Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Etyka ogólna i zawodowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2F-EOZ Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka ogólna i zawodowa
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PC, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla II r. pedagogiki specjalnej (PC), (3-l) niestacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

PC1_KK_W15 Wyjaśnia genezę etyki i jej usytuowanie w obszarze nauk filozoficznych

PC1_KK_W15 Definiuje podstawowe pojęcia i dystynkcje w etyce oraz określić istotę – odrębność, specyfikę myślenia filozoficznego w obszarze etyki

PC1_KK_W15 Przedstawia i charakteryzuje reprezentatywne sposoby myślenia o człowieku i jego moralnych zobowiązaniach na gruncie etyki od jej narodzin po współczesność

PC1_KK_W15 Definiuje zasadnicze dylematy etyczno-moralne współczesności i dokonać ich ogólnej charakterystyki

PC1_KK_W15 Definiuje etykę zawodową – jej istotę i genezę

PC1_KK_U06 Przedstawia główne zagadnienia etyczne towarzyszące pracy pedagoga specjalnego

PC1_KK_U06 Definiuje zasadnicze dylematy i wyzwania etyczne pojawiające się na gruncie pedagogiki specjalnej

PC1_KK_U06 Dostrzega etyczny wymiar własnej egzystencji Udział w dyskusji

PC1_KK_U06 Identyfikuje problemy etyczne związane z obszarem pedagogiki specjalnej

PC1_KK_U06 Dostrzega rolę etyki w działalności profesjonalnej - etyczne dylematy opieki socjalnej, rehabilitacji i resocjalizacji.

PC1_KK_U06 Dostrzega znaczenie etyki zawodowej dla profesjonalno-etycznego wypełniania obowiązków zawodowych i dla całości życia społecznego

PC1_KK_U06 Analizuje teksty etyczne, w szczególności kodeksy etyczne

PC1_KK_K04 Rozumie siebie i otaczający go świat Udział w dyskusji

PC1_KK_K04 Ma świadomość konieczności prezentowania postawy otwartej, tolerancyjnej, odpowiedzialnej, opiekuńczej, fachowej w praktyce zawodowej

PC1_KK_K04 Ma świadomość swojej szczególnej roli, skutków swojej działalności i ich etycznych konsekwencji

PC1_KK_K04 Jest zorientowany na zachowanie wysokich standardów etycznych w działalności profesjonalnej

PC1_KK_K02 Wyraża chęć do podejmowania współpracy z innymi przedstawicielami zawodu pedagoga specjalnego oraz innych zawodów istotnych ze względu na dobro podopiecznego i wychowanka

PC1_KK_K04 Jest wrażliwy na potrzeby człowieka specjalnej troski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Helena Ciążela, Piotr Rosół
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Kucz
Prowadzący grup: Helena Ciążela, Mateusz Kucz, Włodzimierz Tyburski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, krytyczna analiza tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru; kolokwium lub eseje. (Egzamin końcowy)

Pełny opis:

WYKŁAD

1.Wprowadzenie. Pojęcia i struktura etyki

2. Wybrane problemy z zakresu historii etyki

3. Główne nurty w obrębie metaetyki

4. Etyka a globalizacja

ĆWICZENIA

1. Zajęcia organizacyjne, wprowadzenie w tematykę etyczną

2. Analiza wybranych tekstów źródłowych z zakresu i historii etyki

3. Problematyka odpowiedzialności

4. Problematyka bioetyczna

5. Problemy etyki środowiskowej

6. Kodeksy etyczne - próba wypracowania kodeksu etycznego dla zawodu pedagoga

Literatura:

Ćwiczenia :

1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.

2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.

3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53.

4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty).

5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77.

6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195.

Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyczny Polskiego Towarzystwa Pracowników Socjalnych..

Teksty uzupełniające:

1. Z. Bauman, O pożytkach z wątpliwości, rozmowa druga: „Etyka i wartości”.

2. R. Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, [w:] „Książeczka o człowieku”, Wyd. Literackie, Kraków 1998.

3. L. Kołakowski., Etyka bez kodeksu, [w:] tegoż, „Kultura i fetysze”, PWN, Warszawa 2000, s. 139-17

4. Arystoteles, Etyka Nikomachejska. ks. I-III

5. I. Lazari -Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, Etyka 1986, nr 22.

Podręczniki i inne opracowania do treści wykładu

1. H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej, Warszawa 2006

2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001

3. E. Modzelewski, Etyka a polityka, Warszawa 2006

4. E. Modzelewski, Globalizacja w optyce etyki i filozofii polityki, „Zeszyty Naukowe Almamer Szkoły Wyższej”, 2010, nr 3.

