Organizacja kształcenia zintegrowanego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-OKZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja kształcenia zintegrowanego |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty dla roku akademickiego 2017/2018 - III rok: WIEDZA PE1_W15 - posiada podstawową wiedzę o dziecku jako uczestniku działalności wychowawczej, edukacyjnej, kulturalnej i pomocowej, PE1_W22 - zna podstawowe założenia instytucjonalnego kształcenia i wychowania dziecka w wieku wczesnoszkolnym. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U06 - umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, PE1_U08 - posiada w stopniu podstawowym umiejętność prezentowania własnych poglądów, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i ujęć różnych autorów, PE1_U11 - potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K07 - posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji wczesnoszkolnej. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- PE1_W15 ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. Posiada podstawową wiedzę o dziecku jako uczestniku działalności wychowawczej, edukacyjnej, kulturalnej i pomocowej. PE1_W22 Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych w zakresie określonym specjalnością studiów. Zna podstawowe założenia instytucjonalnego kształcenia i wychowania dziecka w wieku wczesnoszkolnym. PE1_U08 Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. Posiada w stopniu podstawowym umiejętność prezentowania własnych poglądów, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i ujęć różnych autorów. PE1_U11 Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy. PE1_K07 Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji wczesnoszkolnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Piechowicz, Beata Rola | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł, Agnieszka Piechowicz, Beata Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Od. 13.03 2020r. kontakt ze studentami będzie odbywał się asynchronicznie, drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz pracy synchronicznej z wykorzystaniem platformy TEAMS. Zaliczenie przedmiotu: Od 13.03.2020 r. studenci na bieżąco (w związku z aktualnie przerabianym materiałem), będą otrzymywać wraz z udostępnionymi materiałami literaturą zagadnienia do samodzielnego opracowania. Każdy student będzie musiał odesłać "pracę domową" we wskazanym terminie. Zaliczenie ćwiczeń wstawiane będzie na podstawie wykonanych prac zaliczeniowych. Egzamin: Opracowanie w grupach zagadnień problemowych i przesłanie prac w korespondencji mailowej. |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładu studenci są zapoznawani z następującymi problemami: 1. Problematyka integracji w pedagogice i edukacji wczesnoszkolnej - koncepcje teoretyczne i rozwiązania praktyczne. Rodzaje integracji: scalająca, inkluzyjna, sieciowa. 2. Konstruktywizm poznawczy i społeczny jako podstawa rozumienia uczenia się dziecka. Istota kształcenia skoncentrowanego na uczniu. 3. Program nauczania i jego wzorce. Rodzaje programów zintegrowanych. Realizacja idei integracji poprzez zintegrowane zadania szkolne. 4. Założenia i realizacja Collaborative Learning i uczenia się kooperacyjnego (Cooperative Learning) 5. Efekty kształcenia zintegrowanego. Ewaluacja i formy oceniania osiągnięć ucznia. Istota oceniania kształtującego i opisowego. Podczas ćwiczeń studenci są zapoznawani z następującymi problemami: • Cele i zadania kształcenia zintegrowanego w świetle organizacji wychowania i nauczania dzieci w młodszym wieku szkolnym. • Metody i formy pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego) - aktywizujące metody nauczania, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju małych uczniów, np. metoda projektu • Programy edukacji wczesnoszkolnej, podręczniki i pomoce dydaktyczne – wybrane aspekty/ zasady organizowania zajęć zintegrowanych • Teoretyczne i praktyczne problemy diagnozowania oraz oceniania opisowego osiągnięć edukacyjnych uczniów w klasach 1-3. • Różne aspekty i obszary pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, np. współpraca z rodzicami, organizowanie wycieczek, spacerów, współpraca ze specjalistami, itp. