Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-PIC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej oraz modele przebiegu zmiany rozwojowej. Uwarunkowania rozwoju człowieka. Omówienie rozwoju: poznawczego, językowego, emocjonalnego, osobowości, społecznego i moralnego. Stadia rozwoju prenatalnego. Wpływ teratogenów na rozwój dziecka. Narodziny dziecka i okres okołoporodowy. Ogólna charakterystyka dziecka w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym, młodszym szkolnym (rozwój fizyczno-ruchowy, psychiczny, społeczny i osobowości). Charakterystyka wieku dorastania i okresu dorosłości człowieka (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość). Zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju. Dysharmonie i zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka, L. (2013. Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Wydawnictwo GWP. Oleś, P.K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. - rozdział 7 i 8. Schaffer, H.R. (2016). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. - rozdział 6 i 7. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie pojęć używanych w psychologii rozwoju. Zna proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania. Zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia. Umiejętności Posiada umiejętność analizowania i interpretowania zjawisk związanych z różnymi sferami rozwoju psychicznego człowieka; identyfikować potrzeby wychowanka w rozwoju uzdolnień i zainteresowań. Potrafi analizować i stosować podstawy psychopatologii. Posiada umiejętność zaprezentowania wyników badań empirycznych poświęconych wybranemu aspektowi rozwoju. Potrafi wykorzystać doniesienia z badań nad rozwojem człowieka w pracy pedagoga. Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz potrzeby jej poszerzania. Jest gotowy do refleksji nad własnym rozwojem zawodowym. Ma świadomość znaczenia wiedzy o rozwoju i funkcjonowaniu społecznym człowieka dla kształtowania prawidłowych relacji w rodzinie i szkole. Jest gotowy do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej i grupie wychowawczej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kornelia Czerwińska | |
Prowadzący grup: | Kornelia Czerwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1) ćwiczenia - obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), systematyczna i poprawna realizacja ćwiczeń i zadań projektowych na podstawie znajomości rekomendowanych lektur 2) wykład – pisemny egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru obejmującego 30 pytań, (zaliczenie powyżej 51% poprawności) |
|
Pełny opis: |
Tematyka: Wykłady: 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. Modele zmian rozwojowych. Główne determinanty zmiany rozwojowej. 2. Różnice indywidualne w rozwoju. Czynniki rozwoju i źródła różnic w rozwoju. 3. Koncepcja okresów krytycznych, optymalnych i sensytywnych w rozwoju. Środowisko rozwoju – struktura i konsekwencje. 4. Rozwój intelektualny wg koncepcji Jeana Piageta. Społeczno-poznawcza teoria rozwoju Lwa Wygotskiego. Implikacje koncepcji rozwoju intelektualnego dla oddziaływań wychowawczych, edukacyjnych i rewalidacyjnych. Rozwój myślenia w dorosłości. 5. Przemiany w sferze emocjonalno-społecznej w cyklu całożyciowym. Ćwiczenia: 1. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się). 2. Poród i okres noworodkowy: czas trwania i etapy porodu, czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, funkcjonowanie zmysłów noworodka, rytm snu i czuwania noworodka, odruchy bezwarunkowe, ekspresja emocji u noworodka, komunikowanie się noworodka. 3. Charakterystyka rozwoju w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, typy przywiązania, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa. 4. Rozwój w okresie przedszkolnym: rozwój poznawczy, dziecięce teorie umysłu, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym. 5. Rozwój w młodszym wieku szkolnym: rozwój w sferze intelektualnej i emocjonalno-społecznej a gotowość szkolna, Ja w roli ucznia, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym. 6. Specyfika rozwoju w okresie adolescencji: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny, rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne. 7. Rozwój w okresie wczesnej dorosłości: faza wkraczania w dorosłość, czynniki ryzyka, zadania rozwojowe we wczesnej dorosłości (małżeństwo, rodzicielstwo, praca), przemiany w myśleniu ludzi dorosłych. 8. Rozwój w okresie średniej dorosłości: zadania rozwojowe w średniej dorosłości, kryzys połowy życia, syndrom opuszczonego gniazda. 9. Rozwój w okresie późnej dorosłości: zadania rozwojowe w późnej dorosłości, zmiany regresyjne w okresie starzenia, teorie starzenia się, aktywne przystosowanie do starości. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Schaffer, H.R. (2016). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. - rozdział 6 i 7. Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. - rozdział 7 i 8. Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Wydawnictwo GWP. Oleś, P.K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Materiały autorskie wykorzystywane na zajęciach będą zamieszczane w Plikach w zespole Teams (nazwa danego folderu zawiera datę realizacji ćwiczeń). |
