Badania ilościowe w naukach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2F-BIS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania ilościowe w naukach społecznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie wiadomości i umiejętności potrzebnych do zaplanowania badań ilościowych, przeprowadzenia ich i opracowania wyników pracy dyplomowej |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Przygotowanie pliku danych i zarządzanie danymi: wprowadzanie danych do programu, weryfikacja i rekodowanie danych. Obliczanie, interpretacja statystyk opisowych oraz sporządzanie tabel liczności i wykresów. Podstawy wnioskowania statystycznego; hipotezy statystyczne; błędy popełniane podczas wnioskowania statystycznego. Korelacje parametryczne i nieparametryczne. Testy różnic: parametryczne (testy t, 1-ANOVA, 2-ANOVA, MANOVA, współczynniki wielkości efektu, testy normalności i jednorodności) i nieparametryczne. Analiza i interpretacja naukowych artykułów badawczych pod kątem zastosowanych procedur analitycznych. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem programu SPSS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Creswell J., Projektowanie badań naukowych, Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013 2. Góralski A. (red) - Metody badań pedagogicznych w zarysie, Warszawa 2009 3. Goriszowski W. – Podstawy metodologiczne badań pedagogicznych; Warszawa 2006. 4. Łobocki M. – Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2007 5. Łobocki M. – Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007 6. Nowak S. – Metodologia badań społecznych, Wwa 2008 Literatura uzupełniająca: 1. Babbie E. - Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 2. Babbie E. - Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2006 3. Brzeziński J. - Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 2004 4. Guziuk-Tkacz M., Siegień-Matyjewicz A.J. - Leksykon terminów metodologicznych. Nauki pedagogiczne i pokrewne, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012 5. Pilch T., Bauman T. - Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001 6. Pilkiewicz M. – Techniki socjometryczne. Wprowadzenie do badań; Graficzna analiza materiału socjometrycznego, w: Materiały do nauczania psychologii pod red. Wołoszynowa L., Seria III, t. 2 ; Wwa 1973 7. Sołoma L. – Metody i techniki badań socjologicznych, Olsztyn 2002 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procedury postępowania badawczego i analizy danych. Zna podstawowe metody analizy i opracowywania wyników danych przy pomocy SPSS. Zna podstawowe metody opisu statystycznego i wnioskowania statystycznego. Umiejętności Potrafi dobierać metody analizy danych i opracowania wyników adekwatne do sformułowanych problemów badawczych, potrafi opracować wyniki badań. Zna procedurę i sposób stosowania podstawowych testów statystycznych. Prawidłowo wyciąga wnioski i interpretuje dane. Kompetencje społeczne Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu metodologii badań nauk społecznych, rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i umiejętności oraz rozwoju w tym zakresie. Dostrzega własną odpowiedzialność za podejmowane działania badawcze, dostrzega dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod badawczych, pozyskiwaniem danych, opracowaniem wyników badań i wykorzystywaniem cudzych opracowań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności ustnej na zajęciach, Ocena ćwiczeń z planowania metod wykonywanych podczas zajęć, ocena wykonanych w domu prac domowych i/lub ocena złożonych projektów badań i/lub przygotowanego indywidualnie lub grupowo referatu. Ocena ustnej prezentacji i/lub wyniku testu wiadomości na koniec zajęć i/lub projektu badań wykonanego indywidualnie lub zespołowo |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Korko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z Badań ilościowych w naukach społecznych przygotowują studentów do prawidłowego projektowania i przeprowadzania badań ilościowych, a także uczą samodzielnie analizować i interpretować zebrane dane. Wszystkie obliczenia, tabele i wykresy będą wykonywane z wykorzystaniem programu IBM SPSS. Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Na ocenę końcową będą składać się wyniki uzyskane z następujących komponentów: • Test sprawdzający wiedzę i umiejętności praktyczne („open book”) – praca indywidualna • Test z wykorzystaniem programu SPSS („open book”) – praca indywidualna • Mini-projekt badawczy (zaplanowanie i przeprowadzenie mini-badania ilościowego, statystyczna analiza i interpretacja zebranych danych, zaprezentowanie wyników w postaci plakatu naukowego) – praca zespołowa |
