Współczesne nurty w filozofii 10-4F-WNF
Wykład (WYK)
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Opracowania: Wł. Tatarkiewicz; Historia filozofii t.3; W-wa: PWN; 1990; A. Miś; Filozofia współczesna. Głowne nurty; W-wa: Scholar; 2006; A.J. Ayer; Filozofia w XX wieku; W-wa: PWN; 2003 E. Martens, H. Schnadelbach (red.); Filozofia. Podstawowe pytania; W-wa: Wiedza Powszechna; 1991; R. Scruton; Przewodnik po filozofii dla inteligentnych; W-wa: PWN; 2000; T. Nagel; Co to wszystko znaczy? Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii; W-wa: Aletheia; 2006 Pozostałe: J.F. Crosby; Zarys filozofii osoby; Kraków: WAM; 2007; Filozofia podmiotu. Fragmenty filozofii analitycznej; W-wa: Aletheia:2001; Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej; W-wa: Spacja; 1995; J. Bremer; Jak to jest być świadomym; W-wa: IFIS; 2005; A. Damasio; Tajemnica świadomości; Poznań: Rebis; 2000; D. C. Dennett, Natura umysłów; W-wa: CIS; 1997; T. Nagel; Pytania ostateczne; W-wa: Aletheia; 1997; J. Bremer; Czy wolna wola jest wolna?; Kraków: WAM; 2013; P. Przybysz; O poznawaniu innych umysłów; Poznań: Bogucki: Wydawnictwo Naukowe; 2014; W. Vossenkuhl; Możliwość dobra; Kraków: WAM, 2012; P.S. Churchland; Moralność mózgu; Kraków: Copernicus; 2013 |
||
Efekty uczenia się: |
Metody i kryteria oceniania: 1. Egzamin pisemny; 2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach; 2. Weryfikacja testowa zapoznania się z materiałami przedstawianymi na wykładach (prezentacje power point, obrazy filmowe); 3. Weryfikacja testowa zapoznania się z poleconą literaturą filozoficzną i naukową. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje power point i obrazy filmowe - 15 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i naukową - 30 h 4. Przygotowanie sie do egzaminu końcowego - 15 h |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: 1. Egzamin pisemny; 2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach; 2. Weryfikacja testowa zapoznania się z materiałami przedstawianymi na wykładach (prezentacje power point, obrazy filmowe); 3. Weryfikacja testowa zapoznania się z poleconą literaturą filozoficzną i naukową. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje power point i obrazy filmowe - 15 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i naukową - 30 h 4. Przygotowanie sie do egzaminu końcowego - 15 h |
||
Zakres tematów: |
1. O kondycji współczesnej filozofii. Podstawowe nurty w filozofii współczesnej - wybór: filozofia pozytywistyczna, pragmatyczna, egzystencjalizm, filozofia życia, personalizm, fenomenologia, filozofia umysłu i neurofilozofia. 2. Elementy filozofii egzystencjalistycznej i filozofii życia. Specyfika idei egzystencji u przedstawicieli nurtu: S.Kierkegaarda, K. Jaspersa, J-P. Sartre’a i M. Heideggera. Kryzys egzystencjalny, sytuacje graniczne, rzucenie w świat jako podstawa ludzkiej egzystencji. Filozofia jako rozjaśnianie egzystencji. Antyesencjalizm i krytyka europejskiej kultury u F. Nietzschego. Antynaturalizm metodologiczny i ontologiczny W. Dilthey’a. Intuicjonizm H. Bergsona. 3. Nurt personalistyczny w filozofii – geneza i idee. Kategoria osoby ludzkiej i jej godności oraz teocentryzm u J. Maritaina. Jednostka i osoba, alter i alienus u E. Mouniera. Kompleksyfikacja wszechświata i noosfera u T. de Chardin. Duchowy i psychiczny wymiar miłości, odpowiedzialności, psychiczności, seksualności i pracy u K. Wojtyły. 4. Tożsamość osobowa w analizach filozoficznych. Charakterystyka pojęcia osoby i tożsamości osobowej u D. Parfita. Osoba i jej ciało w ujęciu F. Cowley. Tożsamość osobowa a pamięć. Długowieczność i problem stopniowania tożsamości osobowej – S. Shoemaker. Tożsamość osobowa a etyka terapii genowej i sztucznej inteligencji. 5. Z zagadnień filozofii codzienności. Dialog, przyjaźń, tolerancja jako podstawy bycia we wspólnocie. Wolność, twórczość i samorealizacja jako możliwość życia spełnionego. Równość, preferencyjność i bezwzględność w życiu publicznym wg T. Nagela i P. Singera. 6. Wybrane problemy współczesnej filozofii umysłu. Idea obiektywności mentalnej u T. Nagela. Kategoria nastawienia intencjonalnego i systemu intencjonalnego u D. Dennetta. D. Chalmersa koncepcja świadomości. A. Clarka i D. Chalmersa koncepcja umysłu rozszerzonego. 7. Przedmiot, zadania i metoda neurofilozofii. Świadomość i jej poziomy w ujęciu A. Damasio. Sposoby poznawania innych umysłów – teoria umysłu i hipoteza neuronów lustrzanych. Zmysł i namysł moralny w perspektywie neurofilozofii. |
||
Metody dydaktyczne: |
1. Metoda podająca wraz z prezentacjami najważniejszych treści w Power point (do użytku słuchaczy). 2. Wskazywanie egzemplifikacji filozoficznych pojęć z zakresu wybranej problematyki w codziennym funkcjonowaniu i myśleniu człowieka oraz jego sferze społecznej i politycznej. 3. Prezentacja filmowa - fragmenty wykładów światowej sławy myślicieli i badaczy w odniesieniu do dyskutowanych kwestii. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Wioletta Dziarnowska | 244/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.