Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza małego dziecka z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-DMD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza małego dziecka z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W02 Ma pogłębioną wiedzę o teoriach rozwoju i metodach diagnozy małego dziecka, zna terminologię specjalistyczną

PC2_KS_W05 Opisuje wszystkich uczestników zespołu diagnostycznego

Umiejętności

PC2_KS_U02 Analizuje i integruje wiedzę z zakresu medycyny, pedagogiki, psychologii w celu określenia poziomu funkcjonowania dziecka

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K01 Jest wrażliwy na problemy etyczne w badaniach i przestrzega zasad etyki

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Kolokwium w postaci testu (pytania zamknięte) MS Forms udostępnionego na platformie Teams w dniu 23.04.2020 g. 15:45.

Szczegółowy opis zagadnień został udostępniony na platformie MS Teams.

2. Wypełnianie formularzy MS Forms (indywidualnie) z pytaniami dotyczącymi materiałów, lektur, artykułów i filmów umieszczonych na platformie MS Temas (Zakładka: Pliki- Folder: Materiały z zajęć). Jest to forma weryfikacji zapoznania się z treściami zawartymi w udostępnionych materiałach.

3. Przesłanie kwestionariusza wywiadu poprzez platformę MS Teams (indywidualnie do 05.04.2020).

4. Stworzenie opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie odpowiedzi na pytania otwarte. Arkusz oraz pytania w postaci formularza MS Forms, udostępniane są na platformie MS Teams w dniu 23.04.2020 g. 15:00.

Materiały, zadania wraz z terminami ich realizacji znajdują się na platformie Teams.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa200f2620a694d9d9136f921a1ad0674%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b844c3f-6a1c-4b50-89b3-4e0a1f26e568&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

1. Omówienie pojęć: diagnoza, obserwacja, rozwój psychoruchowy, zaburzenia rozwoju

(udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 93-117; Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, s. 22-25; Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego).

2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny

(udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: rozdział 2. Wprowadzenie w problematykę rozwoju małego dziecka z Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego)

3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka (12-19.03.2020)

(udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: rozdział 4. Wybrane metody diagnozowania rozwoju w pierwszych latach życia z Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego).

4. Wybrane narzędzia diagnostyczne (26.03.2020)

(udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: Kulesza, E.M. (2011). Realizacja zadań rozwojowych dziecka z opóźnieniami rozwojowymi - metoda diagnozy i terapii. Raport z badań. W: E.M.Kulesza (red). Ruch, wzrok, słuch - podstawa uczenia się. Warszawa: APS, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmów uzupełniających).

5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka (02.04.2020)

(udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: rozdział 4. Wybrane metody diagnozowania rozwoju w pierwszych latach życia z Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego)

6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka (04.09.2020)

(udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls).

Literatura:

Literatura:

Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP.

Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa.

Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP.

Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN.

Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES.

Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej.

Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski.

Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Uwagi:

Metody kształcenia: na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie Teams.

Nakład pracy studenta:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 h

Przygotowanie się do egzaminu 3 h

Przygotowanie diagnozy 12 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska, Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Kolokwium w postaci testu (pytania zamknięte) MS Forms udostępnionego na platformie Teams w dniu 09.05.2020 g. 13:00.

Szczegółowy opis zagadnień został udostępniony na platformie MS Teams.

2. Wypełnianie formularzy MS Forms (indywidualnie) z pytaniami dotyczącymi materiałów, lektur, artykułów i filmów umieszczonych na platformie MS Temas (Zakładka: Pliki- Folder: Materiały z zajęć). Jest to forma weryfikacji zapoznania się z treściami zawartymi w udostępnionych materiałach.

3. Przesłanie kwestionariusza wywiadu poprzez platformę MS Teams (indywidualnie do 05.04.2020).

4. Stworzenie opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie odpowiedzi na pytania otwarte. Arkusz oraz pytania w postaci formularza MS Forms, udostępniane są na platformie MS Teams w dniu 02.05.2020 g. 11:00.

Materiały i zadania wraz z terminami ich realizacji znajdują się na platformie Teams.

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aa200f2620a694d9d9136f921a1ad0674%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8b844c3f-6a1c-4b50-89b3-4e0a1f26e568&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

1. Omówienie pojęć: diagnoza, obserwacja, rozwój psychoruchowy, zaburzenia rozwoju (14.03.2020)

(udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 93-117; Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, s. 22-25; Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego).

2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny (14.03.2020)

(udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: rozdział 2. Wprowadzenie w problematykę rozwoju małego dziecka z Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego)

3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka (18.04.2020)

(udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: rozdział 4. Wybrane metody diagnozowania rozwoju w pierwszych latach życia z Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego).

4. Wybrane narzędzia diagnostyczne (18.04.2020)

(udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: Kulesza, E.M. (2011). Realizacja zadań rozwojowych dziecka z opóźnieniami rozwojowymi - metoda diagnozy i terapii. Raport z badań. W: E.M.Kulesza (red). Ruch, wzrok, słuch - podstawa uczenia się. Warszawa: APS, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmów uzupełniających).

5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka (25.04.2020)

(udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: rozdział 4. Wybrane metody diagnozowania rozwoju w pierwszych latach życia z Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin, omówienie zagadnień w postaci autorskiego komentarza -filmu uzupełniającego)

6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka (25.04.2020)

(udostępnienie i analiza materiałów źródłowych: Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls).

Literatura:

Literatura:

Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP.

Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa.

Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP.

Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN.

Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES.

Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej.

Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski.

Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Uwagi:

Metody kształcenia: na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie Teams.

Nakład pracy studenta:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 10 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 h

Przygotowanie się do egzaminu 3 h

Przygotowanie diagnozy 12 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)