Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza tekstu naukowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5F-ATN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza tekstu naukowego
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla II r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

-przedstawienie dwóch prezentacji wybranych artykułów nauwkowych (artykuł empiryczny oraz artykuł przeglądowy) wg wskazanych kryteriów

-pisemne prace domowe odnoszące się do omawianych na zajeciach zasad QALMRI

-średnia ocen z prezentacji i wypełnienie prac domowych składa się na ocenę końcową

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Krytyczna lektura i analiza wybranych tekstów naukowych z zakresu psychologii.

2. Problemy związane z prowadzeniem badań empirycznych z dziedziny psychologii.

3. Rola teorii w projektowaniu i interpretowaniu wyników badań.

4. Jak krytycznie analizować tekst naukowy.

5. Różne podejścia do prowadzenia badań - na podstawie prezentacji wybranych artykułów naukowych.

Literatura:

Lektura obowiązkowa:

Otterbring, T., & Rolschau, K. (2021). Beauty is in the eye of the beer holder but rarely because of the beer. Personality and Individual Differences, 179, 110921.

Subramanyam, R. V. (2013). Art of reading a journal article: Methodically and effectively. Journal of oral and maxillofacial pathology: JOMFP, 17(1), 65.

Lektura uzupełniająca:

Sarnecka, B. W. (2019). The Writing Workshop: Write More, Write Better, Be Happier in Academia.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma wiedzę niezbędną do krytycznej analizy tekstu empirycznego.

Umiejętności

Student/-ka ma umiejętności w zakresie dokonywania analizy oraz syntezy różnych poglądów, doboru metod, sposobów opracowania i prezentacji wyników badań.

Posiada umiejętność merytorycznej argumentacji w oparciu o wyniki badań opisywanych w tekstach naukowych.

Zna na poziomie rozszerzonym anglojęzyczną terminologię specjalistyczną z zakresu psychologii.

Kompetencje społeczne

Student/-ka analizuje krytycznie poziom swojej wiedzy i potrafi wyrażać konstruktywną krytykę.

Metody i kryteria oceniania:

-przedstawienie dwóch prezentacji wybranych artykułów nauwkowych (artykuł empiryczny oraz artykuł przeglądowy) wg wskazanych kryteriów

-pisemne prace domowe odnoszące się do omawianych na zajeciach zasad QALMRI

-średnia ocen z prezentacji i wypełnienie prac domowych składa się na ocenę końcową

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Banasik-Jemielniak
Prowadzący grup: Natalia Banasik-Jemielniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

-przedstawienie dwóch prezentacji wybranych artykułów nauwkowych (artykuł empiryczny oraz artykuł przeglądowy) wg wskazanych kryteriów

-pisemne prace domowe odnoszące się do omawianych na zajeciach zasad QALMRI

-średnia ocen z prezentacji i wypełnienie prac domowych składa się na ocenę końcową

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Krytyczna lektura i analiza wybranych tekstów naukowych z zakresu psychologii.

2. Problemy związane z prowadzeniem badań empirycznych z dziedziny psychologii.

3. Rola teorii w projektowaniu i interpretowaniu wyników badań.

4. Jak krytycznie analizować tekst naukowy.

5. Różne podejścia do prowadzenia badań - na podstawie prezentacji wybranych artykułów naukowych.

Literatura:

Lektura obowiązkowa:

Otterbring, T., & Rolschau, K. (2021). Beauty is in the eye of the beer holder but rarely because of the beer. Personality and Individual Differences, 179, 110921.

Subramanyam, R. V. (2013). Art of reading a journal article: Methodically and effectively. Journal of oral and maxillofacial pathology: JOMFP, 17(1), 65.

Lektura uzupełniająca:

Sarnecka, B. W. (2019). The Writing Workshop: Write More, Write Better, Be Happier in Academia.

Uwagi:

gr.ćwiczeniowa II ZM/PY 2

link do kanału na MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6140e2054b564b9788e58a3673820e4d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6b585517-783f-4c22-83df-29ca237bb4d6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

nakład pracy studentów:

30h aktywny udział w zajęciach

5h przygotowanie do prezetnacji: zebranie materiałów, selekcja, przygotowanie wystąpienia

10h zadania domowe

15h czytanie zadanych tesktów naukowych w domu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Weker
Prowadzący grup: Maria Weker
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Praca z tekstem naukowym, prezentacja, dyskusja, praca w grupach.

Przygotowanie recenzji angielskojęzycznego artykułu empirycznego + recenzji artykułu napisanego w języku natywnym studenta.

