Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Koncepcje rozwojowe a diagnoza ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-KDE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Koncepcje rozwojowe a diagnoza ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W01 Zna pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz terminologię dotyczącą uczniów ze specjalnymi potrzebami, zna wybrane koncepcje rozwojowe niezbędne do diagnozy rozwoju dziecka

PC1_KS_W05 Wyjaśnia zależności i współzależności działań uczestników obszaru rehabilitacji, edukacji, terapii

PC1_KS_W06 Ma wiedzę na temat procesu diagnostycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Umiejętności

PC1_KS_U01 Stosuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów diagnostycznych

PC1_KS_U02 Posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania, interpretowania i prognozowania w ramach różnych kontekstów działalności rehabilitacyjnej, edukacyjnej, terapeutycznej

PC1_KS_U04 Konstruuje arkusze diagostyczne ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PC1_KS_U04 Określa możliwości rozwojowe, edukacyjne, wychowawcze ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na podstawie przeprowadzonej wcześniej diagnozy, wywiadu środowiskowego,

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01 Uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielami w czasie zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin pisemny (pytania otwarte i pytania zamknięte)

- praca zaliczeniowa grupowa - tworzenie arkuszy obserwacji

Pełny opis:

Treści poruszane na wykładach:

Autym na tle całościowych zaburzeń rozwoju - różnice, omówienie procesu diagnozy, koncepcje

Omówienie koncepcji rozwojowych oraz procesu diagnozy dziecka z FAS, dziecka z zespołem Williamsa, dziecka z nadpobudliwością psychoruchową, dziecka dyspraksją, dziecka niepełnosprawnością intelektualną

Treści poruszane na ćwiczeniach:

Praktyczne omówienie narzędzi do diagnozy dziecka/ucznia z autyzmem CHAT-M, Profil Psychoedukacyjny Schoplera

Praktyczne omówienie narzędzi diagnozy dzieci z FAS

Praktyczne omówienie narzędzia diagnozy diagnozy dziecka z zespołem Williamsa

Tworzenie arkusza obserwacji dziecka z dyspraksją w wieku przedszkolnym i szkolnym

Praktyczne omówienie Gunzburga

Literatura:

Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.

Kirby, A. (2010). Dyspraksja - rozwojowe zaburzenie koordynacji. Warszawa: Fundacja Szkoła Niezwykła.

Klecka, M., Janas – Kozik M. (2009). Dziecko z FASD. Rozpoznania różnicowe i podstawy terapii. Warszawa: Parpamedia.

Maurer, A., Bołtuć, I. (2002). Dzieci z zespołem Williamsa. Diagnoza i terapia. Kraków: IMPULS.

Obuchowska, I. (1991). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP

Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Pisula E. (2010). Autyzm przyczyny symptomy terapia. Gdańsk: WYDAWNICTWO HARMONIA.

Twardysz, C., Kosewska B. (2019). Wspieranie rozwoju koncentracji uwagi oraz umiejętności społecznych dzieci z autyzmem za pomocą programu Attention Autism. Szkoła Specjalna, 1, 48-56.

Witkowski T. (1988). Inwentarz PAC-1(PAC-2, PPAC) Gunzburga do oceny postępu w rozwoju społecznym upośledzonych umysłowo oraz skala PAS. Warszawa: COM MEN

Uwagi:

- metody oparte na słowie: pogadanka, dyskusja, praca z książka

- metody oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz, pomiar zjawisk i procesów

- metody oparte na działalności praktycznej: metoda zajęć praktycznych

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe wykład i ćwiczenia - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury:10

Przygotowanie się do egzaminu: 5

Inne formy: przygotowanie tworzenie arkuszy obserwacji - 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Dorota Błażejczyk-Głowacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin pisemny (pytania otwarte i pytania zamknięte)

- praca zaliczeniowa grupowa - tworzenie arkuszy obserwacji

Pełny opis:

Treści poruszane na wykładach:

Autym na tle całościowych zaburzeń rozwoju - różnice, omówienie procesu diagnozy, koncepcje

Omówienie koncepcji rozwojowych oraz procesu diagnozy dziecka z FAS, dziecka z zespołem Williamsa, dziecka z nadpobudliwością psychoruchową, dziecka dyspraksją, dziecka niepełnosprawnością intelektualną

Treści poruszane na ćwiczeniach:

Praktyczne omówienie narzędzi do diagnozy dziecka/ucznia z autyzmem CHAT-M, Profil Psychoedukacyjny Schoplera

Praktyczne omówienie narzędzi diagnozy dzieci z FAS

Praktyczne omówienie narzędzia diagnozy diagnozy dziecka z zespołem Williamsa

Tworzenie arkusza obserwacji dziecka z dyspraksją w wieku przedszkolnym i szkolnym

Praktyczne omówienie Gunzburga

Literatura:

Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.

Kirby, A. (2010). Dyspraksja - rozwojowe zaburzenie koordynacji. Warszawa: Fundacja Szkoła Niezwykła.

Klecka, M., Janas – Kozik M. (2009). Dziecko z FASD. Rozpoznania różnicowe i podstawy terapii. Warszawa: Parpamedia.

Maurer, A., Bołtuć, I. (2002). Dzieci z zespołem Williamsa. Diagnoza i terapia. Kraków: IMPULS.

Obuchowska, I. (1991). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP

Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Pisula E. (2010). Autyzm przyczyny symptomy terapia. Gdańsk: WYDAWNICTWO HARMONIA.

Twardysz, C., Kosewska B. (2019). Wspieranie rozwoju koncentracji uwagi oraz umiejętności społecznych dzieci z autyzmem za pomocą programu Attention Autism. Szkoła Specjalna, 1, 48-56.

Witkowski T. (1988). Inwentarz PAC-1(PAC-2, PPAC) Gunzburga do oceny postępu w rozwoju społecznym upośledzonych umysłowo oraz skala PAS. Warszawa: COM MEN

Uwagi:

- metody oparte na słowie: pogadanka, dyskusja, praca z książka

- metody oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz, pomiar zjawisk i procesów

- metody oparte na działalności praktycznej: metoda zajęć praktycznych

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe ćwiczenia - 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury:10

Przygotowanie się do egzaminu: 5

Inne formy: przygotowanie tworzenie arkuszy obserwacji - 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)