Forms of Abuse and Neglect Against Children
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-FAN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Forms of Abuse and Neglect Against Children |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Fakultatywne dla 4 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma na celu przedstawienie zarysu problemu krzywdzenia dziecka w szerokim kontekście społeczno-kulturowym. W związku z tym poruszone zostaną następujące kwestie: - zagadnienia pojęciowe i rozróżnienia terminologiczne przemocy i zaniedbywania dzieci, - problem rodziny wieloproblemowej, - kapitał społeczny i rola społeczności lokalnej w przeciwdziałaniu krzywdzeniu dzieci, - współpraca służb w zakresie przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci (zespoły interdyscyplinarne), - system prawny przeciwdziałania przemocy w rodzinie, - typologia barier w interwencjach, - modele informowania przez profesjonalistów o podejrzeniu krzywdzenia dziecka, - zasada dobra dziecka a zasada dobra rodziny. Przeanalizujemy również sytuacje zaniedbywania i przemocy wobec dzieci z Ameryki Łacińskiej, ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych form wykorzystywania dzieci. Zarysowane tu zagadnienia zostaną przedstawione w formie krótkiego wprowadzenia, natomiast większość seminarium poświęcona będzie aktywnemu udziałowi studentów w formie ćwiczeń interaktywnych, zadań grupowych, dyskusji; uczniowie będą zachęcani do stosowania koleżeńskiej informacji zwrotnej. |
Literatura: |
McDonald K. C. (2007). Child abuse: approach and management. American family physician, 75(2), 221–228. https://www.aafp.org/pubs/afp/issues/2007/0115/p221.pdf Nemeroff C. B. (2016). Paradise Lost: The Neurobiological and Clinical Consequences of Child Abuse and Neglect. Neuron, 89(5), 892–909. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2016.01.019 https://www.cell.com/action/showPdf?pii=S0896-6273%2816%2900020-9 Walsh, K., Eggins, E., Hine, L., Mathews, B., Kenny, M. C., Howard, S., Ayling, N., Dallaston, E., Pink, E., & Vagenas, D. (2022). Child protection training for professionals to improve reporting of child abuse and neglect. The Cochrane database of systematic reviews, 7(7), CD011775. https://doi.org/10.1002/14651858.CD011775.pub2 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9301923/pdf/CD011775.pdf Zeanah CH, Humphreys KL. Child Abuse and Neglect. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2018 Sep;57(9):637-644. doi: 10.1016/j.jaac.2018.06.007. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6615750/pdf/nihms-1038577.pdf |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach, - prezentacje indywidualnie przygotowane przez studentów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Ciprian Simut, Maria Zsögön | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma na celu przedstawienie zarysu problemu krzywdzenia dziecka w szerokim kontekście społeczno-kulturowym. W związku z tym poruszone zostaną następujące kwestie: · zagadnienia pojęciowe i rozróżnienia terminologiczne przemocy i zaniedbywania dzieci, · problem rodziny wieloproblemowej, · kapitał społeczny i rola społeczności lokalnej w przeciwdziałaniu krzywdzeniu dzieci, · współpraca służb w zakresie przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci (zespoły interdyscyplinarne), · system prawny przeciwdziałania przemocy w rodzinie, · typologia barier w interwencjach, · modele informowania przez profesjonalistów o podejrzeniu krzywdzenia dziecka, · zasada dobra dziecka a zasada dobra rodziny. Przeanalizujemy również sytuacje zaniedbywania i przemocy wobec dzieci z Ameryki Łacińskiej, ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych form wykorzystywania dzieci. Zarysowane tu zagadnienia zostaną przedstawione w formie krótkiego wprowadzenia, natomiast większość seminarium poświęcona będzie aktywnemu udziałowi studentów w formie ćwiczeń interaktywnych, zadań grupowych, dyskusji; uczniowie będą zachęcani do stosowania koleżeńskiej informacji zwrotnej. |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia (ZO): · obecność na zajęciach, · przesłane do prowadzących i zaprezentowane na ostatnich zajęciach prezentacje indywidualnie przygotowane przez studentów |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.