Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III 10-1S-PEJ
Ćwiczenia (CW) Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012.

Czelakowska D., Stymulacja kreatywności językowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.

Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011.

Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20.

Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90.

Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły podstawowej, Gdańsk 2014.

Literatura uzupełniająca:

Aleksandrzak S., Wskazówki metodyczne do nauczania języka polskiego, Warszawa 1974.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002.

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012.

Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk 2012.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Konopnicka I., Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym, Opole 2013.

Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994.

Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa 1996.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Węglińska M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych? Warszawa 2002.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 2005.

Zawodniak J., Rozwijanie sprawności pisania w dydaktyce językowej na etapie wczesnoszkolnym, Zielona Góra 2009.

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

PE1_W16

ma podstawową wiedzę z zakresu poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym

PE1_W23

posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji wczesnoszkolnej

K_U09

posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji wczesnoszkolnej

PE1_K08

Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne;

Metody i kryteria oceniania:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: obserwacja, ocena zajęć praktycznych, ocena wypowiedzi oraz przygotowanej prezentacji.

Zakres tematów:

1. Diagnoza gotowości szkolnej i rozwijanie kompetencji niezbędnych do podjęcia nauki czytania i pisania

2. Etapy wprowadzania nowej litery. Proces czytania i pisania

3. Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci

4. Metody aktywizujące w realizacji treści polonistycznych

5. Praca z tekstem literackim

6. Rozwijanie mowy i umiejętności wypowiadania się w edukacji wczesnoszkolnej

7. Rozwijanie umiejętności redagowania wypowiedzi pisemnej w edukacji wczesnoszkolnej

8. Nauczanie ortografii i interpunkcji

9. Nauczanie gramatyki w edukacji wczesnoskzolnej

Metody dydaktyczne:

Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, sala 3412
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10, sala 3412
Beata Szurowska 25/ szczegóły
2 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10, sala 3412
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, sala 3412
Beata Szurowska 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)