|
Pełny opis: |
• Zmienne i jej rodzaje • Operacjonalizacja zmiennych i tworzenie wskaźników • Schematy i plany badawcze • Skale pomiarowe • Populacja i próba • Tabele częstości – tworzenie i interpretacja w SPSS • Wykresy (słupkowe, kołowe, histogramy, skrzynkowe, liniowe, rozrzutu) – tworzenie i interpretacja w SPSS • Opis statystyczny – obliczanie i interpretacja miar w SPSS o Miary tendencji centralnej o Miary zróżnicowania o Miary asymetrii (skośność) o Miary koncentracji (kurtoza) • Standaryzacja wyników (wyniki Z) – przekształcanie wyników surowych i interpretacja wyników Z w SPSS • Ocenianie normalności rozkładu • Wprowadzanie danych do SPSS stosownie do schematu i planu badawczego • Podstawowe operacje na danych (e.g., podziel na podzbiory, rekodowanie, przekształcanie) • Wprowadzenie do wnioskowanie statystycznego • Dobór testów statystycznych o Testy różnic (parametryczne i nieparametryczne) o Współczynnik korelacji i kontyngencji o Jedno- i dwu-czynnikowa analiza wariancji (ANOVA) • Struktura i krytyczna analiza artykułu naukowego |
|
Literatura: |
Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo W.A.B. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: • Zadania rozwiązywane wspólnie na zajęciach • Praca na plikach danych zebranych w trakcie zajęć (np. poprzez wypełnienie przez studentów ankiety, kwestionariusza online i/lub wykonanie zadania eksperymentalnego) oraz plikach udostępnionych przez osobę prowadzącą • Anonimowe self-quizy do samodzielnego wykonania w domu • Eksperymenty klasowe • Filmiki instruktażowe do pracy z programem statystycznym SPSS. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30 h Godziny pracy własnej studenta: 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Gop | |
Prowadzący grup: | Jan Łaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie wiadomości i umiejętności potrzebnych do zaplanowania badań ilościowych, przeprowadzenia ich i opracowania wyników pracy dyplomowej |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA; 1. Główne typy procedur postępowania badawczego w naukach społecznych i pedagogice: procedura ilościowa (ustrukturyzowana) 2. Etapy badań w procedurze ustrukturyzowanej: - formułowanie problemów i hipotez badawczych, - definiowanie i operacjonalizacja zmiennych - dobór strategii badań - dobór metod badań - zaplanowanie użycia poszczególnych metod - sprawdzenie wartości metodologicznej zaplanowanych metod (obiektywność; rzetelność; trafność) - przeprowadzanie badań - sporządzanie protokołu - zaplanowanie sposobu opracowania wyników 3. Pomiar w badaniach pedagogicznych: skale szacunkowe jako typ skali porządkowej: definicja i określenie metody; zalety i problemy pomiaru; rodzaje skal szacunkowych; sprawdzanie skali w badaniach próbnych; błędy szacowania; opracowanie wyników obserwacji ze skalą, 4. Ankieta: definicja metody; elementy techniki ankietowej; konstruowanie formularza; wiarygodność ankiety; rodzaje ankiet i pytań ankietowych; błędy w konstrukcji pytań; 5. Technika Moreno jako jedna z technik socjometrycznych: definicja, przeznaczenie metody, rodzaje kryteriów socjometrycznych, sposoby opracowania wyników, 6. Eksperyment w pedagogice: istota eksperymentu; różne rodzaje zmiennych w eksperymencie; rodzaje planów eksperymentalnych; planowanie eksperymentu. |
|
Literatura: |
