Różnice międzykulturowe [SC-3F-RMI]
Semestr letni 2024/2025
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Różnice międzykulturowe [SC-3F-RMI] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/2025 [2024L]
(w trakcie)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Ryszard Radzik |
Literatura: |
1. R. Garland, Jak przeżyć w starożytnej Grecji, Poznań 2023, s. 57-86. 2. R. Kapuściński, Rwący nurt historii. Zapiski o XX i XXI wieku, Warszawa: Znak 2008, s. 123-147. 3. E. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa: PIW 1976, rozdz.: Proksemika w kontekście krzyżowania się kultur: Japonia i świat arabski, s. 209-228. 4. E. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa: PIW 1976, rozdz.: Proksemika w kontekście krzyżowania się kultur: Niemcy, Anglicy, Francuzi, s. 185-211. 5. D. Tannen, Ty nic nie rozumiesz! Kobieta i mężczyzna w rozmowie, Zysk i S-ka, Warszawa 1994, s. 7-42. 6. E. Kostowska-Watanabe, Forma i treść. Pozycja społeczna kobiety w Japonii, [w:] Władza i struktura społeczna, Warszawa 1999, s. 100-114. 7. Mask Deirdre, Adresy. Co mówią nam o tożsamości, statusie i władzy, Kraków 2022, s. 160-174. 8. Grzeczność na krańcach świata, red. M. Marcjanik, Warszawa 2007, rozdz.: E. Pernal, Inaczej nie znaczy gorzej, s. 37 – 51. 9. Grzeczność na krańcach świata, red. M. Marcjanik, Warszawa 2007, rozdz.: Grzeczność w Chinach, s. 77 – 85 i Koreańczyk grzeczny jest, s. 109 – 126. 10. Romowie – przewodnik. Historia i kultura, red. A. Caban. G. Kondrasiuk, Radom 2009, s. 10-21, 32-41. 11-12. R. Kapuściński, Heban, rozdziały: Droga do Kumasi; Struktura klanu; Ja, Biały, Warszawa 2007, s. 18-48. 13. Nowy człowiek. Jak big data i system społecznych nagród mają stworzyć posłusznego poddanego, [w:] K. Strittmatter, Chiny 5.0. Jak powstaje cyfrowa dyktatura, Warszawa 2020, s. 267-283. 14. D. Malovic, Miłość made in China, Kraków: Znak 2018, rozdz. 2. |
Zakres tematów: |
1. Rodzina/system wartości starożytnych Greków 2. Tożsamości Rosjan 3. Ukryte dystanse kulturowe 4. Ukryte wymiary kultury 5. Mężczyzna i kobieta w rozmowie 6. Odmienności kulturowe (kobieta w Japonii). 7. Adresy. Co mówią nam o tożsamości, statusie i władzy 8. Grzeczność na krańcach świata - inaczej niż zazwyczaj 9. Grzeczność na krańcach świata - Chiny i Korea 10. Swoi obcy: społeczność romska 11-12. Afrykańska specyfika 13. Chińczycy - społeczeństwo obserwowane 14. Miłość made in China |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są w formie konwersatoriów. W oparciu o przeczytane teksty: burza mózgów, dyskusja, analiza studium przypadku (aktywność nagradzana). |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność 2. Aktywny udział w zajęciach 3. Kolokwium (esej) na zaliczenie ćwiczeń (lub pisemne zaliczenie zajęć na jednym z ostatnich spotkań) Zaliczenie - osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie złożonych prac: eseju (dla każdej osoby innego), na jeden z tematów przerabianych na zajęciach, aczkolwiek w oparciu o inną, zróżnicowaną literaturę: przypisy i bibliografia. Każdorazowo wcześniej będę przesyłał Państwu skan literatury w USOS. |
Uwagi: |
grupa warsztatowa II DZSC SKS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.