5. P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, Warszawa 2000

6. J. Woleński, J. Hartman,, Wiedza o etyce, Warszawa 2008

Uwagi:

• metody asymilacji wiedzy (podająca)

o pogadanka

o dyskusja

o wykład (opis, opowiadanie)

o praca z książką

• metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy. (problemowa)

o klasyczna metoda problemowa

o metoda przypadków

o metoda sytuacyjna

• metody praktyczne

o ćwiczebne

o realizacji

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych - 30 h- (15 Ćw. 15 wyk.)

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 20h

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Rosół
Prowadzący grup: Helena Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, krytyczna analiza

tekstu) lub odpowiedź ustna w czasie dyżuru; prezentacja; kolokwium. Egzamin końcowy.

Pełny opis:

1. Źródła nakazów moralnych. Geneza etyki. Pojęcie etyki.

2. Imperatyw kategoryczny podstawą wyborów moralnych

3. Etyka utylitarystyczna

4. Warsztaty z wzorów osobowych

5. Wpływ okoliczności na działania moralne

6. Wartość życia ludzkiego

7. Etyka środowiskowa

Literatura:

1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.

2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.

3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53.

4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty).

5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77.

6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195.

7. - Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998, s. 29-40.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- dyskusja

- analiza przypadków

- krytyka tekstu

- praca w grupach

Nakład pracy studenta:

- udział w zajęciach - 24 h (12 wyk. + 12 ćw.)

- przygotowanie do zajęć - 16 h

- przygotowanie do egzaminu - 16 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Kucz
Prowadzący grup: Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Łukasz Rąb, Włodzimierz Tyburski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, krytyczna analiza tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru; kolokwium lub eseje. (Egzamin końcowy)

Pełny opis:

WYKŁAD

1.Wprowadzenie. Pojęcia i struktura etyki

2. Wybrane problemy z zakresu historii etyki

3. Główne nurty w obrębie metaetyki

4. Etyka a globalizacja

ĆWICZENIA

1. Zajęcia organizacyjne, wprowadzenie w tematykę etyczną

2. Analiza wybranych tekstów źródłowych z zakresu i historii etyki

3. Problematyka odpowiedzialności

4. Problematyka bioetyczna

5. Problemy etyki środowiskowej

6. Kodeksy etyczne - próba wypracowania kodeksu etycznego dla zawodu pedagoga

Literatura:

Ćwiczenia :

1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.

2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.

3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53.

4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty).

5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77.

6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195.

Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyczny Polskiego Towarzystwa Pracowników Socjalnych..

Teksty uzupełniające:

1. Z. Bauman, O pożytkach z wątpliwości, rozmowa druga: „Etyka i wartości”.

2. R. Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, [w:] „Książeczka o człowieku”, Wyd. Literackie, Kraków 1998.

3. L. Kołakowski., Etyka bez kodeksu, [w:] tegoż, „Kultura i fetysze”, PWN, Warszawa 2000, s. 139-17

4. Arystoteles, Etyka Nikomachejska. ks. I-III

5. I. Lazari -Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, Etyka 1986, nr 22.

Podręczniki i inne opracowania do treści wykładu

1. H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej, Warszawa 2006

2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001

3. E. Modzelewski, Etyka a polityka, Warszawa 2006

4. E. Modzelewski, Globalizacja w optyce etyki i filozofii polityki, „Zeszyty Naukowe Almamer Szkoły Wyższej”, 2010, nr 3.

5. P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, Warszawa 2000

6. J. Woleński, J. Hartman,, Wiedza o etyce, Warszawa 2008

Uwagi:

• metody asymilacji wiedzy (podająca)

o pogadanka

o dyskusja

o wykład (opis, opowiadanie)

o praca z książką

• metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy. (problemowa)

o klasyczna metoda problemowa

o metoda przypadków

o metoda sytuacyjna

• metody praktyczne

o ćwiczebne

o realizacji

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych - 30 h- (15 Ćw. 15 wyk.)

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 20h

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Rosół
Prowadzący grup: Piotr Rosół
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, krytyczna analiza

tekstu) lub odpowiedź ustna w czasie dyżuru; prezentacja; kolokwium. Egzamin końcowy.

Pełny opis:

1. Źródła nakazów moralnych. Geneza etyki. Pojęcie etyki.

2. Imperatyw kategoryczny podstawą wyborów moralnych

3. Etyka utylitarystyczna

4. Warsztaty z wzorów osobowych

5. Wpływ okoliczności na działania moralne

6. Wartość życia ludzkiego

7. Etyka środowiskowa

Literatura:

1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.