M. Łobocki - „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 H.H. Kruger – „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 A. Góralski - "Metody badań pedagogicznych w zarysie" Universitas Rediviva Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych PWN warszawa 1996 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Monika Chróścicka-Wnętrzak, Karolina Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć ćwiczeniowych. Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie składanych prac domowych. Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu na podstawie projektu badawczego, realizowanego w grupach kilkuosobowych. Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu na podstawie kolokwium zaliczeniowego. Umiejętności Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie składanych prac domowych. Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu na podstawie projektu badawczego, realizowanego w grupach kilkuosobowych. Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu na podstawie kolokwium zaliczeniowego. Kompetencje społeczne Ocena kompetencji na podstawie uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć ćwiczeniowych. Ocena kompetencji, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie składanych prac domowych. Ocena kompetencji, w tym rozumienia treści przedmiotu na podstawie projektu badawczego, realizowanego w grupach kilkuosobowych. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do metodologii badań ilościowych w obszarze nauk społecznych - charakterystyka badań ilościowych, różnice między podejściem ilościowym i jakościowym. 2. Pomiar jako cecha konstytutywna badań ilościowych - skale pomiaru. 3. Proces badawczy - etapy i ich charakterystyka, rodzaje pytań badawczych, hipotezy badawcze, metody i techniki charakterystyczne dla badań ilościowych, zmienne i ich operacjonalizacja, przygotowanie narzędzia badawczego, przeprowadzenie badania. 4. Przygotowanie bazy danych w programie SPSS - wprowadzenie danych, weryfikacja, rekodowanie. 5. Opis statystyczny – definicja, charakterystyka, wskaźniki opisu statystycznego, obliczanie i interpretacja statystyk opisowych w programie SPSS, sporządzanie tabel i wykresów ilustrujących dane. 6. Podstawy wnioskowania statystycznego - definicja, charakterystyka, rodzaje operacji statystycznych, błędy popełniane podczas wnioskowania statystycznego. 7. Korelacje parametryczne i nieparametryczne. Testy różnic: parametryczne (testy t, 1-ANOVA, 2-ANOVA, MANOVA, współczynniki wielkości efektu, testy normalności i jednorodności) i nieparametryczne. 8. Analiza i interpretacja naukowych artykułów badawczych pod kątem zastosowanych procedur analitycznych. |
|
Literatura: |
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Zak. Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, pogadanka, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, praca indywidualna. Zaliczenie: realizacja prac domowych, realizacja zespołowego projektu badawczego, kolokwium pisemne Nakład pracy: godziny kontaktowe: 30 przygotowanie projektu badawczego: 12 przygotowanie prac domowych: 3 przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego: 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Chróścicka-Wnętrzak | |
Prowadzący grup: | Monika Chróścicka-Wnętrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do metodologii badań ilościowych w obszarze nauk społecznych - charakterystyka badań ilościowych, różnice między podejściem ilościowym i jakościowym. 2. Etapy badań w procedurze ilościowej. 3. Pomiar jako cecha konstytutywna badań ilościowych - skale pomiaru. 4. Ankieta: definicja metody; elementy techniki ankietowej; konstruowanie, techniki zbierania danych, rodzaje pytań ankietowych; błędy w konstrukcji pytań; 5. Opis statystyczny – definicja, charakterystyka, wskaźniki opisu statystycznego, obliczanie i interpretacja statystyk opisowych (SPSS), sporządzanie tabel i wykresów ilustrujących dane. 6. Podstawy wnioskowania statystycznego - definicja, charakterystyka, rodzaje operacji statystycznych, błędy popełniane podczas wnioskowania statystycznego. 7. Korelacje parametryczne i nieparametryczne. Testy różnic: parametryczne i nieparametryczne. |
|
Literatura: |
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Zak. Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Monika Chróścicka-Wnętrzak, Oktawia Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Łukianow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.