Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rodzinne i instytucjonalne formy wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem PS-3S-RID
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura proponowana:

•Kaczmarek M.; Dekada przekształceń domów dziecka Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2010/1

•Lisowska E., Wypalenie zawodowe czy wyczerpanie – zmęczenie pracą wychowawców w domach dziecka, [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009.

•Polkowski T.; Metody przekształceń domów dziecka w świetle założeń reformy systemu wsparcia rodziny (Doświadczenia Towarzystwa „Nasz Dom”);

[w:] www.towarzystwonaszdom.pl (zakładka: publikacje „Nasz Dom”)

•Sędzicki M., Przyczyny umieszczania dzieci w placówkach socjalizacyjnych w dobie zmian systemowych, [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009.

•Sędzicki M., Domy dziecka w polskiej tradycji opieki nad dzieckiem osieroconym, str. 77, [w:] Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa 2014.

•Sędzicki M., System opieki nad rodziną i dzieckiem – badania w obszarze sieroctwa, www.towarzystwonaszdom.pl/files/.../115-20081128124038-1.doc

•Wszołek J.; Ocena domów dziecka; Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze; Nr 4; 2011.

Metody i kryteria oceniania:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA

- ocena wykonania prac cząstkowych, ocena pracy pisemnej końcowej,

- sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne),

- obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć,

- pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte).

Zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19.

Zakres tematów:

WYKŁADY

Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich

Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989

Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego

Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa

Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego

Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza rodzinna

Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej

Piecza zastępcza rodzinna

Piecza zastępcza instytucjonalna

Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej instytucjonalnej

Metody dydaktyczne:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe

- wykłady: 15 godzin.

- ćwiczenia/warsztaty: 15 godzin.

Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 15 godzin.

Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 15 godzin.

Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 5 godzin.

Łączna liczba godzin aktywności - 65 godzin

Liczba punktów ECTS – 2.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:40 - 13:15, Budynek z aulami C, sala 3016
każdy czwartek, 11:40 - 13:15, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2202/2203
Mieczysław Sędzicki 25/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)