (udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: rozdział 4. Wybrane metody diagnozowania rozwoju w pierwszych latach życia z Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego). 4. Wybrane narzędzia diagnostyczne (26.03.2020) (udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: Kulesza, E.M. (2011). Realizacja zadań rozwojowych dziecka z opóźnieniami rozwojowymi - metoda diagnozy i terapii. Raport z badań. W: E.M.Kulesza (red). Ruch, wzrok, słuch - podstawa uczenia się. Warszawa: APS, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmów uzupełniających). 5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka (02.04.2020) (udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: rozdział 4. Wybrane metody diagnozowania rozwoju w pierwszych latach życia z Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego) 6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka (04.09.2020) (udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls). |
|
Literatura: |
Literatura: Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP. Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa. Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN. Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES. Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej. Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski. Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie Teams. Nakład pracy studenta: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 h Przygotowanie się do egzaminu 3 h Przygotowanie diagnozy 12 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska, Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Kolokwium w postaci testu (pytania zamknięte) MS Forms udostępnionego na platformie Teams w dniu 09.05.2020 g. 13:00. Szczegółowy opis zagadnień został udostępniony na platformie MS Teams. 2. Wypełnianie formularzy MS Forms (indywidualnie) z pytaniami dotyczącymi materiałów, lektur, artykułów i filmów umieszczonych na platformie MS Temas (Zakładka: Pliki- Folder: Materiały z zajęć). Jest to forma weryfikacji zapoznania się z treściami zawartymi w udostępnionych materiałach. 3. Przesłanie kwestionariusza wywiadu poprzez platformę MS Teams (indywidualnie do 05.04.2020). 4. Stworzenie opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie odpowiedzi na pytania otwarte. Arkusz oraz pytania w postaci formularza MS Forms, udostępniane są na platformie MS Teams w dniu 02.05.2020 g. 11:00. Materiały i zadania wraz z terminami ich realizacji znajdują się na platformie Teams. https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aa200f2620a694d9d9136f921a1ad0674%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8b844c3f-6a1c-4b50-89b3-4e0a1f26e568&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
1. Omówienie pojęć: diagnoza, obserwacja, rozwój psychoruchowy, zaburzenia rozwoju (14.03.2020) (udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 93-117; Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, s. 22-25; Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego). 2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny (14.03.2020) (udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: rozdział 2. Wprowadzenie w problematykę rozwoju małego dziecka z Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego) 3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka (18.04.2020) (udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: rozdział 4. Wybrane metody diagnozowania rozwoju w pierwszych latach życia z Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego). 4. Wybrane narzędzia diagnostyczne (18.04.2020) (udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: Kulesza, E.M. (2011). Realizacja zadań rozwojowych dziecka z opóźnieniami rozwojowymi - metoda diagnozy i terapii. Raport z badań. W: E.M.Kulesza (red). Ruch, wzrok, słuch - podstawa uczenia się. Warszawa: APS, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmów uzupełniających). 5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka (25.04.2020) (udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: rozdział 4. Wybrane metody diagnozowania rozwoju w pierwszych latach życia z Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego) 6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka (25.04.2020) (udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls). |
|
Literatura: |
Literatura: Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP. Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa. Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN. Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES. Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej. Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski. Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie Teams. Nakład pracy studenta: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 10 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 h Przygotowanie się do egzaminu 3 h Przygotowanie diagnozy 12 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.