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Trans Humana, Białystok 2005 Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, ZW SFS, Kielce 2000 Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej, IMPULS, Kraków 1998 Dzierzgowska I., Jak uczyc metodami aktywnymi, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca Klus– Stańska D., Szczepska- Pustkowska M.; Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania,. WAiP. Warszawa 2009 Literatura dostępna on-line: Metoda pracy projektem - https://www.nowaera.pl/o-nas/programy-edukacyjne/ucze-i-wychowuje/metoda-pracy-projektem/krok-za-krokiem-przez-projek Cyfeowy piórnik - https://cyfrowypiornik.jimdofree.com/o-mnie-i-o-tym-blogu/ Widoczne uczenie się - materiały do pobrania dla nauczycieli https://sus.ceo.org.pl/sus/publikacje/widoczne-uczenie-sie-dla-nauczycieli Nowoczesna edukacja - https://www.youtube.com/watch?v=yQhyJLh2-3s |
|
Uwagi: |
Praca synchroniczna i asynchroniczna z wykorzystaniem platformy TEAMS: • zajęcia będą realizowane synchronicznie zgodnie z planem zajęć ustalonym na początku semestru, • materiały będą przekazywane online w formie prezentacji multimedialnych, materiałów uzupełniających i literatury w formie skanów lub plików pdf. • instrukcje wykonania zadań będą przesyłane mailem na dres grupowy lub umieszczone w aplikacji Microsoft Teams w zakładce „Zadania”. Wybrane treści będą dostępne w aplikacji On Drive. Metody kształcenia/uczenia się: • wykład w postaci prezentacji z komentarzami, • zdalna praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami, • konsultacje indywidualne z wykorzystaniem czatu lub spotkań online na platformie TEAMS. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15 godz.+ ćwiczenia 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Przygotowanie pracy na ćwiczenia - 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5.00 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Piechowicz, Beata Rola | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Piechowicz, Beata Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Od. 13.03 2020r. kontakt ze studentami będzie odbywał się asynchronicznie, drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz pracy synchronicznej z wykorzystaniem platformy TEAMS. Zaliczenie przedmiotu: Od 13.03.2020r.studenci na bieżąco (w związku z aktualnie przerabianym materiałem), będą dostawać wraz z udostępnionymi materiałami literaturą zagadnienia do samodzielnego opracowania. Każdy student będzie musiał odesłać "pracę domową" we wskazanym terminie. Zaliczenie wstawiane będzie na podstawie wykonanych prac zaliczeniowych. Egzamin: Opracowanie w grupach zagadnień problemowych i przesłanie prac w korespondencji mailowej. Zaliczenie ćwiczeń: Opracowanie wybranego zagadnienia metodą projektu edukacyjnego i przesłanie pracy w korespondencji mailowej |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładu studenci są zapoznawani z następującymi problemami: 1. Problematyka integracji w pedagogice i edukacji wczesnoszkolnej - koncepcje teoretyczne i rozwiązania praktyczne. Rodzaje integracji: scalająca, inkluzyjna, sieciowa. 2. Konstruktywizm poznawczy i społeczny jako podstawa rozumienia uczenia się dziecka. Istota kształcenia skoncentrowanego na uczniu. 3. Program nauczania i jego wzorce. Rodzaje programów zintegrowanych. Realizacja idei integracji poprzez zintegrowane zadania szkolne. 4. Założenia i realizacja Collaborative Learning i uczenia się kooperacyjnego (Cooperative Learning) 5. Efekty kształcenia zintegrowanego. Ewaluacja i formy oceniania osiągnięć ucznia. Istota oceniania kształtującego i opisowego. Podczas ćwiczeń studenci są zapoznawani z następującymi problemami: • Cele i zadania kształcenia zintegrowanego w świetle organizacji wychowania i nauczania dzieci w młodszym wieku szkolnym. • Metody i formy pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego) - aktywizujące metody nauczania, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju małych uczniów, np. metoda projektu • Programy edukacji wczesnoszkolnej, podręczniki i pomoce dydaktyczne – wybrane aspekty/ zasady organizowania zajęć zintegrowanych • Teoretyczne i praktyczne problemy diagnozowania oraz oceniania opisowego osiągnięć edukacyjnych uczniów w klasach 1-3. • Różne aspekty i obszary pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, np. współpraca z rodzicami, organizowanie wycieczek, spacerów, współpraca ze specjalistami, itp. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej, IMPULS, Kraków 1998 Dzierzgowska I., Jak uczyc metodami aktywnymi, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca Klus– Stańska D., Szczepska- Pustkowska M.; Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania,. WAiP. Warszawa 2009 Literatura dostępna on-line: Metoda pracy projektem - https://www.nowaera.pl/o-nas/programy-edukacyjne/ucze-i-wychowuje/metoda-pracy-projektem/krok-za-krokiem-przez-projek Cyfeowy piórnik - https://cyfrowypiornik.jimdofree.com/o-mnie-i-o-tym-blogu/ Widoczne uczenie się - materiały do pobrania dla nauczycieli https://sus.ceo.org.pl/sus/publikacje/widoczne-uczenie-sie-dla-nauczycieli Nowoczesna edukacja - https://www.youtube.com/watch?v=yQhyJLh2-3s |
