Analiza tekstu naukowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-ATN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza tekstu naukowego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Jakiej wiedzy dostarczają badania - jak czytać artykuły naukowe z zakresu psychologii? 2. Problemy związane z prowadzeniem badań z dziedziny psychologii 3. Rola teorii w projektowaniu i interpretowaniu wyników badań 4. Jak krytycznie analizować tekst naukowy 5. Różne podejścia do prowadzenia badań na podstawie prezentacji wybranych artykułów naukowych |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Jakiej wiedzy dostarczają badania - jak czytać artykuły naukowe z zakresu psychologii? 2. Problemy związane z prowadzeniem badań z dziedziny psychologii 3. Rola teorii w projektowaniu i interpretowaniu wyników badań 4. Jak krytycznie analizować tekst naukowy 5. Różne podejścia do prowadzenia badań na podstawie prezentacji wybranych artykułów naukowych |
Literatura: |
Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: AKADEMICA i Wydawnictwo SWPS. Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Wydanie uzupełnione. Warszawa: AKADEMICA i Wydawnictwo SWPS. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. i Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Literatura związana z tematyką danego seminarium. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna na poziomie rozszerzonym anglojęzyczną terminologię specjalistyczną z zakresu psychologii. Ma wiedzę niezbędną do krytycznej analizy tekstu empirycznego. Umiejętności Ma umiejętności w zakresie dokonywania analizy oraz syntezy różnych poglądów, doboru metod, sposobów opracowania i prezentacji wyników badań. Posiada umiejętność merytorycznej argumentacji w oparciu o wyniki badań opisywanych w tekstach naukowych. Kompetencje społeczne Analizuje krytycznie poziom swojej wiedzy i potrafi wyrażać konstruktywną krytykę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Maryla Malewicz-Sawicka, Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Praca z tekstem naukowym, prezentacja, dyskusja, praca w grupach, praca domowa - napisanie recenzji tekstu naukowego |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Jakiej wiedzy dostarczają badania - jak czytać artykuły naukowe z zakresu psychologii? 2. Problemy związane z prowadzeniem badań z dziedziny psychologii 3. Rola teorii w projektowaniu i interpretowaniu wyników badań 4. Jak krytycznie analizować tekst naukowy 5. Różne podejścia do prowadzenia badań na podstawie prezentacji wybranych artykułów naukowych |
|
Literatura: |
Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: AKADEMICA i Wydawnictwo SWPS. Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Wydanie uzupełnione. Warszawa: AKADEMICA i Wydawnictwo SWPS. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. i Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Literatura związana z tematyką danego seminarium. INFORMACJE NA CZAS ZAWIESZENIA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: GRUPA 1 i 2: Literatura obowiązująca na czas zawieszonych zajęć dydaktycznych: 1.www.psychiatriapsychoterapia.pl 2.www.psychoterapiaptp.pl 3.psychiatria.org.pl 4.www.termedia.pl/Czasopismo/Postępy Psychiatrii i Neurologii - 116/ Archiwum GRUPA 3 Teksty naukowe wskazane w pierwszym tygodniu zajęć Materiały przesłane przez prowadzącego na adres mailowy Grupy 3 |
|
Uwagi: |
Prezentacja, praca z tekstem, dyskusja INFORMACJE DLA GRUPY 1 i 2: Zajęcia są prowadzone metoda tutoringu (indywidualny kontakt email z każdym studentem i omówienie recenzji tekstów naukowych) w następujących terminach: marzec- 25,30,31. kwiecień: 1, 2,3,4,5,7,8, 23,24 (podsumowanie i analiza przesłanych recenzji). INFORMACJE DLA GRUPY 3 Zadania na czas odwołanych zajęć dydaktycznych 1. Lektura wskazanych artykułów naukowych z zakresu psychologii 1. Przesłanie recenzji wskazanych artykułów naukowych zgodnie z omówionym schematem 2. Przesłanie przygotowanych prezentacji zawierających streszczenie i recenzję wybranego tekstu naukowego 3. Ocena przesłanych prezentacji jest wysyłana indywidualnie do każdego studenta 4. Ocena przesyłanych recenzji wraz z uwagami i sugestiami jest przesyłana studentom. 5. W godzinach planowanych zajęć (środy, 13.30-15) oraz w godzinach dyżurów jest możliwość konsultacji online poprzez MS Teams. 6. W razie dalszego zawieszenia zajęć dydaktycznych ostatnie zajęcia odbędą się w formie zdalnej dla wszystkich (Teams). Szczegółowe informacje w zakładce dla Grupy ćwiczeniowej 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dawid Ścigała | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Dawid Ścigała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Przygotowanie recenzji angielskojęzycznego artykułu empirycznego Zaprezentowanie recenzji angielskojęzycznego artykułu empirycznego lub przesłanie prezentacji recenzji wraz z dodatkowym komentarzem. Ocena dwóch prezentacji innych uczestników zajęć oraz przesłanie recenzji pocztą elektroniczną |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Jakiej wiedzy dostarczają badania - jak czytać artykuły naukowe z zakresu psychologii? 2. Problemy związane z prowadzeniem badań z dziedziny psychologii 3. Rola teorii w projektowaniu i interpretowaniu wyników badań 4. Jak krytycznie analizować tekst naukowy 5. Różne podejścia do prowadzenia badań na podstawie prezentacji wybranych artykułów naukowych |
|
Literatura: |
Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: AKADEMICA i Wydawnictwo SWPS. Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Wydanie uzupełnione. Warszawa: AKADEMICA i Wydawnictwo SWPS. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. i Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Literatura związana z tematyką danego seminarium. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, analiza tekstu, analiza materiałów przesłanych pocztą elektroniczną takich jak artykuły naukowe, prezentacje multimedialne oraz wykłady online. W czasie przeniesienia zajęć na tryb zdalny materiały będą przesyłane drogą mailową NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie do zaliczenia: 35 Łączna liczba godzin aktywności: 50 LICZBA ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Praca z tekstem naukowym, prezentacja, dyskusja, praca w grupach. Przygotowanie recenzji angielskojęzycznego artykułu empirycznego + recenzji artykułu napisanego w języku natywnym studenta. Zaprezentowanie recenzji tekstu przygotowanej grupowo (praca w małych grupach). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie: jak czytać artykuły naukowe z zakresu psychologii? 2. Problemy związane z prowadzeniem badań z dziedziny psychologii 3. Rola teorii w projektowaniu i interpretowaniu wyników badań 4. Jak krytycznie analizować tekst naukowy 5. Różne podejścia do prowadzenia badań na podstawie prezentacji wybranych artykułów naukowych |
|
Literatura: |
Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: AKADEMICA i Wydawnictwo SWPS. Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Wydanie uzupełnione. Warszawa: AKADEMICA i Wydawnictwo SWPS. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. i Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Dodatkowa szczegółowa literatura zostanie podana na zajęcziach. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, analiza tekstu, analiza materiałów przesłanych pocztą elektroniczną takich jak artykuły naukowe, prezentacje multimedialne oraz wykłady online. W czasie przeniesienia zajęć na tryb zdalny materiały będą przesyłane drogą mailową NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie do zaliczenia: 35 Łączna liczba godzin aktywności: 50 LICZBA ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.