Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Różnice międzykulturowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-3F-RMI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Różnice międzykulturowe
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. SC, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Zajęcia prowadzone w formie wykładu i konwersatorium.

Wykład:

1. Model kultury jako góry lodowej.

2. Etnocentryzm, stereotypy i uprzedzenia.

3. Enkulturacja i filtry kulturowe.

4. Komunikacja werbalna i niewerbalna.

5. Kultury niskiego i wysokiego kontekstu.

6. Kultura zachodnia vs wschodnia: orientalizm vs okcydentalizm.

7. Geografia myślenia: greckie sylogizmy vs chińskie Tao.

8. Psychologiczne wymiary kultur:

- wielka piątka Geerta Hofstede i jej krytyka;

- siedem wymiarów kultury Fonsa Trompenaarsa;

- dziewięć wymiarów kultury w projekcie GLOBE;

- koncepcja wartości Shaloma Schwartza;

9. Globalne przemiany w systemach wartości:

- Światowy Sondaż Wartości;

- teoria fundamentów moralnych Jonathana Haidt’a.

Konwersatorium:

1. Postrzeganie różnic międzykulturowych.

2. Językowe i pozajęzykowe aspekty grzeczności.

3. Proksemika w kontekście krzyżowania się kultur.

4. Analiza konfliktów międzykulturowych na linii Islam - Zachód:

- europejski spór o zakaz dla muzułmańskiej chusty i zasłony twarzy;

- afera wokół publikacji karykatur Mahometa;

- grupowe molestowania kobiet na ulicach europejskich miast – dowód na zderzenie cywilizacji?

5. Zachodnia idea tolerancji i jej paradoksy.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka posiada ogólną wiedzę o kulturze, płaszczyznach jej przejawiania się i różnych typach kultury.

Zna psychologiczną i kulturową genezę, a także naturę stereotypów i uprzedzeń oraz metody ich zwalczania.

Rozumie tendencyjność postrzegania międzygrupowego i jego rolę w konfliktach międzykulturowych.

Zna pojęcie i zakres „ukrytej kultury” (zasady proksemiki, zarządzania czasem itd.), rozróżnia kultury niskiego i wysokiego kontekstu.

Zna wpływ komunikacji niewerbalnej i werbalnej na nieporozumienia międzykulturowe.

Zna podstawowe linie podziałów aksjologicznych w świecie kultur (Światowy Sondaż Wartości, badania Schwartza).

Zna podstawowe typologie wymiarów kultury według Hofstede, Trompenaarsa, projektu Globe.

Rozumie fenomen orientalizmu i okcydentalizmu oraz cele studiów postkolonialnych.

Wie, co się dzieje z kulturami i tożsamościami kulturowymi w warunkach globalizacji i wielokulturowości (glokalizacja kultur, tożsamości hybrydowe, transnarodowe).

Umiejętności

Student/-ka potrafi prawidłowo rozpoznawać i interpretować różnice międzykulturowe oraz diagnozować źródła nieporozumień międzykulturowych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści.

Jest świadomy/-a językowych, kulturowych i międzykulturowych aspektów grzeczności oraz respektuje normy grzecznościowe w ramach kultury osobistej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pasamonik
Prowadzący grup: Barbara Pasamonik, Ryszard Radzik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru:

Wykład - egzamin pisemny

Warsztaty – sprawdzanie znajomości zadanych lektur, udział w dyskusji, aktywna praca w grupach, praca pisemna.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Boski Paweł, 2009, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Wyd. PWN, Warszawa.

• Trompenaars Fons, Charles Hampden-Turner, 2002, Siedem wymiarów kultury, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

• Mikułowski Pomorski Jerzy, 2003, Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.

• F. Price Wiliam, H. Crapo Richard, 2003, Psychologia w badaniach międzykulturowych. Czy ludzie wszędzie są tacy sami? GWP, Gdańsk.

• Nisbett E. Richard, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, Sopot 2011.

Literatura uzupełniająca:

• Marcjanik Małgorzata (red.), 2007, Grzeczność na krańcach świata, Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, Warszawa.

• Kapuściński Ryszard, 2008, Podróże z Herodotem, BGW, Warszawa.

• Hall Edward, 1987, Bezgłośny język, PIW, Warszawa.

• Hall Edward, 2003, Ukryty wymiar, PIW, Warszawa.

• Matsumoto David, Linda Juang, 2007, Psychologia międzykulturowa, GWP, Gdańsk.

Uwagi:

Wykład

Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium.

Wykład synchroniczny na MS Teams.

Nakład pracy studenta

1. Udział w wykładach: 30 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 30 h

Warsztaty:

Czytanie lektur, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku, praca pisemna – analiza różnic międzykulturowych.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach: 30 h

2. Przygotowywanie się do zajęć: 15 h

3. Praca pisemna – analiza różnic międzykulturowych: 15 h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pasamonik
Prowadzący grup: Barbara Pasamonik, Ryszard Radzik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru:

Wykład - egzamin pisemny

Konwersatoria – sprawdzanie znajomości zadanych lektur, udział w dyskusji, aktywna praca w grupach, praca pisemna.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Boski Paweł, 2009, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Wyd. PWN, Warszawa.

• Trompenaars Fons, Charles Hampden-Turner, 2002, Siedem wymiarów kultury, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

• Mikułowski Pomorski Jerzy, 2003, Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.

• F. Price Wiliam, H. Crapo Richard, 2003, Psychologia w badaniach międzykulturowych. Czy ludzie wszędzie są tacy sami? GWP, Gdańsk.