Zaprezentowanie recenzji tekstu przygotowanej grupowo (praca w małych grupach).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie: jak czytać artykuły naukowe z zakresu psychologii?

2. Problemy związane z prowadzeniem badań z dziedziny psychologii

3. Rola teorii w projektowaniu i interpretowaniu wyników badań

4. Jak krytycznie analizować tekst naukowy

5. Różne podejścia do prowadzenia badań na podstawie prezentacji wybranych artykułów naukowych

Literatura:

Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: AKADEMICA i Wydawnictwo SWPS.

Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Wydanie uzupełnione. Warszawa: AKADEMICA i Wydawnictwo SWPS.

Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. i Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Dodatkowa szczegółowa literatura zostanie podana na zajęcziach.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, prezentacja, analiza tekstu, analiza materiałów przesłanych pocztą elektroniczną takich jak artykuły naukowe, prezentacje multimedialne oraz wykłady online.

W czasie przeniesienia zajęć na tryb zdalny materiały będą przesyłane drogą mailową

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie do zaliczenia: 35

Łączna liczba godzin aktywności: 50

LICZBA ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Poraj-Weder, Marta Rutkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Poraj-Weder
Prowadzący grup: Natalia Banasik-Jemielniak, Magdalena Poraj-Weder, Marta Rutkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1/Przedstawienie i zaprezentowanie na forum grupy recenzji wybranego artykułu naukowego (empirycznego) wg wskazanych kryteriów

2/ Przygotowanie pisemnych recenzji wskazanych artykułów

Na ocenę końcową składa się średnia ocen z prezentacji i prac domowych (pisemnych).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oceny tekstów naukowych pod kątem ich wartości naukowej, sposobu przygotowania, poprawności formalnej.

1. Źródła naukowe - skąd czerpać teksty?

2. Rodzaje artykułów naukowych, rodzaje czasopism.

3. Jak czytać teksty naukowe? Omówienie zasad QALMRi.

3. Recenzowanie tekstów naukowych.

4. Krytyczna lektura i analiza wybranych tekstów naukowych z zakresu psychologii - warsztat.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Brosowsky N.P., & Parshina, O. (2017), Using the QALMRI Method to Scaffold Reading of Primary Sources in

A. Schwartz, C. Shane-Simpson, P.J. Brooks, & R. Obeid (Eds.) How We Teach Now: The GSTA Guide to Student-Centered Teaching

Otterbring, T., & Rolschau, K. (2021). Beauty is in the eye of the beer holder but rarely because of the beer. Personality and Individual Differences, 179, 110921.

Subramanyam, R. V. (2013). Art of reading a journal article: Methodically and effectively. Journal of oral and maxillofacial pathology: JOMFP, 17(1), 65.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Sarnecka, B. W. (2019). The Writing Workshop: Write More, Write Better, Be Happier in Academia.

Uwagi:

LINK DO ZAJĘĆ W MS TEAMS:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aTqXByjjOmmUY5e6b_lGe6XVWnW2eHPDZhoGj53HwCp01%40thread.tacv2/conversations?groupId=fc190a1e-3dd5-43e5-a8b9-5517befe2c7d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 15 godzin

Przygotowanie do zajęć, lektura artykułów, przygotowanie prezentacji - 30 godzin

Ogółem - 45 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Poraj-Weder
Prowadzący grup: Anna Olechowska, Magdalena Poraj-Weder, Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- Efekty uczenia z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez krótkie kolokwia w formie testu.

- Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania zlecone przez prowadzącego (przygotowanie recenzji wybranych manuskryptów - w grupach oraz indywidualnie).

- Efekty uczenia się z zakresu kompetencje sprawdzanie są poprzez dyskusję lub aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oceny tekstów naukowych pod kątem ich wartości naukowej, sposobu przygotowania, poprawności formalnej.

1. Źródła naukowe - skąd czerpać teksty?

2. Rodzaje artykułów naukowych, rodzaje czasopism.

3. Jak czytać teksty naukowe? Omówienie zasad QALMRi.

3. Recenzowanie tekstów naukowych.

4. Krytyczna lektura i analiza wybranych tekstów naukowych z zakresu psychologii - warsztat.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Brosowsky N.P., & Parshina, O. (2017), Using the QALMRI Method to Scaffold Reading of Primary Sources in

A. Schwartz, C. Shane-Simpson, P.J. Brooks, & R. Obeid (Eds.) How We Teach Now: The GSTA Guide to Student-Centered Teaching

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Sarnecka, B. W. (2019). The Writing Workshop: Write More, Write Better, Be Happier in Academia.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30 godzin

Przygotowanie do zajęć, lektura artykułów, przygotowanie prezentacji - 30 godzin

Ogółem - 60 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Poraj-Weder
Prowadzący grup: Anna Krempa-Kowalewska, Małgorzata Najderska, Magdalena Poraj-Weder, Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- Efekty uczenia z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez krótkie kolokwia w formie testu.

- Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania zlecone przez prowadzącego (przygotowanie recenzji wybranych manuskryptów - w grupach oraz indywidualnie).

- Efekty uczenia się z zakresu kompetencje sprawdzanie są poprzez dyskusję lub aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oceny tekstów naukowych pod kątem ich wartości naukowej, sposobu przygotowania, poprawności formalnej.

W ramach treści programowych omawiane są:

1/ źródła naukowe (bazy naukowe, typy czasopism)

2/ rodzaje tekstów naukowych

2/ zasady oceny tekstów naukowych (tzw. QALMRI INSTRUCTIONS), kluczowe kryteria oceny - warsztat

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Brosowsky N.P., & Parshina, O. (2017), Using the QALMRI Method to Scaffold Reading of Primary Sources in

A. Schwartz, C. Shane-Simpson, P.J. Brooks, & R. Obeid (Eds.) How We Teach Now: The GSTA Guide to Student-Centered Teaching

Lektura wskazanych przez prowadzącego artykułów naukowych poddawanych ocenie.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Sarnecka, B. W. (2019). The Writing Workshop: Write More, Write Better, Be Happier in Academia.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 15 godzin

Przygotowanie do zajęć, lektura artykułów, przygotowanie prezentacji - 30 godzin

Ogółem - 45 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Skolimowska
Prowadzący grup: Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania zlecone przez prowadzącego (przygotowanie recenzji wybranych manuskryptów - w grupach oraz indywidualnie).

- Efekty uczenia się z zakresu kompetencje sprawdzanie są poprzez dyskusję lub aktywność na zajęciach

- prezentacja wybranego artykułu empirycznego

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oceny tekstów naukowych pod kątem ich wartości naukowej, sposobu przygotowania, poprawności formalnej.

1. Źródła naukowe - skąd czerpać teksty?

2. Rodzaje artykułów naukowych, rodzaje czasopism.

3. Jak czytać teksty naukowe? Omówienie zasad QALMRi.

3. Recenzowanie tekstów naukowych.

4. Krytyczna lektura i analiza wybranych tekstów naukowych z zakresu psychologii - warsztat.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Brosowsky N.P., & Parshina, O. (2017), Using the QALMRI Method to Scaffold Reading of Primary Sources in

A. Schwartz, C. Shane-Simpson, P.J. Brooks, & R. Obeid (Eds.) How We Teach Now: The GSTA Guide to Student-Centered Teaching

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Sarnecka, B. W. (2019). The Writing Workshop: Write More, Write Better, Be Happier in Academia.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30 godzin

Przygotowanie do zajęć, lektura artykułów, przygotowanie prezentacji - 30 godzin

Ogółem - 60 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Skolimowska
Prowadzący grup: Maja Em-Kamieniec, Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania zlecone przez prowadzącego (przygotowanie recenzji wybranych manuskryptów - w grupach oraz indywidualnie).

- Efekty uczenia się z zakresu kompetencje sprawdzanie są poprzez dyskusję lub aktywność na zajęciach.

- prezentacja wybranego artykułu empirycznego

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oceny tekstów naukowych pod kątem ich wartości naukowej, sposobu przygotowania, poprawności formalnej.

W ramach treści programowych omawiane są:

1/ źródła naukowe (bazy naukowe, typy czasopism)

2/ rodzaje tekstów naukowych

2/ zasady oceny tekstów naukowych (tzw. QALMRI INSTRUCTIONS), kluczowe kryteria oceny - warsztat

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Brosowsky N.P., & Parshina, O. (2017), Using the QALMRI Method to Scaffold Reading of Primary Sources in

A. Schwartz, C. Shane-Simpson, P.J. Brooks, & R. Obeid (Eds.) How We Teach Now: The GSTA Guide to Student-Centered Teaching

Lektura wskazanych przez prowadzącego artykułów naukowych poddawanych ocenie.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Sarnecka, B. W. (2019). The Writing Workshop: Write More, Write Better, Be Happier in Academia.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 15 godzin

Przygotowanie do zajęć, lektura artykułów, przygotowanie prezentacji - 30 godzin

Ogółem - 45 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Skolimowska
Prowadzący grup: Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Skolimowska
Prowadzący grup: Natalia Banasik-Jemielniak, Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)