|
Uwagi: |
Praca synchroniczna z wykorzystaniem platformy TEAMS: • zajęcia będą realizowane synchronicznie i asynchronicznie zgodnie z planem zajęć ustalonym na początku semestru, • materiały będą przekazywane online w formie prezentacji multimedialnych, materiałów uzupełniających i literatury w formie skanów lub plików pdf. • instrukcje wykonania zadań będą przesyłane mailem na dres grupowy lub umieszczone w aplikacji Microsoft Teams w zakładce „Zadania”. Wybrane treści będą dostępne w aplikacji On Drive. Metody kształcenia/uczenia się: • wykład w postaci prezentacji z komentarzami, • zdalna praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami, • konsultacje indywidualne z wykorzystaniem czatu lub spotkań online na platformie TEAMS. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15 godz.+ ćwiczenia 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Przygotowanie pracy na ćwiczenia - 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5.00 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Rola | |
Prowadzący grup: | Anna Falkowska, Grażyna Hennel, Adamina Korwin-Szymanowska, Beata Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kontakt ze studentami będzie odbywał się asynchronicznie, drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz pracy synchronicznej z wykorzystaniem platformy TEAMS. Metody kształcenia: wykład interaktywny, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w zespołach, praca z tekstem, prezentacja multimedialna, film; Formy zaliczenia przedmiotu: Zaliczenie ćwiczeń wstawiane będzie na podstawie wykonanych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć: studenci na bieżąco (w związku z aktualnie przerabianym materiałem), będą otrzymywać wraz z udostępnionymi materiałami literaturą zagadnienia do samodzielnego opracowania. Każdy student będzie musiał odesłać "pracę domową" we wskazanym terminie. Zaliczenie egzaminu- uzyskanie pozytywnej oceny z testu wykonanego w formie pisemnej |
|
Pełny opis: |
Na wykładach zostanie poruszona następująca problematyka: 1. Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna w warunkach przemian na początku XXI wieku. 2. Teoretyczne podstawy edukacji zintegrowanej. 3.Istota, uwarunkowania, koncepcje. Prekursorzy integracji w edukacji. 4. Organizacja kształcenia zintegrowanego. 5. Planowanie procesu zintegrowanego uczenia się i nauczania. Na ćwiczeniach zostanie poruszona następująca problematyka: 1. Aktywizujące metody nauczania, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju dzieci w wieku wczesnoszkolnym np. uniwersalne projektowanie, zajęcia kreatywne, elementy pedagogiki zdolności, itp. 2. Projektowanie scenariusza zajęć zintegrowanych w klasach I-III 3. Programy edukacji wczesnoszkolnej - podręczniki i pomoce dydaktyczne 4. Innowacje pedagogiczne a unowocześnianie procesu edukacyjnego w e w perspektywie kształcenia zintegrowanego. |
|
Literatura: |
Zasoby online: Podręczniki do kształcenia zintegrowanego MEN Przewodniki metodyczne dla nauczycieli klas I-III – oferty wydawnictw. Czasopisma pedagogiczne: ,, Życie Szkoły”, ,,Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” i inne. Literatura obowiązkowa: 1.Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007. 2.Jaroni, E. Dylematy integrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2008. 3.Laska, E. I., Piątek, T. Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku szkolnym. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005. Literatura uzupełniająca: 1. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007. 2. Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Trans Humana, Białystok 2005. 3. Czaja-Chudyba I.,Jak rozwijać zdolności dziecka? WSIP, Warszawa 2009 |
|
Uwagi: |
