Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Forms of Abuse and Neglect Against Children

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-FAN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Forms of Abuse and Neglect Against Children
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Fakultatywne dla 4 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Pełny opis:

Konwersatorium ma na celu przedstawienie zarysu problemu krzywdzenia dziecka w szerokim kontekście społeczno-kulturowym. W związku z tym poruszone zostaną następujące kwestie:

- zagadnienia pojęciowe i rozróżnienia terminologiczne przemocy i zaniedbywania dzieci,

- problem rodziny wieloproblemowej,

- kapitał społeczny i rola społeczności lokalnej w przeciwdziałaniu krzywdzeniu dzieci,

- współpraca służb w zakresie przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci (zespoły interdyscyplinarne),

- system prawny przeciwdziałania przemocy w rodzinie,

- typologia barier w interwencjach,

- modele informowania przez profesjonalistów o podejrzeniu krzywdzenia dziecka,

- zasada dobra dziecka a zasada dobra rodziny.

Przeanalizujemy również sytuacje zaniedbywania i przemocy wobec dzieci z Ameryki Łacińskiej, ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych form wykorzystywania dzieci.

Zarysowane tu zagadnienia zostaną przedstawione w formie krótkiego wprowadzenia, natomiast większość seminarium poświęcona będzie aktywnemu udziałowi studentów w formie ćwiczeń interaktywnych, zadań grupowych, dyskusji; uczniowie będą zachęcani do stosowania koleżeńskiej informacji zwrotnej.

Literatura:

McDonald K. C. (2007). Child abuse: approach and management. American family physician, 75(2), 221–228.

https://www.aafp.org/pubs/afp/issues/2007/0115/p221.pdf

Nemeroff C. B. (2016). Paradise Lost: The Neurobiological and Clinical Consequences of Child Abuse and Neglect. Neuron, 89(5), 892–909. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2016.01.019

https://www.cell.com/action/showPdf?pii=S0896-6273%2816%2900020-9

Walsh, K., Eggins, E., Hine, L., Mathews, B., Kenny, M. C., Howard, S., Ayling, N., Dallaston, E., Pink, E., & Vagenas, D. (2022). Child protection training for professionals to improve reporting of child abuse and neglect. The Cochrane database of systematic reviews, 7(7), CD011775. https://doi.org/10.1002/14651858.CD011775.pub2

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9301923/pdf/CD011775.pdf

Zeanah CH, Humphreys KL. Child Abuse and Neglect. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2018 Sep;57(9):637-644. doi: 10.1016/j.jaac.2018.06.007.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6615750/pdf/nihms-1038577.pdf

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach,

- prezentacje indywidualnie przygotowane przez studentów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czyżewska
Prowadzący grup: Ciprian Simut, Maria Zsögön
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Konwersatorium ma na celu przedstawienie zarysu problemu krzywdzenia dziecka w szerokim kontekście społeczno-kulturowym. W związku z tym poruszone zostaną następujące kwestie:

· zagadnienia pojęciowe i rozróżnienia terminologiczne przemocy i zaniedbywania dzieci,

· problem rodziny wieloproblemowej,

· kapitał społeczny i rola społeczności lokalnej w przeciwdziałaniu krzywdzeniu dzieci,

· współpraca służb w zakresie przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci (zespoły interdyscyplinarne),

· system prawny przeciwdziałania przemocy w rodzinie,

· typologia barier w interwencjach,

· modele informowania przez profesjonalistów o podejrzeniu krzywdzenia dziecka,

· zasada dobra dziecka a zasada dobra rodziny.

Przeanalizujemy również sytuacje zaniedbywania i przemocy wobec dzieci z Ameryki Łacińskiej, ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych form wykorzystywania dzieci.

Zarysowane tu zagadnienia zostaną przedstawione w formie krótkiego wprowadzenia, natomiast większość seminarium poświęcona będzie aktywnemu udziałowi studentów w formie ćwiczeń interaktywnych, zadań grupowych, dyskusji; uczniowie będą zachęcani do stosowania koleżeńskiej informacji zwrotnej.

Uwagi:

Warunki zaliczenia (ZO):

· obecność na zajęciach,

· przesłane do prowadzących i zaprezentowane na ostatnich zajęciach prezentacje indywidualnie przygotowane przez studentów

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)