Metody pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MDE1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W01 Wylicza i opisuje podstawowe, teoretyczne założenia wybranych metod stosowanych w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Umiejętności PC1_KS_U03 Ocenia przydatność typowych metod stosowanych w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PC1_KS_U01 Porównuje i wskazuje różnice między wybranymi metodami pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PC1_KS_U04 Ocenia sytuację problemową i proponuje odpowiednią metodę pracy z dzieckiem i uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 Uczestniczy w dyskusji dotyczącej przydatności wybranych metod w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposób pomiaru efektów kształcenia: - egzamin pisemny (pytania otwarte i pytania zamknięte) - praca zaliczeniowa grupowa - opracowanie scenariuszy zajęć, prezentacja wybranej metody - hospitacja zajęć |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: wykład Zalożenia teoretyczne Edukacji przez ruch Zalożenia teoretyczne metody Felice Affolter Zalożenia teoretyczne metody Porannego Kręgu Zalożenia teoretyczne metody Knillów: „Dotyk i Komunikacja”, „Programy Aktywności. Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja” Zalożenia teoretyczne metody Attention Autism Zalożenia teoretyczne i praktyczne ortoptyki Zalożenia teoretyczne metody Move to Learn Treści programowe: ćwiczenia Praktyczne zastosowanie Edukacji przez ruch Praktyczne zastosowanie metody Affolter Praktyczne zastosowanie metody Porannego Kręgu Praktyczne zastosowanie metody Knillów: „Dotyk i Komunikacja”, „Programy Aktywności. Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja” Praktyczne zastosowanie ortoptyki Praktyczne zastosowanie metody Move to Learn Założenia teoretyczne i praktyczne wykorzystanie metody percepcyjno-motorycznej N. Kepharta Założenia teoretyczne i praktyczne wykorzystanie metody integracji odruchów wg Sally Goddard Założenia teoretyczne i praktyczne wykorzystanie metody Weronika Sherborne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1.Affolter A. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: Wyd. WSiP. 2.Kephart N.C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej, Warszawa: PWN. 3.Knill, Ch. (1997). Dotyk i komunikacja. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji. 4. Knill, M. (2009). Programy aktywności : świadomość ciała, kontakt i komunikacja. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Literatura uzupełniająca 1. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1994). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju, Warszawa: Wyd. WSiP. 3. Goddard Blythe S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Kielin J. (2002). Żywioły i pory roku. W: M. Piszczek. (red.), Terapia zabawą terapia przez sztukę. Warszawa: Centrum Metodyczne PP-P MEN. 5. Kulesza, E.M. (2011). (red.). Ruch, wzrok, słuch – podstawa uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna, symulacja, metoda problemowa, hospitacja zajęć Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wykład i ćwiczenia - 45 Przygotowanie się do zajęć, lektura - 15 Przygotowanie się do egzaminu -5 Inne formy: przygotowanie scenariusza zajęć i prezentacja wybranej metody -10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Dorota Błażejczyk-Głowacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposób pomiaru efektów kształcenia: - egzamin pisemny (pytania otwarte i pytania zamknięte) - praca zaliczeniowa grupowa - opracowanie scenariuszy zajęć, prezentacja wybranej metody |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie pedagogiki zabawy Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie metody Affolter Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Porannego Kręgu Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Knillów: „Dotyk i Komunikacja”, „Programy Aktywności. Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja” Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Handle Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Move to Learn Założenia teoretyczne i praktyczne wykorzystanie metody percepcyjno-motorycznej N. Kepharta Założenia teoretyczne i praktyczne wykorzystanie metody Weronika Sherborne Założenia teoretyczne i praktyczne ortoptyki |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Affolter, A. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: Wyd. WSiP. Bluestone, J. (2008). Materia autyzmu. Warszawa: Fundacja rozwiązać autyzm Domań, R. (2003). Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Lublin: Wyd. Przedszkolak. Kephart, N.C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej, Warszawa: PWN Kielin, J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP Piszczek, M. (2011) „Uwagi o realizacji programu "Dotyk i komunikacja" oraz "Programy aktywności: Świadomość ciała, kontakt i komunikacja" wg. M. i Ch. Knill'ów. Warszawa: Kompendium LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Pilecki. J. (2003). Usprawnienie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Kraków: Wyd. Nauk. Uniwersytetu Pedagogicznego Kaja, B. (1995). Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej. |
|
Uwagi: |
FORMA AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 h Inne formy: przygotowanie scenariusza zajęć - 20 h przygotowanie do egzaminu: 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.