Literatura: |
Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, 2001, Wydawnictwa UW, Warszawa.
E. Zamojska, Inny jako obcy. Imigranci w polskim dyskursie publicznym i edukacyjnym, Studia Edukacyjne nr 28, 2013, Poznań 2013, s. 191-207.
J. Rieger (red.), Język mniejszość w otoczeniu obcym, Wydawnictwo Naukowe Semper, 2007
Dostępność oferty krakowskich muzeów dla młodych obcokrajowców. Raport, Kraków 2023.
L. Ghandi, Teorie postkolonialne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008
E. Domańska, „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, Teksty Drugie 2007, 5, s. 48-61
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
Student/-ka zna elementarną terminologię z zakresu antropologii i komunikacji międzykulturowej.
Posiada wiedzę o zmianach idei, koncepcji i wyobrażeń na temat społeczeństwa i zjawisk kulturowych w świetle badań antropologicznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne, a zwłaszcza kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, i dotyczące zdrowia z wykorzystaniem teorii antropologicznych.
Student/-ka rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Potrafi podejmować wyzwania intelektualne.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia będą weryfikowane na podstawie: dyskusji podczas ćwiczeń oraz sposobu prezentacji wybranych zagadnień opracowanych na podstawie wskazanych lektur.
tym samym podstawą zaliczenia będzie przygotowanie na podstawie materiału z wykładów i lektur udostępnionych przed ćwiczeniami własnej analizy wybranego zjawiska w formie prezentacji i dyskusji z grupą podczas zajęć - 80%
Studentów obowiązuje także aktywny udział w dyskusji w trakcie ćwiczeń (zgłaszanie się do zabrania głosu, udział w dyskusji) - 10%
Ostatnim kryterium zaliczenia będzie obecność na zajęciach (frekwencja) - 10%.
|
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad współpracy, listy materiałów i kalendarza prezentacji.
2. Komunikacja międzykulturowa – analiza porównawcza wybranych przykładów.
3. Inny - obcy jako temat w przestrzeni kulturowej. Analiza odmiennych strategii komunikacyjnych.
4. Obecność grup mniejszościowych w miejskiej przestrzeni. Casus grup ukraińskich
5. Proces komunikacji w otoczeniu wielokulturowym.
6. Idee postkolonializmu w praktykach instytucji kultury
7. Kwestia cielesności we współczesnych praktykach performatywnych..
|
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia będą prowadzone stacjonarnie.
Metodą wspomagającą jest kontakt mailowy, na który studenci otrzymają materiały z zajęć.
Zajęcia będą odbywały się co tydzień zgodnie z planem zajęć.
Studenci będą otrzymywać materiały na poszczególne ćwiczenia z tygodniowym wyprzedzeniem na wskazany przez nich adres mailowy.
|