Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii LO-3F-PIC
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.

Brzezińska A. (red.) (2000). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia. T.2. Warszawa: PWN.

Schaffer D.R., Kipp K. (2014) Psychologia rozwoju. od dziecka ku dorosłości. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

Bieńkowska, A. (2022). Dzieciństwo z perspektywy rozwoju. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 9-31). Wydawnictwo APS.

Kielar-Turska M. (2000). Rozwój w pełnym cyklu życia, [w:] J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. T. 1. Rozdz. 8 (s. 285-332)

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (red.). (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN.

Birsch A., Malim T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie, Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie pojęć używanych w psychologii rozwoju. Zna proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania. Zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia.

Umiejętności

Posiada umiejętność analizowania i interpretowania zjawisk związanych z różnymi sferami rozwoju psychicznego człowieka; identyfikować potrzeby wychowanka w rozwoju uzdolnień i zainteresowań. Potrafi analizować i stosować podstawy psychopatologii.

Posiada umiejętność zaprezentowania wyników badań empirycznych poświęconych wybranemu aspektowi rozwoju. Potrafi wykorzystać doniesienia z badań nad rozwojem człowieka w pracy pedagoga.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz potrzeby jej poszerzania. Jest gotowy do refleksji nad własnym rozwojem zawodowym.

Ma świadomość znaczenia wiedzy o rozwoju i funkcjonowaniu społecznym człowieka dla kształtowania prawidłowych relacji w rodzinie i szkole. Jest gotowy do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej i grupie wychowawczej.

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo, wygłoszenie referatu na wybrany temat ustalony podczas 1-szych zajęć organizacyjnych

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie w problematykę zajęć: przedstawienie programu i struktury zajęć oraz podstawowej literatury i kryterium zaliczenia.

2. Okres prenatalny – charakterystyka psychofizycznego rozwoju dziecka przed urodzeniem, stadia rozwoju warunki optymalizacji rozwoju oraz czynniki zaburzające rozwój prenatalny sziecka.

3. Poród i okres noworodkowy: czas trwania, etapy porodu, czynniki ryzyka, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, odruchy bezwarunkowe, kierunki rozwoju (cefalokaudalny, proksymodystalny, łokciowo-promieniowy), skale do badania poziomu rozwoju dziecka po urodzeniu.

4. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy – rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny: lokomocja, rozwój manipulacji i jej znaczenie dla rozwoju psychicznego, rozwój kompetencji komunikacyjnej, rozwój intelektualny: osiągnięcia stadium sensoyczno-motorycznego – teoria Piageta, etapy i kierunki rozwoju mowy dziecka, rozwój społeczno-emocjonalny, problem hospitalizacji, rozwój zabawy i jej znaczenie dla rozwoju psychicznego dziecka.

5. Okres przedszkolny – rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny: rozwój pojęć, diagnoza rozwoju intelektualnego na podstawie rysunku, podstawowe formy aktywności. ogólna charakterystyka zabaw i twórczości dziecięcej, ich znaczenie dla rozwoju dziecka, rozwój społeczno-moralny i poznawczy, rozwój pojęcia Ja, kryteria dojrzałości szkolnej

6. Młodszy wiek szkolny: rozwój procesów poznawczych, kształtowanie się sfery działania, rozwój społecznych relacji z innymi, rola grupy rówieśniczej, analiza procesu nauczania, rola stylów nauczania w formowaniu się sukcesów i niepowodzeń edukacyjnych, trudności w nauczaniu i wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym, ich przyczyny, rodzaje i sposoby zapobiegania.

7. Kształtowanie się osobowości u młodzieży w okresie dojrzewania: wczesna adolescencja – zmiany fizyczne i psychologiczne związane z dojrzewaniem (rozwój poznawczy, społeczny, główne rodzaje działalności, kształtowanie się tożsamości), późna adolescencja- wiek młodzieńczy (rozbudowa związków interpersonalnych, kształtowanie się autonomii moralnej, aktywność społeczna)

8. Rozwój we wczesnym okresie dorosłości i w wieku średnim: wydarzenia życiowe, rozwój fizyczny, poznawczy i społeczny, syndrom pustego gniazda, kryzys wieku średniego, zmiana aktywności związana z przejściem na emeryturę.

9. Specyficzne problemy i potrzeby człowieka starego oraz chorego terminalnie.

Metody dydaktyczne:

metody ćwiczebne, konwersatorium, dyskusja moderowana, studia przypadków, objaśnienie, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, realizacja zadań praktycznych i projektowych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:30 - 15:05, sala 4112
Anna Hryniewicka 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek D
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)