Rodzinne i instytucjonalne formy wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem PS-3S-RID
Laboratorium/warsztaty (LAB)
Semestr zimowy 2023/2024
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Literatura do opracowania refleksji pisemnej: • Andrzejewski M., Domy na piasku: rzecz o sieroctwie i domach dziecka, Wyd. 1. „W drodze”, Poznań 1997 • Andrzejewski M., Domy na piasku. Domy dziecka. Od opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny. Wyd. 2. „W drodze” 2007 • Golczyńska-Grondas A., Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, Zakł. Wyd. NOMOS, Kraków 2014 • Kamińska U., Zranione dzieciństwo. Wychowankowie domu dziecka mówią. Wyd. Śląsk, Katowice 2000 • Kopińska J., Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie? Świat Książki 2015 • Maślanka M., Bidul. Wyd. Świat Książki, Warszawa 2005 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady zaliczenia wykładów oraz warsztatów – potwierdzenie efektów kształcenia: 1. Obecność 2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach (dodatkowe punkty za aktywność w trakcie warsztatów) 3. Przygotowanie/prowadzenie tematyczne wybranego spotkania warsztatowego 4. Opracowanie refleksji pisemnej (nie recenzji!) z wybranej (podanej niżej) literatury (minimum 2 pozycje) 5. Kolokwium pisemne końcowe (w formie testu zróżnicowanego) obejmujące tematykę wykładów oraz warsztatów – termin do ustalenia (w trakcie sesji zimowej) 6. Uczestnictwo w zajęciach hospitacyjnych |
Zakres tematów: |
Tematyka warsztatów: Zajęcia nr 1. Rodzina i jej znaczenie. Funkcjonowanie współczesnej rodziny Rodzina jako swoista przestrzeń w pracy socjalnej. Zakres przedmiotowy instytucjonalnej pomocy społecznej – zadania w zakresie wspierania rodzin Wybrane formy wsparcia rodzin z dziećmi, w tym: - w zakresie opieki nad małym dzieckiem (ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3); - w zakresie świadczeń rodzinnych, ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, - ustawa o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci z dnia 11 lutego 2016 (Program Rodzina 500+), - placówki wsparcia dziennego: typy, funkcje Zaburzenie podstawowej relacji dziecko-opiekun zadaniem dla służb społecznych Literatura proponowana: • Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011 [PDF.]. Podstawy aksjologiczne systemu pomocy. Zasada poszanowania prawa dziecka do życia w rodzinie. Zintegrowany system pomocy www.mcps-efs.pl/pl/d/8ccfebd1e20a35430bcf0912426f53ed • Ruszkowska M., (red), Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, CRZL Warszawa 2013. [PDF.],w tym: Rozdział I: Wymiary opiekuńczo - wychowawcze środowiska rodzinnego (Różne spojrzenia na istotę rodziny. Struktura rodziny i jej kategorie. Funkcje rodziny jako środowiska opiekuńczo - wychowawczego. Funkcja opiekuńczo - wychowawcza rodziny. Potrzeby dziecka i ich kategoryzacja. Zaspokajanie potrzeb dziecka w rodzinie. Skutki niezaspokojenia potrzeb dziecka. Sytuacja dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej) • Ruszkowska M., Winiarski M., (red.), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014: w tym: Rozdz.1. Opieka, pomoc i wsparcie społeczne jako wymiary pracy socjalnej z dziećmi, młodzieżą i rodziną (Mikołaj Winiarski), od str. 19: Rozdz. 2. Opieka, pomoc i wsparcie społeczne jako konstytutywne elementy pracy socjalnej. Wyróżniki atrybutywne opieki, pomocy i wsparcia społecznego. Współwystępowanie opieki, pomocy i wsparcia społecznego oraz możliwości ich redukcji. Rozdz. 4. Praca socjalna z rodziną ryzyka (Ewa Kantowicz), od str. 99. Rodzina ryzyka jako przedmiot zainteresowań pedagogiki i pracy socjalnej. Legislacyjne założenia polityki rodzinnej i pracy socjalnej z rodziną. https://www.mpips.gov.pl/.../10_Praca%20socjalna%20z%20dziecmi%20mlodzieza%20i.. • Stankowska M., Świadczenie rodzicielskie – rozważania wokół nowego świadczenia rodzinnego, [w:] Grudziewska E, Sędzicki M. (red.), Praktyka pracy socjalnej, Difin 2018. Zajęcia nr 2. Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa. Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego - „teoria więzi” - definiowanie sieroctwa, typy sieroctwa - choroba sieroca - stopnie sieroctwa wg koncepcji A. Szymborskiej - dziecko z doświadczeniem kompleksowej traumy - problem eurosieroctwa - rozmiary sieroctwa od okres II wojnie światowej - do dziś Literatura proponowana: • Kolankiewicz M., Zapiski o instytucjonalnej opiece nad dziećmi, www.dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/download/261/182 • Kozak S., Eurosieroctwo – negatywne skutki migracji zarobkowej dla dzieci i ich rodzin w kraju i za granicą; W: Patologia eurosieroctwa w Polsce, Warszawa 2010, str. 113-143. • Ośkiewicz W., Postawy rodzicielskie a osamotnienie dziecka we własnej rodzinie, str. 195 Pedagogika Rodziny, nr 1(1)/2011 http://pedagogika-rodziny.spoleczna.pl/attachments/article/PR_ • Pedagogika Rodziny, Nr 1(1)/2011, SWSPiZ, Łódź. W tym: Lidia Pawelec, Eurosieroctwo współczesnym problemem społecznym, od str. 119 http://pedagogika-rodziny.spoleczna.pl/attachments/article/PR_1_1.pdf • Ruszkowska M., (red.), Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, CRZL Warszawa 2013. Rozdział II: Opieka nad dzieckiem sierocym (Wieloaspektowość pojęć „sieroctwo” i „sieroctwo społeczne. Przyczyny, atrybuty, rozmiary i skutki sieroctwa w Polsce. Nowe standardy w opiece nad dzieckiem sierocym. Problematyka opieki nad dzieckiem opuszczonym w wybranych krajach europejskich) http://irss.pl/wp-content/uploads/2014/01/Rodzina-zast%C4%99pcza-jako-%C5%9Brodowisko-opieku%C5%84czo-wychowawcze.pdf • Sędzicki M., Dysfunkcjonalność dziecka pozbawionego opieki rodziców – przegląd stanowisk, [w:] Nie w pełni sprawni, red. Piekut-Brodzka D.M.., Warszawa 2008/9. • Sędzicki M., „Dzieci zagubione w sieroctwie” – wyzwanie dla skutecznej pomocy, str. 155, [w:] Mikołajczyk M., (red.) Pomoc społeczna i praca socjalna - różne oblicza, Warszawa 2014. • Węgierski Z., Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Rozdział I, Toruń 2006. Zajęcia nr 3. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza instytucjonalna Metody przekształceń domów dziecka Przyczyny umieszczania dzieci w placówkach socjalizacyjnych Rola pracowników socjalnych w funkcjonowaniu form instytucjonalnej opieki zastępczej Pułapki opiekunów. Bezradność. Wypalenie zawodowe Placówki opiekuńczo–wychowawcze - socjalizacyjne, - interwencyjne - specjalistyczno-terapeutyczne, Regionalne placówki opiekuńczo – terapeutyczne Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej Literatura proponowana: • Kaczmarek M.; Dekada przekształceń domów dziecka; Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 2010 nr 1. • Lisowska E., Wypalenie zawodowe czy wyczerpanie – zmęczenie pracą wychowawców w domach dziecka, [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009. • Polkowski T.; Metody przekształceń domów dziecka w świetle założeń reformy systemu wsparcia rodziny (Doświadczenia Towarzystwa „Nasz Dom”); [w:] www.towarzystwonaszdom.pl (zakładka: publikacje „Nasz Dom”) • Sędzicki M., Przyczyny umieszczania dzieci w placówkach socjalizacyjnych w dobie zmian systemowych, [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009. • Sędzicki M., Domy dziecka w polskiej tradycji opieki nad dzieckiem osieroconym, str. 77, [w:] Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa 2014. • Sędzicki M., System opieki nad rodziną i dzieckiem – badania w obszarze sieroctwa, www.towarzystwonaszdom.pl/files/.../115-20081128124038-1.doc • Wszołek J.; Ocena domów dziecka; Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze; Nr 4; 2011. • Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r.; Dział III • Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720). Zajęcia nr 4. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza rodzinna Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej Rola pracowników socjalnych w organizacji i funkcjonowaniu rodz. form opieki zastępczej Piecza zastępcza rodzinna - organizator pieczy - koordynator pieczy - rodzicielstwo zastępcze - rodzinne domy dziecka Rodzinne domy terapeutyczne Wioski dziecięce – istota modelu wparcia (historia i teraźniejszość, przykłady funkcjonowania placówek) Literatura proponowana: • Bałandynowicz A., Rodzinne domy terapeutyczne jakościową propozycją reformowania systemu opiekuńczo-wychowawczego dla dzieci bez przyszłości; (w:) System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009. • Drozdowski L., Weigl B. (red. nauk.), 2011, Rodzinne domy dziecka - opieka, wychowanie, terapia, Fundacja ORLEN-Dar Serca, Warszawa • Kelm A.; Ewolucja modelu rodzinnego domu dziecka w świetle dokumentów normatywnych i doświadczeń, Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze; Nr 1; 2011. • Poradnik metodyczny dla wychowawców, Zieja Z. (red.) KK Zielona Góra 2003. W tym: Rodziny zastępcze. Rodzinne domy dziecka (L. Albański). Wioski dziecięce SOS (Leszek Albański) http://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=1648 • Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, Ruszkowska M., (red.), CRZL Warszawa 2013. w tym: ROZDZIAŁ III: Rodzina zastępcza jako forma rodzinnej opieki i wychowania (Rodzina zastępcza w przeszłości i okresie transformacji. Pojęcie i typologia rodzin zastępczych. Aspekty prawne rodzin zastępczych. Sytuacja dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej. Rodzaje pomocy udzielanej rodzinom zastępczym. Formy rodzinnej opieki zastępczej w innych krajach) http://irss.pl/wp-content/uploads/2014/01/Rodzina-zast%C4%99pcza-jako-%C5%9Brodowisko-opieku%C5%84czo-wychowawcze.pdf • Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r. Dział III – Rozdział 1 i 2. Dział V. • Rozporządzenie MPiPS z grudnia 2011r. w sprawie szkolenia dla kandydatów do przysposobienia dziecka, • Rozporządzenie MPiPS z grudnia 2011r. w sprawie szkoleń dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej. Zajęcia nr 5. Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej Dokumentacja wychowanka placówki opiekuńczo-wychowawczej Wybrane metody, techniki i narzędzia Praca z rodziną dziecka przebywającego w placówce wsparcia Literatura proponowana: • Metoda Indywidualnych Planów Pracy (IPP) z dzieckiem w kontekście aktywizacji zawodowej mieszkańców domów dla dzieci, Rozdział 8, [w:] Innowacyjny model pracy wychowawczej ukierunkowanej na edukację i aktywizację zawodową wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, „Q pracy!”, http://gfis.pl/wp-content/uploads/2013/07/zalacznik+1+model.pdf • Podstawy i założenia Indywidualnych Planów Pracy, Narzędzia wykorzystywane, diagnoza, analiza mocnych stron i potrzeb dziecka, kontrakt, IPP. Rozdział 7, [w:] Innowacyjny model pracy wychowawczej ukierunkowanej na edukację i aktywizację zawodową wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, „Q pracy!”, http://gfis.pl/wp-content/uploads/2013/07/zalacznik+1+model.pdf • Polkowski T.; Borowiec S.; Praca z rodziną dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo – wychowawczej, (Rozdział X), [w:] Wprowadzenie do pracy socjalnej z wybranymi kategoriami wspomaganych, Piekut – Brodzka D.M., Warszawa 2007/2008. Zajęcia nr 6. Domy dla dzieci – nowa formuła wsparcia Literatura proponowana: • Jak wygląda życie w Domu dla Dzieci, Rozdział 5, [w:] Innowacyjny model pracy wychowawczej ukierunkowanej na edukację i aktywizację zawodową wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, „Q pracy!”, http://gfis.pl/wp-content/uploads/2013/07/zalacznik+1+model.pdf • Misja i idea Domów dla Dzieci, Rozdział 2, [w:] Innowacyjny model pracy wychowawczej ukierunkowanej na edukację i aktywizację zawodową wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, „Q pracy!”, http://gfis.pl/wp-content/uploads/2013/07/zalacznik+1+model.pdf • Mieszkańcy Domów dla Dzieci, Rozdział 3, [w:] Innowacyjny model pracy wychowawczej ukierunkowanej na edukację i aktywizację zawodową wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, „Q pracy!”, http://gfis.pl/wp-content/uploads/2013/07/zalacznik+1+model.pdf • Zespół Domu dla Dzieci, Rozdział 4, [w:] Innowacyjny model pracy wychowawczej ukierunkowanej na edukację i aktywizację zawodową wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, „Q pracy!”, http://gfis.pl/wp-content/uploads/2013/07/zalacznik+1+model.pdf Zajęcia nr 7. Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej Innowacyjne metody i narzędzia pracy wychowawczej Opis inicjatyw na przykładzie Projektu „Świat Dobrej Przyszłości” Literatura proponowana: • Bilans zasobów – narzędzie diagnozy i ewaluacji procesu usamodzielnienia. „Świat Dobrej Przyszłości”, Fundacja Inicjatyw Menedżerskich, Lublin 2014. http://fim.