|
Uwagi: |
Metody nauczania: metody ćwiczebne, konwersatorium, dyskusja moderowana, objaśnienie, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, realizacja zadań praktycznych i projektowych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin Przygotowanie zadań projektowych / ćwiczeń- 10 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 90 Liczba pkt. ECTS 3 Link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ap3cbHjkjwwN4LvGPTsy316adxDoVh0tL61uZJfnoYmU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6ecbf0b3-ed03-4e6d-814c-13b37cb1b576&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kornelia Czerwińska | |
Prowadzący grup: | Kornelia Czerwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1) ćwiczenia - obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność), realizacja zadań na podstawie znajomości rekomendowanych lektur 2) wykład – pisemny egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru obejmującego 30 pytań, (zaliczenie powyżej 51% poprawności) |
|
Pełny opis: |
Tematyka: Wykłady: 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. Modele zmian rozwojowych. Główne determinanty zmiany rozwojowej. 2. Różnice indywidualne w rozwoju. Czynniki rozwoju i źródła różnic w rozwoju. 3. Koncepcja okresów krytycznych, optymalnych i sensytywnych w rozwoju. Środowisko rozwoju – struktura i konsekwencje. 4. Rozwój intelektualny wg koncepcji Jeana Piageta. Społeczno-poznawcza teoria rozwoju Lwa Wygotskiego. Implikacje koncepcji rozwoju intelektualnego dla oddziaływań wychowawczych, edukacyjnych i rewalidacyjnych. Rozwój myślenia w dorosłości. 5. Przemiany w sferze emocjonalno-społecznej w cyklu całożyciowym. Ćwiczenia: 1. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się). Poród i okres noworodkowy - czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo. 2. Charakterystyka rozwoju w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, typy przywiązania, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa. 3. Rozwój w okresie przedszkolnym: rozwój poznawczy, dziecięce teorie umysłu, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym. 4. Rozwój w młodszym wieku szkolnym: rozwój w sferze intelektualnej i emocjonalno-społecznej a gotowość szkolna, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym. 5. Specyfika rozwoju w okresie adolescencji: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny, rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne. 6. Rozwój w okresie dorosłości: zadania rozwojowe we wczesnej, średniej i późnej dorosłości. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Schaffer, H.R. (2016). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. - rozdział 6 i 7. Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. - rozdział 7 i 8. Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Wydawnictwo GWP. Oleś, P.K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Materiały autorskie wykorzystywane na zajęciach będą zamieszczane w Plikach w zespole Teams (nazwa danego folderu zawiera datę realizacji ćwiczeń). |
|
Uwagi: |
Metody nauczania: metody ćwiczebne, konwersatorium, dyskusja moderowana, objaśnienie, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych Uwagi Godziny kontaktowe - 18 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie zadań projektowych / ćwiczeń- 2 godzin Łączna liczba godzin aktywności – 90 godzin Liczba pkt. ECTS 3 Link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4PpOk2glAeAIeoexCkfLl8nhVL6E1kQCSGImUIpORNs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9a14475d-e529-4cc2-ae48-ac926f93ac87&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kornelia Czerwińska | |
