Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju

General data

Course ID: SP-RDZ1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju
Organizational unit: Institute of Special Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:

- Zna cykl życia rodziny i różnice w rodzinach z dzieckiem zdrowym i z niepełnosprawnością

- Zna modelową procedurę informowania rodziców o zaburzeniach rozwoju dziecka

- Zna i potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców reprezentujących negatywne postawy rodzicielskie: unikającą, nadmiernie wymagającą,

- Zna i potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców reprezentujących pozytywne postawy rodzicielskie: akceptacja, uznanie praw dziecka w rodzinie jako równych, współdziałanie z dzieckiem, rozumna swoboda; Zna „ wybrane techniki i narzędzia do badania środowiska rodzinnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Potrafi przeanalizować cykl życia rodziny i różnice w rodzinach z dzieckiem zdrowym i z niepełnosprawnością

- Potrafi informować rodziców o zaburzeniach rozwoju dziecka; Umie skonstruować informację zwrotną z diagnozy informującą o zaburzeniach w rozwoju dziecka

- Potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców reprezentujących negatywne bądź pozytywne postawy rodzicielskie; Umie napisać kontrakt współpracy z rodzicami dziecka z zaburzeniami w rozwoju reprezentującymi negatywne postawy rodzicielskie

- Zna i potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców reprezentujących pozytywne postawy rodzicielskie: akceptacja, uznanie praw dziecka w rodzinie jako równych, współdziałanie z dzieckiem, rozumna swoboda; potrafi zastosować wybrane techniki i narzędzia do badania środowiska rodzinnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Jest gotów zainicjować i przeprowadzić rozmowę z rodzicami dziecka.

Classes in period "Winter semestr 2019/2020" (past)

Time span: 2019-10-01 - 2020-02-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 5 hours more information
Lecture, 5 hours more information
Coordinators: Grażyna Walczak
Group instructors: Agnieszka Wołowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Winter semestr 2019/2020" (past)

Time span: 2019-10-01 - 2020-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 5 hours more information
Lecture, 5 hours more information
Coordinators: Grażyna Walczak
Group instructors: Agnieszka Wołowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Short description: (in Polish)

zaliczenie z oceną na podstawie wykonanych prac

Full description: (in Polish)

Zna i potrafi przeanalizować cykl życia rodziny i wskazać różnice w rodzinach z dzieckiem zdrowym i z niepełnosprawnością

Zna modelową procedurę informowania rodziców o zaburzeniach rozwoju dziecka

Zna i potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców reprezentujących negatywne postawy rodzicielskie: unikającą, nadmiernie wymagającą,

Wie, jak pracować z rodzicami reprezentującymi różne postawy rodzicielskie

Zna i potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców reprezentujących pozytywne postawy rodzicielskie: akceptacja, uznanie praw dziecka w rodzinie jako równych, współdziałanie z dzieckiem, rozumna swoboda

Bibliography: (in Polish)

Kielin J. / 2002 /; Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk

Pisula E. ( 2004): Potrzeby rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. W: Dykcik W., Twardowski A.(red.): Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń. GEN, Poznań

Pohorecka A. 1992) Rodzina w tereapii, Warszawa WSiP.

Skynner R., Cleese J. (1992), Żyć I przetrwać w rodzinie, Warszwa: Jacek Santorski & CO.

Twardowski A. (1991), Sytuacja rodzin niepełnosprawnych W: I.Obuchowska (red.) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (str. 18-55), Warszawa: WSiP

Wyczesany J. ( 2005 ): Problem rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym w kontekście jakości życia. w: Twardowski A.(red.): Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń. GEN, Poznań

Notes: (in Polish)

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury 40

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)