Rodzinne i instytucjonalne formy wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3S-RID |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzinne i instytucjonalne formy wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. PS, praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: wiedza - liczba punktów uzyskanych podczas pisemnego testu zaliczeniowego - ocena poziomu merytorycznego przygotowanej prezentacji multimedialnej na wybrany temat umiejętności - ocena umiejętności posługiwania się aktami prawnymi na podstawie analizowanych przykładowych sytuacji - ocena poziomu merytorycznego udziału w aktywnościach realizowanych podczas ćwiczeń, - weryfikacja jakości i kompleksowości rozwiązań zagadnień problemowych; - ocena jakości merytorycznej przygotowanej prezentacji multimedialnej na wybrany temat. kompetencje społeczne: - ocena zaangażowania w uczestniczenie w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; - ocena zaangażowania w prace grupowe realizowane podczas zajęć |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rodzina i jej znaczenie. 2. Funkcjonowanie współczesnej rodziny. 3. Wybrane formy wsparcia rodzin z dziećmi. 4. Działania pracowników socjalnych podejmowane na rzecz zapobiegania zjawisku wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych. 5. Praca socjalna z rodziną ryzyka. 6. Zwiększenie intensywności pracy socjalnej. 7. Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich. 8. Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989. 9. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego. 10. Wybrane techniki pracy z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi. 11. Asystentura rodzinna – profesjonalne wsparcie rodzin problemowych. 12. Kuratela rodzinna. 13. Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa. 14. Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego. 15. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza rodzinna. 16. Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej. 17. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza instytucjonalna. 18. Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej. 19. Dokumentacja wychowanka placówki opiekuńczo-wychowawczej. 20. Wybrane metody, techniki i narzędzia wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem. 21. Praca z rodziną dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo – wychowawczej. 22. Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: •Kaczmarek M.; Dekada przekształceń domów dziecka Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2010/1 •Lisowska E., Wypalenie zawodowe czy wyczerpanie – zmęczenie pracą wychowawców w domach dziecka, [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009. •Polkowski T.; Metody przekształceń domów dziecka w świetle założeń reformy systemu wsparcia rodziny (Doświadczenia Towarzystwa „Nasz Dom”); [w:] www.towarzystwonaszdom.pl (zakładka: publikacje „Nasz Dom”) Literatura uzupełniająca: •Sędzicki M., Przyczyny umieszczania dzieci w placówkach socjalizacyjnych w dobie zmian systemowych, [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009. •Sędzicki M., Domy dziecka w polskiej tradycji opieki nad dzieckiem osieroconym, str. 77, [w:] Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa 2014. •Sędzicki M., System opieki nad rodziną i dzieckiem – badania w obszarze sieroctwa, www.towarzystwonaszdom.pl/files/.../115-20081128124038-1.doc •Wszołek J.; Ocena domów dziecka; Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze; Nr 4; 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada wiedzę na temat instytucji wsparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych, w tym przede wszystkim funkcjonujących w systemie pomocy społecznej. Posiada wiedzę odnośnie źródeł pozyskiwania zasobów potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych tych osób. Zna rodzaje systemów wparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych, w tym przede wszystkim w ramach rozwiązań funkcjonujących w obszarze pomocy społecznej. Posiada wiedzę na temat funkcjonowania rodziny dysfunkcyjnej oraz dziecka osieroconego w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur społecznych wspomagających oraz utrudniających ich funkcjonowanie społeczne. Ma podstawową wiedzę o regułach komunikacji między pracownikiem socjalnym a rodziną dysfunkcyjną oraz dzieckiem osieroconym. Umiejętności Student/-ka potrafi dokonać analizy, diagnozy i prognozy sytuacji rodziny dysfunkcyjnej oraz dzieci osieroconych. Umie wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu pracy socjalnej by opracować indywidualny plan wsparcia rodziny i dziecka. Stara się wykorzystywać technologie w celu pozyskiwania informacji, krytycznej ich oceny oraz analizy. Potrafi przygotować prace pisemne dotyczące zagadnień z zakresu wsparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych. Umie tworzyć dokumentację opisującą sytuację rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych. Posługuje się zasadami prawnymi i etycznymi, a także standardami zawodowymi istotnymi z punktu widzenia pomocy rodzinie dysfunkcyjnej oraz dziecku osieroconemu. Umie uwzględniać w praktyce zasady poufności. Potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych. Potrafi pracować w grupie i współdziałać z przedstawicielami innych zawodów, wolontariuszami oraz instytucjami działającymi w obszarze wsparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych. Umie planować i realizować własne uczenie się. Kompetencje społeczne Student/-ka stara się dokonywać krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy. Stara się myśleć prospołecznie. Uczestniczy w przygotowaniu działań na rzecz rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych. Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec ludzi, w tym szczególnie rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych; dostrzega i formułuje problemy etyczne w zakresie wspieranie tej grupy osób. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza: 1. Rozmowa 2. Praca indywidualna i grupowa - wykonywanie ćwiczeń 3. Przygotowanie refleksji pisemnej z wybranej tematycznie literatury 3. Kolokwium końcowe pisemne Wiedza: Ocena wiedzy na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Ocena wykonania prac cząstkowych 3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć 4. Ocena pracy pisemnej - refleksji 5. Wynik kolokwium pisemnego Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Przygotowanie refleksji 3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne) Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań związanych z przedmiotem Zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rodzina i jej znaczenie. 2. Funkcjonowanie współczesnej rodziny. 3. Wybrane formy wsparcia rodzin z dziećmi. 4. Działania pracowników socjalnych podejmowane na rzecz zapobiegania zjawisku wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych. 5. Praca socjalna z rodziną ryzyka. 6. Zwiększenie intensywności pracy socjalnej. 7. Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich. 8. Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989. 9. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego. 10. Wybrane techniki pracy z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi. 11. Asystentura rodzinna – profesjonalne wsparcie rodzin problemowych. 12. Kuratela rodzinna. 13. Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa. 14. Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego. 15. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza rodzinna. 16. Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej. 17. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza instytucjonalna. 18. Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej. 19. Dokumentacja wychowanka placówki opiekuńczo-wychowawczej. 20. Wybrane metody, techniki i narzędzia wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem. 21. Praca z rodziną dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo – wychowawczej. 22. Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej. |
|
Literatura: |
Literatura proponowana: •Kaczmarek M.; Dekada przekształceń domów dziecka Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2010/1 •Lisowska E., Wypalenie zawodowe czy wyczerpanie – zmęczenie pracą wychowawców w domach dziecka, [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009. •Polkowski T.; Metody przekształceń domów dziecka w świetle założeń reformy systemu wsparcia rodziny (Doświadczenia Towarzystwa „Nasz Dom”); [w:] www.towarzystwonaszdom.pl (zakładka: publikacje „Nasz Dom”) •Sędzicki M., Przyczyny umieszczania dzieci w placówkach socjalizacyjnych w dobie zmian systemowych, [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009. •Sędzicki M., Domy dziecka w polskiej tradycji opieki nad dzieckiem osieroconym, str. 77, [w:] Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa 2014. •Sędzicki M., System opieki nad rodziną i dzieckiem – badania w obszarze sieroctwa, www.towarzystwonaszdom.pl/files/.../115-20081128124038-1.doc •Wszołek J.; Ocena domów dziecka; Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze; Nr 4; 2011. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): Godziny kontaktowe - wykłady: 15 godzin. - ćwiczenia/warsztaty: 15 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 15 godzin. Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 15 godzin. Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 5 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 65 godzin Liczba punktów ECTS – 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: wiedza - liczba punktów uzyskanych podczas pisemnego testu zaliczeniowego - ocena poziomu merytorycznego przygotowanej prezentacji multimedialnej lub pracy na wybrany temat umiejętności - ocena umiejętności posługiwania się aktami prawnymi na podstawie analizowanych przykładowych sytuacji - ocena poziomu merytorycznego udziału w aktywnościach realizowanych podczas ćwiczeń, - weryfikacja jakości i kompleksowości rozwiązań zagadnień problemowych; - ocena jakości merytorycznej przygotowanej prezentacji multimedialnej lub pracy na wybrany temat. kompetencje społeczne: - ocena zaangażowania w uczestniczenie w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; - ocena zaangażowania w prace grupowe realizowane podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Wsparcie przy wykonywaniu władzy rodzicielskiej - rola sądu i innych organów państwowych 2. Wspieranie rodziny z trudnościami w realizacji funkcji opiekuńczo - wychowawczych: asystent rodziny, placówka wsparcia dziennego, rodzina wspierająca 3. Wspieranie rodziny w ramach pieczy zastępczej (cel pieczy zastępczej, zasady umieszczania dziecka w pieczy zastępczej, rodzaje i formy pieczy zastępczej, pomoc w usamodzielnianiu osób opuszczających pieczę zastępczą) 4. Realizacja kontaktów dziecka przebywającego w pieczy zastępczej z rodzicami i innymi członkami rodziny oraz osobami bliskimi 5. Obowiązek alimentacyjny rodziców na rzecz dziecka przebywającego w pieczy zastępczej (instytucji pieczy zastępczej oraz kierownika powiatowego centrum pomocy rodzinie) 6. Wspierająca rola szkoły i poradni psychologiczno - pedagogicznej 7. Wspieranie rodziny doświadczającej przemocy 8. Wsparcie w przypadku małoletniego rodzicielstwa 9. Wsparcie osób z niepełnosprawnościami 10. Wsparcie w sytuacji uzależnienia członka rodziny 11. Wsparcie finansowe rodzin |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 2020, poz. 1359. 