Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka edukacji polonistycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-MPO2 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji polonistycznej
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: SUR, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st.
Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: TYF, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem.

PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności.

PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Prowadzący grup: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z zakresu języka, literatury i kultury polskiej z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny.

Pełny opis:

Cele nauczania języka polskiego, uregulowania i uwarunkowania prawne, podstawy programowe, programy, podręczniki, funkcje oceny. Wiedza z zakresu nauczania czytania i pisania - metody, krytyczny ich wybór, rola wypowiedzi ustnych. Praca z tekstem podczas zajęć z dziećmi, analiza, interpretacja - metody. Tworzenie tekstu, formy wypowiedzi pisemnej uczniów. Wprowadzanie dziecka w świat kultury. Metody oceny postępów dziecka. Wspomaganie uczniów z trudnościami w uczeniu się.

Literatura:

Baczyńska H., Metodyka nauczania gramatyki w klasach I –III, Warszawa 1981

Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015

Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012

Lenartowska K., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006

Mnich M., , Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002

Ortografia i interpunkcja w nauczaniu szkolnym i samokształceniu z ćwiczeniami , E. Polański, E. Dereń, A. Rychlik, Kraków 2011.

Stasica J., 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III, Kraków 2001

Uwagi:

Zajęcia kończą się sprawdzianem z wybranego obszaru wiedzy polonistycznej (na podstawie literatury). Kompetencje nauczycielskie z zakresu nauczania języka polskiego na I etapie edukacyjnym oceniane są na podstawie czynnego udziału studenta w zajęciach (aktywność w rozwiązywaniu poruszanych w trakcie zajęć problemów metodycznych i językowych).

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15h

Przygotowanie się do egzaminu - 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Marta Krasuska-Betiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem ogólnym przedmiotu jest merytoryczne i metodyczne przygotowanie studentów do kształtowania, rozwijania i doskonalenia kompetencji literackiej, kulturalnej i językowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym Zadania szczegółowe obejmują m.in. zapoznanie studentów z zakresem treści, metodami nauczania literatury, kultury i języka polskiego dziecka w młodszym wieku szkolnym. W trakcie zajęć kształtowane są umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania (symulacje) zajęć edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie nauczania początkowego.

Pełny opis:

1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w poszczególnych klasach.

2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie planów pracy, konspektów, scenariuszy, dobór środków dydaktycznych.

3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów.

5. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka.

6. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie książki, teatru, filmu, muzyki.

7. Istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika.

8. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych.

9. Kontrola i ocena osiągnięć dziecka. Sprawdziany kompetencji, kryteria oceny wypowiedzi i wypracowań uczniowskich.

10. Hospitowanie zajęć edukacji polonistycznej w klasach młodszych. Analiza i ocena w formie sprawozdań.

Literatura:

1. Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015.

2. Dagiel M., Klus-Stańska E., Edukacja polonistyczna na rozdrożach, Olsztyn 1999

3. Lenartowska K., Lektura w klasach I –III, Warszawa 1993, tejże Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006

4. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992

5. Raporty i rekomendacje OBUT 2015 i lata wcześniejsze

Uwagi:

Obserwacja pracy studentów na zajęciach, poziom zaangażowania w dyskusji, sprawdzanie poziomu przygotowania do zajęć (czytanie zalecanych tekstów). Ocena poprawności formalnej, funkcjonalności i prezentacji w trakcie zajęć projektów polonistycznych (min 5 h) przygotowanych przez studentów

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15h

Przygotowanie się do egzaminu - 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Pawlak
Prowadzący grup: Agnieszka Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z zakresu języka, literatury i kultury polskiej z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny.

Pełny opis:

Cele nauczania języka polskiego, uregulowania i uwarunkowania prawne, podstawy programowe, programy, podręczniki, funkcje oceny. Wiedza z zakresu nauczania czytania i pisania - metody, krytyczny ich wybór, rola wypowiedzi ustnych. Praca z tekstem podczas zajęć z dziećmi, analiza, interpretacja - metody. Tworzenie tekstu, formy wypowiedzi pisemnej uczniów. Wprowadzanie dziecka w świat kultury. Metody oceny postępów dziecka. Wspomaganie uczniów z trudnościami w uczeniu się.

Literatura:

Baczyńska H., Metodyka nauczania gramatyki w klasach I –III, Warszawa 1981

Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015

Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012

Lenartowska K., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006

Mnich M., , Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002

Ortografia i interpunkcja w nauczaniu szkolnym i samokształceniu z ćwiczeniami , E. Polański, E. Dereń, A. Rychlik, Kraków 2011.

