Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Выявление потенциала развития дошкольников на основе теории Л.С. Выготского

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-0F-UPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Выявление потенциала развития дошкольников на основе теории Л.С. Выготского
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Poznanie podstaw dynamicznej oceny potencjału dziecka w wieku przedszkolnym opartej na koncepcji strefy najbliższego rozwoju L.S. Wygotskiego autorstwa E. M. Kuleszy.

Metody i kryteria oceniania:

obecność, aktywność, wykonanie zadanych prac, w tym m.in.

- przygotowanie info o Wygotskim i strefie najbliższego rozwoju,

- opracowanie swojego słowniczka terminologii specjalistycznej,

- przygotowanie procedury wybr. zadania,

- przygotowanie pomocy do diagnozy (1 zadanie),

- przeprowadzenie diagnozy (1 zadanie),

- ocena zadania zgodnie z punktacją w strefach rozwojowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kulesza
Prowadzący grup: Ewa Kulesza, Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę.

Pomiar efektów kształcenia na podstawie:

1) prezentacji w PP i

2) przeprowadzonej próby diagnostycznej w jęz. rosyjskim z podręcznika E. M. Kuleszy (2016) pt. Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Pełny opis:

Sylwetka L.S. Wygotskiego. Koncepcja strefy najbliższego rozwoju.

Pojęcie diagnozy dynamicznej.

Model teoretyczny diagnozy dynamicznej.

Warunki przeprowadzenia diagnozy.

Algorytm postępowania diagnostycznego.

Ocena wykonania zadania.

Opracowanie procedury oceny wybranego zadania.

Symulacja: przeprowadzenie diagnozy wg opracowanej procedury.

Literatura:

1. Венгер А.А., Выгодскaя Г.Л., Леонгард Е. И. (1972). Отбор детей в специальные дошкольные учреждения. Москва: Просвещение.

2. Выготский Л.С. (2006). Психология развития ребенка. Издательство: Эксмо.

Подробнее: https://www.labirint.ru/books/121812/

3. Kulesza E. M. (2016). Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Literatura angielska (dla anglojęzycznych uczestników):

1. Haywood H.C., D. Tzuriel D. (2013). Interactive Assessment. Springer Science & Business Media.

2. Kulesza E.M. (e-book w zasobach prowadzącej zajęcia). Dynamic assessment of cognitive development in children from 2 to 6 years of age.

Wskazane przez prowadzącą strony internetowe, np.

https://en.wikipedia.org/wiki/Zone_of_proximal_development

Uwagi:

Zajęcia są prowadzone z wykorzystaniem aplikacji MS Teams synchronicznie z planem zajęć. Link do Zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa5397a1a2ac1454d849839a24e595309%40thread.tacv2/conversations?groupId=9da771d3-4eb8-458a-b547-3c076e3ffcf8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kulesza, Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Ewa Kulesza, Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę.

Pomiar efektów kształcenia na podstawie:

1) prezentacji w PP i

2) przeprowadzonej próby diagnostycznej w jęz. rosyjskim z podręcznika E. M. Kuleszy (2016) pt. Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Pełny opis:

Sylwetka L.S. Wygotskiego. Koncepcja strefy najbliższego rozwoju.

Pojęcie diagnozy dynamicznej.

Model teoretyczny diagnozy dynamicznej.

Warunki przeprowadzenia diagnozy.

Algorytm postępowania diagnostycznego.

Ocena wykonania zadania.

Opracowanie procedury oceny wybranego zadania.

Symulacja: przeprowadzenie diagnozy wg opracowanej procedury.

Literatura:

1. Венгер, А.А., Выгодскaя, Г.Л., Леонгард Е. И. (1972). Отбор детей в специальные дошкольные учреждения. Москва: Просвещение.

2. Выготский, Л.С. (2006). Психология развития ребенка. Издательство: Эксмо.

Подробнее: https://www.labirint.ru/books/121812/

3. Kulesza, E.M. (2016). Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS.

4. Wybrane strony internetowe z informacjami na temat L.S. Wygotskiego, R. Case'a, A. Bandury oraz diagnozy dynamicznej.

Uwagi:

Metody (typologia Cz. Kupisiewicza):

-oparte na obserwacji: pokaz (demostracja procedury w trakcie zajęć, film – procedura diagnozy dynamicznej z udziałem dziecka);

-oparte na działalności praktycznej: zajęcia warsztatowe – ćwiczenia procedury w podgrupach, symulacja diagnozy

Nakład pracy studenta ogółem – 35 godz., w tym:

15 godz. – bezpośredni kontakt z wykładowcą

10 godz. – samodzielna lektura

5 godz. – przygotowanie procedury diagnostycznej

5 godz. – przygotowanie sylwetki uczonego

2 ECTS

Zajęcia są prowadzone z wykorzystaniem aplikacji MS Teams synchronicznie z planem zajęć. Link do Zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aNo8jLWH7UmA8gU5w0sBNEr1He9DVE-1yxwOzVC6rYok1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=99915745-2173-455a-a619-10acafdcfd8e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)