Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Niewerbalne metody komunikacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-NMK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Niewerbalne metody komunikacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W01 Zna cele i funkcje komunikacji

PC1_KS_W08 Zna czynniki warunkujące skuteczność doboru metod komunikacyjnych

PC1_KK_W08 Zna aktualne metody komunikacyjne wspierające osoby z niepełnosprawnością

Umiejętności

PC1_KS_U02 Potrafi wskazać podstawowe funkcje komunikacji

PC1_KS_U03 Potrafi dokonać oceny możliwości komunikacyjnych osób niepełnosprawnych

PC1_KS_U04 Potrafi tworzyć i stosować pomoce wspomagające komunikację osób niepełnosprawnych z otoczeniem

PC1_KS_U03 Potrafi zastosować odpowiednie metody komunikacyjne w pracy

PC1_KS_K01 Potrafi współpracować w grupie realizując zadania

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01 Prezentuje postawę zaangażowaną w projektowanie działań terapeutycznych, rehabilitacyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Beata Rajter
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę.

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- kolokwium: pytania zamknięte i/lub otwarte

2. UMIEJĘTNOŚCI

- kolokwium: pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym

3. KOMPETENCJE

- kolokwium: pytania otwarte

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC).

2. Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym.

3. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych.

4. Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych.

5. Kompetencje językowa i komunikacyjna.

6. Ocena predyspozycji dziecka do zastosowania metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej.

7. Zasady wprowadzania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji.

8. Dobór metod AAC do możliwości użytkownika.

9. Porozumiewanie się z użyciem AAC.

10. Pomoce do komunikacji.

11. Wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem

z niepełnosprawnością, z trudnościami w porozumiewaniu się.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Błeszczyński J., (2006). (red): Alternatywne i wspomagające metody

komunikacji: Impuls: Kraków.

2. Demel G., (1982). Elementy logopedii, WSiP, Warszawa.

3. Dońska-Olszko M., Lechowicz A., (1998). Komputerowe nauczanie

wspomagania nauczania dzieci z ciężkimi uszkodzeniami narządu ruchu.,

W: Mazanek E. [red.] Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz. 3, WSiP,

Warszawa.

4. Knill Ch., (1992). Dotyk i komunikacja, CMPP-P, Warszawa.

5. Lechowicz A., Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze

światem W: Przyjaciel Dziecka 1 - 3, 1997.

6. Ligęza M.,(1999). Podstawy rozwoju języka i mowy dzieci, W: Gałkowski

T., Jastrzębowska G [red.] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Uniwersytet

Opolski, Opole.

7. Loebl W., (1998). Uniwersalny system pasygraficzny w komunikacji

językowej osób niepełnosprawnych, W: Szkoła Specjalna 6 Wyd. APS.

Warszawa.

8. Żurek T., (1999). Alternatywna i wspomagająca komunikacja dla osób

niepełnosprawnych, W: Pilecki J., Olszewski S., [red.] Wspomaganie

rozwoju osób niepełnosprawnych, Kraków.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Piszczek M., (1998). Nauka porozumiewania się gestami W:

Rewalidacja 1(3)/98, str. 21 – 37.

2. Smyczek A., Szczawiński P., (2000). Wspomagające sposoby

porozumiewania się. Gesty, Stowarzyszenie "Mówić bez słów",

Warszawa.

4. Smyczek A., Szwiec J., (2000). Metodyka nauczania alternatywnych

sposobów porozumiewania się i techniki posługiwania się symbolami. W:

Rewalidacja 1(7)/2000.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- dyskusja

- praca z tekstem

- działanie praktyczne

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do kolokwium - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Beata Rajter
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę.

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- kolokwium: pytania zamknięte i/lub otwarte

2. UMIEJĘTNOŚCI

- kolokwium: pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym

3. KOMPETENCJE

- kolokwium: pytania otwarte

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC).

2. Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym.

3. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych.

4. Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych.

5. Kompetencje językowa i komunikacyjna.

6. Ocena predyspozycji dziecka do zastosowania metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej.

7. Zasady wprowadzania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji.

8. Dobór metod AAC do możliwości użytkownika.

9. Porozumiewanie się z użyciem AAC.

10. Pomoce do komunikacji.

11. Wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem

z niepełnosprawnością, z trudnościami w porozumiewaniu się.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Błeszczyński J., (2006). (red): Alternatywne i wspomagające metody

komunikacji: Impuls: Kraków.

2. Demel G., (1982). Elementy logopedii, WSiP, Warszawa.

3. Dońska-Olszko M., Lechowicz A., (1998). Komputerowe nauczanie

wspomagania nauczania dzieci z ciężkimi uszkodzeniami narządu ruchu.,

W: Mazanek E. [red.] Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz. 3, WSiP,

Warszawa.

4. Knill Ch., (1992). Dotyk i komunikacja, CMPP-P, Warszawa.

5. Lechowicz A., Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze

światem W: Przyjaciel Dziecka 1 - 3, 1997.

6. Ligęza M.,(1999). Podstawy rozwoju języka i mowy dzieci, W: Gałkowski

T., Jastrzębowska G [red.] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Uniwersytet

Opolski, Opole.

7. Loebl W., (1998). Uniwersalny system pasygraficzny w komunikacji

językowej osób niepełnosprawnych, W: Szkoła Specjalna 6 Wyd. APS.

Warszawa.

8. Żurek T., (1999). Alternatywna i wspomagająca komunikacja dla osób

niepełnosprawnych, W: Pilecki J., Olszewski S., [red.] Wspomaganie

rozwoju osób niepełnosprawnych, Kraków.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Piszczek M., (1998). Nauka porozumiewania się gestami W:

Rewalidacja 1(3)/98, str. 21 – 37.

2. Smyczek A., Szczawiński P., (2000). Wspomagające sposoby

porozumiewania się. Gesty, Stowarzyszenie "Mówić bez słów",

Warszawa.

4. Smyczek A., Szwiec J., (2000). Metodyka nauczania alternatywnych

sposobów porozumiewania się i techniki posługiwania się symbolami. W:

Rewalidacja 1(7)/2000.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

− prezentacja zagadnień teoretycznych w postaci wykładu, analizy literatury, prezentacja multimedialna

− analiza indywidualnych przypadków

− dyskusja dydaktyczna

− opracowanie projektu strony do pomocy do komunikacji

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia (12 h.)

Przygotowanie się do zajęć, lektury (10 h.)

Przygotowanie się do zaliczenia (5 h.)

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)