2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.

3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53.

4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty).

5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77.

6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195.

7. - Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998, s. 29-40.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- dyskusja

- analiza przypadków

- krytyka tekstu

- praca w grupach

Nakład pracy studenta:

- udział w zajęciach - 30 h

- przygotowanie do zajęć - 15 h

- przygotowanie do egzaminu - 15 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Kucz
Prowadzący grup: Mateusz Kucz, Halina Postek, Mateusz Radzki, Piotr Rosół, Iwona Stachowska, Bronisław Treger, Włodzimierz Tyburski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, krytyczna analiza

tekstu) lub odpowiedź ustna w czasie dyżuru; prezentacja; kolokwium. Egzamin końcowy.

Pełny opis:

1. Źródła nakazów moralnych. Geneza etyki. Pojęcie etyki.

2. Imperatyw kategoryczny podstawą wyborów moralnych

3. Etyka utylitarystyczna

4. Warsztaty z wzorów osobowych

5. Wpływ okoliczności na działania moralne

6. Wartość życia ludzkiego

7. Etyka środowiskowa

Literatura:

1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.

2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.

3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53.

4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty).

5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77.

6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195.

7. - Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998, s. 29-40.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- dyskusja

- analiza przypadków

- krytyka tekstu

- praca w grupach

Nakład pracy studenta:

- udział w zajęciach - 30 h

- przygotowanie do zajęć - 15 h

- przygotowanie do egzaminu - 15 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Kucz
Prowadzący grup: Katarzyna Łukaszewska, Łukasz Rąb
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, krytyczna analiza

tekstu) lub odpowiedź ustna w czasie dyżuru; prezentacja; kolokwium. Egzamin końcowy.

Pełny opis:

1. Źródła nakazów moralnych. Geneza etyki. Pojęcie etyki.

2. Imperatyw kategoryczny podstawą wyborów moralnych

3. Etyka utylitarystyczna

4. Warsztaty z wzorów osobowych

5. Wpływ okoliczności na działania moralne

6. Wartość życia ludzkiego

7. Etyka środowiskowa

Literatura:

1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.

2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.

3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53.

4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty).

5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77.

6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195.

7. - Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998, s. 29-40.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- dyskusja

- analiza przypadków

- krytyka tekstu

- praca w grupach

Nakład pracy studenta:

- udział w zajęciach - 24 h

- przygotowanie do zajęć - 15 h

- przygotowanie do egzaminu - 15 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Łukaszewska
Prowadzący grup: Anna Drabarek, Katarzyna Łukaszewska, Włodzimierz Tyburski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, krytyczna analiza

tekstu) lub odpowiedź ustna w czasie dyżuru; prezentacja; kolokwium. Egzamin końcowy.

Pełny opis:

1. Źródła nakazów moralnych. Geneza etyki. Pojęcie etyki.

2. Imperatyw kategoryczny podstawą wyborów moralnych

3. Etyka utylitarystyczna

4. Warsztaty z wzorów osobowych

5. Wpływ okoliczności na działania moralne

6. Wartość życia ludzkiego

7. Etyka środowiskowa

Literatura:

1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.

2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.

3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53.

4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty).

5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77.

6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195.

7. - Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998, s. 29-40.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- dyskusja

- analiza przypadków

- krytyka tekstu

- praca w grupach

Nakład pracy studenta:

- udział w zajęciach - 30 h

- przygotowanie do zajęć - 15 h

- przygotowanie do egzaminu - 15 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Rąb
Prowadzący grup: Łukasz Rąb
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, krytyczna analiza

tekstu) lub odpowiedź ustna w czasie dyżuru; prezentacja; kolokwium. Egzamin końcowy.

Pełny opis:

1. Źródła nakazów moralnych. Geneza etyki. Pojęcie etyki.

2. Imperatyw kategoryczny podstawą wyborów moralnych

3. Etyka utylitarystyczna

4. Warsztaty z wzorów osobowych

5. Wpływ okoliczności na działania moralne

6. Wartość życia ludzkiego

7. Etyka środowiskowa

Literatura:

1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.

2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.

3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53.

4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty).

5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77.

6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195.

7. - Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998, s. 29-40.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- dyskusja

- analiza przypadków

- krytyka tekstu

- praca w grupach

Nakład pracy studenta:

- udział w zajęciach - 24 h

- przygotowanie do zajęć - 15 h

- przygotowanie do egzaminu - 15 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Stachowska
Prowadzący grup: Helena Ciążela, Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Iwona Stachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Rąb
Prowadzący grup: Łukasz Rąb
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.