Socjologia edukacji [SC-2S-SOE1]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjologia edukacji [SC-2S-SOE1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agata Żbikowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Kordasiewicz A. Sadura P. (red.) 2014. EDUKACJA OBYWATELSKA W DZIAŁANIU, Wydawnictwo Naukowe Scholar - Benjamin Barber, Edukacja obywatelska w świecie radykalnej nierówności, technologii cyfrowych i globalnej współzależności, 173 – 197 [w:] Edukacja obywatelska w działaniu. Dzierzgowski J., Sobotka A., Ułomne governance – wycofywanie się państwa na przykładzie systemu oświaty w Polsce, 353-373, [w:] Państwo w praktyce. Style działania. Dziedziczak-Foltyn A., Gońda M., (2019) Instrumentalizacja i kapitalizacja edukacji w postawach wielkomiejskich młodych dorosłych, [w:] PSJ Tom XV Numer 4 Marta Zahorska, Uczniowie źli i bardzo źli Yisrael Rich, Elli P. Schachter,] (2012) High school identity climate and student identity development, Contemporary Educational Psychology, Volume 37, Issue 3, p.218-228 Góralska, R., & Kosiorek, M. (2021). The (un)presence of emotions in teacher education. A critical analysis of the academic curriculum discourse in Poland. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review), 2(35). Deci, E. L., Ryan, R. M.(2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78 Quadlin N. (2020), From Major Preferences to Major Choices: Gender and Logics of Major Choice Jonczy-Adamska M. (2013). Edukacja antydyskryminacyjna a ukryty program nauczania. Słowo i obraz, s. 53-65. Korzeniowski, Ł., (2023) Krótki przewodnik po prawach ucznia, czyli wprowadzenie do raportu, 15-34, [w:] Prawa ucznia w Polsce Potulicka, E. (2011), Teoretyczne podstawy neoliberalizmu a jego praktyka, Przegląd pedagogiczny Fenwick T., Edwards R. (2010), Knowledge, innovation and knowing in practice, Actor–Network Theory in Education, str. 24-40, Routledge |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Nierówności społeczne Reprodukcja pozycji społecznej Aspiracje a szanse edukacyjne Szkoła wobec nierówności Wyzwania wobec szkoły Czego uczy polska szkoła? Zarządzanie edukacją Uwarunkowania pracy nauczycieli Relacje uczeń-nauczyciel Idealna szkoła? Klimat szkoły a rozwój tożsamości Płeć a osiągnięcia uczniów Płeć w podręcznikach Ukryty program szkoły Przemoc w szkole - bullying, prześladowania i inne Rasizm w edukacji amerykańskiej Edukacja obywatelska i prawa ucznia Partycypacja i sprawczość w edukacji Formy samorządności uczniów Szkolnictwo wyższe i jego wyzwania Szanse absolwentów na rynku pracy |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, dyskusja w grupach, warsztaty typu World Cafe, oglądanie filmów, praca metodą problemową, omówienie studiów przypadku, praca z tekstem, przygotowanie omówień tekstu w postaci prezentacji, przygotowanie omówień tekstu w formie pisemnej, analiza tekstu |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena przygotowanej analizy tekstu Udział w warsztatach |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa II DUSC SZS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.