Metodyka nauczania orientacji przestrzennej małych dzieci z dysfunkcją wzroku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-NOM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania orientacji przestrzennej małych dzieci z dysfunkcją wzroku |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W03 Potrafi opisać specyfikę trudności w rozwoju motorycznym oraz ich wpływ na możliwości samodzielnego poruszania się małych dzieci z dysfunkcją wzroku i zaproponować sposoby ich pokonywania PC1_KS_U03 Potrafi dokonać analizy i adaptacji materiałów edukacyjnych pod kątem możliwości i potrzeb dzieci słabowidzących i niewidomych PC1_KS_K01 Jest wrażliwy i otwarty na potrzeby małych dzieci z dysfunkcją wzroku PC1_KS_K01; PC1_KS_K02 Potrafi współdziałać i pracować w małej grupie warsztatowej, przyjmując w niej różne role |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Kamila Miler-Zdanowska, Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium pisemne. |
|
Pełny opis: |
1. Specyfika trudności w rozwoju motorycznym małych dzieci z niepełnosprawnością wzroku. 2. Sposoby wspomagania rozwoju motorycznego, rozwijania pojęć przestrzennych i rozwijania orientacji przestrzennej u małych dzieci z niepełnosprawnością wzroku. 3. Rozwijanie świadomości sensorycznej dzieci z niepełnosprawnością wzroku (słuch, dotyk, węch, priopriocepcja itp.). Echolokacja – metoda rozwijania świadomości słuchowej u dzieci. 4. Rozwój i kształtowanie się orientacji przestrzennej u dzieci z niepełnosprawnością wzroku. Zagadnienia związane z lateralizacją, rozwijaniem schematu ciała, pojęć przestrzennych, wyobraźni przestrzennej oraz umiejętnością opisu przestrzeni. 5. Zagadnienia związane z bezpiecznym poruszaniem się dzieci niewidomych i słabowidzących w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, w otoczeniu kontrolowanym: wprowadzanie i nauczanie technik poruszania się z przewodnikiem, wprowadzanie i nauczanie technik przedlaskowych, wprowadzanie i nauczanie technik poruszania się z długą laską. 6. Metody oceny umiejętności z zakresu orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się małych dzieci niewidomych i słabowidzących – przegląd dostępnych narzędzi diagnostycznych w Polsce i na świecie. 7. Konstruowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno – Rehabilitacyjnych w zakresie bezpiecznego i samodzielnego poruszania się dzieci niewidomych i słabowidzących, ze szczególnym uwzględnieniem wieku przedszkolnego. 8. Dokumentowanie zajęć z orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się dzieci z niepełnosprawnością wzroku. 9. Rozwijanie umiejętności w zakresie czynności samoobsługowych u dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym (rozwój sprawności rąk, spożywanie posiłków, czynności toaletowe, ubieranie się itp.). 10. Technologie wspomagające wykorzystywane w orientacji przestrzennej osób z niepełnosprawnością wzroku. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Miler-Zdanowska, K. (2018). Przestrzeń w wypowiedziach dzieci niewidomych w wieku wczesnoszkolnym, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 20, 261-278. Więckowska, E. (2017). Czy pion jest potrzebny niewidomemu dziecku. Laski 1-2, 47-54. Kaczanowska, A. (2017). Integralne wspieranie procesów poznawczych i motoryki podstawą nauki orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska, (red.). Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych (s. 244-265). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). „Od narodzin do dorosłości” – wspomaganie rozwoju umiejętności w zakresie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się dzieci i młodych osób niewidomych. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej. (s. 259–288). Warszawa: Wydawnictwo APS. Łobacz-Kloosterman, E. (2014). Rozwój motoryczny i orientacja przestrzenna małych dzieci niewidomych – wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 164–193). Warszawa: Wydawnictwo APS Walkiewicz-Krutak, M., Kalisz, P. (2014). Rozwijanie umiejętności z zakresu orientacji przestrzennej i poruszania się u małych dzieci niewidomych. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 194–232). Warszawa: Wydawnictwo APS. Miler-Zdanowska, K. (2014). Ocena funkcjonalna umiejętności z zakresu orientacji przestrzennej u dzieci niewidomych w wieku wczesnoszkolnym – doniesienia z przeprowadzonych badań pilotażowych. W: Gunia, G., Baraniewicz, D. (red.). Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością t.3.1. (s.181-194). Kraków: Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego. Walkiewicz-Krutak, M. (2008). Jak pomóc dziecku niewidomemu w poruszaniu się? W: Paplińska, M. (red). Edukacja równych szans. Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. https://firr.org.pl/wp-content/uploads/2020/06/O1_curriculum_PL.pdf https://firr.org.pl/wp-content/uploads/2020/06/O2_compendium_pl.pdf Literatura uzupełniająca: Mikler-Chwastek, A. (2017). Wspieranie dzieci w samodzielnym rozwiązywaniu problemów i nabywaniu umiejętności samoobsługowych. W: Mikler-Chwastek, A. Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu. (s. 129-141). Warszawa: Wyd. Difin Kaczanowska, A. (2016). Potrzeba kształcenia wyobraźni przestrzennej dziecka niewidomego. Laski, 3-4, s. 39-48. Miler-Zdanowska, K. (2013). Development specificity of large motor skills and spatial orientation in blind children aged 0-6. W: Baran, J., Cierpiałowska, T., Plutecka, K. (red.). Chosen topics of supporting persons with a disability. (s. 91-99). Kraków: Wydawnictwo Impuls Scott B. (2012). I am starting to walk – I can use a can! Introducing orientation and mobility skills to very Young children who are blind or have low vision, USA Więckowska, E. (2008). Świadomość przestrzenna dziecka. W: Chojecka, A., Magner, M., Szwedowska, E., s. Więckowska, E. Nauczanie niewidomych dzieci rysunku. Poradnik dla nauczyciela. Laski: Towarzystwo Opieki Nad Ociemniałymi. Więckowska E. (2005). Orientacja przestrzenna na stoliku ucznia. Laski, 3/4 Więckowska E. (2000). Jak dziecko niewidome rozumie przestrzeń? Laski, 1-2 Karga, M. (1999). Program usprawniania ruchowego dzieci niewidomych i słabowidzących ze sprzężoną niesprawnością w wieku od 0 do 3 lat. Rewalidacja, 1. Model INSITE – Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu. Program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Tom II. Część 7: Duża motoryka. Część 8: Orientacja przestrzenna i bezpieczne, samodzielne poruszanie się. Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi, Laski 2008. Nielsen, L. (1997). Percepcja słuchowa u niewidomego dziecka. W: Wczesna rewalidacja niewidomego dziecka z dodatkowymi ograniczeniami. Materiały Tyflologiczne, 10, Warszawa: PZN. Simmons, S.S., Sharon, O. M. (1992). Reaching, crawling, walking... let’s get moving. Orientation and Mobility for Preschool Children. Los Angeles, Blind Children Center. – fragmenty tłum |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, pokaz umiejętności, prezentacja filmów edukacyjnych. Zajęcia prowadzone za pośrednictwem platformy MS Teams. Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a67fd3af64deb4e9db022d3a34b3bb416%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=0ca08207-3833-4094-a92f-262a99aa2188&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30h Przygotowanie się do egzaminu: 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 75h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.