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/Zalacznik_nr_1_Bilans_zasobow.pdf • Innowacyjny model budowania relacji z pracodawcami i otoczeniem biznesu, Część II, Rozdział 9, [w:] Innowacyjny model pracy wychowawczej ukierunkowanej na edukację i aktywizację zawodową wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, „Q pracy!”, http://gfis.pl/wp-content/uploads/2013/07/zalacznik+1+model.pdf • Moc Relacji - modelowy system wsparcia wychowanków pieczy zastępczej, A.Butarewicz, A. Dąbrowska, M. Jarmoc (red), FEiT, Białystok 2014. [PDF.], w tym: Rozdział III. Teoretyczne aspekty mentoringu i ich zastosowanie w praktyce Agata Butarewicz, od str. 45, Mentoring w pracy z młodzieżą objętą pieczą zastępczą. Cel i zakres stosowania narzędzia oraz grupa docelowa http://fundacjadialog.pl/wp-content/uploads/2017/03/MOC_RELACJI_PDF.pdf • SelfCoaching. „Świat Dobrej Przyszłości”. Podręcznik – innowacyjna metoda i narzędzia pracy wychowawczej, Fundacja Inicjatyw Menedżerskich, Lublin 2014. http://fim.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/Zalacznik_nr_5_Selfcoaching.pdf • Standard pracy metodą mentoringu [w:] Moc Relacji - modelowy system wsparcia wychowanków pieczy zastępczej, A.Butarewicz, A. Dąbrowska, M. Jarmoc (red), FEiT, Białystok 2014. http://fundacjadialog.pl/wp-content/uploads/2017/03/MOC_RELACJI_PDF.pdf • Wykluczenie społeczne w Małopolsce — strategie przeciwdziałania osoby opuszczające placówki opiekuńczo -wychowawcze, ROPS Kraków 2013, [PDF.], w tym: Część 2.2 Wyniki badań, od str. 38 (Problemy usamodzielnianych wychowanków i ich przyczyny. Trudności w realizacji wsparcia dla usamodzielniających się wychowanków i ich przyczyny. Formy wsparcia wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych.) https://www.rops.krakow.pl/lewa/publikacje-13/raporty-z-badan-22.html • Zozula J., Sytuacja faktyczna i prawna wychowanków pieczy zastępczej w procesie usamodzielniania, [W:] Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa APS, 2014. Asystentura rodzinna – profesjonalne wsparcie rodzin problemowych - charakterystyka asystentury rodzinnej - rola i zadania asystenta w oparciu o ustawę z 2011r. - etapy pracy asystenta z rodziną wieloproblemową Literatura proponowana: • Dunajska A., Metody pracy z dzieckiem i rodziną, VD, Warszawa 2013 (Asystent rodzinny. Konferencja grupy rodzinnej. Trening umiejętności społecznych). • Górak A., Sosnowski M., Wawra I., Flak B., Nowatorskie instrumenty w pracy socjalnej z klientami pomocy społecznej. Dział II. Asystent rodziny profesjonalista w pracy z rodzinami wieloproblemowymi, Wrocław 2011. • Łangowska K., Asystent rodziny jako nowa metoda pracy pomocy społecznej w Polsce; http://www.rodzinablizejsiebie.pl/IMG/pdf/3_KLangowskaAsystentrodzinyJako_nowa_metoda_pracy.pdf [PDF.] • Majchrowska-Kielak A., Przyczyny odbierania dziecka rodzicom. Sytuacja materialna i elementy kontekstu rodzinnego https://ms.gov.pl/pl/probacja/2015/download,3174,2.html • Świderska M., Asystent rodziny – współczesna forma pomocy rodzinie. Studia i Monografie. Nr 40. Łódź 2013. W tym: I. Pomoc społeczna jako wsparcie dla współczesnej rodziny 1. Istota pomocy społecznej. 3. Cele i zadania pomocy społecznej 4. Formy pomocy społecznej 5. Pomoc świadczona rodzinie dysfunkcyjnej II. Asystent rodziny jako nowa forma wspierania rodziny 1. Początki zawodu asystenta rodziny 2. Uprawnienia i kwalifikacje asystenta rodziny 3. Istota pracy asystenta z rodziną 4. Asystent rodziny a pracownik socjalny 5. Współpraca asystenta rodziny z innymi podmiotami na rzecz dziecka i rodziny http://piz.san.edu.pl/docs/sim-40.pdf Zajęcia nr 8. Podsumowanie/dyskusja nt. opracowanych refleksji pisemnych z podanej literatury |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 9:50 - 11:25,
sala 3077 |
Mieczysław Sędzicki | 12/ |
|
2 |
każdy wtorek, 9:50 - 11:25,
sala 3235 |
Mieczysław Sędzicki | 13/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek z aulami C |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.