Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii LO-3F-PIC
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Schaffer, H.R. (2016). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. - rozdział 7 i 8.

Vasta, R., Haith, M., Miller, S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.

Literatura uzupełniająca:

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Bieńkowska, A. (2022). Dzieciństwo z perspektywy rozwoju. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 9-31). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Wydawnictwo GWP.

Oleś, P.K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

Student potrafi:

1. interpretować zjawiska związane z rozwojem w okresie prenatalnym, noworodkowym, niemowlęcym i poniemowlęcym w kontekście wykrywania dysharmonii i zaburzeń rozwoju

2. Analizować i interpretować zjawiska związane z rozwojem w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym w kontekście wykrywania dysharmonii i zaburzeń rozwoju

3. Analizować i interpretować zjawiska związane z rozwojem w okresie adolescencji i dorosłości w kontekście wykrywania dysharmonii i zaburzeń rozwoju

Metody i kryteria oceniania:

- frekwencja (dopuszczalna 1 nieobecność).

- aktywny udział w zajęciach

- kolokwium (zalicza 51% poprawnych odpowiedzi

Zakres tematów:

1. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się).

2. Poród i okres noworodkowy: czas trwania i etapy porodu, czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, funkcjonowanie zmysłów noworodka, rytm snu i czuwania noworodka, odruchy bezwarunkowe, ekspresja emocji u noworodka, komunikowanie się noworodka.

3. Charakterystyka rozwoju w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, typy przywiązania, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa.

4. Rozwój w okresie przedszkolnym: rozwój poznawczy, dziecięce teorie umysłu, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym.

5. Rozwój w młodszym wieku szkolnym: rozwój w sferze intelektualnej i emocjonalno-społecznej a gotowość szkolna, Ja w roli ucznia, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym.

6. Specyfika rozwoju w okresie adolescencji: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny, rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne.

7. Rozwój w okresie wczesnej dorosłości: faza wkraczania w dorosłość, czynniki ryzyka, zadania rozwojowe we wczesnej dorosłości (małżeństwo, rodzicielstwo, praca), przemiany w myśleniu ludzi dorosłych.

8. Rozwój w okresie średniej dorosłości: zadania rozwojowe w średniej dorosłości, kryzys połowy życia, syndrom opuszczonego gniazda.

9. Rozwój w okresie późnej dorosłości: zadania rozwojowe w późnej dorosłości, zmiany regresyjne w okresie starzenia, teorie starzenia się, aktywne przystosowanie do starości.

Metody dydaktyczne:

- praca w małych grupach,

- burza mózgów,

- praca z tekstem,

- analiza materiału filmowego.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:40 - 13:15, sala 3093/3094
Magdalena Kruk-Rogucka 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)