Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kulturowa SC-3F-AKU
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

• Mauss M., Szkic o sezonowych przemianach w społeczności Eskimosów, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 565-655.

• Malinowski B., Istota kula; Ceremonia budowy waga; Znaczenie kula, [w:] Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Warszawa 1987, s. 179-205; s. 126-156; s. 640-651.

• Mauss M., Szkic o darze, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 211-331.

• Lévi-Strauss C., Bororo, [w:] Smutek tropików, Warszawa 1960, s. 211-260.

• Durkheim E. i Mauss M., O niektórych pierwotnych formach klasyfikacji. Przyczynek do badań nad wyobrażeniami zbiorowymi, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 707-783.

• Winch P., Rozumienie społeczeństwa pierwotnego, [w:] Racjonalność i styl myślenia

• Levi-Bruhl L., Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, Warszawa 1992, s. 55-93, 154-171.

• Benedict, Indianie Pueblo z Nowego Meksyku; Północno-zachodnie Wybrzeże Ameryki, [w:] Wzory R.kultury, Warszawa 1966, s. 126-209; s. 257-310.

Literatura uzupełniająca

Nowicka E., Głowacka-Grajper M. (wybór i red.), 2007, Świat człowieka -świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

Znajomość zadawanych lektur, aktywny udział w dyskusji, umiejętność pracy w grupach, zaliczenie kolokwium.

Zakres tematów:

Zajęcia mają na celu naukę czytania ze zrozumieniem, interpretacji i krytycznej lektury tekstów kanonu antropologicznego.

1. Kultura w szerokim rozumieniu. Co różni nas od zwierząt?

2. Kultura a natura. Jak silny jest wpływ środowiska życia na kształt kultury, a jaki kultury na środowisko?

3. Funkcje kultury. Po co mieszkańcy dalekich wysp Pacyfiku stworzyli instytucję Kula, a po co powstał Facebook?

4. Całościowy fakt społeczny. Czy i jak można porównywać różne kultury?

5. Kultura jako system znaków. Co "obcy" myślą, jakie ukryte znaczenia mają ich zachowania?

6. Wyobrażenia zbiorowe. Jak ludzie klasyfikują, czyli mentalnie porządkują świat?

Metody dydaktyczne:

Czytanie ze zrozumieniem, interpretacja i krytyczna analiza lektur - tekstów kanonu antropologicznego, praca w grupach, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05, sala 1207
Joanna Zalewska 21/ szczegóły
2 każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05, sala 1204
Joanna Zalewska 17/ szczegóły
3 każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15, sala 1204
Joanna Zalewska 17/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)