Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia twórczego w edukacji przedszkolnej 10-1S-MKE1
Laboratorium/warsztaty (LAB) Semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Obowiązkowa:

Klim-Klimaszewska, A. (2010). Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy ERICA.

Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, T. 2, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Warszawa: PWN 2010.

Schaffer, H. R. (2009). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.

Szmidt, K.J. (2013). Pedagogika twórczości. Sopot: GWP.

Uszyńska-Jarmoc J. (2003), Twórcza aktywność dziecka. Teoria - rzeczywistość - perspektywy rozwoju, Trans Humana, Białystok.

Uzupełniająca:

Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowska, E., & Szwajkowski, W. (2011).Twórcze bazgroły. Przygody Ważki Grażki. Gdańsk: Harmonia.

Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowska, E., & Szwajkowski, W. (2011).Twórcze bazgroły. Nowe przygody Ważki Grażki. Gdańsk: Harmonia.

Dziedziewicz, D., Karwowska, E. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat dwulatka i trzylatka. Gdańsk: Harmonia.

Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2008). Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej.

Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2009) Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1. Warszawa: Dyfin.

Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2010) Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 2. Warszawa: Dyfin.

Rose, C., Dryden, G. (2006). ZABAWY fundamentalne. Przewodnik od narodzin do 6 lat. Zabawa jest nauką. Gdańsk: Transfer Learning.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na podstawie: obecność na zajęciach, aktywny udział w zajęciach, opracowanie konspektu zajęć dla grupy przedszkolnej

Zakres tematów:

Właściwości rozwojowe okresu średniego dzieciństwa i okresu wczesnoszkolnego jako punkt odniesienia do działań stymulujących rozwój twórczości dziecka: wiek przedszkolny - charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego. Koncepcje rozwoju Wygotskiego i Piageta w odniesieniu do wieku przedszkolnego

Model rozwijania kompetencji kreatywnej dzieci W. Ligęzy i K. Piotrowskiego i jego praktyczne implikacje

Rola zabawy i zabawki w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz jego twórczej aktywności

Wybrane programy dydaktyczne w edukacji przedszkolnej - założenia teoretyczne, miejsce i znaczenie aktywności twórczej dziecka w programach

Metody dydaktyczne:

warsztat, praca grupowa, mini wykład z prezentacją multimedialną, pokaz filmu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:40 - 13:15, sala 1204
Marta Galewska-Kustra 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)