Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Instytucjonalne formy wsparcia dziecka i rodziny 10-2S-IFD
Ćwiczenia (CW) Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 12
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Maria Kolankiewicz /red/, Zagrożone Dzieciństwo. Rodzinne i Instytucjonalne Formy Opieki,WSiP

Adopcja – temat bez tajemnic / pod red. Marii Kwiecień. – Wyd. 2, Warszawa : Wydaw. Księży Marianów,2004

Dolle Cecile, Nauburger Robert: Po adopcji / Cecile Dolle, Robert Nauburger. – Poznań : W drodze, 2006

Wilgocki Jenifer, Wright Marcia Kahn: Czas niepewności : o dzieciach w

rodzinach zastępczych / Jenifer Wilgocki, Marcia Kahn Wright. – Gdańsk : GWP, 2007

11. Winogrodzka Lidia: Rodziny zastępcze i ich dzieci / Lidia Winogrodzka. – Lublin : Wydaw. Uniw. Marii Curie-Skłodowskiej, 2007

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Dz.U.2011.149.887

Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011 r.w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Dz.U.2011.292.1720

Rozporządzenie MPiPS z dnia 3 sierpnia 2012 r. w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie Dz.U.2012.954

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Dz.U.2009.175.1362 ze zm.)

Metody i kryteria oceniania:

1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru

2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć)

4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć.

Zakres tematów:

Analiza systemu prawnej i faktycznej opieki i pomocy rodzinie w Polsce a potrzeby współczesności.

Pojęcie rodziny – Konstytucja RP, Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Ustawy o pomocy społecznej.

Funkcji jakie pełni rodzina (prokreacyjna, ekonomiczna, opiekuńcza) Zasady zaliczane do kanonu zasad polskiego prawa rodzinnego (dobro dziecka, ochrona rodziny, ochrona prywatności życia rodzinnego, solidarność grupy rodzinnej). Kodeks rodzinny i opiekuńczy jako ustawa, która reguluje stosunki rodzinne oparte na małżeństwie, pokrewieństwie, powinowactwie i przysposobieniu oraz zawiera unormowania dotyczące stosunków opiekuńczych. Instytucje powołane do ochrony rodziny - sąd rodzinny, prokuratura, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka. Historia ustawodawstwa społeczno – socjalnego i ustawodawstwa dla nieletnich. Profilaktyczny aspekt ustawy o pomocy społecznej i ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich. Zadania sądu rodzinnego i organów pomocniczych sądu (kuratorzy sądowi) Zakres działalności rodzinnych ośrodków diagnostyczno- konsultacyjnych. Instytucja mediacji w postępowaniu sądowym. Prokurator a wytaczanie powództwa w sprawach rodzinnych.

Ustawa o pomocy społecznej a system opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej. Instytucje pomocy społecznej a zasada pomocniczości państwa Samorządu gminny, powiatowy a zadania pomocy społecznej. Zadania i podstawy funkcjonowania ośrodka pomocy społecznej, powiatowego centrum pomocy rodzinie. Ustawa o pomocy społecznej - typy placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzaje rodzin zastępczych. Współpraca sądownictwa rodzinnego z organami pomocy społecznej. System opieki nad dzieckiem i rodziną. Prawne podstawy funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych i prorodzinnych form opieki nad dzieckiem, które jest pozbawione opieki rodzicielskiej. Profilaktyczny wymiar pracy z rodziną. Działalność stowarzyszeń i fundacji w zakresie wspierania rodziny. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – nowe rozwiązania w zakresie systemu opieki nada dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej. Problemy w opiece nad dziećmi przebywającymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych.

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz

liczba godzin kontaktowych 15

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 15

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 15

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 45

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Nowicka-Skóra 1/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.