Etyka ogólna i zawodowa 10-2F-EOZ
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. M. Ossowska, Normy moralne. Próba systematyzacji, (różne wydania). 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 7. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998, s. 29-40. 8. Arystoteles, "Etyka nikomachejska", fragmenty, (różne wydania). |
||
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W15 Wyjaśnia genezę etyki i jej usytuowanie w obszarze nauk filozoficznych PC1_KK_W15 Definiuje podstawowe pojęcia i dystynkcje w etyce oraz określić istotę – odrębność, specyfikę myślenia filozoficznego w obszarze etyki PC1_KK_W15 Przedstawia i charakteryzuje reprezentatywne sposoby myślenia o człowieku i jego moralnych zobowiązaniach na gruncie etyki od jej narodzin po współczesność PC1_KK_W15 Definiuje zasadnicze dylematy etyczno-moralne współczesności i dokonać ich ogólnej charakterystyki PC1_KK_W15 Definiuje etykę zawodową – jej istotę i genezę PC1_KK_U06 Przedstawia główne zagadnienia etyczne towarzyszące pracy pedagoga specjalnego PC1_KK_U06 Definiuje zasadnicze dylematy i wyzwania etyczne pojawiające się na gruncie pedagogiki specjalnej PC1_KK_U06 Dostrzega etyczny wymiar własnej egzystencji Udział w dyskusji PC1_KK_U06 Identyfikuje problemy etyczne związane z obszarem pedagogiki specjalnej PC1_KK_U06 Dostrzega rolę etyki w działalności profesjonalnej - etyczne dylematy opieki socjalnej, rehabilitacji i resocjalizacji. PC1_KK_U06 Dostrzega znaczenie etyki zawodowej dla profesjonalno-etycznego wypełniania obowiązków zawodowych i dla całości życia społecznego PC1_KK_U06 Analizuje teksty etyczne, w szczególności kodeksy etyczne PC1_KK_K04 Rozumie siebie i otaczający go świat Udział w dyskusji PC1_KK_K04 Ma świadomość konieczności prezentowania postawy otwartej, tolerancyjnej, odpowiedzialnej, opiekuńczej, fachowej w praktyce zawodowej PC1_KK_K04 Ma świadomość swojej szczególnej roli, skutków swojej działalności i ich etycznych konsekwencji PC1_KK_K04 Jest zorientowany na zachowanie wysokich standardów etycznych w działalności profesjonalnej PC1_KK_K02 Wyraża chęć do podejmowania współpracy z innymi przedstawicielami zawodu pedagoga specjalnego oraz innych zawodów istotnych ze względu na dobro podopiecznego i wychowanka PC1_KK_K04 Jest wrażliwy na potrzeby człowieka specjalnej troski |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych na wykładzie: egzamin pisemny w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujących wiedzę z wykładu i przeczytanej lektury, wymagający wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. |
||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie metodologiczne: geneza etyki; pojęcie etyki; etyka a moralność; struktura etyki; człowiek jako istota moralna 2. Wybrane teorie etyczne: etyka cnót (Sokrates, Arystoteles) 3. Wybrane teorie etyczne: imperatyw kategoryczny jako podstawa wyborów moralnych (Immanuel Kant) 4. Wybrane teorie etyczne: etyka utylitarystyczna (J.S. Mill) 5. Bioetyka: problematyka wartości życia ludzkiego 6. Etyka środowiskowa: przyroda jako przedmiot zobowiązań moralnych 7. Czy etyka potrzebuje kodeksów? Wprowadzenie w problematykę etyki zawodowej 8. Podsumowanie. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład, prezentacja, analiza przypadków, dyskusja |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 13:30 - 15:05,
sala 3083 (aula A) |
Iwona Stachowska | 200/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek z aulami C |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.