Metodyka kształcenia twórczego w edukacji przedszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-MKE1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia twórczego w edukacji przedszkolnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE1_W05 - Ma wiedzę na temat prawidłowości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym. - Ma wiedzę na temat prawidłowości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i rozumie wynikające z niej implikacje dla podejmowanych wobec dziecka oddziaływań pedagogicznych ukierunkowanych na rozwój potencjału twórczego. PE1_W23 - Zna wybrane metody, techniki oraz programy twórczego kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym. PE1_W24 - Ma poszerzoną wiedzę na temat specyfiki kształcenia twórczego dzieci w wieku przedszkolnym UMIEJĘTNOŚCI PE1_U08 - Umie samodzielnie zaprojektować autorski program rozwijania potencjału twórczego w okresie przedszkolnym. PE1_U09 - Umiejętnie analizuje, ocenia, porównuje metody, techniki i programy twórczego kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K07 - Jest przygotowany do prowadzenia zajęć rozwijania potencjału twórczego w grupie dzieci w wieku przedszkolnym – ma przygotowane scenariusze do realizacji takich zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
referat, kolokwium, scenariusze zajęć |
|
Pełny opis: |
- Właściwości rozwojowe okresu średniego dzieciństwa i okresu wczesnoszkolnego jako punkt odniesienia do działań stymulujących rozwój twórczości dziecka - Rola zabawy i zabawki w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz jego twórczej aktywności teoretyczne, miejsce i znaczenie aktywności twórczej dziecka w programach - Metodyka treningu kreatywności dla dzieci - Wybrane programy rozwijania kreatywności na etapie edukacji elementarnej: założenia teoretyczne, miejsce i znaczenie aktywności twórczej dziecka - Prawidłowości rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym, specyfika pracy w grupie przedszkolnej - Rola zabawy i zabawki w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz jego twórczej aktywności - "Do góry nogami" - fabularyzacja w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym - "Twórcze bazgroły" - założenia programu i jego efektywność - Technika obrazków dynamicznych - założenia techniki i efektywność - "Podróże. Skarby. Przygoda" - założenia programu i jego efektywność - Karty skojarzeniowe - Praca z bajką metodą dramy - Zasoby twórczej edukacji w Internecie |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Dziedziewicz, D., Karwowski, M. (2015). Development of Children’s Creative Visual Imagination: A Theoretical Model, Measure and Stimulation Program. Education, 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 4(43), 382-393. 3. Dziedziewicz, D., Olędzka, D. & Karwowski, M. (2013). An effectiveness of imagination enhancement among 4-6 years old children using Doodle Book program. Thinking Skills and Creativity, 9, 85-95. 4. Połowniak, M. , Dziedziewicz, D. (2009). Percepcja roli zabawy i osób znaczących w procesie twórczej aktywności dziecka (s.225-236). W: J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.), Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva. 5. Brzezińska, A. I. (2014). Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Tom 2. Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Warszawa: IBE. 6. Płóciennik, E. (2010). Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 7. Jankowska, D. M. (2019). Trajektorie rozwoju wyobraźni twórczej w dzieciństwie. Warszawa: Liberi Libri. 8. Jankowska, D. M., & Omelańczuk, I. (2018). Potential Mechanisms Underlying the Impact of Imaginative Play on Socio-Emotional Development in Childhood. Creativity : Theories – Research – Applications, 5(1), 84-103. 9. Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowska, E., & Szwajkowski, W. (2011). Twórcze bazgroły. Przygody Ważki Grażki. Gdańsk: Harmonia (ISBN: 9788371344831). 10. Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowska, E., & Szwajkowski, W. (2011). Twórcze bazgroły. Nowe przygody Ważki Grażki. Gdańsk: Harmonia (ISBN: 9788371344848). 11. Dziedziewicz, D., & Karwowska, E. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat 2 -latka i młodszego przedszkolaka. Gdańsk: Harmonia. 12. Jankowska, D. M. (2015). Fabularyzacja, czyli podróżowanie oczyma wyobraźni. Przedszkolne ABC, 6, 8-11. 13. Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże. Skarby. Przygoda : podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnychdzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana. 14. Gajda, A. (). Praca z bajką metodą dramy w edukacji elementarnej. W: M. Kołodziejski, M. Szymańska: Edukacja artystyczna jako twórcza. Perspektywy - Dylematy - InspiracjePublisher: Wydawnictwo Naukowe PWSZ. 15. Dziedziewicz, D. (2009). Rusztowanie dla kreatywności. [W:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva. Uzupełniająca: 1. Płóciennik, E. (2011). Obraz jako czynnik wspomagający rozwój twórczości dziecka. Chowanna, 1(36), 173-197. 2. Smykowski, B. (2005). Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 165-205). Gdańsk: GWP. 3. Dziedziewicz, D. (2008). Wpływ bajki na rozwój wyobraźni twórczej w okresie przedszkolnym. Eksperymentalne badania stymulowania wyobraźni twórczej z wykorzystaniem bajek i ekspresji plastycznej (s. 303-311). W: J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.), Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo APS. 4.Dziedziewicz, D., Połowniak, M. (2011). Obserwacja zabawy oraz aktywności zabawowo – zadaniowej w procesie identyfikacji dziecięcej kreatywności (s. 21-30). W: J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.), Wokół problematyki zdolności. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva (ISBN: 9788392950318). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: WIEDZA: prezentacja multimedialna z elementami wykładu w wykonaniu wykładowcy i studentów; film edukacyjny praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - praktyczna praca projektowa (indywidualna i zespołowa) UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNE: - praktyczna praca zaliczeniowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 h - 1 ECTS Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 h - 0,5 ECTS Przygotowanie się do egzaminu 15 h - 0,5 ECTS Przygotowanie referatu, prezentacji 30 h - 1 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.