Koncepcje rozwojowe a diagnoza ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-KDE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Koncepcje rozwojowe a diagnoza ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W01 Zna pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz terminologię dotyczącą uczniów ze specjalnymi potrzebami, zna wybrane koncepcje rozwojowe niezbędne do diagnozy rozwoju dziecka PC1_KS_W05 Wyjaśnia zależności i współzależności działań uczestników obszaru rehabilitacji, edukacji, terapii PC1_KS_W06 Ma wiedzę na temat procesu diagnostycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Umiejętności PC1_KS_U01 Stosuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów diagnostycznych PC1_KS_U02 Posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania, interpretowania i prognozowania w ramach różnych kontekstów działalności rehabilitacyjnej, edukacyjnej, terapeutycznej PC1_KS_U04 Konstruuje arkusze diagostyczne ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PC1_KS_U04 Określa możliwości rozwojowe, edukacyjne, wychowawcze ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na podstawie przeprowadzonej wcześniej diagnozy, wywiadu środowiskowego, Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 Uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielami w czasie zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów kształcenia: - egzamin pisemny (pytania otwarte i pytania zamknięte) - praca zaliczeniowa grupowa - tworzenie arkuszy obserwacji |
|
Pełny opis: |
Treści poruszane na wykładach: Autym na tle całościowych zaburzeń rozwoju - różnice, omówienie procesu diagnozy, koncepcje Omówienie koncepcji rozwojowych oraz procesu diagnozy dziecka z FAS, dziecka z zespołem Williamsa, dziecka z nadpobudliwością psychoruchową, dziecka dyspraksją, dziecka niepełnosprawnością intelektualną Treści poruszane na ćwiczeniach: Praktyczne omówienie narzędzi do diagnozy dziecka/ucznia z autyzmem CHAT-M, Profil Psychoedukacyjny Schoplera Praktyczne omówienie narzędzi diagnozy dzieci z FAS Praktyczne omówienie narzędzia diagnozy diagnozy dziecka z zespołem Williamsa Tworzenie arkusza obserwacji dziecka z dyspraksją w wieku przedszkolnym i szkolnym Praktyczne omówienie Gunzburga |
|
Literatura: |
Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP. Kirby, A. (2010). Dyspraksja - rozwojowe zaburzenie koordynacji. Warszawa: Fundacja Szkoła Niezwykła. Klecka, M., Janas – Kozik M. (2009). Dziecko z FASD. Rozpoznania różnicowe i podstawy terapii. Warszawa: Parpamedia. Maurer, A., Bołtuć, I. (2002). Dzieci z zespołem Williamsa. Diagnoza i terapia. Kraków: IMPULS. Obuchowska, I. (1991). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Pisula E. (2010). Autyzm przyczyny symptomy terapia. Gdańsk: WYDAWNICTWO HARMONIA. Twardysz, C., Kosewska B. (2019). Wspieranie rozwoju koncentracji uwagi oraz umiejętności społecznych dzieci z autyzmem za pomocą programu Attention Autism. Szkoła Specjalna, 1, 48-56. Witkowski T. (1988). Inwentarz PAC-1(PAC-2, PPAC) Gunzburga do oceny postępu w rozwoju społecznym upośledzonych umysłowo oraz skala PAS. Warszawa: COM MEN |
|
Uwagi: |
- metody oparte na słowie: pogadanka, dyskusja, praca z książka - metody oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz, pomiar zjawisk i procesów - metody oparte na działalności praktycznej: metoda zajęć praktycznych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wykład i ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury:10 Przygotowanie się do egzaminu: 5 Inne formy: przygotowanie tworzenie arkuszy obserwacji - 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Dorota Błażejczyk-Głowacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów kształcenia: - egzamin pisemny (pytania otwarte i pytania zamknięte) - praca zaliczeniowa grupowa - tworzenie arkuszy obserwacji |
|
Pełny opis: |
Treści poruszane na wykładach: Autym na tle całościowych zaburzeń rozwoju - różnice, omówienie procesu diagnozy, koncepcje Omówienie koncepcji rozwojowych oraz procesu diagnozy dziecka z FAS, dziecka z zespołem Williamsa, dziecka z nadpobudliwością psychoruchową, dziecka dyspraksją, dziecka niepełnosprawnością intelektualną Treści poruszane na ćwiczeniach: Praktyczne omówienie narzędzi do diagnozy dziecka/ucznia z autyzmem CHAT-M, Profil Psychoedukacyjny Schoplera Praktyczne omówienie narzędzi diagnozy dzieci z FAS Praktyczne omówienie narzędzia diagnozy diagnozy dziecka z zespołem Williamsa Tworzenie arkusza obserwacji dziecka z dyspraksją w wieku przedszkolnym i szkolnym Praktyczne omówienie Gunzburga |
|
Literatura: |
Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP. Kirby, A. (2010). Dyspraksja - rozwojowe zaburzenie koordynacji. Warszawa: Fundacja Szkoła Niezwykła. Klecka, M., Janas – Kozik M. (2009). Dziecko z FASD. Rozpoznania różnicowe i podstawy terapii. Warszawa: Parpamedia. Maurer, A., Bołtuć, I. (2002). Dzieci z zespołem Williamsa. Diagnoza i terapia. Kraków: IMPULS. Obuchowska, I. (1991). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Pisula E. (2010). Autyzm przyczyny symptomy terapia. Gdańsk: WYDAWNICTWO HARMONIA. Twardysz, C., Kosewska B. (2019). Wspieranie rozwoju koncentracji uwagi oraz umiejętności społecznych dzieci z autyzmem za pomocą programu Attention Autism. Szkoła Specjalna, 1, 48-56. Witkowski T. (1988). Inwentarz PAC-1(PAC-2, PPAC) Gunzburga do oceny postępu w rozwoju społecznym upośledzonych umysłowo oraz skala PAS. Warszawa: COM MEN |
|
Uwagi: |
- metody oparte na słowie: pogadanka, dyskusja, praca z książka - metody oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz, pomiar zjawisk i procesów - metody oparte na działalności praktycznej: metoda zajęć praktycznych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe ćwiczenia - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury:10 Przygotowanie się do egzaminu: 5 Inne formy: przygotowanie tworzenie arkuszy obserwacji - 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.