Prowadzący grup: | Kornelia Czerwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1) ćwiczenia - a) obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności); w przypadku przekroczenia limitu 2 nieobecności należy nieobecność odrobić poprzez zapoznanie się z lekturą i zgłoszenie do prowadzącej zajęcia na dyżur w celu ustnej odpowiedzi na 2-3 pytania kontrolne. W przypadku absencji wynoszącej 50% lub więcej nie ma możliwości odrobienia nieobecności, student nie uzyskuje zaliczenia ćwiczeń b) realizacja zadań w małej grupie na podstawie znajomości rekomendowanych lektur 2) wykład – pisemny egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru obejmującego 30 pytań, (zaliczenie powyżej 51% poprawności) |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. Modele zmian rozwojowych. Główne determinanty zmiany rozwojowej. 2. Różnice indywidualne w rozwoju. Czynniki rozwoju i źródła różnic w rozwoju. 3. Koncepcja okresów krytycznych, optymalnych i sensytywnych w rozwoju. Środowisko rozwoju – struktura i konsekwencje. 4. Rozwój intelektualny wg koncepcji Jeana Piageta. Społeczno-poznawcza teoria rozwoju Lwa Wygotskiego. Implikacje koncepcji rozwoju intelektualnego dla oddziaływań wychowawczych, edukacyjnych i rewalidacyjnych. Rozwój myślenia w dorosłości. 5. Przemiany w sferze emocjonalno-społecznej w cyklu całożyciowym. Ćwiczenia: 1. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się). 2. Poród i okres noworodkowy: czas trwania i etapy porodu, czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, funkcjonowanie zmysłów noworodka, rytm snu i czuwania noworodka, odruchy bezwarunkowe, ekspresja emocji u noworodka, komunikowanie się noworodka. 3. Charakterystyka rozwoju w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, typy przywiązania, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa. 4. Rozwój w okresie przedszkolnym: rozwój poznawczy, dziecięce teorie umysłu, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym. 5. Rozwój w młodszym wieku szkolnym: rozwój w sferze intelektualnej i emocjonalno-społecznej a gotowość szkolna, Ja w roli ucznia, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym. 6. Specyfika rozwoju w okresie adolescencji: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny, rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne. 7. Rozwój w okresie wczesnej dorosłości: faza wkraczania w dorosłość, czynniki ryzyka, zadania rozwojowe we wczesnej dorosłości (małżeństwo, rodzicielstwo, praca), przemiany w myśleniu ludzi dorosłych. 8. Rozwój w okresie średniej dorosłości: zadania rozwojowe w średniej dorosłości, kryzys połowy życia, syndrom opuszczonego gniazda. 9. Rozwój w okresie późnej dorosłości: zadania rozwojowe w późnej dorosłości, zmiany regresyjne w okresie starzenia, teorie starzenia się, aktywne przystosowanie do starości. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Schaffer, H.R. (2016). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. - rozdział 7 i 8. Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Wydawnictwo GWP. Oleś, P.K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Metody: metody ćwiczebne, konwersatorium, dyskusja moderowana, studia przypadków, objaśnienie, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, realizacja zadań praktycznych i projektowych Autorskie materiały dydaktyczne wykorzystywane na zajęciach będą zamieszczane w Plikach w zespole Teams (nazwa danego folderu zawiera datę realizacji ćwiczeń). Link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aTWQ9hWRVk0HEmBd-ncRSstJCAwy--Jz1fGEQfRd94G01%40thread.tacv2/conversations?groupId=c67be3c5-ce07-452b-b4b7-4b2926693b8b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Godziny kontaktowe – 30 (15h ćwiczeń, 15h wykładów) Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin Przygotowanie zadań projektowych / ćwiczeń- 10 godzin Łączna liczba godzin aktywności – 90 godzin Liczba pkt. ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: Ćwiczenia: - Frekwencja - Aktywny udział w zajęciach Wykład: - Zaliczenie egzaminu końcowego |
|
Pełny opis: |
Wykład 1. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym i noworodkowym 2. Charakterystyka rozwoju w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym 3. Rozwój w okresie przedszkolnym 4. Rozwój w młodszym wieku szkolnym 5. Specyfika rozwoju w okresie adolescencji 6. Rozwój w okresie wczesnej, średniej i późnej dorosłości Ćwiczenia 1. Analiza i interpretacja zjawisk związanych z rozwojem w okresie prenatalnym, noworodkowym, niemowlęcym i poniemowlęcym w kontekście wykrywania dysharmonii i zaburzeń rozwoju 2. Analiza i interpretacja zjawisk związanych z rozwojem w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym w kontekście wykrywania dysharmonii i zaburzeń rozwoju 3. Analiza i interpretacja zjawisk związanych z rozwojem w okresie adolescencji i dorosłości w kontekście wykrywania dysharmonii i zaburzeń rozwoju |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka, L. (2013. Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Wydawnictwo GWP. Oleś, P.K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. - rozdział 7 i 8. Schaffer, H.R. (2016). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. - rozdział 6 i 7. |
|
Uwagi: |