Stasica J., 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III, Kraków 2001

Uwagi:

Zajęcia kończą się sprawdzianem z wybranego obszaru wiedzy polonistycznej (na podstawie literatury). Kompetencje nauczycielskie z zakresu nauczania języka polskiego na I etapie edukacyjnym oceniane są na podstawie czynnego udziału studenta w zajęciach (aktywność w rozwiązywaniu poruszanych w trakcie zajęć problemów metodycznych i językowych).

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30h

Przygotowanie się do egzaminu - 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Marta Krasuska-Betiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest merytoryczne i metodyczne przygotowanie studentów do kształtowania, rozwijania i doskonalenia kompetencji literackiej, kulturowej i językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym. Zadania szczegółowe obejmują m.in. zapoznanie studentów z zakresem treści, metodami nauczania literatury, kultury i języka ojczystego. W trakcie zajęć kształtowane są umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania (symulacje) zajęć edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie nauczania początkowego.

Pełny opis:

1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w poszczególnych klasach.

2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie planów pracy, konspektów, scenariuszy, dobór środków dydaktycznych.

3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów.

5. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka.

6. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie książki, teatru, filmu, muzyki.

7. Istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika.

8. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych.

9. Kontrola i ocena osiągnięć dziecka. Sprawdziany kompetencji, kryteria oceny wypowiedzi i wypracowań uczniowskich.

10. Hospitowanie zajęć edukacji polonistycznej w klasach młodszych. Analiza i ocena w formie sprawozdań.

Literatura:

1. Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015.

2. Dagiel M., Klus-Stańska E., Edukacja polonistyczna na rozdrożach, Olsztyn 1999

3. Lenartowska K., Lektura w klasach I –III, Warszawa 1993, tejże Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006

4. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992

5. Raporty i rekomendacje OBUT z ostatnich lat.

Uwagi:

Obserwacja pracy studentów na zajęciach, poziom zaangażowania w dyskusji, sprawdzanie poziomu przygotowania do zajęć (czytanie zalecanych tekstów). Ocena poprawności formalnej, funkcjonalności i prezentacji w trakcie zajęć projektów polonistycznych (min 5 h) przygotowanych przez studentów

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15h

Przygotowanie się do egzaminu - 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Pawlak
Prowadzący grup: Agnieszka Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia przygotowują do samodzielnego prowadzenia zajęć z zakresu edukacji polonistycznej w zróżnicowanej grupie uczniów na etapie wczesnej edukacji.

Kompetencje społeczne studenta zostaną sprawdzone w toku dyskusji podejmowanych w trakcie zajęć. Wiedza i umiejętności - na podst. przygotowania do poprowadzenia zajęć i w części praktycznej (podczas prowadzenia przez studenta zajęć).

Pełny opis:

Cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w poszczególnych klasach (analiza podstawy programowej, analiza podręczników). Podstawy nauki czytania i pisania (metody), praca z tekstem literackim, edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym, kształcenie językowe, zakres nauki o języku, ortografia i interpunkcja, kontrola i ocena osiągnięć ucznia.

Literatura:

Lit. obowiązkowa:

Baczyńska H., Metodyka nauczania gramatyki w klasach I –III, Warszawa 1981

Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015

Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012

Lenartowska K., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006

Mnich M., , Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002

Ortografia i interpunkcja w nauczaniu szkolnym i samokształceniu z ćwiczeniami , E. Polański, E. Dereń, A. Rychlik, Kraków 2011.

Stasica J., 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III, Kraków 2001

Lit. uzupełniająca:

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999

Uwagi:

Punkty ECTS:

zajęcia kontaktowe: 30h

przygotowanie własne studenta: (literatura przedmiotu, przygotowanie do poprowadzenia i prowadzenie zajęć) 30h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Marta Krasuska-Betiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Wiedza merytoryczna studentów zostanie sprawdzona w formie egzaminu pisemnego, kompetencje i umiejętności metodyczne w trakcie obserwacji symulacji zajęć z zakresu edukacji polonistycznej, przygotowanych w formie projektu. Kompetencje społeczne ocenione zostaną na podstawie zaangażowania w dyskusje i realizację zadań grupowych wymagających współpracy.

Pełny opis:

1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w poszczególnych klasach.

2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie planów pracy, konspektów, scenariuszy, dobór środków dydaktycznych.

3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów.

5. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka.

6. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie książki, teatru, filmu, muzyki.

7. Istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika.

8. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych.

