Konstruowanie programów edukacyjnych i terapeutycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-KPG2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie programów edukacyjnych i terapeutycznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska, Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Egzamin (treści wykładów oraz ćwiczeń) - Ocena 2 projektów (praca w grupach) - PDW oraz IPET |
|
Pełny opis: |
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: TEMATY (wykłady): 1. Analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 3. Dokumentacja ucznia oraz analiza jego wytworów. 4. Diagnoza funkcjonalna. Model wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania. 5. Metody, technika i narzędzia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. 6.Ocena efektywności udzielanej pomocy uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. TREŚCI PROGRAMOWE (ćwiczenia): Analiza opinii i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe. Opracowanie karty dostosowanej do indywidualnych potrzeb ucznia. Konstruowanie planu działań wspierających (PDW) dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. Konstruowanie planu działań wspierających dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Ewaluacja efektów udzielanej uczniowi ze zdiagnozowanymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się pomocy. Analiza orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Konstruowanie narzędzi do wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania. Zasady dostosowania wymagań zawartych w podstawie programowej do potrzeb i możliwości ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego (IPET) na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Attwood, T. (1998). Zespół Aspergera, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. 2. Bogdanowicz, M. Adryjanek, A. (2009). Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia: Operon. 3. Głodkowska, J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Głodkowska, J. (red.). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 5. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 6. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP. 7. Kossewska, J. (2009). Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 8. Podniesienie efektywności kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz. I., II. Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2010. 9. Aktualne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 10. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki cz.2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Al-Khamisy, D. Obserwacja dziecka w przedszkolu. RAABE. 2. Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (rozdział 7-10). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Jastrząb, J. Baczała, D. (2011). Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne. SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (łącznie 15 w+30 ć.) Przygotowanie się do zajęć, lektury (15 h.) Przygotowanie się do egzaminu (15 h.) Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (15 h.) ECTS- 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska, Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Egzamin (treści wykładów oraz ćwiczeń) - Ocena 2 projektów (praca w grupach) - PDW oraz IPET |
|
Pełny opis: |
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: TEMATY (wykłady): 1. Analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 3. Dokumentacja ucznia oraz analiza jego wytworów. 4. Diagnoza funkcjonalna. Model wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania. 5. Metody, technika i narzędzia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. 6.Ocena efektywności udzielanej pomocy uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. TREŚCI PROGRAMOWE (ćwiczenia): Analiza opinii i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe. Opracowanie karty dostosowanej do indywidualnych potrzeb ucznia. Konstruowanie planu działań wspierających (PDW) dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. Konstruowanie planu działań wspierających dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Ewaluacja efektów udzielanej uczniowi ze zdiagnozowanymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się pomocy. Analiza orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Konstruowanie narzędzi do wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania. Zasady dostosowania wymagań zawartych w podstawie programowej do potrzeb i możliwości ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego (IPET) na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Attwood, T. (1998). Zespół Aspergera, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. 2. Bogdanowicz, M. Adryjanek, A. (2009). Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia: Operon. 3. Głodkowska, J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Głodkowska, J. (red.). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 5. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 6. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP. 7. Kossewska, J. (2009). Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 8. Podniesienie efektywności kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz. I., II. Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2010. 9. Aktualne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 10. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki cz.2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Al-Khamisy, D. Obserwacja dziecka w przedszkolu. RAABE. 2. Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (rozdział 7-10). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Jastrząb, J. Baczała, D. (2011). Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne. SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (łącznie 15 w+30 ć.) Przygotowanie się do zajęć, lektury (15 h.) Przygotowanie się do egzaminu (15 h.) Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (15 h.) ECTS- 4 Link do Zespołu na Teamsach (wykład, ćwiczenia; Urszula Gosk): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9ba124454b944dcb9e58c68821b17597%40thread.tacv2/conversations?groupId=53c5a774-cdf3-4738-9fdc-19343bef4c6c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do Zespołu na Temasach (ćwiczenia; Paulina Zalewska): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5d9fa22f50a14052a612a4d294d7d0f1%40thread.tacv2/conversations?groupId=cc97f8c7-0090-497c-983d-fd0e4f22607d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - egzamin pisemny (pytania otwarte i zamknięte) poprzez aplikację MS Teams, - prace zaliczeniowe (opracowanie Programu pomocy p-p i IPETu), - obecność i aktywność na zajęciach online. |
|
Pełny opis: |
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: 1. Analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 3. Dokumentacja ucznia oraz analiza jego wytworów. 4. Analiza opinii i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe. 5. Analiza programów pomocy psychogiczno-pedagogicznej dla dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 6. Konstruowanie programów pomocy psychologiczno-pedagogicznej w oparciu o indywidualny przypadek ucznia o specyficznych trudnościach w uczeniu się. 7. Ewaluacja efektów udzielanej uczniowi ze zdiagnozowanymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się pomocy. 8. Analiza orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. 9. Konstruowanie narzędzi do wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania. 10. Zasady dostosowania wymagań zawartych w podstawie programowej do potrzeb i możliwości ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 11. Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego (IPET) na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. 12. Ewaluacja efektów udzielanej uczniowi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Radwańska, A. (2017). Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Difin. 3. Głodkowska, J. (red.). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 5. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 6. Łaszczyk, J., Jabłonowska, M. (2009). Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva. 7. Podniesienie efektywności kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz. I, II. Ministerstwo Edukacji Narodowej. 8. Aktualne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 9. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. (cz.2. ). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS. 10. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 11. Skłabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Al-Khamisy, D. Obserwacja dziecka w przedszkolu. RAABE. 2. Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (rozdział 7-10). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Jastrząb, J. Baczała, D. (2011). Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. 4. Skibska, J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a76ec2aa43a034b92a49b1f41dd2378c8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6374d236-8664-4a85-871f-f6c1b9274a61&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne. SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 18 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury (25 h.) Przygotowanie się do kolokwium (15 h.) Przygotowanie prac zaliczeniowych (20 h.) Punkty ECTS- 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.