Praca synchroniczna i asynchroniczna z wykorzystaniem platformy TEAMS: • zajęcia będą realizowane synchronicznie zgodnie z planem zajęć ustalonym na początku semestru, • materiały będą przekazywane online w formie prezentacji multimedialnych, materiałów uzupełniających i literatury w formie skanów lub plików pdf. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afe4f77fc084c4aba973bf53004bde87f%40thread.tacv2/conversations?groupId=1b1b2fde-97f8-487e-baeb-1effcbd909d6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: • instrukcje wykonania zadań będą przesyłane mailem na adres grupowy lub umieszczone w aplikacji Microsoft Teams w zakładce „Zadania”. Godziny kontaktowe: wykład 15 godz.+ ćwiczenia 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Przygotowanie pracy na ćwiczenia - 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5.00 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Rola | |
Prowadzący grup: | Beata Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kontakt ze studentami będzie odbywał się asynchronicznie, drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz pracy synchronicznej z wykorzystaniem platformy TEAMS. Metody kształcenia: wykład interaktywny, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w zespołach, praca z tekstem, prezentacja multimedialna, film; Formy zaliczenia przedmiotu: Zaliczenie ćwiczeń wstawiane będzie na podstawie wykonanych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć: studenci na bieżąco (w związku z aktualnie przerabianym materiałem), będą otrzymywać wraz z udostępnionymi materiałami literaturą zagadnienia do samodzielnego opracowania. Każdy student będzie musiał odesłać "pracę domową" we wskazanym terminie. Zaliczenie egzaminu- uzyskanie pozytywnej oceny z testu wykonanego w formie pisemnej |
|
Pełny opis: |
Na wykładach zostanie poruszona następująca problematyka: 1. Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna w warunkach przemian na początku XXI wieku. 2. Teoretyczne podstawy edukacji zintegrowanej. Istota, uwarunkowania, koncepcje. Prekursorzy integracji w edukacji. 3. Organizacja kształcenia zintegrowanego. Planowanie procesu zintegrowanego uczenia się i nauczania. Na ćwiczeniach zostanie poruszona następująca problematyka: 1. Aktywizujące metody nauczania, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju dzieci w wieku wczesnoszkolnym np. uniwersalne projektowanie, zajęcia kreatywne, elementy pedagogiki zdolności, itp. 2. Projektowanie scenariusza zajęć zintegrowanych w klasach I-III 3. Programy edukacji wczesnoszkolnej - podręczniki i pomoce dydaktyczne 4. Innowacje pedagogiczne a unowocześnianie procesu edukacyjnego w e w perspektywie kształcenia zintegrowanego. |
|
Literatura: |
Zasoby online: Podręczniki do kształcenia zintegrowanego MEN Przewodniki metodyczne dla nauczycieli klas I-III – oferty wydawnictw. Czasopisma pedagogiczne: ,, Życie Szkoły”, ,,Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” i inne. Literatura obowiązkowa: 1.Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007. 2.Jaroni, E. Dylematy integrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2008. 3.Laska, E. I., Piątek, T. Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku szkolnym. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005. Literatura uzupełniająca: 1. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007. 2. Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Trans Humana, Białystok 2005. 3. Czaja-Chudyba I.,Jak rozwijać zdolności dziecka? WSIP, Warszawa 2009 |
|
Uwagi: |
Praca synchroniczna i asynchroniczna z wykorzystaniem platformy TEAMS: • zajęcia będą realizowane synchronicznie zgodnie z planem zajęć ustalonym na początku semestru, • materiały będą przekazywane online w formie prezentacji multimedialnych, materiałów uzupełniających i literatury w formie skanów lub plików pdf https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6aa4404bc01d4b4db8a2ecb52f08ab46%40thread.tacv2/conversations?groupId=fcd9ad0d-c1b6-48fb-8e36-6ab81ba36e12&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: • instrukcje wykonania zadań będą przesyłane mailem na adres grupowy lub umieszczone w aplikacji Microsoft Teams w zakładce „Zadania”. Godziny kontaktowe: wykład 15 godz.+ ćwiczenia 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Przygotowanie pracy na ćwiczenia - 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5.00 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.