9. Kontrola i ocena osiągnięć dziecka. Sprawdziany kompetencji, kryteria oceny wypowiedzi i wypracowań uczniowskich.

10. Hospitowanie zajęć edukacji polonistycznej w klasach młodszych. Analiza i ocena w formie sprawozdań.

Literatura:

Bortnowski S, Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005 (wskazane rozdziały)

Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015.

Janus-Sitarz, A., Każdy uczeń jest ważny: indywidualizacja na lekcji języka polskiego, Kraków 2017 (wskazane rozdziały)

Kłakówna Z.A, Język polski : wykłady z metodyki : akademicki podręcznik myślenia o zawodzie szkolnego polonisty, Kraków 2016 (wskazane rozdziały)

Lenartowska K., Lektura w klasach I –III, Warszawa 1993, tejże Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006

Zabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych. Kraków 2017 (wskazane rozdziały)

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15h

Przygotowanie się do egzaminu - 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Prowadzący grup: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Kolokwium pisemne rekonstruujące wiedzę lub o charakterze erudycyjno-problemowym.

STUDENT ZALICZA PRZEDMIOT NA PODSTAWIE:

1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć i aktywności na zajęciach.

2. Uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego rekonstruującego wiedzę lub o charakterze erudycyjno --problemowym.

3. Zeszytu do ćwiczeń z pismem elementarzowym.

Przykładowe zagadnienia do pisemnego opracowania:

1. Edukacja polonistyczna w zintegrowanym systemie kształcenia.

2. Metodyka początkowej nauki czytania i pisania.

3. Trudna sztuka ortografii - jak uczyć efektywnie i ciekawie?

4.Kształcenie sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

5. Praca z tekstem literackim w klasach młodszych.

Pełny opis:

CELE I ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU:

Uczestnictwo w zajęciach ma uświadomić studentom rolę i rangę edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie kształcenia, jej wpływ na rozwój intelektualny, emocjonalny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Głównym celem zajęć jest wyposażenie uczestników w wiedzę normatywną z zakresu edukacji polonistycznej oraz wiedzę na temat strategii metodycznego postępowania, stymulujących rozwój dziecka w obszarze kształcenia polonistycznego, ze szczególnym uwzględnieniem nauki czytania, mówienia, pisania, ortografii, konstruowania różnych form wypowiedzi, twórczej aktywności uczniów. Celem zajęć jest także kształtowanie właściwej postawy nauczyciela klas początkowych oraz umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

TREŚCI PROGRAMOWE

1.Nauczanie zintegrowane jako podstawowy paradygmat systemu edukacji. Formy realizacji idei integracji na poszczególnych etapach edukacji szkolnej. Integracja a korelacja. Ujęcie holistyczne w edukacji. Nauczanie zintegrowane w klasach młodszych.

2.Rola edukacji polonistycznej w integrowaniu treści i metod kształcenia oraz budowaniu scalonego obrazu świata w umyśle ucznia. Wpływ edukacji polonistycznej na rozwój intelektualny, emocjonalny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Cele edukacji polonistycznej a funkcje języka.

3.Podstawa programowa, programy, podręczniki, rozkłady materiału. Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych – budowa konspektu, cele kształcenia, operacjonalizacja celów.

4.Początkowa nauka czytania. Ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny. Analiza słuchowo – wzrokowa wyrazów. Metody stosowane w początkowej nauce czytania. Metody wprowadzania litery drukowanej. Przegląd elementarzy. Trudności w nauce czytania – dysleksja. Przyczyny trudności i niektóre teorie wyjaśniające.

5.Początkowa nauka pisania. Pismo elementarzowe. Metody wprowadzania litery drukowanej. Trudności w nauce pisania – dysgrafia. Przezwyciężanie trudności.

6.Nauczanie ortografii. Metody i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu ortografii. Ćwiczenia ortograficzne – dyktando sprawdzające poziom umiejętności w zakresie poprawnej pisowni.

7.Rozwój językowy dziecka. Właściwości słownika i składni dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rodzaje ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych w klasach I-III.

8.Elementy gramatyki opisowej w kl. I-III. Rodzaje błędów językowych. Błędy frazeologiczne. Analiza tekstów pod kątem ich poprawności i korekta błędów.

9.Tok metodycznego postępowania przy wprowadzaniu podstawowych form wypowiedzi. Ćwiczenia redakcyjne wybranych form – opowiadanie , opis. Praca nad swobodnym tekstem Freineta.

10.Podstawy kształcenia literackiego w klasach początkowych. Praca z tekstem literackim w kl. I-III. Rodzaje ćwiczeń związanych z lekturą. Drama w edukacji wczesnoszkolnej. Techniki dramowe. Przykładowe scenariusze zajęć z wykorzystaniem lektury.

