Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania ilościowe w naukach społecznych PE-2F-BIS
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo W.A.B.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Efekty uczenia się:

Wiedza

• Zna metodologiczne założenia prowadzenia badań ilościowych.

• Zna podstawowe wskaźniki opisu statystycznego: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności.

• Zna podstawowe metody wizualizacji danych (tabele, wykresy).

• Zna podstawy wnioskowania statystycznego.

• Zna zasady testowania istotności statystycznej

Umiejętności

• Planuje proces badań ilościowych.

• Dobiera metody, techniki i narzędzia do badań ilościowych.

• Potrafi obliczyć i zinterpretować podstawowe wskaźniki opisu statystycznego, potrafi je dobierać uwzględniając specyfikę analizowanych danych (jakościowe, porządkowe, ilościowe).

• Potrafi wizualnie przedstawić dane za pomocą tabeli i wykresów.

• Umie formułować hipotezy badawcze.

• Potrafi dobierać testy do problemu badawczego uwzględniając specyfikę analizowanych danych.

• Umie obliczyć wartości testu statystycznego i opisać otrzymane wyniki.

• Umie wyciągać wnioski w oparciu o wyniki podstawowych analiz statystycznych (testy t-Studenta, korelacja, test chi kwadrat).

• Posługuje się pakietem statystycznym SPSS w stopniu średniozaawansowanym.

Kompetencje społeczne

• Rozumie konieczność przestrzegania etyki badań naukowych.

• Potrafi odpowiednio określić zasady służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.

• Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

• Potrafi współdziałać w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową będą składać się wyniki uzyskane z następujących komponentów (średnia ważona):

• Test sprawdzający wiedzę i umiejętności praktyczne („open book”) – praca indywidualna - 30%

• Test z wykorzystaniem programu SPSS („open book”) – praca indywidualna - 30%

• Mini-projekt badawczy (zaplanowanie i przeprowadzenie mini-badania ilościowego, statystyczna analiza i interpretacja zebranych danych, zaprezentowanie wyników w postaci plakatu naukowego) – praca zespołowa - 40%

Skala ocen:

51% – 60% – dostateczny (3)

61% – 70% – dostateczny plus (3+)

71% – 80% – dobry (4)

81% – 90% – dobry + (4+)

91% – 100% – bardzo dobry (5)

Zakres tematów:

• Zmienne i jej rodzaje

• Operacjonalizacja zmiennych i tworzenie wskaźników

• Schematy i plany badawcze

• Skale pomiarowe

• Populacja i próba

• Tabele częstości – tworzenie i interpretacja w SPSS

• Wykresy (słupkowe, kołowe, histogramy, skrzynkowe, liniowe, rozrzutu) – tworzenie i interpretacja w SPSS

• Opis statystyczny – obliczanie i interpretacja miar w SPSS

o Miary tendencji centralnej

o Miary zróżnicowania

o Miary asymetrii (skośność)

o Miary koncentracji (kurtoza)

• Standaryzacja wyników (wyniki Z) – przekształcanie wyników surowych i interpretacja wyników Z w SPSS

• Ocenianie normalności rozkładu

• Wprowadzanie danych do SPSS stosownie do schematu i planu badawczego

• Podstawowe operacje na danych (e.g., podziel na podzbiory, rekodowanie, przekształcanie)

• Wprowadzenie do wnioskowanie statystycznego

• Dobór testów statystycznych

o Testy różnic (parametryczne i nieparametryczne)

o Współczynnik korelacji i kontyngencji

o Jedno- i dwu-czynnikowa analiza wariancji (ANOVA)

• Struktura i krytyczna analiza artykułu naukowego

Metody dydaktyczne:

Zadania rozwiązywane wspólnie na zajęciach

• Praca na plikach danych zebranych w trakcie zajęć (np. poprzez wypełnienie przez studentów ankiety, kwestionariusza online i/lub wykonanie zadania eksperymentalnego) oraz plikach udostępnionych przez osobę prowadzącą

• Anonimowe self-quizy do samodzielnego wykonania w domu

• Eksperymenty klasowe

• Filmiki instruktażowe do pracy z programem statystycznym SPSS.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15, sala 4315
każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05, sala 4315
Małgorzata Korko 22/ szczegóły
2 każdy poniedziałek, 8:00 - 9:35, sala 4315
Małgorzata Korko 17/ szczegóły
3 każdy poniedziałek, 9:50 - 11:25, sala 4315
Małgorzata Korko 9/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek D
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)