Metody nauczania: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 18 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin Przygotowanie się do ćwiczeń- 10 godzin Liczba pkt. ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia - na zaliczenie przedmiotu składa się: Ćwiczenia: - frekwencja - aktywny udział w zajęciach - kolokwium (zalicza 51% poprawnych odpowiedzi Wykład: - Zaliczenie egzaminu końcowego (zaliczenie od 60% poprawnych odpowiedzi) |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. Modele zmian rozwojowych. Główne determinanty zmiany rozwojowej. 2. Różnice indywidualne w rozwoju. Czynniki rozwoju i źródła różnic w rozwoju. 3. Koncepcja okresów krytycznych, optymalnych i sensytywnych w rozwoju. Środowisko rozwoju – struktura i konsekwencje. 4. Rozwój intelektualny wg koncepcji Jeana Piageta. Społeczno-poznawcza teoria rozwoju Lwa Wygotskiego. Implikacje koncepcji rozwoju intelektualnego dla oddziaływań wychowawczych, edukacyjnych i rewalidacyjnych. Rozwój myślenia w dorosłości. 5. Przemiany w sferze emocjonalno-społecznej w cyklu całożyciowym. Ćwiczenia: 1. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się). 2. Poród i okres noworodkowy: czas trwania i etapy porodu, czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, funkcjonowanie zmysłów noworodka, rytm snu i czuwania noworodka, odruchy bezwarunkowe, ekspresja emocji u noworodka, komunikowanie się noworodka. 3. Charakterystyka rozwoju w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, typy przywiązania, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa. 4. Rozwój w okresie przedszkolnym: rozwój poznawczy, dziecięce teorie umysłu, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym. 5. Rozwój w młodszym wieku szkolnym: rozwój w sferze intelektualnej i emocjonalno-społecznej a gotowość szkolna, Ja w roli ucznia, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym. 6. Specyfika rozwoju w okresie adolescencji: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny, rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne. 7. Rozwój w okresie wczesnej dorosłości: faza wkraczania w dorosłość, czynniki ryzyka, zadania rozwojowe we wczesnej dorosłości (małżeństwo, rodzicielstwo, praca), przemiany w myśleniu ludzi dorosłych. 8. Rozwój w okresie średniej dorosłości: zadania rozwojowe w średniej dorosłości, kryzys połowy życia, syndrom opuszczonego gniazda. 9. Rozwój w okresie późnej dorosłości: zadania rozwojowe w późnej dorosłości, zmiany regresyjne w okresie starzenia, teorie starzenia się, aktywne przystosowanie do starości. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Schaffer, H.R. (2016). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. - rozdział 7 i 8. Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Wydawnictwo GWP. Oleś, P.K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Metody: wykład, konwersatorium, dyskusja moderowana, studia przypadków, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, praca w małych grupach. Link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AnX78Tv1vsXFKUPzzf6PoGTvnnhJvQDTkGqCS9Zxh68s1%40thread.tacv2/conversations?groupId=acf3aa13-3015-414c-a227-b8a483b14451&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Godziny kontaktowe – 30 (15h ćwiczeń, 15h wykładów) Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin Przygotowanie zadań projektowych / ćwiczeń- 10 godzin Łączna liczba godzin aktywności – 90 godzin Liczba pkt. ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia - na zaliczenie przedmiotu składa się: Ćwiczenia: - Frekwencja - Aktywny udział w zajęciach Wykład: - Zaliczenie egzaminu końcowego |
|
Pełny opis: |
Wykład 1. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym i noworodkowym 2. Charakterystyka rozwoju w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym 3. Rozwój w okresie przedszkolnym 4. Rozwój w młodszym wieku szkolnym 5. Specyfika rozwoju w okresie adolescencji 6. Rozwój w okresie wczesnej, średniej i późnej dorosłości Ćwiczenia 1. Analiza i interpretacja zjawisk związanych z rozwojem w okresie prenatalnym, noworodkowym, niemowlęcym i poniemowlęcym w kontekście wykrywania dysharmonii i zaburzeń rozwoju 2. Analiza i interpretacja zjawisk związanych z rozwojem w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym w kontekście wykrywania dysharmonii i zaburzeń rozwoju 3. Analiza i interpretacja zjawisk związanych z rozwojem w okresie adolescencji i dorosłości w kontekście wykrywania dysharmonii i zaburzeń rozwoju |
|
Uwagi: |
Metody nauczania: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 18 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin Przygotowanie się do ćwiczeń- 10 godzin Liczba pkt. ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Hryniewicka | |
Prowadzący grup: | Anna Hryniewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Hryniewicka | |
Prowadzący grup: | Anna Hryniewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.