Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Etyka ogólna i zawodowa 10-2F-EOZ
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 12
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Zajęcia 2: I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.

2. Zajęcia 3: J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.

3. Zajęcia 4: Th. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53.

4. Zajęcia 5: P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty).

5. Zajęcia 6: H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77.

6. Zajęcia 7: M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195.

Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyczny Polskiego Towarzystwa Pracowników Socjalnych..

Teksty uzupełniające:

1. Z. Bauman, O pożytkach z wątpliwości, rozmowa druga: „Etyka i wartości”.

2. R. Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, [w:] „Książeczka o człowieku”, Wyd. Literackie, Kraków 1998.

3. L. Kołakowski., Etyka bez kodeksu, [w:] tegoż, „Kultura i fetysze”, PWN, Warszawa 2000, s. 139-17

Podręczniki i inne opracowania do treści wykładu

1. H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej, Warszawa 2006

2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001

3. E. Modzelewski, Etyka a polityka, Warszawa 2006

4. E. Modzelewski, Globalizacja w optyce etyki i filozofii polityki, „Zeszyty Naukowe Almamer Szkoły Wyższej”, 2010, nr 3.

5. P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, Warszawa 2000

6. J. Woleński, J. Hartman,, Wiedza o etyce, Warszawa 2008

Metody i kryteria oceniania:

- aktywny udział w zajęciach

- potwierdzenie znajomości tekstów

- prezentacja

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne, wprowadzenie w tematykę etyczną

2. Analiza wybranych tekstów źródłowych z zakresu i historii etyki

3. Problematyka odpowiedzialności

4. Problematyka bioetyczna

5. Problemy etyki środowiskowej

6. Kodeksy etyczne - próba wypracowania kodeksu etycznego dla zawodu pedagoga

Metody dydaktyczne:

- dyskusja

- analiza przypadków

- krytyka tekstu

- praca w grupach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1203
Łukasz Rąb 31/ szczegóły
2 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 18:15 - 19:50, Budynek z aulami C, sala 3077
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, Budynek z aulami C, sala 3090/3092
Łukasz Rąb 21/ szczegóły
3 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 18:15 - 19:50, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2105
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1206
Łukasz Rąb 15/ szczegóły
4 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, Budynek z aulami C, sala 3232
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, Budynek z aulami C, sala 3232
Łukasz Rąb 24/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.