11.Kolokwium zaliczeniowe.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Grondas M., Ujęcie holistyczne w edukacji, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa. Warszawa 1999.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Sielatycki M., Metodyka nauczania zintegrowanego, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa, Warszawa 1999.

Węglińska M.,Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Warszawa 2002.

Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, gier dydaktycznych, metody aktywizujące, mikronauczanie, drama

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 12 godz.

Przygotowanie do zajęć - 30 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Przygotowanie zeszytu z kaligrafią - 5 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Prowadzący grup: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Kolokwium pisemne rekonstruujące wiedzę lub o charakterze erudycyjno-problemowym.

STUDENT ZALICZA PRZEDMIOT NA PODSTAWIE:

1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć i aktywności na zajęciach.

2. Uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego rekonstruującego wiedzę lub o charakterze erudycyjno --problemowym.

3. Zeszytu do ćwiczeń z pismem elementarzowym.

Przykładowe zagadnienia do pisemnego opracowania:

1. Edukacja polonistyczna w zintegrowanym systemie kształcenia.

2. Metodyka początkowej nauki czytania i pisania.

3. Trudna sztuka ortografii - jak uczyć efektywnie i ciekawie?

4.Kształcenie sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

5. Praca z tekstem literackim w klasach młodszych.

Pełny opis:

CELE I ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU:

Uczestnictwo w zajęciach ma uświadomić studentom rolę i rangę edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie kształcenia, jej wpływ na rozwój intelektualny, emocjonalny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Głównym celem zajęć jest wyposażenie uczestników w wiedzę normatywną z zakresu edukacji polonistycznej oraz wiedzę na temat strategii metodycznego postępowania, stymulujących rozwój dziecka w obszarze kształcenia polonistycznego, ze szczególnym uwzględnieniem nauki czytania, mówienia, pisania, ortografii, konstruowania różnych form wypowiedzi, twórczej aktywności uczniów. Celem zajęć jest także kształtowanie właściwej postawy nauczyciela klas początkowych oraz umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

TREŚCI PROGRAMOWE

1.Nauczanie zintegrowane jako podstawowy paradygmat systemu edukacji. Formy realizacji idei integracji na poszczególnych etapach edukacji szkolnej. Integracja a korelacja. Ujęcie holistyczne w edukacji. Nauczanie zintegrowane w klasach młodszych.

2.Rola edukacji polonistycznej w integrowaniu treści i metod kształcenia oraz budowaniu scalonego obrazu świata w umyśle ucznia. Wpływ edukacji polonistycznej na rozwój intelektualny, emocjonalny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Cele edukacji polonistycznej a funkcje języka.

3.Podstawa programowa, programy, podręczniki, rozkłady materiału. Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych – budowa konspektu, cele kształcenia, operacjonalizacja celów.

4.Początkowa nauka czytania. Ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny. Analiza słuchowo – wzrokowa wyrazów. Metody stosowane w początkowej nauce czytania. Metody wprowadzania litery drukowanej. Przegląd elementarzy. Trudności w nauce czytania – dysleksja. Przyczyny trudności i niektóre teorie wyjaśniające.

5.Początkowa nauka pisania. Pismo elementarzowe. Metody wprowadzania litery drukowanej. Trudności w nauce pisania – dysgrafia. Przezwyciężanie trudności.

6.Nauczanie ortografii. Metody i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu ortografii. Ćwiczenia ortograficzne – dyktando sprawdzające poziom umiejętności w zakresie poprawnej pisowni.

7.Rozwój językowy dziecka. Właściwości słownika i składni dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rodzaje ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych w klasach I-III.

8.Elementy gramatyki opisowej w kl. I-III. Rodzaje błędów językowych. Błędy frazeologiczne. Analiza tekstów pod kątem ich poprawności i korekta błędów.

9.Tok metodycznego postępowania przy wprowadzaniu podstawowych form wypowiedzi. Ćwiczenia redakcyjne wybranych form – opowiadanie , opis. Praca nad swobodnym tekstem Freineta.

10.Podstawy kształcenia literackiego w klasach początkowych. Praca z tekstem literackim w kl. I-III. Rodzaje ćwiczeń związanych z lekturą. Drama w edukacji wczesnoszkolnej. Techniki dramowe. Przykładowe scenariusze zajęć z wykorzystaniem lektury.

11.Kolokwium zaliczeniowe.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Grondas M., Ujęcie holistyczne w edukacji, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa. Warszawa 1999.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Sielatycki M., Metodyka nauczania zintegrowanego, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa, Warszawa 1999.

Węglińska M.,Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Warszawa 2002.

Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, gier dydaktycznych, metody aktywizujące, mikronauczanie, drama

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 12 godz.

Przygotowanie do zajęć - 30 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Przygotowanie zeszytu z kaligrafią - 5 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Marta Krasuska-Betiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Kolokwium pisemne rekonstruujące wiedzę lub o charakterze erudycyjno-problemowym.

STUDENT ZALICZA PRZEDMIOT NA PODSTAWIE:

1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć i aktywności na zajęciach.

2. Uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego rekonstruującego wiedzę lub o charakterze erudycyjno --problemowym.

3. Zeszytu do ćwiczeń z pismem elementarzowym.

Przykładowe zagadnienia do pisemnego opracowania:

1. Edukacja polonistyczna w zintegrowanym systemie kształcenia.

2. Metodyka początkowej nauki czytania i pisania.

3. Trudna sztuka ortografii - jak uczyć efektywnie i ciekawie?

4.Kształcenie sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

5. Praca z tekstem literackim w klasach młodszych.

Pełny opis:

CELE I ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU:

Uczestnictwo w zajęciach ma uświadomić studentom rolę i rangę edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie kształcenia, jej wpływ na rozwój intelektualny, emocjonalny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Głównym celem zajęć jest wyposażenie uczestników w wiedzę normatywną z zakresu edukacji polonistycznej oraz wiedzę na temat strategii metodycznego postępowania, stymulujących rozwój dziecka w obszarze kształcenia polonistycznego, ze szczególnym uwzględnieniem nauki czytania, mówienia, pisania, ortografii, konstruowania różnych form wypowiedzi, twórczej aktywności uczniów. Celem zajęć jest także kształtowanie właściwej postawy nauczyciela klas początkowych oraz umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

TREŚCI PROGRAMOWE

1.Nauczanie zintegrowane jako podstawowy paradygmat systemu edukacji. Formy realizacji idei integracji na poszczególnych etapach edukacji szkolnej. Integracja a korelacja. Ujęcie holistyczne w edukacji. Nauczanie zintegrowane w klasach młodszych.

2.Rola edukacji polonistycznej w integrowaniu treści i metod kształcenia oraz budowaniu scalonego obrazu świata w umyśle ucznia. Wpływ edukacji polonistycznej na rozwój intelektualny, emocjonalny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Cele edukacji polonistycznej a funkcje języka.

3.Podstawa programowa, programy, podręczniki, rozkłady materiału. Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych – budowa konspektu, cele kształcenia, operacjonalizacja celów.

4.Początkowa nauka czytania. Ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny. Analiza słuchowo – wzrokowa wyrazów. Metody stosowane w początkowej nauce czytania. Metody wprowadzania litery drukowanej. Przegląd elementarzy. Trudności w nauce czytania – dysleksja. Przyczyny trudności i niektóre teorie wyjaśniające.

5.Początkowa nauka pisania. Pismo elementarzowe. Metody wprowadzania litery drukowanej. Trudności w nauce pisania – dysgrafia. Przezwyciężanie trudności.

6.Nauczanie ortografii. Metody i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu ortografii. Ćwiczenia ortograficzne – dyktando sprawdzające poziom umiejętności w zakresie poprawnej pisowni.

7.Rozwój językowy dziecka. Właściwości słownika i składni dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rodzaje ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych w klasach I-III.

8.Elementy gramatyki opisowej w kl. I-III. Rodzaje błędów językowych. Błędy frazeologiczne. Analiza tekstów pod kątem ich poprawności i korekta błędów.

9.Tok metodycznego postępowania przy wprowadzaniu podstawowych form wypowiedzi. Ćwiczenia redakcyjne wybranych form – opowiadanie , opis. Praca nad swobodnym tekstem Freineta.

10.Podstawy kształcenia literackiego w klasach początkowych. Praca z tekstem literackim w kl. I-III. Rodzaje ćwiczeń związanych z lekturą. Drama w edukacji wczesnoszkolnej. Techniki dramowe. Przykładowe scenariusze zajęć z wykorzystaniem lektury.

11.Kolokwium zaliczeniowe.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Grondas M., Ujęcie holistyczne w edukacji, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa. Warszawa 1999.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Sielatycki M., Metodyka nauczania zintegrowanego, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa, Warszawa 1999.

Węglińska M.,Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Warszawa 2002.

Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, gier dydaktycznych, metody aktywizujące, mikronauczanie, drama

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 12 godz.

Przygotowanie do zajęć - 30 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Przygotowanie zeszytu z kaligrafią - 5 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Marta Krasuska-Betiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Marta Krasuska-Betiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.