Problematyka/tematy projektów na zaliczenie przedmiotu Metodyka edukacji polonistycznej:
1. W poszukiwaniu przyjaźni i miłości.
2. Nasze spotkania z Innym.
3. Rodzina dawniej i dziś.
4. My w Europie i świecie.
5. Wędrówki po Polsce.
6. Z wizytą u naszych przyjaciół na wsi.
7. W poszukiwaniu odpowiedzi na filozoficzne pytania (np. tolerancja, odpowiedzialność)
8. Dziecko i sztuka (teatr, film, muzyka, plastyka).
9. Tabu/kontrowersje w sztuce (w literaturze) dla dziecka.
10. Twórca/osobowość kultury i sztuki dziecka (np. pisarki Astrid Lindgren, Tove Jansson, Maria Kownacka,Wanda Chotomska, artysta, autorytet np. Janusz Korczak).
11. Żywioły w sztuce dla dzieci (np. woda, ziemia, powietrze, ogień).
12. Świat zwierząt w tekstach kultury dla młodego odbiorcy
13. Propozycja słuchaczy
Projekt zajęć edukacji polonistycznej - kryteria oceny
1. Problematyka projektu dla uczniów klas III lub IV szkoły podstawowej ma wynikać z założeń podstawy programowej edukacji polonistycznej, powinna być powiązana z innymi obszarami edukacji (np. społeczno-przyrodniczą, społeczną, muzyczną, plastyczną itp.)
2. Projekt może być zaplanowany na kilka tygodni, 3 miesiące, pół roku (ale do prezentacji bezpośredniej w grupie wybieramy najciekawsze pomysły, zadania, ćwiczenia).
3. Grupa studencka w dniu prezentacji na przyjmuje rolę uczniów i ewaluatorów projektu jednocześnie.
4. Cele, treści, formy i metody muszą odnosić się zarówno do edukacji kulturalno-literackiej jak i kształcenia językowego.
5. Powinna wystąpić wielostronna aktywność ucznia zogniskowana na tekście kultury/ lektury: mówienie, czytanie, pisanie, słuchanie, różne formy ekspresji (przede wszystkim słowna, dramowa, pozawerbala, teatralna).
6. Wszelkie pomoce dydaktyczne (np. karty pracy, fragmenty nagrań, kopie tekstów literackich) muszą być dołączone w formie załączników.
I. Przy ocenie projektów, brane są pod uwagę następujące elementy:
1. Sposób formułowania kolejnych tematów . 0-2 pkt.
2. Sposób formułowania celów operacyjnych. 0-4 pkt.
3. Różnorodność i oryginalność zastosowanych metod. 0-4 pkt.
4. Środki dydaktyczne (materiały źródłowe, karty pracy) 0-4 pkt.
5. Przebieg zajęć:
a. Kształcenie kulturowo-literackie (formy pracy z tekstem) 0-2 pkt.
b. Kształcenie językowe (ćw. w mówieniu i pisaniu) 0-2 pkt.
c. Dłuższa forma wypowiedzi 0-2 pkt.
d. Ewaluacja pracy uczniów 0- 3 pkt.
6. Formy działań pozalekcyjnych (w tym praca domowa) 0-3 pkt.
7. Sposób prezentacji (motywowanie uczniów, organizacja czasu) 0-4 pkt.
Max. 30 pkt.
30 -29 pkt. bdb
28 – 27 pkt. db +
26 – 24 pkt. db
23 – 20 pkt. dst +
19 -16 pkt. dst
15 – 0 pkt. ndst
|