Literatura: |
Literatura podstawowa:
Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.
Brzezińska A. (red.) (2000). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP
Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia. T.2. Warszawa: PWN.
Schaffer D.R., Kipp K. (2014) Psychologia rozwoju. od dziecka ku dorosłości. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca:
Bieńkowska, A. (2022). Dzieciństwo z perspektywy rozwoju. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 9-31). Wydawnictwo APS.
Kielar-Turska M. (2000). Rozwój w pełnym cyklu życia, [w:] J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. T. 1. Rozdz. 8 (s. 285-332)
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (red.). (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN.
Birsch A., Malim T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie, Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie pojęć używanych w psychologii rozwoju. Zna proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania. Zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia.
Umiejętności
Posiada umiejętność analizowania i interpretowania zjawisk związanych z różnymi sferami rozwoju psychicznego człowieka; identyfikować potrzeby wychowanka w rozwoju uzdolnień i zainteresowań. Potrafi analizować i stosować podstawy psychopatologii.
Posiada umiejętność zaprezentowania wyników badań empirycznych poświęconych wybranemu aspektowi rozwoju. Potrafi wykorzystać doniesienia z badań nad rozwojem człowieka w pracy pedagoga.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz potrzeby jej poszerzania. Jest gotowy do refleksji nad własnym rozwojem zawodowym.
Ma świadomość znaczenia wiedzy o rozwoju i funkcjonowaniu społecznym człowieka dla kształtowania prawidłowych relacji w rodzinie i szkole. Jest gotowy do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej i grupie wychowawczej.
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć: przedstawienie programu i struktury zajęć oraz podstawowej literatury i kryterium zaliczenia.
2. Okres prenatalny – charakterystyka psychofizycznego rozwoju dziecka przed urodzeniem, stadia rozwoju warunki optymalizacji rozwoju oraz czynniki zaburzające rozwój prenatalny sziecka.
3. Poród i okres noworodkowy: czas trwania, etapy porodu, czynniki ryzyka, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, odruchy bezwarunkowe, kierunki rozwoju (cefalokaudalny, proksymodystalny, łokciowo-promieniowy), skale do badania poziomu rozwoju dziecka po urodzeniu.
4. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy – rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny: lokomocja, rozwój manipulacji i jej znaczenie dla rozwoju psychicznego, rozwój kompetencji komunikacyjnej, rozwój intelektualny: osiągnięcia stadium sensoyczno-motorycznego – teoria Piageta, etapy i kierunki rozwoju mowy dziecka, rozwój społeczno-emocjonalny, problem hospitalizacji, rozwój zabawy i jej znaczenie dla rozwoju psychicznego dziecka.
5. Okres przedszkolny – rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny: rozwój pojęć, diagnoza rozwoju intelektualnego na podstawie rysunku, podstawowe formy aktywności. ogólna charakterystyka zabaw i twórczości dziecięcej, ich znaczenie dla rozwoju dziecka, rozwój społeczno-moralny i poznawczy, rozwój pojęcia Ja, kryteria dojrzałości szkolnej
6. Młodszy wiek szkolny: rozwój procesów poznawczych, kształtowanie się sfery działania, rozwój społecznych relacji z innymi, rola grupy rówieśniczej, analiza procesu nauczania, rola stylów nauczania w formowaniu się sukcesów i niepowodzeń edukacyjnych, trudności w nauczaniu i wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym, ich przyczyny, rodzaje i sposoby zapobiegania.
7. Kształtowanie się osobowości u młodzieży w okresie dojrzewania: wczesna adolescencja – zmiany fizyczne i psychologiczne związane z dojrzewaniem (rozwój poznawczy, społeczny, główne rodzaje działalności, kształtowanie się tożsamości), późna adolescencja- wiek młodzieńczy (rozbudowa związków interpersonalnych, kształtowanie się autonomii moralnej, aktywność społeczna)
8. Rozwój we wczesnym okresie dorosłości i w wieku średnim: wydarzenia życiowe, rozwój fizyczny, poznawczy i społeczny, syndrom pustego gniazda, kryzys wieku średniego, zmiana aktywności związana z przejściem na emeryturę.
9. Specyficzne problemy i potrzeby człowieka starego oraz chorego terminalnie.
|