Metodyka edukacji polonistycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-MPO2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji polonistycznej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: SUR, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st. Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: TYF, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem. PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności. PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Prowadzący grup: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Prowadzący grup: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie zdalne na podstawie prezentacji projektów opracowanych zgodnie z podanymi szczegółowymi kryteriami i pokaz projektów przez każdego studenta na platformie MS Teams od stycznia 2021 |
|
Pełny opis: |
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w pierwszym etapie nauczana. Osiągnięcia ucznia po każdej klasie. 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie programów, planów pracy, konspektów i scenariuszy zajęć, dobór środków dydaktycznych. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wprowadzenie litery. 4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 5. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie tekstu, dźwięku i obrazu. Elementy edukacji filmowej, muzycznej i plastycznej w kształceniu polonistycznym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. (podręczniki dostępne na IBUK LIBRA w biliotece APS Leszczyński G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015 Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. (podręcznik dostępny w wersji elektronicznej na platformie ORE) Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej : książka pedagogiczno-metodyczna dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej, Toruń 2006 Zabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Kraków 2017 Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992 Raporty i rekomendacje OBUT PIRLS Dla chętnych: Mallett, M. (2010). Choosing and Using Fiction and Non-Fiction 3-11. London: Routledge. Materiały do zajęć dostępne na: Materiały online do tematu nr 3: https://www.wsip.pl/upload/2019/01/E81818-Plac-Zabaw-kropki-kreski-i-litery/index.html https://epodreczniki.pl/wczesnoszkolna/KL1_ORE_V9_WIOSNA_1_3_22_112_p3 https://www.wsip.pl/e-spotkania/dobry-start-film1/ https://www.wsip.pl/e-spotkania/dobry-start-film2/ https://didasko.com.pl/pl/c/NAUCZANIE-ZDALNE/79 Materiały on-line do tematu zajęć nr 4 http://wlaczpolske.pl/index.php?etap=10&i=790 |
|
Uwagi: |
W semestrze zimowym roku akad.2020/2021 ZAJĘCIA PROWADZONE SYNCHRONICZNIE na platformie MS Teams Sposób komunikacji: adres służbowy mbkar@aps.edu.pl Sposób dotarcia do adresatów ( listę adresowa poczta indywidualna każdego studenta/adres grupowy). Sposób pracy (przesyłanie linków do lektur/filmów, opisów zadań) Zajęcia prowadzone SYNCHRONICZNIE Z POMOCĄ APLIKACJI MS TEAMS– zgodnie z terminarzem zajęć z planem ustalonym na początku semestru |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Prowadzący grup: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie zdalne na podstawie prezentacji projektów opracowanych zgodnie z podanymi szczegółowymi kryteriami i pokaz projektów przez każdego studenta na platformie MS Teams w grudniu 2020 i styczniu 2021 |
|
Pełny opis: |
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w pierwszym etapie nauczana. Osiągnięcia ucznia po każdej klasie. 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie programów, planów pracy, konspektów i scenariuszy zajęć, dobór środków dydaktycznych. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wprowadzenie litery. 4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 5. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie tekstu, dźwięku i obrazu. Elementy edukacji filmowej, muzycznej i plastycznej w kształceniu polonistycznym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. (podręczniki dostępne na IBUK LIBRA w biliotece APS Leszczyński G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015 Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. (podręcznik dostępny w wersji elektronicznej na platformie ORE) Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej : książka pedagogiczno-metodyczna dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej, Toruń 2006 Zabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Kraków 2017 Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992 Raporty i rekomendacje OBUT PIRLS Dla chętnych: Mallett, M. (2010). Choosing and Using Fiction and Non-Fiction 3-11. London: Routledge. Materiały do zajęć dostępne na: Materiały online do tematu nr 3: https://www.wsip.pl/upload/2019/01/E81818-Plac-Zabaw-kropki-kreski-i-litery/index.html https://epodreczniki.pl/wczesnoszkolna/KL1_ORE_V9_WIOSNA_1_3_22_112_p3 https://www.wsip.pl/e-spotkania/dobry-start-film1/ https://www.wsip.pl/e-spotkania/dobry-start-film2/ https://didasko.com.pl/pl/c/NAUCZANIE-ZDALNE/79 Materiały on-line do tematu zajęć nr 4 http://wlaczpolske.pl/index.php?etap=10&i=790 |
|
Uwagi: |
Sposób komunikacji: adres służbowy mbkar@aps.edu.pl Sposób dotarcia do adresatów (lista adresowa poczta indywidualna każdego studenta/adres grupowy). Sposób pracy (przesyłanie linków do lektur/filmów, opisów zadań) Zajęcia prowadzone SYNCHRONICZNIE Z POMOCĄ APLIKACJI MS TEAMS– zgodnie z terminarzem zajęć z planem ustalonym na początku semestru |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Prowadzący grup: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie zdalne na podstawie prezentacji projektów opracowanych zgodnie z podanymi szczegółowymi kryteriami i pokaz projektów przez każdego studenta na platformie MS Teams w maju i czerwcu 2021 |
|
Pełny opis: |
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w pierwszym etapie nauczana. Osiągnięcia ucznia po każdej klasie. 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie programów, planów pracy, konspektów i scenariuszy zajęć, dobór środków dydaktycznych. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wprowadzenie litery. 4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 5. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie tekstu, dźwięku i obrazu. Elementy edukacji filmowej, muzycznej i plastycznej w kształceniu polonistycznym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. (podręczniki dostępne na IBUK LIBRA w biliotece APS Leszczyński G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015 Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. (podręcznik dostępny w wersji elektronicznej na platformie ORE) Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej : książka pedagogiczno-metodyczna dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej, Toruń 2006 Zabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Kraków 2017 Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992 Raporty i rekomendacje OBUT PIRLS Dla chętnych: Mallett, M. (2010). Choosing and Using Fiction and Non-Fiction 3-11. London: Routledge. Materiały do zajęć dostępne na: Materiały online do tematu nr 3: https://www.wsip.pl/upload/2019/01/E81818-Plac-Zabaw-kropki-kreski-i-litery/index.html https://epodreczniki.pl/wczesnoszkolna/KL1_ORE_V9_WIOSNA_1_3_22_112_p3 https://www.wsip.pl/e-spotkania/dobry-start-film1/ https://www.wsip.pl/e-spotkania/dobry-start-film2/ https://didasko.com.pl/pl/c/NAUCZANIE-ZDALNE/79 Materiały on-line do tematu zajęć nr 4 http://wlaczpolske.pl/index.php?etap=10&i=790 |
|
Uwagi: |
Sposób komunikacji: adres służbowy mbkar@aps.edu.pl Sposób dotarcia do adresatów (lista adresowa poczta indywidualna każdego studenta/adres grupowy). Sposób pracy (przesyłanie linków do lektur/filmów, opisów zadań) Zajęcia prowadzone SYNCHRONICZNIE Z POMOCĄ APLIKACJI MS TEAMS– zgodnie z terminarzem zajęć z planem ustalonym na początku semestru https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a40f7c04a0f244b1ba875c8ea1cf2dc3b%40thread.tacv2/conversations?groupId=777e1d32-4973-4184-b2f8-05188e2f209d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.