Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MDE1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W01 Wylicza i opisuje podstawowe, teoretyczne założenia wybranych metod stosowanych w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Umiejętności

PC1_KS_U03 Ocenia przydatność typowych metod stosowanych w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PC1_KS_U01 Porównuje i wskazuje różnice między wybranymi metodami pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PC1_KS_U04 Ocenia sytuację problemową i proponuje odpowiednią metodę pracy z dzieckiem i uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01 Uczestniczy w dyskusji dotyczącej przydatności wybranych metod w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

sposób pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin pisemny (pytania otwarte i pytania zamknięte)

- praca zaliczeniowa grupowa - opracowanie scenariuszy zajęć, prezentacja wybranej metody

- hospitacja zajęć

Pełny opis:

Treści programowe: wykład

Zalożenia teoretyczne Edukacji przez ruch

Zalożenia teoretyczne metody Felice Affolter

Zalożenia teoretyczne metody Porannego Kręgu

Zalożenia teoretyczne metody Knillów: „Dotyk i Komunikacja”, „Programy Aktywności. Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja”

Zalożenia teoretyczne metody Attention Autism

Zalożenia teoretyczne i praktyczne ortoptyki

Zalożenia teoretyczne metody Move to Learn

Treści programowe: ćwiczenia

Praktyczne zastosowanie Edukacji przez ruch

Praktyczne zastosowanie metody Affolter

Praktyczne zastosowanie metody Porannego Kręgu

Praktyczne zastosowanie metody Knillów: „Dotyk i Komunikacja”, „Programy Aktywności. Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja”

Praktyczne zastosowanie ortoptyki

Praktyczne zastosowanie metody Move to Learn

Założenia teoretyczne i praktyczne wykorzystanie metody percepcyjno-motorycznej N. Kepharta

Założenia teoretyczne i praktyczne wykorzystanie metody integracji odruchów wg Sally Goddard

Założenia teoretyczne i praktyczne wykorzystanie metody Weronika Sherborne

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Affolter A. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: Wyd. WSiP.

2.Kephart N.C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej, Warszawa: PWN.

3.Knill, Ch. (1997). Dotyk i komunikacja. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji.

4. Knill, M. (2009). Programy aktywności : świadomość ciała, kontakt i komunikacja. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Literatura uzupełniająca

1. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1994). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju, Warszawa: Wyd. WSiP.

3. Goddard Blythe S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. Kielin J. (2002). Żywioły i pory roku. W: M. Piszczek. (red.), Terapia zabawą terapia przez sztukę. Warszawa: Centrum Metodyczne PP-P MEN.

5. Kulesza, E.M. (2011). (red.). Ruch, wzrok, słuch – podstawa uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Uwagi:

Metody kształcenia:

prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna, symulacja, metoda problemowa, hospitacja zajęć

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe wykład i ćwiczenia - 45

Przygotowanie się do zajęć, lektura - 15

Przygotowanie się do egzaminu -5

Inne formy: przygotowanie scenariusza zajęć i prezentacja wybranej metody -10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Dorota Błażejczyk-Głowacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

sposób pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin pisemny (pytania otwarte i pytania zamknięte)

- praca zaliczeniowa grupowa - opracowanie scenariuszy zajęć, prezentacja wybranej metody

Pełny opis:

Treści programowe:

Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie pedagogiki zabawy

Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie metody Affolter

Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Porannego Kręgu

Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Knillów: „Dotyk i Komunikacja”, „Programy Aktywności. Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja”

Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Handle

Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Move to Learn

Założenia teoretyczne i praktyczne wykorzystanie metody percepcyjno-motorycznej N. Kepharta

Założenia teoretyczne i praktyczne wykorzystanie metody Weronika Sherborne

Założenia teoretyczne i praktyczne ortoptyki

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Affolter, A. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: Wyd. WSiP.

Bluestone, J. (2008). Materia autyzmu. Warszawa: Fundacja rozwiązać autyzm

Domań, R. (2003). Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Lublin: Wyd. Przedszkolak.

Kephart, N.C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej, Warszawa: PWN

Kielin, J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP

Piszczek, M. (2011) „Uwagi o realizacji programu "Dotyk i komunikacja" oraz "Programy aktywności: Świadomość ciała, kontakt i komunikacja" wg. M. i Ch. Knill'ów. Warszawa: Kompendium

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Pilecki. J. (2003). Usprawnienie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Kraków: Wyd. Nauk. Uniwersytetu Pedagogicznego

Kaja, B. (1995). Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej.

Uwagi:

FORMA AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 h

Inne formy: przygotowanie scenariusza zajęć - 20 h

przygotowanie do egzaminu: 15 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)