Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Central Authentication System
Strona główna

Polish Language

General data

Course ID: PC-POL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Polish Language
Name in Polish: Język polski
Organizational unit: The Maria Grzegorzewska University
Course groups: (in Polish) Przedmioty wyrównujące wiedzę ze szkoły średniej
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish

Classes in period "Winter semestr 2021/2022" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-20
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Coordinators: Iwona Konieczna
Group instructors: Małgorzata Cichoń-Piasecka, Izabela Jania, Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Natalia Lipszyc, Anna Melon-Regulska, Ewelina Młynarczyk-Karabin, Małgorzata Wojciechowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail
Short description: (in Polish)

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

WIEDZA:

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne, a także na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych.

UMIEJĘTNOŚCI

Ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas etiud retorycznych, udziału w dyskursach, przeczytanych wskazanych fragmentów literatury przedmiotu i ich interpretacji .

KOMPETENCJE

Ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych.

Full description: (in Polish)

Treści kształcenia:

• Ustawa o Języku Polskim (1999/2000)- analiza i komentarz –ochrona języka polskiego

• Apel KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

• Kompetencje Rady Języka Polskiego

• Kompetencja językowa i komunikacyjna. SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

• Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. Język mediów

• Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

• Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi z publicznej przestrzeni

• Wychowanie emocjonalne i sztuka słowa

• Kształcenie i doskonaleni form wypowiedzi, takich jak: sztuka monologu, dialogu, debaty, negocjacji, mediacji

• Kształcenie i doskonalenie różnorodnych, użytkowych form wypowiedzi pisemnych: np. esej, felieton, rozprawka, fragmenty różnorodnych narracji i t.p.

• Etykieta językowa

• Etiudy retoryczne – sztuka wystąpień publicznych

• Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów.

• Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej.

• SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania, retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

• Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

• Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

• Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

• Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga.

• Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów.

• SłOWO w literaturze dziecięcej -antologie poetyckie

• Retoryka dziecięca

• Odpowiednie dać rzeczy słowo - kultura języka w pracy pedagoga – synteza materiału

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Markowski, A. (2018). Kultura języka. Warszawa.

Schopenhauer, A. (2016). Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów. Warszawa.

Lewandowska-Tarasiuk, E. (2005). W teatrze prezentacji O sztuce perswazji. Warszawa.

Cialdini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk.

Akty prawne- Ustawa o języku polskim

Apel KRASP-u

Literatura uzupełniająca (dodatkowa):

Bralczyk, J. (2017). 1000 słów. Warszawa.

Bralczyk, J. (2016). Markowski A., Miodek J. Trzy po 33. Warszawa.

Koźmińska, I., Olszewska,E. (2010). Wychowanie przez czytanie. Warszawa.

Nagórko, A. (2010). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa.

Ożóg, K. (2001). Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów.

ROZSZERZONY ZAKRES LITERATURY ZNAJDUJE SIĘ W INFORMACJACH DLA POSZCZEGÓLNYCH GRUP.

Notes: (in Polish)

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)