Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Family-Kindergarten Partnership

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-0F-FKP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Family-Kindergarten Partnership
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Final task

Analysis of the existing practice, policy and theory of family school partnership in Polish ECEC (written and oral presentation)

Pełny opis:

The aim of the course is to acquaint students with the theoretical starting points for establishing partnership relations between kindergarten and families, and to help them acquire the knowledge and techniques necessary to establish successful interaction, communication and collaborative relationships with parents and other adults in educational institutions.

A special focus will be kindergarten and family cooperation modalities (parental meetings, individual discussions, educational workshops for parents, online cooperation with parents).

Expected learning outcomes

5. To define and explain the underlying concepts that appear in co-operation between families and kindergartens.

6. To compare and explain different paradigms of co-operation with parents that have emerged over the past decades.

7. To find out and determine the reasons why collaboration between kindergartens and families is necessary for the overall development of the child.

8. To find out and determine the reasons why the co-operation of the kindergarten is necessary to improve the work of the kindergarten and the educational institution.

9. To understand the possible reasons for disagreement between families and kindergartens, i.e. parents and educators.

Literatura:

Literature

Deslandes, R. (2001). A vision of home-school partnership: three complementary conceptual frameworks. In F. Smith, K. Van der Wolf & P. Sleegers (Eds.), A bridge to the future: Collaboration between parents, schools and communities (pp. 11-23). ITS

Dusi, P. (2012). The Family - School Relationship in Europe: A Research Review. C.E.P.S., 2(1), 13 - 33.

Epstein, J. L. (2001). School, Family, and Community Partnerships: Preparing Educators and Improving Schools. Westview Press.

Hornby, G. (2011). Parental Involvement in Childhood Education: Building Effective School Family Partnerships. Springer.

Višnjić Jevtić, A. (2021). Collaborative relationships between preschool teachers and parents as prerequisite for development of culture of communities of upbringing. U: A. Višnjić Jevtić, I. Visković (ur.), Challenges of Collaboration: Development of teachers' professional competences for collaboration and partnership with parents (str. 77 – 112). Alfa.

Višnjić Jevtić, A. & Visković, I. (2020). Insights from Research: Collaborative competences of kindergarten teachers. U: L. Hryniewicz, P. Luff (ur.), Partnership with Parents in Early Childhood Settings: Insights from Five European Countries (pp. 55 – 66). London: Routledge. doi:10.4324/9780429437113-9

Visković, I., & Višnjić Jevtić, A. (2017.). Development of professional teacher competences for cooperation with parents. Early Child Development and Care, 187(10), 1569-1582. DOI: 10.1080/03004430.2017.1299145

Wilson, T. (2016). Working with Parents, Carers and Families in the Early Years. Oxon, New York: Routledge

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Adrijana Višnjić-Jevtić
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Final task

Analysis of the existing practice, policy and theory of family school partnership in Polish ECEC (written and oral presentation)

Pełny opis:

The aim of the course is to acquaint students with the theoretical starting points for establishing partnership relations between kindergarten and families, and to help them acquire the knowledge and techniques necessary to establish successful interaction, communication and collaborative relationships with parents and other adults in educational institutions.

A special focus will be kindergarten and family cooperation modalities (parental meetings, individual discussions, educational workshops for parents, online cooperation with parents).

Expected learning outcomes

5. To define and explain the underlying concepts that appear in co-operation between families and kindergartens.

6. To compare and explain different paradigms of co-operation with parents that have emerged over the past decades.

7. To find out and determine the reasons why collaboration between kindergartens and families is necessary for the overall development of the child.

8. To find out and determine the reasons why the co-operation of the kindergarten is necessary to improve the work of the kindergarten and the educational institution.

9. To understand the possible reasons for disagreement between families and kindergartens, i.e. parents and educators.

Literatura:

Literature

Deslandes, R. (2001). A vision of home-school partnership: three complementary conceptual frameworks. In F. Smith, K. Van der Wolf & P. Sleegers (Eds.), A bridge to the future: Collaboration between parents, schools and communities (pp. 11-23). ITS

Dusi, P. (2012). The Family - School Relationship in Europe: A Research Review. C.E.P.S., 2(1), 13 - 33.

Epstein, J. L. (2001). School, Family, and Community Partnerships: Preparing Educators and Improving Schools. Westview Press.

Hornby, G. (2011). Parental Involvement in Childhood Education: Building Effective School Family Partnerships. Springer.

Višnjić Jevtić, A. (2021). Collaborative relationships between preschool teachers and parents as prerequisite for development of culture of communities of upbringing. U: A. Višnjić Jevtić, I. Visković (ur.), Challenges of Collaboration: Development of teachers' professional competences for collaboration and partnership with parents (str. 77 – 112). Alfa.

Višnjić Jevtić, A. & Visković, I. (2020). Insights from Research: Collaborative competences of kindergarten teachers. U: L. Hryniewicz, P. Luff (ur.), Partnership with Parents in Early Childhood Settings: Insights from Five European Countries (pp. 55 – 66). London: Routledge. doi:10.4324/9780429437113-9

Visković, I., & Višnjić Jevtić, A. (2017.). Development of professional teacher competences for cooperation with parents. Early Child Development and Care, 187(10), 1569-1582. DOI: 10.1080/03004430.2017.1299145

Wilson, T. (2016). Working with Parents, Carers and Families in the Early Years. Oxon, New York: Routledge

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adrijana Višnjić-Jevtić, Maria Zsögön
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)