Metody i techniki badań społecznych 20-2F-MIT
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2014/2015
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Babbie Earl. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Sztabiński Paweł B., Zbigniew Sawiński i Franciszek Sztabiński (red.). 2005. Fieldwork jest sztuką. Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN Gruszczyński Leszek A.. Kwestionariusz w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Mayntz Renate, Kurt Holm, Peter Hübner. 1985. Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe Babiński Grzegorz. 1980. Wybrane zagadnienie z metodologii socjologicznych badań empirycznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Hammersley Martyn, Paul Atkinson. 2000. Metody badań terenowych Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Kvale Steinar. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Maison Dominika. 2000. Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Rapley Tim. 2010. Analiza konwersaji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Angrosino Michael. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura uzupełniająca: Denzin Norman K., Yvonna S. Lincoln (red.).2009. Metody badań jakościowych (Tom I i II). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Gibbs Graham. 2011. Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Lisek-Michalska Jolanta, Paweł Daniłowicz (red.). 2004 (i późniejsze). Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą. Łódź: UŁ Nicińska Magdalena. 2000. Indywidualne wywiady pogłębione i zogniskowane wywiady grupowe – analiza porównawcza. w: „ASK. Społeczeństwo, badania, metody”. Wyd. Instytut Filozofii i Socjologii PAN, nr 8, s. 39-50 Sułek Antoni, Anna Wyka (red.).1989. Poza granicami socjologii ankietowej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Wyka Anna.1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN |
||
Efekty uczenia się: |
Umiejętności: Student/ka umie wykorzystać różne podejścia w badaniach empirycznych (paradygmat pozytywistyczny i humanistyczny) Student/ka posiada umiejętności konceptualizacji (min. umiejętność doboru metod w zależności od celu badania i stawianych pytań badawczych) oraz realizacji badań socjologicznych w terenie Student/ka kieruje się poznanymi na zajęciach zasadami etyki zawodowej socjologa w realizacji badań empirycznych Kompetencje społeczne: Student/ka umie współpracować w grupie i przygotowywać wspólne projekty badawcze Student/ka umie dyskutować i przedstawiać argumenty w dyskusji na temat metod i technik wykorzystywanych w badaniach społecznych Student/ka umie przedstawiać wyniki zrealizowanych badań w formie pisemnej (raportu z badań) oraz ustnej (w formie prezentacji z wykorzystaniem technik multimedialnych) Student/ka umie samodzielnie myśleć i krytycznie analizować zastosowania wybranych podejść, metod i technik w badaniach |
||
Metody i kryteria oceniania: |
udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach; wykonywanie i prezentowanie prac domowych; realizacja własnych projektów badawczych; udział w realizacji projektów grupowych; kolokwia cząstkowe |
||
Zakres tematów: |
Na ćwiczeniach studenci nabędą umiejętność realizacji badań socjologicznych: - stawiania pytań badawczych i formułowania hipotez, - dobierania odpowiednich metod poznania do stawianych pytań badawczych, - budowy narzędzi badawczych (kwestionariusz ankiety, scenariusz IDI, scenariusz FGI), - realizacji badań (obserwacja, ankieta, analiza treści, IDI) - opracowywania wyników z badań - przygotowywania prezentacji z omówieniem wyników badania, pisanie raportów z badań |
||
Metody dydaktyczne: |
dyskusje tematyczne powiązane z tekstami burza mózgów prezentacje multimedialne symulacje prowadzenia wywiadów konsultacje dotyczące projektów działania praktyczne |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 15:20 - 16:55,
Budynek dydaktyczny - główny A,
sala 1115/1116 każdy poniedziałek, 17:10 - 18:45, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1209/1210 |
Danuta Duch-Krzystoszek | 32/ |
szczegóły![]() |
2 |
każdy piątek, 9:50 - 11:25,
Budynek z aulami C,
sala 3632 każdy poniedziałek, 17:10 - 18:45, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1073/1074 |
Anna Pokrzywa | 25/ |
szczegóły![]() |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.