Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III 10-1S-PEJ
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012. Czelakowska D., Stymulacja kreatywności językowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005 Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007. Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002. Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011. Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20. Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90. Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły podstawowej, Gdańsk 2014. Literatura uzupełniająca: Aleksandrzak S., Wskazówki metodyczne do nauczania języka polskiego, Warszawa 1974. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996. Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002. Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983. Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999. Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991. Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012. Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk 2012. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005. Konopnicka I., Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym, Opole 2013. Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994. Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa 1996. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Węglińska M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych? Warszawa 2002. Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 2005. Zawodniak J., Rozwijanie sprawności pisania w dydaktyce językowej na etapie wczesnoszkolnym, Zielona Góra 2009. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992. Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006. |
||
Efekty kształcenia: |
PE1_W16 ma podstawową wiedzę z zakresu poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym PE1_W23 posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji wczesnoszkolnej K_U09 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji wczesnoszkolnej PE1_K08 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne; |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: obserwacja, ocena zajęć praktycznych, ocena wypowiedzi oraz przygotowanej prezentacji. |
||
Zakres tematów: |
1. Diagnoza gotowości szkolnej i rozwijanie kompetencji niezbędnych do podjęcia nauki czytania i pisania 2. Etapy wprowadzania nowej litery. Proces czytania i pisania 3. Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci 4. Metody aktywizujące w realizacji treści polonistycznych 5. Praca z tekstem literackim 6. Rozwijanie mowy i umiejętności wypowiadania się w edukacji wczesnoszkolnej 7. Rozwijanie umiejętności redagowania wypowiedzi pisemnej w edukacji wczesnoszkolnej 8. Nauczanie ortografii i interpunkcji 9. Nauczanie gramatyki w edukacji wczesnoskzolnej |
||
Metody dydaktyczne: |
Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Beata Szurowska | 2/ |
szczegóły![]() |
2 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Beata Szurowska | 3/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.