• Nisbett E. Richard, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, Sopot 2011.

Literatura uzupełniająca:

• Marcjanik Małgorzata (red.), 2007, Grzeczność na krańcach świata, Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, Warszawa.

• Kapuściński Ryszard, 2008, Podróże z Herodotem, BGW, Warszawa.

• Hall Edward, 1987, Bezgłośny język, PIW, Warszawa.

• Hall Edward, 2003, Ukryty wymiar, PIW, Warszawa.

• Matsumoto David, Linda Juang, 2007, Psychologia międzykulturowa, GWP, Gdańsk.

Uwagi:

Wykład

Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium.

Nakład pracy studenta

1. Udział w wykładach: 30 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 30 h

Konwersatoria:

Czytanie lektur, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku, praca pisemna – analiza różnic międzykulturowych.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach: 30 h

2. Przygotowywanie się do zajęć: 15 h

3. Praca pisemna – analiza różnic międzykulturowych: 15 h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pasamonik
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski, Karolina Kehl, Barbara Pasamonik, Ryszard Radzik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru:

Wykład - egzamin pisemny

Konwersatoria – sprawdzanie znajomości zadanych lektur, udział w dyskusji, aktywna praca w grupach, praca pisemna.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Boski Paweł, 2009, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Wyd. PWN, Warszawa.

• Trompenaars Fons, Charles Hampden-Turner, 2002, Siedem wymiarów kultury, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

• Mikułowski Pomorski Jerzy, 2003, Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.

• F. Price Wiliam, H. Crapo Richard, 2003, Psychologia w badaniach międzykulturowych. Czy ludzie wszędzie są tacy sami? GWP, Gdańsk.

• Nisbett E. Richard, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, Sopot 2011.

Literatura uzupełniająca:

• Marcjanik Małgorzata (red.), 2007, Grzeczność na krańcach świata, Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, Warszawa.

• Kapuściński Ryszard, 2008, Podróże z Herodotem, BGW, Warszawa.

• Hall Edward, 1987, Bezgłośny język, PIW, Warszawa.

• Hall Edward, 2003, Ukryty wymiar, PIW, Warszawa.

• Matsumoto David, Linda Juang, 2007, Psychologia międzykulturowa, GWP, Gdańsk.

Uwagi:

Wykład

Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium.

Nakład pracy studenta

1. Udział w wykładach: 30 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 30 h

Konwersatoria:

Czytanie lektur, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku, praca pisemna – analiza różnic międzykulturowych.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach: 30 h

2. Przygotowywanie się do zajęć: 15 h

3. Praca pisemna – analiza różnic międzykulturowych: 15 h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pasamonik
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski, Barbara Pasamonik, Ryszard Radzik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru:

Wykład - egzamin pisemny

Konwersatoria – sprawdzanie znajomości zadanych lektur, udział w dyskusji, aktywna praca w grupach, praca pisemna.

Pełny opis:

WYKŁAD:

Postrzeganie różnic międzykulturowych: kultura jawna i ukryta

Etnocentryzm, stereotypy i uprzedzenia

Komunikacja międzykulturowa i jej rodzaje

Komunikacja werbalna i niewerbalna (mimika, pantomimika, proksemika, chronemika, haptyka)

Kultury niskiego i wysokiego kontekstu

Językowe i pozajęzykowe aspekty grzeczności

Kulturowe wzorce krytykowania i niezgadzania się

Wschód vs Zachód: różne wzorce myślenia?

Orientalizm vs okcydentalizm: w pułapce stereotypów

Kultury winy vs kultury wstydu i honoru

Kulturowe wzorce zaufania, przekonywania, decydowania

Typologie kultur (Geerta Hofstede, Fonsa Trompenaarsa, GLOBE)

Schwartza kulturowa mapa świata

Światowy Sondaż Wartości

Przykłady konfliktów międzykulturowych (muzułmańska zasłona, konflikt wokół karykatur Mahometa, taharrusz dżamaa)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Boski Paweł, 2009, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Wyd. PWN, Warszawa.

• Trompenaars Fons, Charles Hampden-Turner, 2002, Siedem wymiarów kultury, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

• Mikułowski Pomorski Jerzy, 2003, Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.

• Nisbett E. Richard, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, Sopot 2011.

• Meyer Erin, Mapa kulturowa. Jak skutecznie radzić sobie z różnicami kulturowymi w biznesie, Kraków 2023.

Literatura uzupełniająca:

• Marcjanik Małgorzata (red.), 2007, Grzeczność na krańcach świata, Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, Warszawa.

• Kapuściński Ryszard, 2008, Podróże z Herodotem, BGW, Warszawa.

• Hall Edward, 1987, Bezgłośny język, PIW, Warszawa.

• Hall Edward, 2003, Ukryty wymiar, PIW, Warszawa.

• Matsumoto David, Linda Juang, 2007, Psychologia międzykulturowa, GWP, Gdańsk.

• F. Price Wiliam, H. Crapo Richard, 2003, Psychologia w badaniach międzykulturowych. Czy ludzie wszędzie są tacy sami? GWP, Gdańsk.

Uwagi:

Wykład

Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium.

Nakład pracy studenta

1. Udział w wykładach: 30 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 30 h

Konwersatoria:

Czytanie lektur, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku, praca pisemna – analiza różnic międzykulturowych.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach: 30 h

2. Przygotowywanie się do zajęć i zaliczenia: 30 h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pasamonik
Prowadzący grup: Barbara Pasamonik, Ryszard Radzik, Maria Zsögön
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)