2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2022, poz. 447. 3. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz.U. 2021, poz.1249. 4. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Dz.U. 2021, poz. 1119, z późn. zm. 5. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz.U. 2021, poz. 2269 z późn. zm. 6. Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, Dz.U. 2022, poz. 1205. 7. Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, Dz.U. 2022, poz. 615. 8. Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, Dz.U. 2022, poz. 1577. Literatura uzupełniająca: 1. Domaradzki P., Krzyszkowski J., Wsparcie dziecka w rodzinie i pieczy zastępczej. Ujęcie praktyczne, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź 2016. 2. M. Bidzan, Nastoletnie rodzicielstwo. Perspektywa psychologiczna, Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk 2013. 3. A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wyd. UKSW, Warszawa 2019. 4. M. Lubińska - Bogacka, Stosowanie przemocy wobec dziecka: przyczyny, skutki, diagnozowanie i profilaktyka, Wyd. Petrus, Kraków 2019. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład: - wykład - prezentacja multimedialna warsztat: - prezentacja multimedialna lub praca - praca w grupach - rozwiązywanie zagadnień problemowych - dyskusja dydaktyczna Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25 - 30 godzinom aktywności studenta) 30 godzin kontaktowych (15 godz. wykład/15 godz. warsztat) 30 godzin - zapoznanie się z literaturą i aktami prawnymi 10 godzin - przygotowanie się do zajęć warsztatowych 10 godzin - przygotowanie pracy zaliczeniowej 20 godzin - przygotowanie się do zaliczenia w formie testu Sumaryczna liczba godzin 100, co stanowi 4 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza: 1. Rozmowa 2. Praca indywidualna i grupowa - wykonywanie ćwiczeń 3. Przygotowanie refleksji pisemnej z wybranej tematycznie literatury 3. Kolokwium końcowe pisemne Wiedza: Ocena wiedzy na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Ocena wykonania prac cząstkowych 3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć 4. Ocena pracy pisemnej - refleksji 5. Wynik kolokwium pisemnego Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Przygotowanie refleksji 3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne) Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań związanych z przedmiotem |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rodzina i jej znaczenie. 2. Funkcjonowanie współczesnej rodziny. 3. Wybrane formy wsparcia rodzin z dziećmi. 4. Działania pracowników socjalnych podejmowane na rzecz zapobiegania zjawisku wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych. 5. Praca socjalna z rodziną ryzyka. 6. Zwiększenie intensywności pracy socjalnej. 7. Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich. 8. Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989. 9. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego. 10. Wybrane techniki pracy z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi. 11. Asystentura rodzinna – profesjonalne wsparcie rodzin problemowych. 12. Kuratela rodzinna. 13. Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa. 14. Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego. 15. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza rodzinna. 16. Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej. 17. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza instytucjonalna. 18. Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej. 19. Dokumentacja wychowanka placówki opiekuńczo-wychowawczej. 20. Wybrane metody, techniki i narzędzia wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem. 21. Praca z rodziną dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo – wychowawczej. 22. Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej. |
|
Literatura: |
Literatura proponowana: •Kaczmarek M.; Dekada przekształceń domów dziecka Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2010/1 •Lisowska E., Wypalenie zawodowe czy wyczerpanie – zmęczenie pracą wychowawców w domach dziecka, [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009. •Polkowski T.; Metody przekształceń domów dziecka w świetle założeń reformy systemu wsparcia rodziny (Doświadczenia Towarzystwa „Nasz Dom”); [w:] www.towarzystwonaszdom.pl (zakładka: publikacje „Nasz Dom”) •Sędzicki M., Przyczyny umieszczania dzieci w placówkach socjalizacyjnych w dobie zmian systemowych, [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009. •Sędzicki M., Domy dziecka w polskiej tradycji opieki nad dzieckiem osieroconym, str. 77, [w:] Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa 2014. •Sędzicki M., System opieki nad rodziną i dzieckiem – badania w obszarze sieroctwa, www.towarzystwonaszdom.pl/files/.../115-20081128124038-1.doc •Wszołek J.; Ocena domów dziecka; Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze; Nr 4; 2011. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Wykład: Pogadanka, prezentacja, dyskusja, praca z tekstem Ćwiczenia/laboratorium/warsztaty: Praca z tekstem, dyskusja kierowana, prezentacja, analiza przypadków, refleksja krytyczna nt. literatury, hospitacja w terenie Nakład pracy studenta (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = ok 25 godzin aktywności): Godziny kontaktowe - wykłady: 15 godzin. - ćwiczenia/warsztaty: 15 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 25 godzin. Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 15 godzin Lektura i przygotowanie pisemnej refleksji - 15. Przygotowanie do zaliczenia końcowego - 10 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 95 godzin Liczba punktów ECTS – 4. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.